Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Åja, her var det jammen noen dårlige sjåfører som måtte uttale seg.

 

Vel, jeg sa ingenting om IS. Jeg sa snø, vesentlig forskjell. Og man kjører etter FORHOLDENE, åpenbart. Om veien er islagt er man selvfølgelig nødt å kjøre forsvarlig så man ikke mister kontrollen, omså om man må legge seg 15 km/t-20 km/t under fartsgrensa.

 

Og de som er så forsiktige at de må ligge i 70 i 80-sona fordi det er mørkt og snø på veien, gjør at de bak (gjerne unge, uerfarne og utålmodige sjåfører) velger å ta farlige forbikjøringer. Man kan ikke gjøre noe med slike. For når man ser at her er det faktisk mulig å ligge i 90 km/t eller mer i 80-sona på brøytet snødekt vei, så vil man se etter muligheter for forbikjøringer. Om det er folk som ikke kjenner strekningene vil de velge å ta farlige forbikjøringer, noe som kan ende med frontkollisjon i verste fall, eller at de feilberegner fart og strekning.

 

 

Derfor er jeg uten tvil i min dom; Folk som kjører under fartsgrensa på gode brøytede vinterveier er en fare for andre billister. Det er flere av dem, enn det er av utålmodige sjåfører som ser at det er mulig å kjøre fortere på denne veien, og derfor velger å ta forbikjøringer. Så om du er en av disse jævlene som ligger LANGT under fartsgrensa og ser du har ei hel kø bak deg. Blink deg ut i nærmeste avkjøring og SLIPP DEM FORBI.

Are you being serious now? geez! Er du en av de som har tatt førerkortopplæringen her? https://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-useriose-trafikkskoler-1.13757908

 

Det verste du gjør for "godt vinterføre" på veien er å drive med hobby-sladdingen din når det er snø. Siden du ikke oppfattet det første gang - det som da skjer er at du hardpakker + polerer og skaper ekstremt glattføre i små flekker som er livsfarlig for andre.

 

For ikke lenge siden var det en ansvarlig sjåfør med forhjulsdrevet bil som dro rett inn i autovernet mot skolevei for barn. Hun hadde holdt lav fart og nærmest full stopp før hun svingte i T-krysset (nedoverbakke og feilvendt dosering) fordi man vet det er ekstremt glatt her, likevel hadde hun ikke nubbesjangs. 5-10kmt hadde lett tatt livet av en 7-åring med sekk liggende under bilen hadde det ikke vært for autovernet. Hvorfor er det så glatt her? Fordi "idioter" elsker området med sladdekjøring fra kl. 22 og utover. Så fort de første snøfnuggene kommer tyter disse ut av kjellern og holder på til førstemann smeller i grøfta eller en stolpe. Da blir det som regel litt roligere en uke eller to.

 

Vi småflirer jo hver gang vi hører et smell etter kl. 23 og håper fånyttes at en ny "idiot" har lært sin lekse.Heldigvis er det sjelden andre ute på den tiden som kan bli offer for uvettig sladde-kjøring. Vi ler ikke like mye når ungdom mister livet pga. denne uvettige kjøringen...

 

"Så man ikke mister kontrollen"?. 

Du er klar over at de fleste som står i grøfta "plutselig" mistet kontrollen? Dette er ikke noe man pro-aktivt kan forhindre med mindre man avpasser farten etter forholdene. Jeg er rimelig sikker på at du ikke heter Petter Solberg og bruker hans rallybil med spikes og kjørestil på veien. Og tro meg, jeg har passert mange bråkjekke og skamfulle sjåfører stående med ryggen til og grave bilen ut av en snøfonn. Man vet at tankene deres da går i "faen, jeg burde kanskje tenkt meg om litt her - håper ingen kjenner meg igjen".

 

Og de som er så forsiktige at de må ligge i 70 i 80-sona fordi det er mørkt og snø på veien

Er det snø på veien blir det aldri ordentlig mørkt. Det høres ut som du snakker om høstmørke veier med først snøfall og da er mange forståelig nok forsiktige, gjerne pga. dårlige dekk (!).

 

Ta også et google søk på "Rekordmange elgpåkjørsler i år", "Rekordmange rådyr" osv. De som er gode sjåfører og følger med på annet enn instagram og deilig.no vet når man skal være ekstra forsiktig på veien.

 

Og de som er så forsiktige at de må ligge i 70 i 80-sona fordi det er mørkt og snø på veien, gjør at de bak (gjerne unge, uerfarne og utålmodige sjåfører) velger å ta farlige forbikjøringer.

 

I din første uttalelse fremsto du som en av disse på alle måter. Ellers skal jeg gi deg rett i at unødvendig lav fart gjør at dårlige sjåfører velger å ta uforsvarlige forbikjører (de gode velger forsvarlige om de ikke kan vente). Har du dårlig impulskontroll bør du ikke kjøre bil, dessverre mange som gjør det likevel.

 

Men vi har alle vært unge og uerfarne en gang i livet så jeg skal la deg passere i den kategorien. Men snakk litt med de rundt deg som har vært på veien i noen tiår og sett og opplevd det meste for å justere de uvettige holdningene. Til mange unges frustrasjon så er faktisk ikke lang erfaring irrelevant, disse har også lært av sine og andres feil. PS. dette betyr ikke at vi ikke har tonnevis av gode og ansvarlige, unge sjåfører på veiene.

 

EDIT:

Når det er sagt er jeg like mye i mot alle som kjører sinker helt unødvendig. Du har mange av de med relevante sykdomstilstander, medikamentbruk osv. som ikke har noe på veien å gjøre med svekket syn og kraftig nedsatt reaksjon og vurderingsevne etc. Folk som kjører, når de såvidt burde spasert til nærbutikken, og ligger 5-10 kmt under fartsgrensa med lys og god sikt på tørre sommerveier kl. 6-9 om morningen (sjelden fare for dyr i veien, god sikt og gode stoppforhold).

 

Det er bare at du klarte å dra frem det verste eksempelet som er mulig i sammenhengen "faen ass, alle disse sinkene som ikke kan kjøre rally".

 

 

EDIT2:

"Åja, her var det jammen noen dårlige sjåfører som måtte uttale seg."

Alltid godt å starte dagen med en god latter (no harm ment). Men fortvil ei, det er ikke noen krise å utvise dårlig dømmekraft i ung alder, så lenge man ikke slutter å lære. Det er slikt vi alle lærer av.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst".

Det strekker seg dithen at det handler om opplysning og informering om grupper som ikke er like kjent med større kjøretøy og dets utfordringer

 

 

Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret.

 

AtW

I en drømmeverden trenger vi hverken lastebilen, personbil eller andre farlige transportmidler. Dessverre er vi ikke der i dag og må gjøre det beste ut av situasjonen vi nå er i.

 

Hvem som har hovedansvaret og hvem som er offeret er strengt tatt irrelevant spør du meg. Naturlig at den som fører vogntog med der-tilhørende opplæring har hovedansvaret for å sørge for at transporten foregår sikkert, men det betyr ikke at andre trafikale gruppe ikke kan ha bedre informasjon om hvilke utfordringer disse møter. Jeg snakker ikke om ansvarsfraskrivelse her..

 

 

Nei, det er akkurat det det ikke gjør.

 

Å gjøre det beste ut av situasjonen innebærer et større innsikt i eget ansvar og bedre holdninger i så måte. Du snakker ikke om ansvarsfraskrivelse sier du, men det gjør jeg, det er mye ansvarsfraskrivelse blant lastebilsjåfører. Jeg tror de skyter seg selv i foten, og bare fremsynder at de blir skiftet ut av maskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor han kan ha drevet å slædda på denne strekningen også, det er ingen åpenbare steder der man kan gjøre det, det er en relativt trafikkert og ellers rett strekning uten noen særlig bra svinger for sånt. At lappen røk her var velfortjent i grunn. Ellers enig i at det må være lov å teste seg litt på tomme parkeringsplasser o.l :)

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor han kan ha drevet å slædda på denne strekningen også, det er ingen åpenbare steder der man kan gjøre det, det er en relativt trafikkert og ellers rett strekning uten noen særlig bra svinger for sånt. At lappen røk her var velfortjent i grunn. Ellers enig i at det må være lov å teste seg litt på tomme parkeringsplasser o.l :)

Bor selv på bygda. Alt en sladdevillig idiot sjåfør trenger er 15-20 meter med vei. Uavhengig om det er rettstrekning eller midt i en sving. Har selv anmeldt et par tilfeller, men siden nærmeste politi i verste fall kan være 20-30 km unna er det bedre å finne alternative reaksjoner, såkalt sosial kontroll. Vi vet jo hvem det er... Lapp på ruta, tømme et dekk for luft, skrutrekker igjennom panseret, hagleskudd i bakruta. You know..

Lenke til kommentar

Argumentene deres holder ikke mål. Petter Solberg kan kjøre i godt over 100 km/t på snø og gruslagteveier og fortsatt holde seg på veien. Hvorfor skal ikke andre også klare det? Fordi det er to typer sjåfører. Dårlige sjåfører og gode sjåfører. Det eneste som holder han på veien er trua på seg sjøl og gode piggdekk.

 

Man trenger ikke å være en "idiot" for å ligge over ei fartsgrense som Statens Veivesen fant ut at var "trygg" i nittenhundreogbrødmangel. Mange av veiene i Norge er egentlig dimensjonert for høye fartsgrenser men siden det er noen hus langs veien blir grensa med engang satt ned til f.eks. 60 km/t. Det betyr IKKE at det er utrygt å kjøre i 90 km/t langs ei sånn strekning.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at man ikke kjører med rallypigg i en rallyspecca bil på en avstengt vei da?

 

Du har en viss sansynlighet for å møte på unger, dyr, joggere, syklyster og andre bilister på veien. Rally handler om å komme seg raskest mulig fram, hverdagslig trafikk handler om å komme seg fram med akseptabel fart helt uten skader på materiell og personell, samtidig som man prøver å ha akseptabel drivstofføkonomi.

 

EDIT: for å ikke prate om g-krefter man blir utsatt for ved en kollisjon. Ved 70 har du en ålreit sjanse for å klare deg, ved 80 og 90 blir det fort mye verre. Farten og bevegelsesenergien følger ikke hverandre lineært. Mange fartsgrenser har blitt satt ned fra 80 til 70 nettopp på grunn av dette. Du kunne jo sette deg litt inn i ting før du uttaler deg.

Endret av E.C.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det kan jo hende at man ikke kjører med rallypigg i en rallyspecca bil på en avstengt vei da?

 

Du har en viss sansynlighet for å møte på unger, dyr, joggere, syklyster og andre bilister på veien. Rally handler om å komme seg raskest mulig fram, hverdagslig trafikk handler om å komme seg fram med akseptabel fart helt uten skader på materiell og personell, samtidig som man prøver å ha akseptabel drivstofføkonomi.

 

Hverdagslig trafikk handler også om å bidra til å gi god flyt i trafikken. Det var noen ord man lærte på kjøreskolen..."Hensyn, aktsom og varsom." Les det første ordet. Dette ordet betyr at selv om du følger fartsgrensa, så skal du likevel vise hensyn for andre trafikanter. Det vil si at om du har 10 biler bak deg fordi du ligger i 55 km/t i 60-sona på en svingete fylkesvei med svært få steder å ta forbikjøringer på, så er det din plikt å vise hensyn ved å blinke deg ut og la bilene bak deg komme forbi. Hvis du ikke gjør det har man 2 faremomenter. Den ene er at du gjør andre bilister forbanna som gjør at de gjør farlige forbikjøringer som utsetter seg selv, motgående trafikk og myke trafikanter for fare. Det andre faremomentet er at ved kolonnekjøring risikerer man mye lettere kjedekollisjon om en av bilene foran bremser på glatt føre. Svært få bilister holder seg til 3-sekundersregelen.

 

Mange aner ikke hva bremselengde er, ei heller klarer de å beregne hvor stor fart de kan ha før de er nødt å bremse, på uansett føre. Rett og slett fordi alle ligger å kjører i sneglefart og får aldri testet reaksjonsevnen sin og situasjonsforståelsen. Hvis folk hadde kjørt fortere, sladdet mer på parkeringsplasser og turt å utfordre seg selv bak rattet, så er jeg 100% sikker på at Norge hadde hatt bedre sjåfører. Og forresten er sjansen for å sovne bak rattet faktisk høyere jo lengre kjøretid man har. Derfor, kjør effektivt og kom deg dit du skal.

Lenke til kommentar

Tåpelig sammenligning av Petter Solberg og norske bilister. "Hvis han han så kan alle" (!)

 

Solberg er proff, har kjørt konkurranse siden før man har lov til å kjøre bil.

 

Bilen hans er bygd og skodd for mye mer enn norske offentlige veier.

 

Der er ingen andre biler på veien.

 

Han kjører med hjelm og veltebur, med god grunn.

 

Håper aldri jeg møter en som ser for seg at Rv41 er en del av WRC og at han uten problemer kan holde 100 og ligge bredt i svingene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Argumentene deres holder ikke mål. Petter Solberg kan kjøre i godt over 100 km/t på snø og gruslagteveier og fortsatt holde seg på veien. Hvorfor skal ikke andre også klare det? Fordi det er to typer sjåfører. Dårlige sjåfører og gode sjåfører. Det eneste som holder han på veien er trua på seg sjøl og gode piggdekk.

 

Man trenger ikke å være en "idiot" for å ligge over ei fartsgrense som Statens Veivesen fant ut at var "trygg" i nittenhundreogbrødmangel. Mange av veiene i Norge er egentlig dimensjonert for høye fartsgrenser men siden det er noen hus langs veien blir grensa med engang satt ned til f.eks. 60 km/t. Det betyr IKKE at det er utrygt å kjøre i 90 km/t langs ei sånn strekning.

Petter Solberg har vært i grøfta uendelig flere ganger enn meg. Hvorfor? Fordi han alltid kjører på grensen av det som er mulig. Med en slik holdning du har, er jeg oppriktig bekymret for at du ferdes i trafikken..

 

Og hva fartsgrenser gjelder, tenker jeg at det alltid er en grunn til at det er satt ned til f.eks 60km/t mellom 80-soner. Det kan være gårdstun, uoversiktlige kryss eller mye dyr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

men siden det er noen hus langs veien blir grensa med engang satt ned til f.eks. 60 km/t. Det betyr IKKE at det er utrygt å kjøre i 90 km/t langs ei sånn strekning.

Mange aner ikke hva bremselengde er

Ja, blant andre deg selv. Stopplengden på snøføre i 60 km/t er 64 meter. I 90 km/t øker den til 131 meter. Men et par skarve fotgjengere langs veien er vel ikke så farlig.

 

 

Det andre faremomentet er at ved kolonnekjøring risikerer man mye lettere kjedekollisjon om en av bilene foran bremser på glatt føre. Svært få bilister holder seg til 3-sekundersregelen.

Akkurat som du mener at det er de som ligger rett under fartsgrensa som er skyld i at andre tar farlige forbikjøringer, skal vi skylde på de som bremser for at andre ikke holder riktig avstand. Ansvarsfraskrivelse, tror jeg det kalles. Det var noen ord man lærte på trafikkskolen. "Hensyn, aktsom og varsom." Les det første ordet. Dette ordet betyr at du skal ha forståelse for at ikke alle er gira på å kjøre av veien og at du ikke skal utsette andre for fare. Jeg anbefaler deg forresten å kontakte trafikkskolen du kjørte hos og se om du får medhold for synspunktene dine.

 

 

Fordi det er to typer sjåfører. Dårlige sjåfører og gode sjåfører.

Det har du helt rett i.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Argumentene deres holder ikke mål. Petter Solberg kan kjøre i godt over 100 km/t på snø og gruslagteveier og fortsatt holde seg på veien. Hvorfor skal ikke andre også klare det? Fordi det er to typer sjåfører. Dårlige sjåfører og gode sjåfører. Det eneste som holder han på veien er trua på seg sjøl og gode piggdekk.

 

Man trenger ikke å være en "idiot" for å ligge over ei fartsgrense som Statens Veivesen fant ut at var "trygg" i nittenhundreogbrødmangel. Mange av veiene i Norge er egentlig dimensjonert for høye fartsgrenser men siden det er noen hus langs veien blir grensa med engang satt ned til f.eks. 60 km/t. Det betyr IKKE at det er utrygt å kjøre i 90 km/t langs ei sånn strekning.

 

Som andre har sagt, hvor mange ganger har jeg kjørt av veien? 0, hvor mange ganger har solberg kjørt av veien? Mange mange flere enn 0 ihvertfall. Å være teknisk flinkere er ikke det samme som å være en praktisk bedre eller tryggere sjåfør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan jo hende at man ikke kjører med rallypigg i en rallyspecca bil på en avstengt vei da?

 

Du har en viss sansynlighet for å møte på unger, dyr, joggere, syklyster og andre bilister på veien. Rally handler om å komme seg raskest mulig fram, hverdagslig trafikk handler om å komme seg fram med akseptabel fart helt uten skader på materiell og personell, samtidig som man prøver å ha akseptabel drivstofføkonomi.

 

 

Hverdagslig trafikk handler også om å bidra til å gi god flyt i trafikken. Det var noen ord man lærte på kjøreskolen..."Hensyn, aktsom og varsom." Les det første ordet. Dette ordet betyr at selv om du følger fartsgrensa, så skal du likevel vise hensyn for andre trafikanter. Det vil si at om du har 10 biler bak deg fordi du ligger i 55 km/t i 60-sona på en svingete fylkesvei med svært få steder å ta forbikjøringer på, så er det din plikt å vise hensyn ved å blinke deg ut og la bilene bak deg komme forbi. Hvis du ikke gjør det har man 2 faremomenter. Den ene er at du gjør andre bilister forbanna som gjør at de gjør farlige forbikjøringer som utsetter seg selv, motgående trafikk og myke trafikanter for fare. Det andre faremomentet er at ved kolonnekjøring risikerer man mye lettere kjedekollisjon om en av bilene foran bremser på glatt føre. Svært få bilister holder seg til 3-sekundersregelen.

Mener du seriøst folk skal bryte sin plass i kolonnen over f.eks Haukelifjell i stiv kuling og snødrev med 10 meter sikt for å slippe forbi andre som vil kjøre fortere enn det kolonnen går i?

 

I kolonnen ligger man så tett som mulig og kjører så fort som første brøytebil legger opp til.

Lenke til kommentar

Argumentene deres holder ikke mål. Petter Solberg kan kjøre i godt over 100 km/t på snø og gruslagteveier og fortsatt holde seg på veien. Hvorfor skal ikke andre også klare det? Fordi det er to typer sjåfører. Dårlige sjåfører og gode sjåfører. Det eneste som holder han på veien er trua på seg sjøl og gode piggdekk.

 

Man trenger ikke å være en "idiot" for å ligge over ei fartsgrense som Statens Veivesen fant ut at var "trygg" i nittenhundreogbrødmangel. Mange av veiene i Norge er egentlig dimensjonert for høye fartsgrenser men siden det er noen hus langs veien blir grensa med engang satt ned til f.eks. 60 km/t. Det betyr IKKE at det er utrygt å kjøre i 90 km/t langs ei sånn strekning.

 

Glad jeg ikke møter bestemor på 75 med rallypigg, liggende sidelengs i en breisladd på riksvei førtifem..

 

https://www.youtube.com/watch?v=Na52r1Spv6w&t

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det kan jo hende at man ikke kjører med rallypigg i en rallyspecca bil på en avstengt vei da?

 

Du har en viss sansynlighet for å møte på unger, dyr, joggere, syklyster og andre bilister på veien. Rally handler om å komme seg raskest mulig fram, hverdagslig trafikk handler om å komme seg fram med akseptabel fart helt uten skader på materiell og personell, samtidig som man prøver å ha akseptabel drivstofføkonomi.

 

Hverdagslig trafikk handler også om å bidra til å gi god flyt i trafikken. Det var noen ord man lærte på kjøreskolen..."Hensyn, aktsom og varsom." Les det første ordet. Dette ordet betyr at selv om du følger fartsgrensa, så skal du likevel vise hensyn for andre trafikanter. Det vil si at om du har 10 biler bak deg fordi du ligger i 55 km/t i 60-sona på en svingete fylkesvei med svært få steder å ta forbikjøringer på, så er det din plikt å vise hensyn ved å blinke deg ut og la bilene bak deg komme forbi. Hvis du ikke gjør det har man 2 faremomenter. Den ene er at du gjør andre bilister forbanna som gjør at de gjør farlige forbikjøringer som utsetter seg selv, motgående trafikk og myke trafikanter for fare. Det andre faremomentet er at ved kolonnekjøring risikerer man mye lettere kjedekollisjon om en av bilene foran bremser på glatt føre. Svært få bilister holder seg til 3-sekundersregelen.

Mener du seriøst folk skal bryte sin plass i kolonnen over f.eks Haukelifjell i stiv kuling og snødrev med 10 meter sikt for å slippe forbi andre som vil kjøre fortere enn det kolonnen går i?

 

I kolonnen ligger man så tett som mulig og kjører så fort som første brøytebil legger opp til.

 

 

Hvor har jeg sagt at du skal gjøre det?

Jeg bruker eksempler med når det er vanlig vinterføre og god sikt. Hvorfor skal folk ligge under fartsgrensa da? At du vil bruke eksempler med stiv kuling og 10 meter sikt er ikke mitt problem. 

 

Ikke overraskende at alle som følte seg truffet plutselig gikk i forsvarsposisjon med engang. Umulig å argumentere med folk som skal overdrive og putte ord i munnen min. At dere ikke liker at andre er bedre sjåfører og faktisk kan kjøre bil er ikke mitt problem. At dere føler dere stolt over at dere har vært færre ganger i grøfta enn Petter Solberg, forteller meg at dere aner ikke begrensingene til bilen dere kjører. At dere aldri har mistet kontroll på bilen er ikke en positiv ting, men en negativ ting. For den dagen dere får baksleng og skal prøve å rette opp bilen, så lukker dere øynene og blir stiv av skrekk fordi dere aldri har vært i en slik situasjon før.

 

Oppfordrer dere til å finne dere et lukket område og øve på sladding, uansett hvor helvettes ulovlig det er. Det er for alles sikkerhet at du kan kontrollere bilen, spesielt når du mister kontrollen på vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...