Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Da tok han ikke godt vare på bilene sine. F.eks. toppakning, den ryker ikke uten grunn, men lite vann, høyt turtall på kald motor osv, hjelper godt på. Enten kjøper han dårlige biler, eller så kjører han mer svin og har dårligere vedlikehold enn du skal ha det til :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan regner man ut og sammenligner farten ,luftmotstanden og forbruket ?

 

Om forbruket er merkbart forskjellig mellom 60 og 80 km/t på flat vei er vel heller tvilsom.

Hvis det er oppover bakke så kan det hende at man ser en liten forskjell

 

må kommer fortere frem i 80 km/t men motoren jobber da lit mere.

 

Nå vil luftmotstanden bare være merkbar når man kommer opp i store hastigheter, men det kommer også an på hvordan bilen er konstruert .

 

det er for de som kjører på banne i flere hunder Km/t som dette har den store betydningen for.

 

hvis man er ute å kjører i stormen så vil hastigheten ha mye å si på forbruket

 

 

jeg må klage på de som ikke behersker rundkjøringene og lager kø der.

 

Jeg må også klage på de som ikke makter å tenke lenger frem i trafikkbildet og tilpasse seg slik at alt går uten forsinkelser.

(f.ek når veien er blokkert lenger fremme)

 

 

Så må jeg klage på vei- myndighetene så gir bilisten skylder for enhver ulykke helt til noe annet er bevist.

Lenke til kommentar

På mine biler jeg har hatt tidligere har alltid 60km/t vært den hastigheten med minst forbruk. I 60 har alltid vært hastigheten hvor høyeste gir har vært brukt (dvs. 5.), og dermed den hastigheten med minst omdreininger på motoren pr. kjørt km. Over det har forbruket økt, og i 80 har det vært betydelig mer enn i 60. Bilen jeg har nå har 6 gir hvor 6.-giret brukes fra 70 og oppover, noe som burde bety at 70km/t er den mest effektive hastigheten (uten at jeg har sjekket).

 

På en annen side, med 60km/t på vinterstid på den siste bilen har motoren gått med betydelig lav temperatur noe som nødvendigivis vil bety et kraftigere utslipp av NOx (diesel). I 80 klarte den fortsatt ikke å komme seg opp på driftstemperatur, men regner med at likevel temperaturen var endel høyere (har bare 4-stegs temperaturmåler, så vet ikke.. vet bare at den var "varm" men ikke "driftsvarm"), noe som da vil bety lavere NOx-utslipp.

 

Skal ikke si det sikkert at NOx-utslippet nødvendigvis går opp når motortemperaturen er lavere, men regner med det er tilfelle ettersom tester har vist at NOx-utslipp er flere ganger høyere i lav temperatur enn ellers. Sansynligvis pga katalysator (i dette tilfelle bare NOx-katalysering) ikke klarer å holde tilstrekkelig temperatur pga lavere eksostemperatur.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Begynt å øvelsekjøre med bil nå, for første gang idag!

Dritgøy, har fått til giring og det meste av kjøring på hytta, men når jeg kjørte i min første rundkjøring så kommer det faen meg en annen jente som øvelsekjører (Jeg føler jeg er i min fulle rett å klage på folk som øvelsekjører, når jeg selv gjør akkuratt det) å kjører helt feil. Jeg kjører inn i rundkjøringa, innerste felt, fordi jeg skal ut på 3 utkjøring (dvs rett til venstre), blinker meg inn, og ut og gjør alt riktig fra min side (skryteskryte), hun kommer inn, jeg holder på å svinge ut i ytterfeltet for å kjøre ut, og hun kommer og jeg må svinge brått til venstre hvor det heldigvis ikke var noen for å unngå å bli påkjørt. Rundkjøringer er ikke så **** vanskelig? :wallbash:

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Rundkjøringer er lette, ja, hvis man kan dem. Kan man dem ikke, er de omtrent som svart magi.

Rette strekninger på tørr asfalt er enda lettere. Men fortsatt er det folk som har så store problemer med avstandsbedømmelse og reaksjonsevnen at de føler at 50-60 km/t er en helt greit fart i en 80-sone. Dette var "selvsagt" en sjåfør i 70-80 årene.

Heldigvis skjønte han at en 3-400 meter lang kø bak han ikke var like enige hans bedømmelse over hva som var forsvarlig fart. Det burde absolutt bli en obligatorisk re-sertifiseringsording for sjåfører over en bestemt alder.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Sk!ppy: Om du byttet felt og hun kjørte i det ytterste feltet, er det du som har vikeplikt.

Jeg kjørte som sagt i rundkjøringa, som ja er to felt, men jeg startet å blinke til ytterste feltet litt før hu var på vei inn i rundkjøringa.

Var litt vel irritert når jeg skrev innlegget ja, men har forståelse. Kjører jo med en L jeg og :p

Lenke til kommentar

Sk!ppy: Om du byttet felt og hun kjørte i det ytterste feltet, er det du som har vikeplikt.

 

Kan ikke folk slutte å si dette? Det handler ikke om hvem som ligger ytterst, men at man har vikeplikt for de som allerede befinner seg i rundkjøringa. Vikeplikt for de som ligger ytterst kommer bare i spill hvis man kjører samtidig inn, og hvis det da blir en vikepliktsituasjon av dette har man faktisk plassert seg i feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er til deg som kjører traktor og må ut på de "større" veiene, men ikke viker og lar oss som faktisk kan holde fartsgrensen få kjøre først: Fuck you!

 

Det danner kø og er faen så irriterende! Det skader ikke å vike i 5 sekund og la oss andre få holde farta vår...

Håper du tar med han som kjører traktor på pur faen midt i rushen

Lenke til kommentar

Kan ikke folk slutte å si dette? Det handler ikke om hvem som ligger ytterst, men at man har vikeplikt for de som allerede befinner seg i rundkjøringa. Vikeplikt for de som ligger ytterst kommer bare i spill hvis man kjører samtidig inn, og hvis det da blir en vikepliktsituasjon av dette har man faktisk plassert seg i feil.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Tar vegvesenet feil?

Lenke til kommentar

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Tar vegvesenet feil?

Man har uansett vikeplikt når man kjører inn i en rundkjøring. Hvis det ligger en bil i det indre feltet som til og med blinker seg ut må man kunne påregne at bilen vil komme ut i ytre felt like etter der man er, og dermed vil det være brudd på vikeplikten å kjøre inn i ytre felt rett foran bilen. At det er vikeplikt innbyrdes mellom de som allerede er i rundkjøringen, er irrelevant her, uansett har de som kjører inn i en rundkjøring vikeplikt for alle som er inni rundkjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...