Gå til innhold

Hvor ble det av 3dfx technologi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg husker det, var det slik at nVidia kjøpte opp 3dfx - 3dfx gikk ikke konkurs. :hmm:

3dfx slet noe voldsomt med økonomien på slutten. Nvidia kjøpte bare opp skraprestene for en billig penge for å få lisens på en del smådetaljer pluss at de fikk kapret tak i noen ok chip-designere.

 

Jeg er nysjerrig på hva 5500 kortet vil klare i min nye amd 64 maskin ettersom radeon 9800 pro kortet mitt har treg fps i fs 2004 .(ikke det at jeg tror det er bedre, men radeon kortet sliter veldig bare jeg tar frem radiokonsoll.husker ikke noe sånt med voodoo)

Ikke ha for høye forhåpninger. Selv om det kunne hamle opp med enkelte kort (Les: GeForce 256) som ble produsert et par år etter 5500-kortet i noen tester så vil det neppe kunne hamlet opp med dagens kort i noen ting.

 

Likte måten 3dfx tenkte på.. De var ute etter å lage skjermkort som var rett og slett sinnsyke. Voodoo6 6000 med 4 kjerner, 4 vifter

Ja, det er nok en grunn til at det var ganske dyrt. PS. Det finnes også noen prototyper på to-kjernekort med Radeon 9700 pro. DET hadde nok vært saker i dagens marked, hadde det ikke vært for prisen da.. :-/

 

Har et Voodoo3 liggende, kunne vært artig å ta det frem igjen å se hva det klarer. Ikke at jeg tror det blir noen 3D killer, men uansett.. 

Gjør det! Hadde vært veldig interresant å se det testet i nye tester på en ny PC. Kom tilbake med resultatene !!

Lenke til kommentar

Tror nok en av feilene 3DFX gjorde var at de plutselig skulle begynne å produsere kortene sine selv. Hadde de fortsatt med å bare konsentrere seg om å lage chip'ene og overlatt produksjonene av kortene til andre slik som nVidia og ATI gjør nå hadde de kanskje overlevd. Ihvertfall noe lengre..

Lenke til kommentar

3dfx sovnet på laurbærne, stakkar, og nektet å tilpasse seg markedet.

 

En ting var at Direct-X begynte å bli mer populært enn deres proprietære Glide-løsninger (som riktignok virket bra, men som de kanskje gjort til en åpen standard i stedet for å begynne å saksøke folk som lagde Glide-wrappere).

 

Like ille var det kanskje at de trodde de kunne bestemme hva folk ønsket seg, og ikke innførte 32-bits farger (før det var for sent) fordi "spillene uansett ville gå for tregt i den oppløsningen" - kanskje var det riktig, men når folk kjøper nye duppeditter vil de jo helst holde alle muligheter åpne.

 

I tillegg var kortene deres, som andre har nevnt, svindyre. Prisene deres kunne kanskje forsvares når de hadde produkter som banket Nvidia og Diamond ned i støvlene, men Nvidia forandret alt det da de kom med TNT-kortene sine. 3dfx hadde kanskje snøring på å lage grafikkort, men forretningsvett hadde de fint lite av. Savnes ikke.

Lenke til kommentar
Slik jeg husker det, var det slik at nVidia kjøpte opp 3dfx - 3dfx gikk ikke konkurs.  :hmm:

3dfx slet noe voldsomt med økonomien på slutten. Nvidia kjøpte bare opp skraprestene for en billig penge for å få lisens på en del smådetaljer pluss at de fikk kapret tak i noen ok chip-designere.

 

Delvis riktig.

 

3dfx slet med økonomien mot slutten*, men hadde faktisk funnet en investor som var interessert samt at VIA var interessert i å kjøpe hele firma og la dem fortsette under nytt management.

 

De hadde også en rettsak gående mot Nvidia som de mest sannsynligvis ville vunnet.

 

Dessverre var ikke ledelsen interessert i noe annet enn å få mest mulig cash for firmaet, og grunnet aksjemajoritet fikk generalforsamlingen til å selge all IPO til nvidia mens de aviklet selskapet.

 

Var ganske mange sure/skuffede aksjeholdere som ikke var enig i hva ledelsen gjorde.

(Og hadde mer informasjon vært tilgjengelig om hvilke muligheter som 3dfx hadde på den tiden hadde nok styret blitt saksøkt av små-aksjonærer.)

 

3dfx hadde også en god del tech som var veldig interessant på den tiden, bl.a. fra deres oppkjøp av GigaPixel. Men der er klart at hvis noen hadde laget Rampage i dag ville den ikke kunne yte i nærheten av hva som er tilgjengelig på markedet.

 

Jeg er nysjerrig på hva 5500 kortet vil klare i min nye amd 64 maskin ettersom radeon 9800 pro kortet mitt har treg fps i fs 2004 .(ikke det at jeg tror det er bedre, men radeon kortet sliter veldig bare jeg tar frem radiokonsoll.husker ikke noe sånt med voodoo)

Ikke ha for høye forhåpninger. Selv om det kunne hamle opp med enkelte kort (Les: GeForce 256) som ble produsert et par år etter 5500-kortet i noen tester så vil det neppe kunne hamlet opp med dagens kort i noen ting.

 

Det vil nok ikke kunne hamle opp med noen nye kort i dagens spill, men kortene deres skalerer bedre enn de fleste andre som har vært på markedet, så hvis du tester i gamle spill vil du nok se en ganske stor ytelsesforskjell mot kort fra same era.

(Hadde jeg hatt tid hadde jeg testet selv, men er litt manko nå)

 

 

Likte måten 3dfx tenkte på.. De var ute etter å lage skjermkort som var rett og slett sinnsyke. Voodoo6 6000 med 4 kjerner, 4 vifter

Ja, det er nok en grunn til at det var ganske dyrt. PS. Det finnes også noen prototyper på to-kjernekort med Radeon 9700 pro. DET hadde nok vært saker i dagens marked, hadde det ikke vært for prisen da.. :-/

 

Men så ville jo ikke hver kjerne være like dyr å produsere som R300... Fordelen med å lage kjernene på den måten 3dfx gjorde var at hver kjerne ikke trengte å kjøre utrolig fort, men fordelte arbeidsmengden mellom seg og oppnådde en høy hastighet på den måten Så selv om de var dyre, så var de ikke like dyre å produsere som en kjerne laget for å arbeide helt alene.

 

 

 

 

*3dfx gjorde mange dumme ting når det gjaldt administreringen av firmaet. Noe som mange ser på som en av de dummeste tingene var å kjøpe opp STB og begynne å produsere kort selv.

Ved å gjøre dette var ikke andre kort-produsenter interessert i å lage 3dfx kort, og 3dfx fikk en mye mindre markedsandel enn de ellers ville gjort.

Samtidig brydde de seg ikke nok om å få til OEM salg, som er hvor kort-produsentene virkelig tjener penger.

 

Men tror jeg skal stoppe nå før jeg blir for sentimental/sur på ledelsen...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Hmm...Ja, kan være ledelsen sin skyld.

Jeg hadde en 3dFX Voodooo 3 3000, den var kjempe god kort, sinnsykt rask på de fleste spillene jeg hadde :love:

Var med Intel Celeron 500 mhz, 128MB ram, 13 GB harddisk, Creative lydkort osv.

Klarte å kjøre FS2000 bøyelig nok.

Men den S2 Savage 4 Pro var DRIT dårlig.

Lenke til kommentar

Voodoo var en pioner helt i begynnelsen, men ble jo kjapt forbikjørt, og velfortjent i mine øyne, klart det var bedre enn savage 4 og denslags, men det var jo TNT som var den reelle konkurrenten, og 3dfx insesterte på å holde på 16 bit og glide-opplegget sitt, bare bra de ikke ble noen markedsleder spør du meg, ble vi kvitt det tullet ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er som andre her skriver, kanskje ikke garantert at 3Dfx hadde hevdet seg helt i toppen i dagens skjermkortjungel. Jeg fant ut noe interessant her for litt siden, så over en del gamle reviews av 3d-kort. Matrox sine svar på TNT kortene var nesten like gode. Og man ser jo nå hvor mye de har sakket akterut i forhold til Nvidia.

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke husker feil så hadde toppkortet 128 mb ram og 4 kjerner, mao 32mb til hver kjerne.

 

Disse 4 minne partisjonene måtte lagre den samme informasjonen for hver av kjernene. Så i realiteten var det bare 32mb minne å lagre i (ble lagre det samme fire ganger bare). Dette gjorde at det ble svindyrt, minne var vel ikke veldig billig på denne tida, og 128... ja...

 

"Kill me if i'm wrong" -leste noen andre hadde det tidligere i dag :green:

Lenke til kommentar

Likte 3DFX veldig godt.. de var geniale den tiden.. altså noen år siden.. hadde et Voodoo 3 2000 AGP.. hmm.. var aldri kongekortet.. kjøpte det sent. men det var aldri noen andre produsenter enn 3dfx som var aktuelle for meg.. synd at de gikk under.. skulle gjerne hatt de her i dag konkurrerende mot nVida og ATI

Lenke til kommentar

Voodoo Rush var tingen da det var nytt, etter voodoo 2 har ikke 3dfx kortene vært all verden. Husker da jeg selv investerte i et Diamond Viper etter å ha lest en test hos tomshardware hvor Viper kortet banket sine konkurenter, kortet kunne dog ikke brukes til så mye annet enn motoracer og benchmarking pga elendige drivere. Etter dette kom jo tnt, Geforce osv, så jeg synes ikke det er så rart at 3dfx gikk "honduras"

Lenke til kommentar

Hadde et pci Vodoo 5 5500 som gikk for ca 900 kroner på qxl for en stund tilbake, disse kortene har en viss affeksjonsverdi for folk, + at så vidt jeg vet er det fortsatt(?) det beste PCI kortet og få tak i, hakket lenger ned er vel noe sånn som Geforce MX som yter til dels svakere

Lenke til kommentar

Mener å huske det gikk en teori om an G-Force (3d)FX serien var med 3dfx teknologi. ;)

Men G-force FX serien tar jeg ikke med klubbe engang. Fy for noen dritt kort.

Men men, pytt pytt. :hmm:

Kanskje den nye GeForce 6800 serien de kommer med nå, kan redde de inn igjen. :p

Lenke til kommentar
Voodoo Rush var tingen da det var nytt, etter voodoo 2 har ikke 3dfx kortene vært all verden.

Enten husker du eller jeg fullstendig feil, men jeg hadde selv et Voodoo Rush kort og mener å huske at det var en skikkelig 'underperfomer' av ett kombinert 2d/3d kort, som ikke var i nærheten av det ett '3d only' Voodoo2 kort ytet?

 

Kanskje andre som husker/vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...