Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (15 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/lastebilsjafor-utsatt-for-farlig-forbikjoring-av-annen-yrkessjafor-1.16065097

Lastebilen kjører i 82 km/h ifølge GPS.

Betongfirma forsvarer denne forbikjøringen: – Sjåføren foran kjørte for sakte

Betongbiler har lov å kjøre fortere enn 80?

Jeg reagerte på denne og: 

Sitat

Det var veldig farlig og jeg klarte ikke senke farten i oppoverbakken, sier lastebilsjåføren til NRK.

Hæ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 minutter siden):

Skal den som kjører lovlig senke farten og ikke klare å komme seg opp bakken?
Sitering er nok bare feil, da han ville ha mistet mye fart ved å slippe gassen.

Jeg synes fyren som kjører forbi der er en jævla idiot som burde miste lappen, men det fratar ikke andre i situasjonen fra å bidra til å unngå ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Lastebilen som ble forbikjørt gjorde ingenting uforsvarlig. 
Hadde det skjedd en ulykke så ville 100% av ansvaret vært på betongbilen. 

Ansvaret er på betongsjåføren, men lastebilsjåføren som blir forbikjørt har uansett plikt til å følge vegtrafikkloven. Han burde satt ned farten og dermed redusert tiden den forbikjørende idioten satte andre i fare. 

Lenke til kommentar
hightow skrev (14 minutter siden):

Morsom.Vår sjåfør har "kanskje" begått en feil, men den andre sjåføren har begått feil.

Over 5 mil? Høres ut som en real overdrivelse for å legge skylda på lastebilsjåføren.

Kanskje er nok en ordlyd som burde vært unngått ja. Det er ingenting å legge skjul på at begge sjåførene her har begått feil her. Tror ikke det er en real overdrivelse. Har flere ganger selv vært utsatt for å måtte ligge bak en treg trafikant over lengre tid og strekke. Ikke direkte uvanlig å måtte ligge bak noen unødvendig en times tid når man kjører på Vestlandets flotte og brede veier.

Sexylubb1 skrev (12 minutter siden):

Nei, dette er ikke et godt poeng. Det er ikke unnskyldende i det hele tatt. 

Jeg forsvarer ingen i artikkelen her. Jeg er bare enig i poenget med at andres ignorering av øvrig trafikk, og brudd på paragraf 12.4 i forskriften om kjørende og gående, kan dessverre fra tid til annen fører til korttenkte handlinger.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (33 minutter siden):

Ansvaret er på betongsjåføren, men lastebilsjåføren som blir forbikjørt har uansett plikt til å følge vegtrafikkloven. Han burde satt ned farten og dermed redusert tiden den forbikjørende idioten satte andre i fare. 

Bruke mer drivstoff for å komme seg opp bakken, og bruke mer tid for at en tulling skal bryte loven?

Sitat

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Tviler på at lastebilen økte farten, og den holdt fartsgrensen, så den kjørte ikke sakte.
Og ikke minst, det er sperrelinje på stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Bruke mer drivstoff for å komme seg opp bakken, og bruke mer tid for at en tulling skal bryte loven?

Tviler på at lastebilen økte farten, og den holdt fartsgrensen, så den kjørte ikke sakte.
Og ikke minst, det er sperrelinje på stedet. 

Fint du bare ignorerer resten av teksten du siterer. Og husk også vegtrafikkloven 1-3. 

Selv om andre oppfører seg som idioter i trafikken kan en ikke bare slutte å oppføre seg etter lover og bruke sunn fornuft. Snarere tvert i mot, man må gjøre mer for å hindre at andres idioti fører til ulykker. 

Lenke til kommentar

All skyld er i utgangspunktet på betongbilen. Men når idioten først kjørte forbi burde lastebilen sakket farten for å gjøre forbikjøringer kortere.

(Det ser vel ut som lastebilen holdt jevn fart i det som vel sannsynligvis var fartsgrensen på stedet = 82km/t? I så fall virker unnskyldningen til betongbilen å være bull.)

Lenke til kommentar
On 8/14/2022 at 9:39 AM, skaftetryne32 said:

Jeg legger merke til mange som kjører for fort i 60 sona og for sakte i 80 sona, de ligger kronisk i ca 70, lurer på om det er en elbil greie. 

Det har vært slik her i mange år før elbilene kom.

Og det er ikke unikt for Norge. Eks. i danmark endret hastigheten seg ofte mellom 90 og 70 hver gang man nærmet seg kryss på eviglange sletter. Jeg senkte og økte farten mens danskene ble irritert og kjørte forbi. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (16 timer siden):

(Det ser vel ut som lastebilen holdt jevn fart i det som vel sannsynligvis var fartsgrensen på stedet = 82km/t? I så fall virker unnskyldningen til betongbilen å være bull.)

Antakeligvis har lastebilen som filmer kjørt et sted mer mye bakker/svinger/dårligere veistandard enn på bildet og er kanskje tungt lastet. Om sjåføren I tillegg prøver å kjøre økonomisk effektivt ligger han neppe jevnt i 80. Men betongbilsjåføren sier jo selv at det ikke har vært mulig å kjøre forbi pga møtende trafikk, og det er det jo ikke sikkert det har vært så mange muligheter å slippe andre forbi heller. 

Lenke til kommentar

Kræsjet nesten i kveld. Var ute og kjørte som jeg vanligvis gjør da en gammal bmw kjørte ut fra en bensinstasjon uten å se seg for. Klarte akkurat å bremse opp før jeg traff han. Var også en slags ferist med skilt i midten av veibanen rett der han kjørte ut fra, så jeg hadde ikke mulighet til å kaste meg over i motsatt kjørefelt. 

 

Det er forhåpentligvis første og siste gang jeg opplever noe sånt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei på dere. Jeg hadde en opplevelse jeg er nødt å lufte og høre andres meninger om. Jeg bor i enden av en smal, svingete bratt veg. Kun en bil i bredden. Jeg lå altså bak en bil opp denne bakken, og på det mest svingete stedet stanser denne bilen foran meg, og beordrer meg til å rygge fordi han skal rygge inn foran huset sitt. Jeg nektet og sa at jeg ikke har vikeplikt for han, og at han hindrer trafikken med sin oppførsel. Han slår av bilen og stiller seg opp og bare forventer at jeg skal flytte meg. Hadde det ikke vært for at jeg hadde det travelt, så hadde jeg nok ikke gitt meg så lett. Men jeg rygget altså for at denne føreren skulle rygge inn på plassen sin. Dette er altså en ganske bratt bakke, og nå om sommeren gikk det greit, men hva om dette hadde vært om vinteren! Da må man ha jevnt driv oppover for å komme seg opp nevnte svingete bakke! Man kan vel ikke stoppe opp sånn som dette, vel! Og forvente at andre skal flytte seg. Hva mener dere? Han kunne også ha sluppet meg forbi seg lenger nede i bakken der det er plass, siden han visste at han måtte stanse trafikken. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...