Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Oppfordrer dere til å finne dere et lukket område og øve på sladding, uansett hvor helvettes ulovlig det er. Det er for alles sikkerhet at du kan kontrollere bilen, spesielt når du mister kontrollen på vinteren.

Det er dårlig å ikke ha gått i grøfta fordi da risikerer man å gå i grøfta en gang? Henger ikke helt på greip spør du meg. På veien er det viktigere å unngå ulykker enn å kjenne akkurat hvor grensen går.

 

AtW

Endret av Hårek
Store sitatpyramider
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av de som har blitt tatt? Godt spørsmål, sikkert et par stykker som har hatt litt flaks med betjenten som stoppet dem.

 

For all del, får printe ut artikkelen og ha den liggende i bilen. Bra get out of jail card.

Jeg har ved flere tilfeller fått tilsnakk og oppfordring om å finne en annen plass enn bøter fra politiet. Det skal jo sies at jeg er bosatt i et lite samfunn hvor alle kjenner alle, så tror neppe det hadde vært samme behandling f. Eks i Oslo for lignende lovbrudd.

 

E: er det faktisk lovbrudd om en ikke påfører skade på den aktuelle parkeringsplassen?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Av de som har blitt tatt? Godt spørsmål, sikkert et par stykker som har hatt litt flaks med betjenten som stoppet dem.

 

For all del, får printe ut artikkelen og ha den liggende i bilen. Bra get out of jail card.

Jeg har ved flere tilfeller fått tilsnakk og oppfordring om å finne en annen plass enn bøter fra politiet. Det skal jo sies at jeg er bosatt i et lite samfunn hvor alle kjenner alle, så tror neppe det hadde vært samme behandling f. Eks i Oslo for lignende lovbrudd.

 

E: er det faktisk lovbrudd om en ikke påfører skade på den aktuelle parkeringsplassen?

Er vel brudd på §3 i vegtrafikkloven, som dekker all "idiotkjøring". Ikke ment mot deg personlig, men mot generell fremprovosering av overstyring og/eller spoling/spinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel brudd på §3 i vegtrafikkloven, som dekker all "idiotkjøring". Ikke ment mot deg personlig, men mot generell fremprovosering av overstyring og/eller spoling/spinning.

Tja. På en øde og tom parkeringsplass så bryter du strengt talt ikke paragraf 3 i vegtrafikkloven..

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Den eneste skade en strengt tatt kan risikere er på egen bil eller til nød asfalt/grusdekke på den aktuelle plassen.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet har da selv uttalt i diverse sammenhenger at de ser det som en positiv ting at folk lærer seg å kjenne bilen på en tom og øde parkeringsplass.

 

http://m.side3.no/up-sjefen---helt-greit-a-sladde-litt/3584585.html

Og her er det snakk om områder utenfor offentlig vei. Eks. har man "sladde-kjøring" på avstengte områder på gardermoen, isbelagte innsjøer osv. gjennom hele vinteren. I tillegg har man ett dusin glattkjøringsbaner i Norge.

 

Selvsagt en god ide å øve seg der, noe man også gjør under førerkortopplæringen aka godkjent og anbefalt  ;). Man oppfordres til å kjøpe seg tid på egenhånd på banen for å lære seg å håndtere bilen. Det samme med alle andre lukkede områder dette arrangeres. Dette er det ingen som har vært uenig i.

 

Men jeg ville ikke tatt sjangsen på å bedrive sladding på en hvilken som helst parkeringsplass bare fordi ingen andre er der.

 

Hadde en tulling som sladda rundt på en grusbelagt parkeringsplass midt på sommeren kl. 22:15 inne ved markagrensa på en av disse stedene hvor alle parkerer for å gå tur innover. Hva tror du skjer med det løse gruslaget når man holder på slik? Jeg kom tilfeldigvis syklende forbi og fikk et par prosjektiler ulende forbi hjelmen. Vedkommende i en sølvgrå mercedes stakk fra stedet men Politiet ble ringt med skiltnr. I tillegg til å skade vinduer på bebyggelse (ofte kafeteriar ved slike steder) er det noen som har betalt for å planere, legge på fyllmasse og grus på slike steder - men det verste er om tilfeldig forbipasserende på slike turområder hadde fått projektilene i ansiktet/øynene.

 

Her har nok UP sjefen litt for god tro på folks evne til å bedømme hva som er egnet tid (sesong), dekke, omgivelser og sted.

 

PS:

Kl. 2 natt til lørdag var det rusing og sladding i hovedveien i boligfeltet med tilhørende "bang" i grøfta og div. spinn for å komme ut igjen ;). De eneste som tjener på dette er oppretterne.

 

Og helt til slutt. Det hjelper ikke å bruke argumenter som for seg selv kan holde vann for å forsvare uvettig oppførsel. Samt vi har alle gjort feil men det er viktig å lære av dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så da mener du en bryter paragraf 3 likevel?

Jeg poengterte dette jeg poengterte fordi der var det eneste jeg greide å komme på som kunne være brudd på paragraf 3.

Hvorvidt noen svarte striper eller litt oppspunnet grus kan defineres som skade på dekket kan ikke jeg svare på. Og i og med diskusjonen i utgangspunktet har vært fokusert på vinterføre så tviler jeg sterkt på at det kan føre til noen skade.

 

Også tror jeg heller ikke det er noen stor sannsynlighet for at folk greier å påføre skade på egen bil med mindre man egentlig ikke burde ha hatt førerkortet I utgangspunktet.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Og her er det snakk om områder utenfor offentlig vei. Eks. har man "sladde-kjøring" på avstengte områder på gardermoen, isbelagte innsjøer osv. gjennom hele vinteren. I tillegg har man ett dusin glattkjøringsbaner i Norge.

Forlatt parkeringsplass er definert som offentlig vei det og. Så sant denne ikke er sperret av på et vis.

Det begynner heldigvis å bli flere og flere isbaner/vinter-baneanlegg rundom i Norge, og her i området har dette vist seg å være en stor suksess da mange i flere år har etterspurt et slik område å herje på i vinterhalvåret.

 

Selvsagt en god ide å øve seg der, noe man også gjør under førerkortopplæringen aka godkjent og anbefalt  ;). Man oppfordres til å kjøpe seg tid på egenhånd på banen for å lære seg å håndtere bilen. Det samme med alle andre lukkede områder dette arrangeres. Dette er det ingen som har vært uenig i.

Når det kommer til leie av bane har plutselig utfordringen med kostnader, når man kan leie og om man i det hele tatt kan leie som privatperson. Også er det ikke alle baneanlegg som byr på så veldig mye mer enn det en parkeringsplass kan by på om man tar med seg et par kjegler dessverre. Ei heller er det baneanlegg overalt her til lands.

Men jeg ville ikke tatt sjangsen på å bedrive sladding på en hvilken som helst parkeringsplass bare fordi ingen andre er der.

 

Hadde en tulling som sladda rundt på en grusbelagt parkeringsplass midt på sommeren kl. 22:15 inne ved markagrensa på en av disse stedene hvor alle parkerer for å gå tur innover. Hva tror du skjer med det løse gruslaget når man holder på slik? Jeg kom tilfeldigvis syklende forbi og fikk et par prosjektiler ulende forbi hjelmen. Vedkommende i en sølvgrå mercedes stakk fra stedet men Politiet ble ringt med skiltnr. I tillegg til å skade vinduer på bebyggelse (ofte kafeteriar ved slike steder) er det noen som har betalt for å planere, legge på fyllmasse og grus på slike steder - men det verste er om tilfeldig forbipasserende på slike turområder hadde fått projektilene i ansiktet/øynene.

Nå er ikke jeg videre kjent i marka, men å finne en tom parkeringsplass der tror jeg ikke kan defineres som et forlatt/øde område uansett. Høres ut som et populært turområde, og for min del ville jeg unngått slike aktiviteter der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...