Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IGJEN så var det to syklister som syklet i bredden på samme veien som sist, bare denne gangen var det i en oversiktlig sving, men heldigvis med lite motgående trafikk.

 

Nå ble jeg irritert. Neste gang skal jeg på med hornet.

 

Skjerpings, det er fullt lovlig, din tuting er ikke lovlig, greit nok å bli litt irritert, klarer du dog ikke å se fullt lovlig kjøring uten å ty til hornet, så må du roe deg ned.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke spørsmål om hva som er lovlig. Det er en påstand om å blokkere trafikk som kommer i 50 km/t når du selv sykler 5 km/t. Lovlig eller ei så reserverer jeg min fulle rett på å være irritert over noe så fryktelig unødvendig som å sykle to i bredden for å kunne snakke lettere med sykkelkompisen sin.

 

Hva er dessuten poenget ved å irritere seg over syklister når det meste de gjør er lovlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lovlig å være unødig til hinder for annen trafikk.

 

Man er ikke unødvendig til hinder av å sykle to i bredden, det er eksplisitt lovlig i veitrafikkloven, og forutsatt en saklig forbikjøring er det lettere å kjøre forbi.

 

Forøvrig tar jeg dine fantasier om hva som er unødvendig til hinder ganske lett, du har ingen dekning for den sinnsykt vide tolkningen du forfekter.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke spørsmål om hva som er lovlig. Det er en påstand om å blokkere trafikk som kommer i 50 km/t når du selv sykler 5 km/t. Lovlig eller ei så reserverer jeg min fulle rett på å være irritert over noe så fryktelig unødvendig som å sykle to i bredden for å kunne snakke lettere med sykkelkompisen sin.

Forskjellen i lateral posisjon for den syklisten som er lengst til venstre er gjerne bare ubetydelig lengre inn mot midten av veien sammenlignet med en enslig syklist. To syklister side om side er dermed normalt ikke noe mer til hinder enn en enslig syklist.

 

Dette skylles at syklisten til høyre ikke trenger like mye buffer på sin høyre side når han har en annen syklist i matchende fart til venstre siden bilister som kommer for nær syklisten til høyre må i så fall ha kjørt på syklisten til venstre (lite sannsynlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fascinerer meg hvordan syklistene her inne automatisk hugger tak i de som klager på sine medsyklister. En får en følelse av at enkelte ikke skjønner at selv en syklist kan være en idiot i trafikken.

 

Jeg har selv nok effekt i min tyngre bil til å fint greie å komme meg fort nok forbi to syklister som kjører etter hverandre på en noe kortere strekke selv om disse skulle ligge i 30km/t. Og jeg foretrekker heller dette fremfor to ved siden av hverandre da disse to som oftest ligger til slik at den som sykler ytterst gjør det vanskelig/umulig å oppnå sikkerhetsavstanden både jeg som bilist og forhåpentligvis syklisten ønsker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Forskjellen i lateral posisjon for den syklisten som er lengst til venstre er gjerne bare ubetydelig lengre inn mot midten av veien sammenlignet med en enslig syklist. To syklister side om side er dermed normalt ikke noe mer til hinder enn en enslig syklist.

 

Dette skylles at syklisten til høyre ikke trenger like mye buffer på sin høyre side når han har en annen syklist i matchende fart til venstre siden bilister som kommer for nær syklisten til høyre må i så fall ha kjørt på syklisten til venstre (lite sannsynlig).

 

 

Det hadde vært situasjonen om de hadde syklet tett sammen, men nå som den ytre syklisten var 0,5 til 1 meter inn i veien så blir buffersonen for den ytre syklisten 0,5 til 1 meter mer enn hvis de hadde holdt seg rimelig innenfor sykkelfeltet.

Lenke til kommentar

Det fascinerer meg hvordan syklistene her inne automatisk hugger tak i de som klager på sine medsyklister. En får en følelse av at enkelte ikke skjønner at selv en syklist kan være en idiot i trafikken.

 

Jeg har selv nok effekt i min tyngre bil til å fint greie å komme meg fort nok forbi to syklister som kjører etter hverandre på en noe kortere strekke selv om disse skulle ligge i 30km/t. Og jeg foretrekker heller dette fremfor to ved siden av hverandre da disse to som oftest ligger til slik at den som sykler ytterst gjør det vanskelig/umulig å oppnå sikkerhetsavstanden både jeg som bilist og forhåpentligvis syklisten ønsker.

 

Det er selvfølgelig sånn at syklister også kan være idioter i trafikken, men det lukter av den samme holdning som så mange bilister har, at de har en eller annen salgs større rett til å være på veien enn syklister, i realiteten burde folk gått stille i dørene når de kjører rundt med den mest uønskede kjøretøyet på veiene, og hatt selvinnsikten nok til å skjønne at det beste for alle stort sett er om de peller seg av veien i 75% av tilfellene. Det er biler som lager kø, ikke sykler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Forskjellen i lateral posisjon for den syklisten som er lengst til venstre er gjerne bare ubetydelig lengre inn mot midten av veien sammenlignet med en enslig syklist. To syklister side om side er dermed normalt ikke noe mer til hinder enn en enslig syklist.

 

Dette skylles at syklisten til høyre ikke trenger like mye buffer på sin høyre side når han har en annen syklist i matchende fart til venstre siden bilister som kommer for nær syklisten til høyre må i så fall ha kjørt på syklisten til venstre (lite sannsynlig).

 

 

Det hadde vært situasjonen om de hadde syklet tett sammen, men nå som den ytre syklisten var 0,5 til 1 meter inn i veien så blir buffersonen for den ytre syklisten 0,5 til 1 meter mer enn hvis de hadde holdt seg rimelig innenfor sykkelfeltet.

 

 

Rikelig med plass til å kjøre forbi i motsatt felt, og 0.5 1 meter ut i veien er ikke langt ut i feltet i det hele tatt for en enslig syklist heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er ikke lovlig å være unødig til hinder for annen trafikk.

Man er ikke unødvendig til hinder av å sykle to i bredden, det er eksplisitt lovlig i veitrafikkloven, og forutsatt en saklig forbikjøring er det lettere å kjøre forbi.

 

Forøvrig tar jeg dine fantasier om hva som er unødvendig til hinder ganske lett, du har ingen dekning for den sinnsykt vide tolkningen du forfekter.

 

Man er unødig til hinder når man beveger seg sakte eller tar stor plass og ikke sørger for å legge seg ut mot høyre for å aktivt slippe forbi andre trafikanter.

 

Dette punktet svikter de fleste syklister på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke lovlig å være unødig til hinder for annen trafikk.

Man er ikke unødvendig til hinder av å sykle to i bredden, det er eksplisitt lovlig i veitrafikkloven, og forutsatt en saklig forbikjøring er det lettere å kjøre forbi.

 

Forøvrig tar jeg dine fantasier om hva som er unødvendig til hinder ganske lett, du har ingen dekning for den sinnsykt vide tolkningen du forfekter.

 

Man er unødig til hinder når man beveger seg sakte eller tar stor plass og ikke sørger for å legge seg ut mot høyre for å aktivt slippe forbi andre trafikanter.

 

Dette punktet svikter de fleste syklister på.

 

 

Feil, det er ingen dekning for at man umiddelbart eller svært raskt må legge seg ut til høyre som syklist, det er kun dine fantasier.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig sånn at syklister også kan være idioter i trafikken, men det lukter av den samme holdning som så mange bilister har, at de har en eller annen salgs større rett til å være på veien enn syklister, i realiteten burde folk gått stille i dørene når de kjører rundt med den mest uønskede kjøretøyet på veiene, og hatt selvinnsikten nok til å skjønne at det beste for alle stort sett er om de peller seg av veien i 75% av tilfellene. Det er biler som lager kø, ikke sykler.

 

AtW

Mest uønskede kjøretøyet? Hvor har du det i fra?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke lovlig å være unødig til hinder for annen trafikk.

Man er ikke unødvendig til hinder av å sykle to i bredden, det er eksplisitt lovlig i veitrafikkloven, og forutsatt en saklig forbikjøring er det lettere å kjøre forbi.

 

Forøvrig tar jeg dine fantasier om hva som er unødvendig til hinder ganske lett, du har ingen dekning for den sinnsykt vide tolkningen du forfekter.

 

Man er unødig til hinder når man beveger seg sakte eller tar stor plass og ikke sørger for å legge seg ut mot høyre for å aktivt slippe forbi andre trafikanter.

 

Dette punktet svikter de fleste syklister på.

 

Feil, det er ingen dekning for at man umiddelbart eller svært raskt må legge seg ut til høyre som syklist, det er kun dine fantasier.

 

Hvor i mitt innlegg finner du ordet "umiddelbart" ?

 

Det er dog slik at man skal kunne forvente en slik reaksjon relativt fort, all den tid de som regel beveger seg svært sakte.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke bare innse at billister bør vise mer hensyn til syklister, og syklister bør vise mer hensyn til billister? Heldigvis finnes det og gode og hensynsfulle billister/syklister :)

Men det er uheldig å koke over ende pga små bagateller.

Feilen ligger vel ofte i hodet til dem som kun ser andre sine feil, og ikke sine egne.

Lenke til kommentar

Ja, vi bør faktisk vise litt mer hensyn til syklistene, men syklistene bør også tenke litt på at man kan fint ligge etter hverandre og til og med gi tegn til bilistene om at de kan kjøre forbi når det er mulig ( feks at man faktisk kjører litt til siden for å slippe trafikken forbi).

 

Det er dessverre en del syklister som ikke tar hensyn til at de ikke kommer opp i hastigheter over 20-30km/t på noen strekninger og hvis det er mye trafikk i motsatt kjørefelt kan det være umulig for de bilistene som er bak å kjøre forbi, da synes nå jeg at man innimellom kan kjøre inn til siden og sørge for at en god del av trafikken kan få komme forbi.

Lenke til kommentar

Ja, vi bør faktisk vise litt mer hensyn til syklistene, men syklistene bør også tenke litt på at man kan fint ligge etter hverandre og til og med gi tegn til bilistene om at de kan kjøre forbi når det er mulig ( feks at man faktisk kjører litt til siden for å slippe trafikken forbi).

 

Det er dessverre en del syklister som ikke tar hensyn til at de ikke kommer opp i hastigheter over 20-30km/t på noen strekninger og hvis det er mye trafikk i motsatt kjørefelt kan det være umulig for de bilistene som er bak å kjøre forbi, da synes nå jeg at man innimellom kan kjøre inn til siden og sørge for at en god del av trafikken kan få komme forbi.

 

Hva hjelper det å ligge etter hverandre? At det liksom skal hjelpe tyder på at folk i utgangspunktet ikke evner å legge seg langt nok ut når de kjører forbi.

 

Jeg har knapt nok en eneste gang i mitt liv opplevd å bli forsinket mer enn ett minutt av en syklist i en bil, og jeg tror ikke jeg har sett noen bli det heller. Jeg kjenner meg i liten grad igjen i denne påståtte forsinkelsen folk klager over.

 

Og aller sist, jeg svært ofte farlige situasjoner ga bilister, at folk klarer å irritere seg så mye over en liten forsinkelse er for meg ganske utrolig, man bør kanskje ta innover seg at man kjører i ett kjøretøy som er farlig for omgivelsene og slutte å late som en liten forsinkelse er ett problem av samme størrelsesorden. Se på konsekvensene for bilister og konsekvensene for syklister når de havner i klammeri, statistikken er åpenbar, det er bilister som viser "minst hensyn", mtp på konsekvensene.

 

Så i sum, folk kan spare seg for å klage på syklister som kjører normalt og lovlig, og så deretter gjemme seg bak "vi må vise hensyn til hverandre"

 

AtW

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

For ikke så lenge siden ble jeg faktisk liggende bak to syklister oppover Sollihøgda.. På strekninger med midtdeler er det ganske irriterende å bli liggende bak sånne flere kilometer..

Hastigheten var stort sett godt under 20km/t.

 

For ikke lenge siden ble jeg sittende i kø bak mange biler i 30 minutter, hastigheten var langt under 20, ganske irriterende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...