Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Må være en voldsom opplevelse når det kommer et dyr opp langs veien når dere ikke får planleggingstiden deres. For min del så bare bremser jeg, men så trenger jeg sjeldent planleggingstid når folk skal kjøre forbi meg heller. Ting i trafikken skjer stort sett rimelig raskt, og til gjengjeld er det ikke veldig mange utfall man trenger å forholde seg til (gass, brems, sving venstre/høyre, eller gjør ingenting). Når du ser at den rett bak deg svinger ut og det er langt til møtende så kan du slakke litt på gassen om du føler deg i det hjelpsomme hjørnet, men i stort sett trengs det ikke - enten så er de møtende så langt unna at han uansett kommer forbi, eller så er de så nære at han vil(burde) legge seg inn igjen.

 

Det er dramatisk med uforutsette hendelser i trafikken. Jo mer man har mulighet til å planlegge og forutse, jo bedre er det. Dette er et helt sentralt aspekt ved trafikkforståelse og sikkerhet. Man må forutse mulige situasjoner og være forberedt på de, jo mere informasjon man har tilgjengelig, jo bedre forutsetninger har man får å planlegge potensielle situasjoner.

 

Og du framstiller det som andre folk aldri gjør dumme forbikjøringer, vel jeg er for glad i livet mitt til å kjøre i trafikken der jeg forutsetter ingen dumme handler fra andre traffikanter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk gjør dumme valg hele tiden, og i dette tilfellet satte jeg fokuset på dumme valg som de som blir forbikjørt gjør fra tid til annen. Jeg opplever oftere at folk som blir forbikjørt oppfører seg som at de ikke har kontroll enn at de som kjører forbi ikke har kontroll. Siden jeg har hatt gleden av å kjøre en toyota aygo som sliter med å komme seg over 100 (og det er langt fra komfortabelt i den hastigheten) og flere andre biler som er like komfortable i 50 som 130, så har jeg gjort min andel av forbikjøringer, og blitt forbikjørt massevis av ganger. Og de som blir forbikjørt oppfører seg, om enn marginalt, dårligere enn de som kjører forbi i gjennomsnitt.

 

Men i hovedsak er det uansett den samme typen personer som gjelder. De som bare blinker inn og ikke ut i rundkjøringer. De som kjører forbi når man knapt kan se 100 meter frem. De som trykker gassen i bunn når man skal kjøre forbi, og de som kjører dritsakte i svingene og trykker på på rettstrekkene. Dette opplever jeg som at det nesten alltid er de samme folka, som man lurer på hvordan i alle dager de fikk lappen til å begynne med. Hvis jeg havner bak en som nekter å slippe meg forbi, som sinker i alle svinger, så kan du banne på at han plasserer seg på en side av veien, blinker til andre siden, og likevel klarer å svinge i en uforutsett retning.

Lenke til kommentar

Og de som blir forbikjørt oppfører seg, om enn marginalt, dårligere enn de som kjører forbi i gjennomsnitt.

 

Men i hovedsak er det uansett den samme typen personer som gjelder. De som bare blinker inn og ikke ut i rundkjøringer.

de som kjører dritsakte i svingene og trykker på på rettstrekkene.

 

Det er jo din oppfatning om hvem som oppfører seg dårligst. Tror nær 100% av gangene jeg blir forbikjørt, så holder jeg fartsgrensen. Da er det den som kjører forbi som oppfører seg dårlig.

 

Å ikke blinke ut, irriterer jeg meg over. Også mange av dem som ikke blinker inn.

 

Når det gjelder å kjøre sakte i svingene, så spørs det jo hvordan forholdene er. Er det glatt, er det bare god kjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi en personbil er det stort sett snakk om rundt 100-125 meter på en hel forbikjøring i motorveishastighet (110km/t). Denne avstanden er rimelig kort, og hvis man sammenligner med der feltene går sammen på slutten av motorveien vil jeg kunne gjennomføre tre hele forbikjøringer inkludert blink inn og ut før veiene går sammen etter skiltet om at de går sammen. Noe som stemmer greit med virkeligheten.

Hvis du kjører i 110 km/h har du en hastighet på, for alle praktiske formål, 30 m/s. Hvis bilen du kjører forbi har en hastighet på 90 km/h (eller 25 m/s) går du da 5 m/s raskere enn den. Du skal da på de 4 sekundene (120m / 30 m/s = 4 s) du påstår at du bruker på en forbikjøring klare å gjennomføre en hel forbikjøring, og siden du faktisk må ha klaring både foran og bak påstår du da at du har i gjennomsnitt 7.5 meter klaring til bilen du forbikjører, gitt at den er 5 meter lang.

 

Tror du gjør noe feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men på tørre sommerveier der svingen er motorveisverdig og hastigheten likevel kutter 30km/t bare rattet må flyttes på så er det totalt unødvendig.

 

Hvorfor skal det være dårlig oppførsel å kjøre forbi når du tror du ligger i fartsgrensen. Om ditt speedometer viser 5km/t feil vil det være irriterende for den bak. Er det da du som oppfører deg dårlig som sinker, eller han som kjører forbi?

Er det dårlig oppførsel å bryte fartsgrensen om fartsgrensen er satt betraktelig lavere enn veien tillater?

 

Når jeg kjører forbi en personbil er det stort sett snakk om rundt 100-125 meter på en hel forbikjøring i motorveishastighet (110km/t). Denne avstanden er rimelig kort, og hvis man sammenligner med der feltene går sammen på slutten av motorveien vil jeg kunne gjennomføre tre hele forbikjøringer inkludert blink inn og ut før veiene går sammen etter skiltet om at de går sammen. Noe som stemmer greit med virkeligheten.

Hvis du kjører i 110 km/h har du en hastighet på, for alle praktiske formål, 30 m/s. Hvis bilen du kjører forbi har en hastighet på 90 km/h (eller 25 m/s) går du da 5 m/s raskere enn den. Du skal da på de 4 sekundene (120m / 30 m/s = 4 s) du påstår at du bruker på en forbikjøring klare å gjennomføre en hel forbikjøring, og siden du faktisk må ha klaring både foran og bak påstår du da at du har i gjennomsnitt 7.5 meter klaring til bilen du forbikjører, gitt at den er 5 meter lang.

 

Tror du gjør noe feil.

Ligger ikke i 110 om jeg kjører forbi noen på motorveien nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være dårlig oppførsel å kjøre forbi når du tror du ligger i fartsgrensen. Om ditt speedometer viser 5km/t feil vil det være irriterende for den bak. Er det da du som oppfører deg dårlig som sinker, eller han som kjører forbi?

 

Jeg vet godt hvor fort jeg kjører. Og jeg vet godt at normale speedometere viser over reell fart.

 

Er det dårlig oppførsel å bryte fartsgrensen om fartsgrensen er satt betraktelig lavere enn veien tillater?

 

I forhold til loven? ja

I forhold til holdninger? ja

Noe annet som irriterer meg, er folk som vet så mye mer enn alle andre. "På denne veien var det 80-sone før, derfor kan jeg kjøre i 80 her nå også, selv om det er blitt 60-sone"

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Noe annet som irriterer meg, er folk som vet så mye mer enn alle andre. "På denne veien var det 80-sone før, derfor kan jeg kjøre i 80 her nå også, selv om det er blitt 60-sone"

Såklart. Det kan jo aldri skje at man får telehiv, at det kommer nye inn- og utkjørsler, bussholdeplasser, gangfelt og lignende, eller at det gang på gang har skjedd alvorlige ulykker på den aktuelle strekningen.

Lenke til kommentar

Er det dårlig oppførsel å bryte fartsgrensen om fartsgrensen er satt betraktelig lavere enn veien tillater?

 

I forhold til loven? ja

I forhold til holdninger? ja

Noe annet som irriterer meg, er folk som vet så mye mer enn alle andre. "På denne veien var det 80-sone før, derfor kan jeg kjøre i 80 her nå også, selv om det er blitt 60-sone"

Så i følge denne logikken så oppfører svensker seg dårlig siden de setter mye høyere fartsgrenser enn nordmenn på veier av tilnærmet samme størrelse og kvalitet.

 

Siden skogsveier som er tidvis smale får samme fartsgrenser i sverige som firefelts motorveier i norge

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hva det har med saken å gjør.

Det får være ditt problem.

 

Du mener at det er dårlig holdning og dårlig oppførsel å kjøre i en hastighet nærmere det veien tillater, bare fordi de norske fartsgrensene er satt for lavt.

 

Siden de svenske fartsgrensene står høyere på samme strekker, så må vel alle svensker ha dårlige holdninger, siden de kjører raskere enn norsk lov.

 

Eller er kanskje loven urimelig til tider, jeg vet om flere strekker med 70 på i norge der jeg aldri har sett noen kjøre i 70, fordi veiene er brede og i (etter norsk standard) helt utrolig god stand.

 

Og først og fremst, er det opp til deg å bestemme hva som er en objektiv dårlig holdning (dette er ikke rettet til dotten, men til disse idiotene som gjør alt de kan for å forhindre forbikjøringer) La politiet gjøre sin jobb, og så følger du din del av loven om at man ikke skal forstyrre annen trafikk unødvendig. Om noen ligger i fartsgrensen, eller rett under, og limer seg på midtlinjen slik at det blir umulig å se forbi bilen, svinger frem og tilbake, og trykker på gassen når man prøver å kjøre forbi er det i mine øyne direkte livsfarlig kjøring. Der det å ligge 10km/t over på en 70-vei som nesten er i bedre stand enn motorveien den går langs med er helt forsvarlig, om enn ulovlig.

 

Det er tross alt ikke noen her sin oppgave å passe på hvordan andre kjører. Og selv om jeg har inntrykk av at de fleste her inne kjører bedre enn snittet, så er det mange der ute som er av den oppfatningen at de har all rett til å skape farlige situasjoner bare fordi andre ønsker å kjøre over fartsgrensen.

 

Studier viser tross alt at færre bryter fartsgrensen, og at gjennomsnittshastigheten synker når fartsgrensene ikke virker som en dårlig spøk, men som faktiske retningslinjer over hva som er trygt å ferdes i på en gitt vei.

 

 

EDIT: Den store ironien er at veien ut der modern bor er kraftig oppsprukket, har tett skog helt inntill veien, er så smal at den ikke har midtstripe og har mange rimelig tighte svinger. Der er det 80. Men når du kommer ut på store veien som går utenfor, der er det 70.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hadde folk fulgt med på trafikkopplæringen, så hadde de visst at skal de til venstre, så skal de plassere seg til venstre i rundkjøringen, skal de rett fram eller til høyre, så skal de ligge på høyresiden. Ergo er det ikke behov for å blinke inn.

 

Om folk ikke vet at de som ligger innerst (til venstre) skal til venstre, så får de smellen når de kjører i noen pga. egen mangel på lærdom/hukommelse/IQ.

 

Å blinke inn startet med at trailere som ikke kunne ligge helt innerst i mindre rundkjøringer blinket seg inn for å vise hvor de skulle siden plassering ikke gjaldt. Men plassering gjelder jo fortsatt for våre 5 meter lange biler.

Lenke til kommentar

Selv om enkelte veier har totalt rar fartsgrense, så mener jeg enda at "allvitende" bilister ikke skal bestemme fartsgrensene selv.

Gjelder dette begge veier, eller bare de som kjører over fartsgrensen?

Er det greit å bestemme fartsgrensen selv om man har kjørt på den samme veien hver dag i mange år?

Og igjen - betyr din mening noenting som helst for andre bilister i trafikken?

Lenke til kommentar

Du mener at det er dårlig holdning og dårlig oppførsel å kjøre i en hastighet nærmere det veien tillater, bare fordi de norske fartsgrensene er satt for lavt.

 

Siden de svenske fartsgrensene står høyere på samme strekker, så må vel alle svensker ha dårlige holdninger, siden de kjører raskere enn norsk lov.

Såklart viser du en dårlig holdning når du ikke klarer å forholde deg til lovverket. Ser ikke hvorfor du trekker inn Sverige her, det er komplett irrelevant og du kan ikke trekke en direkte sammenligning mellom to vidt forskjellige veier. Du vet ikke hvorfor grensene er satt slik, og så vidt jeg vet er ikke rettledningen om fastsettelse av fartsgrenser offentlig tilgjengelig i verken Norge eller Sverige, så uten det har man et dårlig sammenligningsgrunnlag.

 

Eller er kanskje loven urimelig til tider, jeg vet om flere strekker med 70 på i norge der jeg aldri har sett noen kjøre i 70, fordi veiene er brede og i (etter norsk standard) helt utrolig god stand.

 

Og først og fremst, er det opp til deg å bestemme hva som er en objektiv dårlig holdning (dette er ikke rettet til dotten, men til disse idiotene som gjør alt de kan for å forhindre forbikjøringer) La politiet gjøre sin jobb, og så følger du din del av loven om at man ikke skal forstyrre annen trafikk unødvendig. Om noen ligger i fartsgrensen, eller rett under, og limer seg på midtlinjen slik at det blir umulig å se forbi bilen, svinger frem og tilbake, og trykker på gassen når man prøver å kjøre forbi er det i mine øyne direkte livsfarlig kjøring. Der det å ligge 10km/t over på en 70-vei som nesten er i bedre stand enn motorveien den går langs med er helt forsvarlig, om enn ulovlig.

Hvem ga deg retten til å bestemme at det er trygt å bryte fartsgrensene? Det er en grunn til at de er fastsatt av noen som faktisk kan det de snakker om, og ikke vanlige mennesker som ikke har peiling på veibygging i det hele tatt.

 

Studier viser tross alt at færre bryter fartsgrensen, og at gjennomsnittshastigheten synker når fartsgrensene ikke virker som en dårlig spøk, men som faktiske retningslinjer over hva som er trygt å ferdes i på en gitt vei.

Dette utsagnet er ubrukelig uten kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går var det ganske heftig påsketrafikk opp til fjellet, mens jeg kjørte andre veien.

 

Lå biler ganske inntil hverandre i flere kilometer. Allikevel er det noen som faktisk gidder å kjøre forbi. Da kommer de foran 2 biler, og totalt 8 sekunder fremover, før de er i ryggen på enda en bil. Er det virkelig verdt de farlige forbikjøringene?

Lenke til kommentar
Du mener at det er dårlig holdning og dårlig oppførsel å kjøre i en hastighet nærmere det veien tillater, bare fordi de norske fartsgrensene er satt for lavt.

 

Siden de svenske fartsgrensene står høyere på samme strekker, så må vel alle svensker ha dårlige holdninger, siden de kjører raskere enn norsk lov.

Som vanlig er logikken din brilliant. :thumbup:

 

Første avsnitt i det jeg siterer vrir du på det dotten skrev, for så i andre avsnitt bruke den vridningen til å påstå dotten mener noe om svensker. Flott argumentasjonsteknikk!

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde folk fulgt med på trafikkopplæringen, så hadde de visst at skal de til venstre, så skal de plassere seg til venstre i rundkjøringen, skal de rett fram eller til høyre, så skal de ligge på høyresiden. Ergo er det ikke behov for å blinke inn.

I en perfekt 4-armet rundkjøring der alle veiene er like trafikkerte (altså ikke en liten fillevei som sjeldent brukes) er jeg enig.

 

Det finnes jo uttallige eksempler på rundkjøringer der man må ligge i venstre felt for å kjøre rett frem, og da er det greit at folk blinker.

Her er en rett ved meg;

http://kart.gulesider.no/m/aaxXK

 

Under en kilometer lengre borte finner vi denne;

http://kart.gulesider.no/m/aax4M

 

I begge disse vil man ligge i venstre felt for å kjøre rett frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at fartsgrensene er fastsatt av de samme som bygget veien, eller som har bedre kjennskap til forholdene rundt veien enn de som bruker veien daglig?

 

I så fall syns jeg du skal kjøre veien fra vestby mot son (ikke motorveien), du skal svinge av og kjøre rundt kirken, og veien ut gjennom skogen. Når veien kommer til et t-kryss skal du mot elvestad, og deretter mot våler. Og til slutt svinger du ut mot mørk.

 

Hvorfor denne kompliserte veien?

 

Fordi det er raskeste veien fra vestby til mørk, og fordi den demonstrerer sinnsykedommen i utsagnet ditt. Den store veien fra vestby mot son har 70km/t som fartsgrense. Feltene på denne veien er bredere enn feltene på motorveien den går ved siden av. Svingene er knapt svinger. Og på denne veien kunne man fint ha holdt normal motorveisfart uten å oppleve noe som helst ubehag. I tillegg er overflaten på denne veien bedre enn den på motorveien, alle av og påfarter har ordentlige på og avkjøringsfelter.

Deretter når du svinger ut bak kirken kommer du ut på en liten drittvei, der er det ingen stripe i midten av veien, du vil ikke møte en lastebil på denne veien, veikantene smuldrer opp, og ligger du på de hvite stripene på kanten så kjører du praktisk talt utenfor veien - her er det 80 stort sett hele veien unntatt gjennom boligområdet der det er 70.

 

Så kommer du ut på veien mellom elvestad og moss som har en rimelig god standard på den km man her kjører. Her er det 80 - derimot nærmere elvestad går veien i oppløsning, her er det fortsatt 80. Men uansett. Gjennom våler er det 50. Det finnes knapt hus langs veien, det finnes en stoor gang/Sykkelvei separert fra veien, og det finnes ingen gangfelt over veien. Likevel er det 50.

 

Så opp mot mørk blir veien enda dårligere og mindre enn veien fra son til moss-elvestadveien. Her er det også 80. Her er det tett skog, kraftig tele som blir værre for hvert år, flere boligfelt langs veien, og folk går ofte tur med husdyr her. Men 80 skal det være.

 

Og du lurer på hvorfor jeg føler at de "som vet hva de snakker om" som har satt fartsgrensene virkelig ikke har den fjerneste anelse, og er like egnet som en barnehage etter det jeg har sett på alt for mange veier rundt på østlandet. - det merkelige er at jeg aldri har denne følelsen i sverige. Der de store landeveiene har 90/100, og de dårligere sammenfalne veiene stort sett har 70 - ikke motsatt som i nroge.

 

Endring av fartsgrenser:

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article455215.ece

http://sveinbakke.vgb.no/2009/08/05/sette-ned-fartsgrense-hvorfor-misvisende-statistikk-kanskje/

http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=8944

 

Jeg klarer ikke å finne tilbake den originale artikkelen jeg tenkte på, men som hadde kilde i tyskland der det å øke fartsgrensene til det bilistene følte var passende for veiene så var det knapt noen som brøt fartsgrensen, selv om det var mange som kjørte mye raskere enn den nye fartsgrensen tidligere.

Lenke til kommentar
Du mener at det er dårlig holdning og dårlig oppførsel å kjøre i en hastighet nærmere det veien tillater, bare fordi de norske fartsgrensene er satt for lavt.

 

Siden de svenske fartsgrensene står høyere på samme strekker, så må vel alle svensker ha dårlige holdninger, siden de kjører raskere enn norsk lov.

Som vanlig er logikken din brilliant. :thumbup:

 

Første avsnitt i det jeg siterer vrir du på det dotten skrev, for så i andre avsnitt bruke den vridningen til å påstå dotten mener noe om svensker. Flott argumentasjonsteknikk!

Nei, logikken min er at det i følge dotten er dårlig holdning å kjøre etter veistandarden, selv når denne overstiger de norske fartsgrensene.

Siden fartsgrensene er høyere i sverige, så må vel alle ha dårlige holdninger her, siden de kjører i hastigheter som i norge hadde blitt betegnet som villmannskjøring.

 

Eller var det bare det at man bryter loven som var problemet her? I så fall er svaret til dotten sterkt misvisende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...