Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Derav skal man følge praksisen om å slå av fjernlysene før du blender men slå de på 0,5-1 sekund før du passerer.

Og i 80 km/t er dette 22m før du møter bilen, noe som gir rikelig med lengde til å blende motparten. Du kan flippe på hendelen når snuten på bilen din passerer speilet på møtende bil. Før det så blir det bare et helvete. 

 

Selvsagt, tidsperspektivet er variabelt ift. hastighet. :)

 

Du skal aktivere i det snuten din er omtrent ved snuten til den møtende bilen. Ikke når snuten er ved speilet. Du rekker da ikke å bli blendet

For å si det slik, i det du oppfatter at du er omtrent ved bilen til du flipper hendelen så er du nok allerede ved speilet når lyset er på  ;)

 

Hvis du begynner å flippe hendelen når du er ved speilet så har du forlengst passert før fjernlyset går på. Men jepp da 0,5-1 sekund ble feil å si.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som ikke slår av fjernlys før de er veldig nærme kan minnes på det ved å blinke med egene fjernlys, eller så er min erfaring at de fleste slår av nesten på auto når motkommende bil gjør det.

 

For øvrig synes jeg det med de mange forskjellige typer lys vi har i dag at det er ganske vanskelig å beregne hvor lyskjeglene møtes.

 

Heldigvis er det ikke så lenge før bilene våre er smarte nok til å håndtere lysene selv:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står heller ingenting om hastighet og avstand. Med den definisjonen kan man jo påstå at det alltid er kø på veien selv om det er kun 2 biler per mil.

 

I den farten er vi tett opp mot fartsgrensen, jeg vil heller karakterisere det som tett trafikk.

Det er riktig at det ikke står noe spesifikt om avstand heller, men da det står "En rekke av..." så betyr det at det faktisk er snakk om et flertall/mangfold av biler. Ergo du kan ikke komme med påstanden av at det er kø når det er snakk om to biler per mil.
Lenke til kommentar

Audi har jo allerede denne funksjonaliteten i sine Matrix-lys

 

Blant annet bmw i8 blir også levert med denne teknologien i dag så det er ikke noe som ligger i framtiden nei, men vi ser jo ikke noen stor forbedring før det blir standard.

 

Jeg har funksjonen innebygget i meg selv

Uansett hvor god sjåfør du er klarer du ikke styre langlysa utenom andre biler, du kan bare slå de av og på. Denne teknologien er langt forbi det å slå av og på lys.

Lenke til kommentar

Hadde denne funksjonaliteten på en Subaru 2015 leiebil. Tok litt tid før jeg skjønte at den var der da jeg av "uvane" slo av lyset litt tidligere enn man skal fordi jeg ikke var kjent med lysene på den bilen. Teknologien på denne bilen fungerte bra på møtende biler men ikke når man kom bak andre biler. Følte jeg lyste opp kupeen til bilen foran før den reagerte.

 

Derfor var det OK å se at teknologien har blitt bedre.

 

Mennesker gjør feil (en normal ting), distraheres, er rasshøl på veien, gidder ikke osv. Det er veldig fint at teknologi kan gjøre trafikken bedre og tryggere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

i BMW videoen så viser de kun hvordan det ser ut fra BMWn og ikke hvordan møtende trafikk vil se lyset

Siden tåkelys er irriterende så er jeg skeptisk til dette systemet

Enig i at man burde få sett det IRL fra en møtende bil.

 

En annen ting er at det vil ta ca. 3 år fra de dyreste bilene har teknologien til mainstream bilene begynner å leveres med det. Deretter vil det ta ca. 10 år før gamle biler er byttet ut med dette nivået. En meget stor del av bilparken er til enhver tid 10-15 år gammel siden vi bor i et "bilfiendtlig" land med unødvendig høye priser. At man blir en gjeldslave av å kjøpe bolig er en ting men det burde være mulig å få en meget god bil til 200.000,-.

 

Så en klage fra meg til Norge. Bil er altfor kostbart i dette landet!

En ny Nissan Skyline koster ca. 1.2mil i norge og ca. 400.000 i sverige.

 

Flere Nissan Skyline på veien vil ikke øke dødstall i trafikken. Men gamle og dårlig vedlikeholdte biler gjør definitivt det.

Samt nye biler pakket med distraherende teknologi som er en del av neste punkt.

 

Dette begynner å bli et problem. Jo mer teknologi man får pakket inn i en bil jo mer øker TCO.

Jeg ønsker meg at bilindustrien fokuserer mer på teknologi som gjør trafikken tryggere fremfor å stappe bilen full av unødvendig "luksus" og distraherende teknologi.

 

 

Jeg trenger ikke:

 

- 10-20" skjerm i midtkonsollen.

Som får meg til å fjerne blikket fra veien for å gjøre ting. Gi meg enkle og gode mekaniske knapper for de essensielle funksjonene.

Navigasjon bør enten være implementert slik at man ikke må fjerne blikket fra kjøreretningen eller at den kun er "muntlig" eller med pilindikatorer i en transparent HUD løsning.

 

- 4 soners AC (og gjerne styrt via intrikate joysticks eller touchskjermer)

Vi sitter i samme bil. Gi meg heller et system med gode mekaniske knapper som setter ønsket temperatur og sørger for å holde vinduer dugg og isfrie.

 

- Seter, speil og ratt som husker hvem som satt der.

Gi meg en god manuell justering på seter og ratt. Ikke elektrisk som går i stykker og ei heller elektrisk kombinert med elektronikk.

Det tar meg 1 minutt å justere sete og speil slik jeg må ha det.

 

Det er viktigere for meg at man kan justere både ratt, seter og speil i godt alle akser. Ofte kan man ikke stille setene lavt nok, høyt nok eller rattet ut og inn.

 

- Automatisk setebelte.

Jeg klarer å ta på det selv. Gjør man ikke det - Darwin.

 

- 7 soners surroundsound.

Det holder med et greit stereosystem som støtter nødvendig radioteknologi og BT/AUX/USB oppkobling.

 

- Massasje i stolene

Det holder med varme.

 

- Skjermer og TV i alle bauger og kanter.

Ta med en ipad om du skal se film i baksetet og demp lyset på skjermen og mobilen om det er mørkt ute.

 

- Kjørestil instillinger (sport, comfort osv) i en "vanlig" bil

Greit når man kjøper en veldig dyr bil men dropp det i mainstream. Det som kan være greit er mulighet for å heve bilen noen hakk når man skal inn på hytteveien.

 

- Adaptiv cruisecontroll

Automatisk nødbremsfunksjonen er bra for de situasjonene vi er uoppmerksomme så dette må vi gjerne ha.

Men jeg har ikke behov for en bil som kjører strikkball med bilen foran.

 

 

Teknologi jeg savner i mange "nye biler":

 

- Mulighet for å bruke mekanisk nøkkel fremfor elektronisk

Teknologi går i stykker samt utsettes for forstyrrelser og da er det greit å kunne dra ut en "security"nøkkel som også starter bilen fremfor bare å åpne døren.

 

- Frontruter med "varmetråder". 

At man har god sikt under alle forhold er en veldig viktig for trafikksikkerheten.

 

- Automatisk trafikkulykkemelding når kollisjonsputer eller detektorer utløses.

Denne kan da kombineres med GPS som sender koordinatene i nødmeldingen.

Akkurat som innbruddsalarm kan man ha folk som overåvåker disse alarmene og ringer opp eieren. Hvis de ikke får respons eller eieren kan informere om at sønnen/datteren låner bilen kan man redde liv ved å starte uttrykning.

 

Det er ikke alltid noen på åstedet til å hjelpe, personer kan være satt ut av spill, mobiltelefoner utenfor dekning, ødelagt eller tomme for strøm etc.

 

- En form for beruselseskontroll

Mennesker utsondrer kjemikalier via pust og hud når de er beruset. Enten av alkohol eller andre sterke medisiner eller narkotiske stoffer.

Mitt ønske er at slik teknologi innføres slik at man ikke kan kjøre bilen når man er beruset. Man må gjerne få lov å komme inn i bilen, starte varmeanlegg og radio, lys etc. men ikke kjøre den.

 

Vi må alltid ha hendene på rattet så dette kan implementeres her.

 

- Eye-tracking på føreren av bilen.

Dette har potensiale for flere sikkerhetsfunksjoner.

1. Hvis bilen detekterer at føreren har blikket for lenge vekk fra veien så kan det varsles med lyd/vibrasjon.

2. Hvis man er trøtt og øynene siger igjen så kan bilen signalisere dette slik at man "våkner" samt indikere at man må stoppe for å hvile.

3. Når man er mer opptatt av å rette på håret eller makeup mens bilen er i bevegelse.

4. Roter i bagger ved siden eller bak seg mens bilen er i bevegelse (også ift. barn)

5. Gi beskjed hvis du ikke benytter speiler over lengre tidsperioder

 

- "Begge hendene på rattet"

Er det lengre perioder hvor man ikke har begge hendene på rattet og bilen er i bevegelse si over 15-20kmt så får man varsel om å ha begge hendene der.

Selvsagt om man har 2 hender.

 

- Reckless driving detection.

Om man ikke kan implementere andre avansert systemer ment på føreren av bilen så kan man implementere funksjoner som overvåker eks. om bilen vingler mye og derav gir varslinger på dette.

Ved gjentatte varslinger aktiveres varsellys, bilen stoppes kontrollert, og nødetater varsles automatisk med koordinater etc.

 

Dette kan ta høyde for:

- påvirket av alkohol/medisiner

- for lite hvile/søvn

- farlig uoppmerksom og fikler med andre ting

- personen har fått et illebefinnende og trenger medisinsk assistanse

- personen er skadet og trenger medisinsk assistanse

- Når man kjører over fartsgrenser i området som kvalifiserer til inndragelse av førerkort.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser den, men denne funksjonen kan evt. stilles inn selv ift. tidsperspektiv. Fartsperspektivet bør man ikke  kunne justere men si at du kan stille inn 30s, 60s, 90s ift. varsling. (tenkte uansett aldri mindre enn 30s).

Da har du muligheten til å gjøre andre nødvendige ting.

 

Ville du bestått oppkjøring hvis du ikke kjørte med begge hendene på rattet (utenom giring og nødvendige instillinger). Si hvis du hvilte hodet på armen i vinduskarmen under oppkjøring?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ville du bestått oppkjøring hvis du ikke kjørte med begge hendene på rattet (utenom giring og nødvendige instillinger). Si hvis du hvilte hodet på armen i vinduskarmen under oppkjøring?

Jeg besto oppkjøring til BE for et år siden uten å ha begge hendene på rattet hele tiden.

Jeg kjører normalt med en hånd på rattet og i en bil med servostyring ser jeg ikke poenget med å kjøre med begge hendene på rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte stort sett med en hånd på rattet under den oppkjøringa.

Eneste kritikken jeg fikk om rattgrep var på kjøretimene fordi jeg kjører mye bil uten airbag og visse grep er "uheldige" om airbaggen skulle gå av så konsentrerte meg om dette på den oppkjøringa.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kjørte med "riktig" grep da jeg tok sertifikatet, og tror jeg sluttet med det så snart jeg bestod oppkjøringen. Jeg har ofte to hender på rattet under litt mer krevende situasjoner, men når jeg triller ned en motorvei så ser jeg ikke behovet for å henge armene mine etter rattet når jeg har gode armlener på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...