Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

At der er så få hykker å kjøre inntil siden, hvis du har behov for å stoppe å gjøre et eller annet.
I Sverige er det slike hykker laget til det formålet hele veien, mens i Norge kan du kjøre milevis uten sjans til å kjøre inntil siden.
Der er busslommer, men hvis det kommer en buss( og det gjør det ofte) hvis du stresser et eller annet, så er du fucket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har sett eller hørt om at politiet har hatt målrettede kontroller mot biler som ikke blinker ut? Altså at de har stilt seg opp ved en rundkjøring og gitt systematisk bot til de som ikke blinker ut?

Eller tar de folk dersom de tilfeldigvis kommer over det?

 

Aldri hørt om noen som har litt tatt for det, eller lest artikler i avisene at det har skjedd.

 

Som Volvo-sjåfør har jeg god samvittighet. :)

Lenke til kommentar

Jaja, påsketrafikken i gang og alle syns det er greit å kjøre som rævhøl, 20 over grensa og 20mm fra bakfangeren på bilen foran. Å fy folk er sure bak rattet  :nei:

 

Folk oppi bakfangeren, løsning: kjøre saktere å saktere, de fleste tar hintet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Eneste forskjellen mellom et vanlig kryss og rundkjøring er vikeplikten fra venstre. Skal du til venstre/høyre i rundkjøring eller kryss, blinker du. Skal du bytte felt enten det være kryss, 36 felts motorvei eller rundkjøring, blinker du.

 

Rundkjøringer ha ikke egne regler og du skal derfor bruke blinklys:

 

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

Lenke til kommentar

 

Eneste forskjellen mellom et vanlig kryss og rundkjøring er vikeplikten fra venstre.

Nei. Det er akkurat det samme som alle andre kryss med vikepliktsskilt. Det er ingen forskjell.

Du har ikke vikeplikt for venstre i rundkjøringer. Det er en 'enkel forklaring'. Man har vikeplikt for den som er inne i rundkjøringen, og man skal ikke være til unødvendig hinder for de som kommer fra venstre mener jeg å huske.

 

Med andre ord, er du inn i rundkjøringen først, og bilen fra venstre kommer i 80km/t og treffer deg, har du ditt juridisk sett på det rene da han teknisk sett har vikeplikt for deg, siden du var inne først. Å bevise slikt er jo en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eneste forskjellen mellom et vanlig kryss og rundkjøring er vikeplikten fra venstre.

Nei. Det er akkurat det samme som alle andre kryss med vikepliktsskilt. Det er ingen forskjell.

Er helt enig. Mitt innlegg var vinklet mere mot oppførsel og kanskje noe feil formulert. Som du sier er det ingen forskjell.

 

 

Du har ikke vikeplikt for venstre i rundkjøringer. Det er en 'enkel forklaring'. Man har vikeplikt for den som er inne i rundkjøringen, og man skal ikke være til unødvendig hinder for de som kommer fra venstre mener jeg å huske.

 

Med andre ord, er du inn i rundkjøringen først, og bilen fra venstre kommer i 80km/t og treffer deg, har du ditt juridisk sett på det rene da han teknisk sett har vikeplikt for deg, siden du var inne først. Å bevise slikt er jo en annen sak.

1. Du har vikeplikt fra begge sider. Kjør til nermeste rundkjøring og se etter vikeplikt skiltet.

Ellers er jeg enig i at du ikke skal være til hinder for de som er inne i rundkjøringen.

 

2. Dette eksemplet er urimelig. Ettersom du bruker totalt uaktsom kjøring, for å argumentere for vikeplikt.

Bilen som kommer fra venstre vil få svi uansett i ditt eksempel. Bremselengde, skade på biler/personer, vitner, antall meter mellom vrak og sammenstøtspunkt +++ vil være tilgjengelig som bevis. Tror det vil være lett på bevise noe sånt.

Lenke til kommentar

Blir irritert av taxi sjåfører som brøyter seg fram og påberoper seg forkjørselsrett i utide.

 

- Hadde en situasjon ved ei bru som jeg hadde forkjørselsrett på. Vi var ganske nøyaktig like langt fra brua, Taxien legger seg midt ut i veien og "flasher" med lysene. Slik at jeg skulle bremse og slippe han/henne fram. Eneste taxien oppnådde var at jeg gjorde det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stort sett det meste med trafikken her jeg bor.

Ingen vet hvordan en rundkjøring fungerer, det virker som høyre felt skal brukes uansett hvor man skal ut. Kansje ikke så rart siden de første rundkjøringene dukket opp for 15-20 år siden.

 

Blinklys er ekstrautstyr, bruker du blinklys så ser folk rart på deg.

Sikker avstand til bilen foran er uhørt, kommer jo raskere fram hvis man ligger å skraper lakken av støtfangeren på bilen foran.

Fartsgrenser og skiltning er bare forslag, på kjøreskolen så lærer man å ligge minimum 10-15 km/t over grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hmm "er dette lov à?"

 

TJkzzvc.png

https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/2018/04/06/Folk-skvetter-n%c3%a5r-de-ser-oss-p%c3%a5-veien-16427926.ece#cxrecs_s

 

For så vidt ikke noe jeg "klager" på da, men trodde det var ganske strengt å etterligne politibiler generelt?

 

Men, er glad det ikke er en bekjent av meg. Hadde vel blitt snakk i bygda hvis denne kom på gårdsplassen rett som det var. :grin2:

Lenke til kommentar

hmm "er dette lov à?"

 

TJkzzvc.png

https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/2018/04/06/Folk-skvetter-n%c3%a5r-de-ser-oss-p%c3%a5-veien-16427926.ece#cxrecs_s

 

For så vidt ikke noe jeg "klager" på da, men trodde det var ganske strengt å etterligne politibiler generelt?

 

Men, er glad det ikke er en bekjent av meg. Hadde vel blitt snakk i bygda hvis denne kom på gårdsplassen rett som det var. :grin2:

 

 

noe lignende i Stavanger (i 2007), bilen ble avskiltet... men politiet måtte levere skiltene tilbake...

 

https://www.oa.no/nyheter/idioti-bilen-ruller-videre/s/1-81-2952437

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...