Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge dotten er det dårlig holdning å kjøre over fartsgrensene fordi man selv tror man vet bedre.

 

Sånn, prøv igjen.

Om man ikke bare tror, men faktisk vet bedre da? For som jeg har tydelig illustrert av en reisevei jeg har kjørt mange ganger, så er fartsgrensene mer enn bare litt schizofrene i forhold til hva veiene tillater. Jeg mener. Når en vei som er for smal for at man skal kunne møte en lastebil, og som er så sliten at det nesten bare er grus igjen er klart godkjent 80-vei, og en av de beste veiene jeg har kjørt på på østlandet har 70-grense.

 

Er det jeg som "tror jeg vet best her" eller klarer nevnte vei høyere hastigheter?

 

Flimzes: Verden er ikke rettferdig, deal with it.

 

Uansett hvordan veien er bygget, er det ingen tvil om at risikoen for ulykker øker med høyere fart.

Og likevel så overlever tyskere trafikken, merkelig det der...

 

Den er ikke rettferdig, men jeg håndterer idiotien på min måte, og så får du gjøre det på din måte.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Om man ikke bare tror, men faktisk vet bedre da?

Dunnig-Kruger? :)

 

Jeg mener. Når en vei som er for smal for at man skal kunne møte en lastebil, og som er så sliten at det nesten bare er grus igjen er klart godkjent 80-vei, og en av de beste veiene jeg har kjørt på på østlandet har 70-grense.

Er det jeg som "tror jeg vet best her" eller klarer nevnte vei høyere hastigheter?

At en vei har for høy fartsgrense, betyr at du kan kjører raskere på andre, bedre, veier? Slående logikk, igjen.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det 80, kjører jeg i 80. Ikke fordi jeg vet at jeg ikke har kontroll over fartsgrensa, men jeg er vel heller redd for å miste lappen eller livet. Selv F1-sjåfører kan dø i 100 i 80-sona.

 

Den eneste plassen jeg er enig med Flimz er lokalt, der det var 70, før de plutselig satte ned til 60 etter en kollisjon i vinter pga sporete vei. Nå som sneen er borte er det ingen som følger den nye fartgrensa, av trass og vane, det er ikke snø lengre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, la meg reformulere, veien det er 70 på som jeg veldig spesifikt klager på er i bedre tilstand enn motorveien det er 100 på, overflaten er mindre slitt, mye mindre sporete, færre humper. Av og påfarter er nesten i samme standard, for ikke å snakke om alle rettstrekkene totalt uten av og påfarter. Og likevel så er det 70 der. Som nevnt, jeg har aldri sett noen ligge under 80 der.

 

Om man ikke bare tror, men faktisk vet bedre da?

Dunnig-Kruger? :)

Jeg har tydeligvis bedre dømmekraft på fartsgrenser enn de som har satt fartsgrensene i området, så vet ikke om det er effekten jeg hadde vist til her. Men staten er jo inkompetente på så mange områder, så hvorfor ikke veiene også.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Flimzes, fartsgrensene i Norge er svært lite logiske. Videre tror jeg dette fører til mindre respekt for fartsgrensene - når en firefelts motorvei med fysisk midtdeler på 2-3 meter har samme fartsgrense som en svingete bygdevei, er det mer enn en ting som skurrer. De nye motorveiene med 100-sone er et steg i riktig retning, men nå mener likevel jeg at disse veiene fint kunne hatt fartsgrense på 120 km/t.

 

Høye nok fartsgrenser på veier som tåler belastningen fører ikke bare til at man kommer fortere fram, de har en mye viktigere effekt enn som så. På veier der fartsgrensen er høy nok respekterer sjåførene fartsgrensen. Dersom farten settes opp på veier av bedre standard, tror jeg flere vil respektere grensene OGSÅ på veier med lavere standard. Man forstår da at det er signifikant forskjell på hvor fort man kan og bør kjøre, og vil derfor ta hensyn til dette.

 

Personlig kjører jeg alltid etter forholdene - dersom det medfører at jeg ligger 20 km/t over eller under fartsgrensen, får det så være. Misforstå meg rett, jeg gir ikke jernet på steder jeg VET at UP ofte befinner seg, men så er vel også det på en måte å kjøre etter forholdene. ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

 

Man har da vel luftmotstand?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vegvesenet mener at det blir mindre svevestøv med lavere fart. Om dette veier opp for lengre reisetid, samfunnskostnader, mer utslipp pga lavere gir osv. har jeg ingen forutsetning for å vite, men tror ikke det.

 

Det er også mindre støy, en viktig helsemessig faktor (dog er det begrenset nytte av tiltaket)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

 

Man har da vel luftmotstand?

 

AtW

Riktig, men motoren jobber da vitterlig på tilnærmet samme turtall (i alle fall min bil). Den nødvendige ekstra effekten får man fra å bruke et høyere gir, slik at den relle forskjellen på utslippet blir minimal. Dersom jeg bruker høyeste gir i 60 km/t hoster motoren godt...

 

Vegvesenet mener at det blir mindre svevestøv med lavere fart. Om dette veier opp for lengre reisetid, samfunnskostnader, mer utslipp pga lavere gir osv. har jeg ingen forutsetning for å vite, men tror ikke det.

Vel, mindre svevestøv skal jeg gå god for. Men nå viser vel forskning på Bergensluften at de mindre dieselpartiklene er svært mye verre?

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

 

Man har da vel luftmotstand?

 

AtW

I følge min kjørecomputer som viser direkte forbruk er forskjellen på hastigheter under 80 er neglisjerbar. rundt 0.5-0.6/10km avhenig av vindretning, hellning på veien og hvor stødig man holder gasspedalen. Og så en gradvis økning opp til ca 0.75/10km ved 110km/t

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

 

Man har da vel luftmotstand?

 

AtW

Riktig, men motoren jobber da vitterlig på tilnærmet samme turtall (i alle fall min bil). Den nødvendige ekstra effekten får man fra å bruke et høyere gir, slik at den relle forskjellen på utslippet blir minimal. Dersom jeg bruker høyeste gir i 60 km/t hoster motoren godt...

 

Vegvesenet mener at det blir mindre svevestøv med lavere fart. Om dette veier opp for lengre reisetid, samfunnskostnader, mer utslipp pga lavere gir osv. har jeg ingen forutsetning for å vite, men tror ikke det.

Vel, mindre svevestøv skal jeg gå god for. Men nå viser vel forskning på Bergensluften at de mindre dieselpartiklene er svært mye verre?

 

Nå er det vel ikke sånn at bensinforbruket på en bil kun er bestemt av turtallet? Poenget er uansett ikke de nøyaktige tallene i seg selv, men at dett e er et mer komplisert regnestykke enn turtallet alene tilsier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig med deg i, men jeg vil gjerne se regnestykket som viser at biler slipper ut signifikant mindre ved 60 km/t kontra 80 km/t.

 

Ikke engang Vegvesenet bruker noe annet enn svevestøv som årsak for miljøfartsgrenser. Og med tanke på den siste forskningen fra Bergen der NOx-partikler trekkes fram som hovedårsak for trafikale begrensninger vinterstid (foran svevestøv, som pga. større partikler tydeligvis ikke skal være like helseskadelig), blir dermed utslippet fra bilene sentralt for spørsmålet.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at jo fortere man kjører, jo mindre sliter man på veien? Bilen "veier mindre" i høyere fart enn lav fart.

Hvor har du lært fysikken din?

 

Luftmotstanden er godt knyttet til farten, og den vil pga aerodynamikken også bli presset nedover mot bakken. Da vil du, i tillegg til gravitasjonskraften, få en ny kraft som presser bilen nedover mot bakken, og man vil da oppleve at bilen virker på underlaget med en større kraft enn om den står stille.

Hvordan i alle dager kom du frem til at bilen veier mindre i høy fart?

Lenke til kommentar

La oss gjøre det praktisk: En jeg jobba med før kjørte fort som fela. Tok normalt godt vare på bilene sine og han bytta bil hvert år fordi han hadde slitt ut motoren eller noe annet som var møkke dyrt å fikse på. Jeg kjører alltid rolig og forsiktig og jeg har ikke gjort noe slags form for alvorlig reparasjon enn ett håndbrekk fiks, på 3 år ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...