Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det må forutsettes at blå bil ikke kommer i hundre og helvete inn fra armen øverst. Med det som grunnlag er min tolkning:

A - skylddeling, for begge parter bytter felt.

B - rød bil sin skyld, fordi blå bil holder sitt felt, som også er korrekt feltvalg, mens rød bil gjør feltskifte og har derfor vikeplikt.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (31 minutter siden):

Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen når du ikke er i rundkjøringen

Men blå bil er jo helt tydelig inne i rundkjøringen i øyeblikket som er tegnet, hvis blå bil kom fra høyre arm i rundkjøringen og skulle ut i venstre arm mener du at det da hadde vært en annen situasjon?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
BaronSlask skrev (7 minutter siden):

Jeg holder med de som mener at blå bil skal vike.

Dere som mener motsatt, tenker dere da at man skal kjøre som i denne gamle videoen?

https://youtu.be/FFbNwEPBlro?t=191

Jeg har aldri i mine år i trafikken sett noen stoppe opp i rundkjøringen for å vike slik det gjøres i der.

Ja, for å kjøre etter regelboka skal man faktisk det. Bytter du bare felt og forventer at andre skal flytte seg på motorveien også...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig hissig stemning i trafkken i Oslo om dagen. Som en som har nytt godt av hjemmekontor kan det være kultursjokk i trafikken i Oslo for tiden.

Uansett blinklys eller ei så var det kappkjøring med umodne cockblockers hver gang man skulle bytte felt.  Hele Oslo virket som en eneste stor obstruksjonssone i dag. Slo aldri feil når jeg blinka for å bytte felt at folk ga full gass for å sperre meg fra feltskifte. Flere ganger det ble litt ubehagelig for den som satt på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 timer siden):

Rimelig hissig stemning i trafkken i Oslo om dagen. Som en som har nytt godt av hjemmekontor kan det være kultursjokk i trafikken i Oslo for tiden.

Uansett blinklys eller ei så var det kappkjøring med umodne cockblockers hver gang man skulle bytte felt.  Hele Oslo virket som en eneste stor obstruksjonssone i dag. Slo aldri feil når jeg blinka for å bytte felt at folk ga full gass for å sperre meg fra feltskifte. Flere ganger det ble litt ubehagelig for den som satt på.

 

Jeg har faktisk helt motsatt inntrykk. Jeg har kjørt jevnlig i Oslo de siste 6 årene, og det har aldri vært så behagelig som under nedstengingene vi har hatt siden mars, og nå har. Det kjipe i Oslå for min del nå, er at store mengder beboerparkeringer forsvinner og det blir stadig mer umulig å sette bilen fra seg et sted uten 2 timers begrensning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Rimelig hissig stemning i trafkken i Oslo om dagen. Som en som har nytt godt av hjemmekontor kan det være kultursjokk i trafikken i Oslo for tiden.

Uansett blinklys eller ei så var det kappkjøring med umodne cockblockers hver gang man skulle bytte felt.  Hele Oslo virket som en eneste stor obstruksjonssone i dag. Slo aldri feil når jeg blinka for å bytte felt at folk ga full gass for å sperre meg fra feltskifte. Flere ganger det ble litt ubehagelig for den som satt på.

Tja, kan det være at pga hjemmekontor siden mars(?) så er du ute av trening i å kjøre i rushtrafikken i Oslo? Det er ikke ment som noen spydighet altså, men hver gang jeg hører noen si at "alle andre i trafikken gjør feil", så er som oftest rett sted å rette pekefingeren innover. Er i hvert fall slik med meg når jeg havner i det tankesporet der. Man kommer uansett ikke så veldig mye raskere frem da 😉 

Lenke til kommentar

Kjører mye i Oslo.
Møter en stor andel egoister som for eksempel folk som kjører hele strekningen i venstre felt i Ekebergtunellen selv om det røde krysset i taket lyser som Julestjernen fra klar himmel.
Møter taxier som har forkjørsrett uansett hvilken situasjoen de befinner seg i (gjerne fra jallaselskap med tvilsomme eiere).
Møter folk som kjører som om de nettopp har fått lappen - nul oversikt og roter seg fort inn i håpløse situasjoner eller mangler grunnlegende forståelse for høyreregel, kjøring i rundkjøring osv.
Og ikke minst forgjengere som med headset og øynene begravd i mobilen strener rett ut i gata selv på rød mann, for de har jo rettigheter eller noe sånt noe.
..eller en el-scooter (nekter å kalle de "sparkesykkel") i 40 km/t som veksler mellom fortau og vei i rykk og napp.

Oslo er balle å kjøre i, og det er tydelig at med flere bilkollektiver/bildelingstjenester osv får du flere uerfarne bilister å ta hensyn til fordi de ikke kan kjøre bil.

Men det er jammen meg farlig ute på landet der noen av gamlingene som garantert ikke burde ha førerkort har et så godt forhold til legen sin at de får beholde lappen. Søndager kan sammenlignes med en invasjon av rotter der små høyreiste crossovere fra japanske produsenter roter rundt på veinettet og der hver person i bilene har en snittalder på 90. Vi prøver å kjøre minst mulig disse dagene, og barna får ikke gå alene ute. Bare å søke dekning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 4.12.2019 den 18.05):

Det er så jæævlig irriterende med billister som viker for meg, når det er jeg som har vikeplikt... 

Kjør da for faen!

Flere ganger de siste ukene har billister stoppet i rundkjøringer, ved påkjøringsfelt, i kryss og lignende for å "slippe meg fram"... når det er jeg som har vikeplikt.. Det fører jo bare til at alt tar lengre tid og at flyten forsvinner. Er det fordi de er livredde motorsykler på vinteren??

Syntes det er helt konge jeg. Har ikke trengt å vike for noen siden 1990, og ikke har jeg tenkt til å begynne.

Men jeg har gjort det til en vane å bruke blinklys på søndager og følge trafikklys på helligdager, for da er jeg ofte i ekstra godt humør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BaronSlask skrev (På 2.12.2020 den 15.11):

Jeg holder med de som mener at blå bil skal vike.

Dere som mener motsatt, tenker dere da at man skal kjøre som i denne gamle videoen?

https://youtu.be/FFbNwEPBlro?t=191

Jeg har aldri i mine år i trafikken sett noen stoppe opp i rundkjøringen for å vike slik det gjøres i der.

Jeg mener at rød må vike for blå. Løsningen for rød er da å ta en runde til, ikke stoppe opp.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (På 2.12.2020 den 17.35):

I de få tilfellene hvor høyre felt er klart inne uten å forstyrre venstre, så må venstre vente på å kjøre ut ja.

Heldigvis er dette i større grad teoretisk, for det skjer sjeldent uten at noen kommer i hundre og helvete inn.

Aight, trodde jeg ville ha noe forkjørsrett når jeg var inne i rundkjøringen. Men da gir jeg meg, da har jeg vikeplikt etter feltbytte selv om jeg føler han burde ha ventet så skjedde ikke det. Men da skal jeg huske dette neste gang jeg er inne i rundkjøringen :)

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...