Gå til innhold

Hvor ble det av 3dfx technologi?


Anbefalte innlegg

Voodoo Rush var tingen da det var nytt, etter voodoo 2 har ikke 3dfx kortene vært all verden.

Enten husker du eller jeg fullstendig feil, men jeg hadde selv et Voodoo Rush kort og mener å huske at det var en skikkelig 'underperfomer' av ett kombinert 2d/3d kort, som ikke var i nærheten av det ett '3d only' Voodoo2 kort ytet?

 

Kanskje andre som husker/vet?

Tror ikke Rush var noe særlig high-end ytelsesmessig. Slik jeg husker var "Rush" sin store greie at man kunne spille i vindu og ikke bare i fullscreen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en test av Voodoo 5 6000. Ganske interessant lesing. Står litt om hvorfor det ikke kom osv. Kan røpe at det banker f.eks GeForce 2 GTS i noen tester, noe som på den må sies å være ganske spektakulært, hvis kortet hadde kommet når det skulle. I Quake 3 Arena er den faktisk helt på høyde med GF3 i noen tilfeller :) Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Voodoo Rush var ikke særlig high-end nei.

Husker jeg kjøpte 3dfx Voodoo 2 12MB for 2400,- når det var nesten nytt.

Det var sinnsykt mye penger da, men steike for en ytelse.

Var kongen på haugen på LAN-party da ja. :D

 

3dfx burde styrt ting bedre, for jeg tror de kunne skapt enda større konkurranse i markedet og lagd noen rå kort!

Lenke til kommentar
Voodoo Rush var tingen da det var nytt, etter voodoo 2 har ikke 3dfx kortene vært all verden.

Enten husker du eller jeg fullstendig feil, men jeg hadde selv et Voodoo Rush kort og mener å huske at det var en skikkelig 'underperfomer' av ett kombinert 2d/3d kort, som ikke var i nærheten av det ett '3d only' Voodoo2 kort ytet?

 

Kanskje andre som husker/vet?

Voodoo Rush kom før voodoo 2 som var et dedikert 3d kort med endel bedre ytelse enn Voodoo Rush, som forøvrig var mitt første "ordentlige" 3d kort.

 

Da Voodoo Rush kom på markedet var det ingen "underperformer", Voodoo 2 kom flere måneder etter.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Voodoo Rush var ikke særlig high-end nei.

Om jeg ikke husker veldig feil, fantes det kun et kort som var kjappere enn Voodoo Rush og det var et quantum3D kort som kostet grise mye penger og lå ca likt med voodoo 2 i ytelse.

Tror nok du husker temmelig feil angående det kortet ja.

 

Tar du en titt her vil du se at Voodoo Rush var en del treigere enn Voodoo1:

 

http://www.tomshardware.com/graphic/19980121/3dbench-11.html

 

(Hercules Stingray 128/3D var ett Voodoo Rush kort).

 

Jeg må innrømme at jeg blanda korta litt og tenkte på Voodoo Banshee som var 2d/3d "partneren" til Voodoo2. Også dette kortet var noe treigere enn det "rene" 3d kortet.

Lenke til kommentar
Sikkert noen her som finner dette interesant:

http://home.c2i.net/mista_pi/Rampage_Q3D_083199.ppt

Jepp, det var interessant. Ser forresten at mange av spesifikasjonene er sammenlignbare med Geforce 256 DDR, dvs at "Rampage" kunne gjort det bra i markedet for ca 3-4 år siden.

V5 5500 gjorde det ganske bra mot GeForce256 DDR. 2-way Rampage ville nok lett slått GeForce3 i de aller fleste tester.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grunnen(jallefall en av dem) til at 3Dfx gikk konkurs/Ble oppkjøpt var at microsoft ikke likte 3Dfx fordi de brukte Glide eller Open Gl eller hva det nå heter, og da var en sterk konkurrent mot Direct X teknologien til Microsoft. En annen grunn til at det gjikk så dårlig var at Nvidia satset på Hardware Transfom & Lightning, mens 3Dfx satset på ett eller annet som jeg ikke husker.

 

For et par uker siden satte eg mitt 3Dfx Voodoo 3 3000 inn i maskinen min og prøvde det i Soldier of Fortune : Double Helix. Det gjikk helt glatt uansett, prøvde å skru grafikken helt til maks på 1280*1024 oppløsning men det var ikke dårlig framerate da heller...

Lenke til kommentar

Synd vi ikke har 3DFX med oss i dag. for de kunne virkelig blitt noe hvis de hadde spilt kortene sine riktig. Men blir man for arrogant, så er ikke det så mye å gjøre med. Men det kan sikkert ha noe å gjøre med at 3DFX ikke brukte DirectX, men Glide og openGL som API, og det likte nok Microsoft dårlig. Etter hva jeg husker, ble 3DFX kjøpt opp av nVidia og lagt ned. nVidia ville bare slakte hele selskapet.

Lenke til kommentar
Grunnen(jallefall en av dem) til at 3Dfx gikk konkurs/Ble oppkjøpt var at microsoft ikke likte 3Dfx fordi de brukte Glide eller Open Gl eller hva det nå heter, og da var en sterk konkurrent mot Direct X teknologien til Microsoft. En annen grunn til at det gjikk så dårlig var at Nvidia satset på Hardware Transfom & Lightning, mens 3Dfx satset på ett eller annet som jeg ikke husker.

 

Kan du forklare hvordan microsoft fikk 3DFX konkurs? Tror nemmelig at du ikke klarer det, for det var 3DFX selv som fikset den biffen!

 

3DFX sine grafikkort var også for trege og for dyre til å kunne konkurere med nvidia på slutten.

Lenke til kommentar
Likte måten 3dfx tenkte på.. De var ute etter å lage skjermkort som var rett og slett sinnsyke. Voodoo6 6000 med 4 kjerner, 4 vifter og 128mb ram (på den tiden da 32mb ram fremdeles var ganske nytt) så jo bare helt vanvittig tøft ut. Trasig at det forble på prototype stadiet, kunne vært interessant å se benchmarks i f.eks Quake 2.

Det er vel Voodoo5 6000 du mener?

 

Her er noen benchmarks på det kortet iallefall.

 

http://www.3dcenter.org/artikel/2001/01-29.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...