Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler at el-scootere (jeg nekter å kalle de sparkesykler fordi da oppfattes de mer som et leketøy enn et kjøretøy) godt kan reguleres enda mer.

Lovgivning til tross: går ikke mer enn en dag mellom hver gang jeg ser scootere kjøre på tvers i veibanen uten hensyn til biler eller to-tre stykker på samme scooter (ofte er disse mindreårige uten hjelm) og på byen er dwt nok av fulle folk som sjangler på to hjul hjem, også da ofte to stykker på én. Jeg er så ufattelig drittlei dette, og håper nesten det blir førerkort, hjelmpåbud og 16 årsgrense på faenskapet med utleie kun til erfarne brukere over 21 eller noe. Vi har garantert ikke hørt om den siste tragedien på disse tohjulingene.

Lenke til kommentar
On 8/31/2022 at 7:12 PM, Sydvest said:

Østlandet.

Som @Retroman skriver, så tror jeg dette er noe som de eldre har funnet på. De som gjerne har hørt om å blinke seg inn i rundkjøringen, men ikke har fått det helt forklart. Faren gjør dette 🤬 og han innrømmer nemlig at dette er noe han har funnet på selv.

Det med å blinke seg inn i rundkjøring er et relativt nytt fenomen. Jeg tror dette var ganske nytt da jeg hadde oppkjøring for 10 år siden.

Noen som kan ha en formening om når dette ble en greie?

Vi lærte på 90-tallet å plassere oss og blinke inn i rundkjøring ift. retningen man skal i rundkjøringen om rundkjøringen fungerer med det. Hvis man ikke forstår hva dette betyr så ser man 2 eksempler under.

I en rundkjøring med 1 felt hvor man skal til høyre så er det like greit å sette blink til høyre på vei inn i rundkjøringen og la det stå til høyre helt til man er ute av rundkjøring. 

Samme rundkjøring hvor man skal ut av tredje utkjøring. Ligg mot venstre, blink mot venstre til du er ved andre utkjøring. Skift til blink mot høyre i det du passerer andre utkjøring. På den måten vet de som skal inn hva du skal og kan beregne bedre flyt i rundkjøringen.

Dette er ingen magi og er ment å vise andre tidlig hva du skal, uten å være for tidlig  som kan skape misforståelser. Dette lærte vi altså på 90-tallet.

Jeg forstår ikke helt hvem disse "eldre" er.

Det er jo ikke akkurat slik at blinklys har fått ny funksjon siste 30 år.
Men jeg ser en del unge i trafikken som ikke virker å forstår hva blinklys er. Kanskje de tror at det er partylys eller RGB lys slik som man har på PCen og elscooteren?

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke helt hvem disse "eldre" er.

Her er det altså noen som har funnet på en ny vri.

I rundkjøring der du skal ut av andre utkjøring (rett frem) setter noen på blinklys til venstre før de kjører inn i rundkjøringen, og bytter til å blinke mot høyre når de passerer første utkjøring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan potensielt ende opp mer katastrofalt enn det.

Hvis noen som ikke vet fram-bak på et ratt dundrer ut på motorveien i 110 km/t med flatt dekk så kan det gå mer enn dekk og hjul. 

Denne type aktivisme er bare kontra produktiv. Ender med at folk blir rasende på deg.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Skulle til å si det - veien er kort fra å plukke på en av bilene min til at du plukker tennene dine fra fortauet. Dette er hærverk og livsfarlig - og å unnskylde det med «miljøet rettferdiggjør dette»-piss på et A4-ark berettiger ikke dette i det hele tatt.

Sikkert utført av svette tomsinger som bor på hybel og har dreadlocks og ser frem til hver 20. for da får de sosialpenger fra Nav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (3 minutter siden):

Jeg irriterer meg over korte fartsgrenser igjen. På veien mellom Skedsmokorset og Lillestrøm er det 50 -> 70 -> 50 -> 60 på en knapp kilometer. Hva er vitsen? Jeg tror ikke samfunnet hadde kollapset om det var 60 på hele strekningen. 

Jeg har kjørt der noen ganger selv, og gjør som alle andre: ligger i 70-80 hele veien. Lagt merke til, og undret meg over hva de har tenkt der. Sikkert ikke unikt i Norge..

Lenke til kommentar

Var en del utrykningskjøretøy i dag.  (Var flere, men ikke noe å skrive om.)
Første blålys kom i venstre felt i retningen vi kjørte, 4 felts vei med midtdelere, bilen foran bremset og la seg ut på skulderen.

Andre blålys noe senere kom imot, 2 felts vei med midtdelere, bilen foran bremset og bllinket til høyre.
Akkurat som om blålys kan kjøre gjennom midtdelene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...