obygda Skrevet 1. august Skrevet 1. august Kom over denne : https://www.nrk.no/nordland/fiskeridirektoratet-advarte-mot-fiskesalg-pa-facebook-_-da-kokte-kommentarfeltet-1.17973515 Jeg forstår frustrasjonen godt - dette er typisk norsk byråkrati på sitt verste. – I dag kan utenlandske turister ta med seg 15 kilo fiskefilet ut av landet, to ganger i året. De forsyner seg fra det samme matfatet som du og jeg gjør fra brygga, sier Hage. Neste år strammes turistkvoten inn til 10 kilo per person, men totalsummen er likevel enorm. – Spesielt nå som kvotene på torsk er historisk lave, reagerer folk. Det er fullt forståelig at det oppleves merkelig at du ikke får selge en kilo til naboen, mens turistene kan kjøre ut av landet med store mengder fisk. Men det er ikke bare fisk man ikke kan omsette privat. Sprit - det kan heller ikke selges privat, om man da ikke blir bonde Jeg hadde vel ca ett 50 talls flasker med ymse sprit jeg hadde samlet opp gjennom årene. Noen hadde jeg fått i gaver eller påskjønnelse for ulike oppdrag jeg har utført opp gjennom årene - andre har jeg selv kjøpt på flyplasser. Jeg drikker ikke alkohol selv - aldri gjort det, liker ikke smaken av alkohol. Men jeg tenkte det var litt morsomt å samle på disse flaskene. Men så en dag tenkte jeg at jeg måtte kvitte meg med disse og vurderte å legge dem ut på finn. Men nei -det var ikke lov. Så jeg ga isteden bort en del og sitter nå igjen med et ti talls flasker jeg ennå ikke har fått kvittet meg med. Jeg forstår intensjonen - men jeg forstår ikke at det ikke kan finnes en ordning der private kan selge spriten sin lovlig når det tross alt er ekte vare og kjøpt og betalt avgifter på dem. Turistskatt er også noe som irriterer. Det er noe nytt som er kommet til Norge. Også her forstår jeg intensjonen - men jeg har ennå ikke slått meg til ro at jeg som Nordmann i eget land må betale turistskatt, mens tyske bobil turister slipper. Det føles blodig urettferdig faktisk. Her har man altså ha betalt skatt år etter år til den norske staten - og så skal man oppleve at man skal skattelegges ekstra for å besøk i eget land - mens f.eks Tyske bobil turister med bilen full av matvarer fra Tyskland slipper unna. https://e24.no/naeringsliv/i/6qWrB0/900-000-besoeker-geiranger-mener-turistskatten-treffer-feil Jeg har ennå aldri vært i Lofoten - jeg tror jeg aldri vil få oppleve Lofoten - fordi man der har turistskatt - og jeg synes det er så blodig urettferdig at jeg skal betale det at jeg skipper hele turen.......... 2
Populært innlegg Milhouse85 Skrevet 2. august Populært innlegg Skrevet 2. august Ta deg en bolle! Turistfiske både er og kan være et godt alternativ for å få spredd næringen over til mer nisjepreget turisme. Det er allerede flere gode eksempler på det. Det blir gitt kvoter på totalt rundt 55 000 000 kg. Den ekstreme nedgangen vi har sett de siste 10-15 årene; skyldes i hovedsak klimaforandringer og fiskeoppdrett (mye slam og dritt, som forurenser fjorden). Ikke turistfiske. I fjor ble det beslaglagt i underkant av 1 tonn fisk ved 188 beslag alene. Så "problemet" er ikke like omfattende som media skal ha det til. Men dette skaper klikk, og klikk selger - derfor hauser media opp den type greier. At turister skal kunne nye godene som vi nordmenn også gjør - skulle bare mangle. Akkurat som vi gjør, når vi besøker andre land. Vi setter også våre avtrykk når vi er ute å reiser. At turister skal begrenses og få mindre rettigheter enn oss fastboende blir helt feil. 10/15 kg er ikke mye. Får du en svær fisk, er det hele fisken... bokstavelig talt. Det er helt logisk at det blir feil å selge sprit privat. Det er nok av eksempler på dødsfall og forgiftninger på slikt.... Hadde du kjøpt spirt fra en privatperson du ikke kjenner til halve prisen? Jeg hadde ikke våget å helle i meg noe slik. Også var det turistskatten da.... som du mener er så "blodig urettferdig" at du dropper hele turen. Selv om beløpet er på størrelse med en pose pant. Her er det også logikk, som tilsier at kommunen sliter med å dekke utgifter som følge av masseturisme - som igjen kommer av algoritmestyrte sosiale medier og sauflokk-mentalitet. Det er en del av verden. At en liten kommune, skal betale alene utgiftene som følge av slik masseturisme; sier seg selv ikke går. Da er det helt normalt; at man innfører turistskatt. Det har du MANGE steder i verden, og er helt vanlig.... Det er småpenger - og går til å finansiere besøket ditt. Sammen med alle de andre sauene der ute.... Slapp av! Denne klagetiraden du kommer med, basert på teite mediaoppslag som hauser opp stemningen i enkelte miljøer; er bagateller i forhold til det store bildet i verden. 11 1
Fibonacci Skrevet søndag kl 15:40 Skrevet søndag kl 15:40 (endret) Turistfiske er en veldig god måte å få turister til avsidesliggende steder som ikke har så mye spesielt å tilby. Det er rett og slett en distriktsnæring med høy verdiskaping i forhold til uttaket. Nå blir uansett reglene kraftig strammet inn, så det må gå an å holde fred om dette fremover. Når det gjelder salg av sprit, er dette med god grunn. Å brenne selv kan resultere i tresprit, noe som er livsfarlig. Det er ikke uten grunn at Vinmonopolet ikke tar retur av brennevin, uansett om flasken er forseglet. Det var jo en episode i Kambodsja i fjor som skapte internasjonal oppmerksomhet, da et hostell serverte tresprit til utenlandske turister. Turistskatten har det vært mye debatt om. NHO Reiseliv var negative til måten den ble innført på, med god grunn. Slik den er nå, rammer den i hovedsak den organiserte delen av turistnæringen (campingplasser, hoteller, hytter osv.), mens de som villcamper med bobil/campingvogn eller kommer med cruiseskip slipper skatten. Det er egentlig omvendt av hvordan det burde fungere. Heldigvis er det en skatt som innføres på kommunalt nivå, så de kommunene som ikke er plaget av overturisme kan slippe å ha den. Forøvrig er en norsk turist i Geiranger like mye turist som en utenlandsk turist, med den slitasjen og presset dette medfører. Jeg har reist veldig mye rundt i verden, med den forståelsen av at turisme har både fordeler og ulemper. Noen steder er turister et velkomment bidrag til den lokale økonomien, andre steder blir de nærmest jaget (f.eks. Barcelona og Mallorca). Her er en dagsfersk sak i VG om overturisme: [link]. Man må regne med å betale turistskatt på populære plasser over hele verden. Med mindre man aldri forlater hjembygda, er vi alle turister i større eller mindre grad. Endret søndag kl 15:44 av Fibonacci 2 1
kremt Skrevet søndag kl 15:48 Skrevet søndag kl 15:48 4 minutes ago, Fibonacci said: distriktsnæring med høy verdiskaping i forhold til uttaket. Hvordan da? Om du tenker svensker og tyskere med bobil fullstappet av drivstoff, gass, mat og tørrvarer bidrar mye i den norske økonomien tror jeg du bør undersøke nærmere. Sett flere intervju med slike i det siste og mange av dem sier at de ikke kjøper en ENESTE ting her til lands. Man får ta til takke med at de bidrar med kø, forurensning og kanskje slipper ut dritten sin her. Spesielt tyskere virker super gjerrige og kommer hit til landet pga vennlig folk, kaldere klima, fritt frem for camping overalt og gå der de vil. 1
Fibonacci Skrevet søndag kl 16:02 Skrevet søndag kl 16:02 (endret) Åja, du tror de bor gratis og har med egen båt. Det som er typisk for fiskedebatten, er at den er proppfull av mennesker som ikke aner hva de snakker om. Endret søndag kl 16:04 av Fibonacci
obygda Skrevet søndag kl 16:03 Forfatter Skrevet søndag kl 16:03 Fibonacci skrev (1 minutt siden): Åja, du tror de bor gratis og har med egen båt. De har bobilen.... 1
paatur Skrevet søndag kl 17:15 Skrevet søndag kl 17:15 1 hour ago, kremt said: Hvordan da? Om du tenker svensker og tyskere med bobil fullstappet av drivstoff, gass, mat og tørrvarer bidrar mye i den norske økonomien tror jeg du bør undersøke nærmere. Sett flere intervju med slike i det siste og mange av dem sier at de ikke kjøper en ENESTE ting her til lands. Man får ta til takke med at de bidrar med kø, forurensning og kanskje slipper ut dritten sin her. Spesielt tyskere virker super gjerrige og kommer hit til landet pga vennlig folk, kaldere klima, fritt frem for camping overalt og gå der de vil. Ta en tur til Nordby/Svinesund og se alle de norske bobilene som fyller bilene stappfulle av billig mat og drikke før de skal videre. Norske er ikke bedre eller dårligere enn noen andre når det kommer til og spare penger. 4
nVIDIAsucks Skrevet søndag kl 18:28 Skrevet søndag kl 18:28 obygda skrev (På 1.8.2026 den 10.01): Jeg har ennå aldri vært i Lofoten - jeg tror jeg aldri vil få oppleve Lofoten - fordi man der har turistskatt. Lofoten er oppskrytt. Det finnes nok av andre steder i nord som byr på akkurat det samme uten at du trenger å vasse i bobiler og andre turister. Ellers virker alle reglene du nevner å ha gode intensjoner, men som får et litt uheldig utslag i en del tilfeller. 1
BadCat Skrevet søndag kl 19:17 Skrevet søndag kl 19:17 3 hours ago, Fibonacci said: Når det gjelder salg av sprit, er dette med god grunn. Å brenne selv kan resultere i tresprit, noe som er livsfarlig. Det er ikke uten grunn at Vinmonopolet ikke tar retur av brennevin, uansett om flasken er forseglet. Det var jo en episode i Kambodsja i fjor som skapte internasjonal oppmerksomhet, da et hostell serverte tresprit til utenlandske turister. Quote Det er en myte at man kan lage metanol ved en feil under vanlig gjæring eller destillasjon. Quote Vanlig gjæring av sukker, melis eller korn produserer kun ren etanol (og små mengder fusjeloljer som gir deg bakrus, men ikke metanol). Selv ved gjæring av frukt kan det dannes helt mikroskopiske spor av metanol fordi frukten inneholder pektin, men mengden er så minimal at den aldri utgjør en farlig eller dødelig dose i et normalt brennevinsprodukt. Metanol blir tilført ulovlig smuglersprit fordi metanol er billig å fremstille, noe som gir større profitt for kriminelle aktører som vil spe ut eller etterligne ekte vare uten at alkoholprosenten synker. 2 1
geir__hk Skrevet mandag kl 15:38 Skrevet mandag kl 15:38 On 8/2/2026 at 1:56 PM, Milhouse85 said: Hadde du kjøpt spirt fra en privatperson du ikke kjenner til halve prisen? Jeg hadde ikke våget å helle i meg noe slik. Det er enklere og tryggere med fisk - er den harsk eller at fisken er sjuk så burde de fleste kunne lukte lunta, og ikke bare ta det for god fisk 1
Karltorbj Skrevet mandag kl 16:42 Skrevet mandag kl 16:42 (endret) kremt skrev (På 2.8.2026 den 17.48): Hvordan da? Om du tenker svensker og tyskere med bobil fullstappet av drivstoff, gass, mat og tørrvarer bidrar mye i den norske økonomien tror jeg du bør undersøke nærmere. Sett flere intervju med slike i det siste og mange av dem sier at de ikke kjøper en ENESTE ting her til lands. Man får ta til takke med at de bidrar med kø, forurensning og kanskje slipper ut dritten sin her. Spesielt tyskere virker super gjerrige og kommer hit til landet pga vennlig folk, kaldere klima, fritt frem for camping overalt og gå der de vil. Ja, hvorfor tar de seg ikke en tur innom Egon ( middelpriset restaurant ) og spiser et par rekesmørbrød, til 252 kr stk? Med en halvliter fatøl, til 150 kr? Endret mandag kl 16:45 av Karltorbj
Karltorbj Skrevet mandag kl 17:02 Skrevet mandag kl 17:02 Et hvert menneske med sunn fornuft, hadde jo fylt opp bobilen, med god mat og drikke i utlandet, før de entret denne grensen her. De fleste er jo ikke søkk rike eller idioter. 3
Fibonacci Skrevet mandag kl 17:09 Skrevet mandag kl 17:09 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6912df3b9ffca48e4af8872f/nordmenn-har-brukt-89-milliarder-pa-harryhandel Burde vi stenge grensene mot Sverige? 2 1
kremt Skrevet mandag kl 17:16 Skrevet mandag kl 17:16 9 minutes ago, Karltorbj said: Et hvert menneske med sunn fornuft, hadde jo fylt opp bobilen, med god mat og drikke i utlandet, før de entret denne grensen her. Du bekrefter jo bare det jeg sier. Det fremstilles som om turister som kommer hit for å fiske er en slags enorm verdiskapning for landet, noe som er svært tvilsomt. Ang harryhandel så er det vel noe som alltid har eksistert. Norge får jo også en del av dette. Folk kjører bil, betaler bompenger og drivstoff. Mange av harrysentrene er til og med bygd og eid av norske selskaper, feks Thon Gruppen. Selskaper som Orkla selger også mat i mange land, det kan hende Grandis som selges i Sverige er laget i Norge, litt usikker. Det viser også at varer er priset ulikt etter hva markedet og kjøpergruppen er. I Norge er alt priset hinsides pga nordmenn er så dumme og naive samt vant til at alt koster flesk at vi bare betaler hva det koster. 2
Karltorbj Skrevet mandag kl 17:32 Skrevet mandag kl 17:32 kremt skrev (3 minutter siden): Du bekrefter jo bare det jeg sier. Det fremstilles som om turister som kommer hit for å fiske er en slags enorm verdiskapning for landet, noe som er svært tvilsomt. Ang harryhandel så er det vel noe som alltid har eksistert. Norge får jo også en del av dette. Folk kjører bil, betaler bompenger og drivstoff. Mange av harrysentrene er til og med bygd og eid av norske selskaper, feks Thon Gruppen. Selskaper som Orkla selger også mat i mange land, det kan hende Grandis som selges i Sverige er laget i Norge, litt usikker. Det viser også at varer er priset ulikt etter hva markedet og kjøpergruppen er. I Norge er alt priset hinsides pga nordmenn er så dumme og naive samt vant til at alt koster flesk at vi bare betaler hva det koster. Så bare at du omtalte tyskerne som super gjerrige. Ser ikke noe vits i å kaste opp irritasjon på turistene, som mange gjør. Tror at nordmenn, som kommer i fra utlandet, gjør akkurat det samme. Vi er normale mennesker. Kanskje vi må bli litt reflekterte og innse, hvor spinngalne prisene våre er, freks. Reglene en restaurant, må forholde seg til, freks. Renovasjon som ukentlig, koster mange lapper, handicapheis, osv.......? 3
Philber Desanex Skrevet mandag kl 19:02 Skrevet mandag kl 19:02 kremt skrev (På 2.8.2026 den 17.48): Hvordan da? Om du tenker svensker og tyskere med bobil fullstappet av drivstoff, gass, mat og tørrvarer bidrar mye i den norske økonomien tror jeg du bør undersøke nærmere. Sett flere intervju med slike i det siste og mange av dem sier at de ikke kjøper en ENESTE ting her til lands. Man får ta til takke med at de bidrar med kø, forurensning og kanskje slipper ut dritten sin her. Spesielt tyskere virker super gjerrige og kommer hit til landet pga vennlig folk, kaldere klima, fritt frem for camping overalt og gå der de vil. Jeg undersøkte nærmere. Ingen legger igjen mer penger i Norge enn tyske turister: Turistundersøkelsen 2025: https://cdn.sanity.io/files/loal7n8w/reiseliv-prod/89289a720bc598e09f79fe4a694667cc2adc7378.pdf I gjennomsnitt bruker tyske turister 1300 per person per døgn. En av attraksjonene er å fiske. Jeg tenker vi får mye mer betalt for fisken vår på den måten. Det finnes enkelte sånne som du beskriver, men hvor stor andel er egentlig så gjerrige? Norge er ikke så dyrt som før heller. 3
torbjornen Skrevet mandag kl 19:36 Skrevet mandag kl 19:36 Det som er tullete er at det er fullt lovleg å selje bær til naboen, medan det ikkje er lov å selje fisk utan eit stort byråkrati med registrering som "fritidsfiskar". Ein kunne ha gjort sal under ein viss verdi lovleg, slik som med alt anna. Så kunne heller kontrollørane jakte på dei store "fiskane". 1
obygda Skrevet mandag kl 20:27 Forfatter Skrevet mandag kl 20:27 torbjornen skrev (49 minutter siden): Det som er tullete er at det er fullt lovleg å selje bær til naboen, medan det ikkje er lov å selje fisk utan eit stort byråkrati med registrering som "fritidsfiskar". Ein kunne ha gjort sal under ein viss verdi lovleg, slik som med alt anna. Så kunne heller kontrollørane jakte på dei store "fiskane". Enig..men på bærtur i skogen møter jeg bare thai damer med regnbukser og 10 liters spann...Blåbær er blitt butikk for noen det også tydeligvis.
torbjornen Skrevet mandag kl 20:29 Skrevet mandag kl 20:29 obygda skrev (1 minutt siden): Enig..men på bærtur i skogen møter jeg bare thai damer med regnbukser og 10 liters spann...Blåbær er blitt butikk for noen det også tydeligvis. Det er iallefall bra at blåbæra blir plukka og kjem til nytte. 6
geir__hk Skrevet tirsdag kl 14:01 Skrevet tirsdag kl 14:01 18 hours ago, torbjornen said: Det som er tullete er at det er fullt lovleg å selje bær til naboen, medan det ikkje er lov å selje fisk utan eit stort byråkrati med registrering som "fritidsfiskar". hysj da - kan være ivrige byråkrater som leser innnlegget og tenker at denne galskapen må ta slutt. Så kommer det krav om at også bær som plukkes må veies og registreres for beskatting. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå