obygda Skrevet i går, 08:01 Skrevet i går, 08:01 Kom over denne : https://www.nrk.no/nordland/fiskeridirektoratet-advarte-mot-fiskesalg-pa-facebook-_-da-kokte-kommentarfeltet-1.17973515 Jeg forstår frustrasjonen godt - dette er typisk norsk byråkrati på sitt verste. – I dag kan utenlandske turister ta med seg 15 kilo fiskefilet ut av landet, to ganger i året. De forsyner seg fra det samme matfatet som du og jeg gjør fra brygga, sier Hage. Neste år strammes turistkvoten inn til 10 kilo per person, men totalsummen er likevel enorm. – Spesielt nå som kvotene på torsk er historisk lave, reagerer folk. Det er fullt forståelig at det oppleves merkelig at du ikke får selge en kilo til naboen, mens turistene kan kjøre ut av landet med store mengder fisk. Men det er ikke bare fisk man ikke kan omsette privat. Sprit - det kan heller ikke selges privat, om man da ikke blir bonde Jeg hadde vel ca ett 50 talls flasker med ymse sprit jeg hadde samlet opp gjennom årene. Noen hadde jeg fått i gaver eller påskjønnelse for ulike oppdrag jeg har utført opp gjennom årene - andre har jeg selv kjøpt på flyplasser. Jeg drikker ikke alkohol selv - aldri gjort det, liker ikke smaken av alkohol. Men jeg tenkte det var litt morsomt å samle på disse flaskene. Men så en dag tenkte jeg at jeg måtte kvitte meg med disse og vurderte å legge dem ut på finn. Men nei -det var ikke lov. Så jeg ga isteden bort en del og sitter nå igjen med et ti talls flasker jeg ennå ikke har fått kvittet meg med. Jeg forstår intensjonen - men jeg forstår ikke at det ikke kan finnes en ordning der private kan selge spriten sin lovlig når det tross alt er ekte vare og kjøpt og betalt avgifter på dem. Turistskatt er også noe som irriterer. Det er noe nytt som er kommet til Norge. Også her forstår jeg intensjonen - men jeg har ennå ikke slått meg til ro at jeg som Nordmann i eget land må betale turistskatt, mens tyske bobil turister slipper. Det føles blodig urettferdig faktisk. Her har man altså ha betalt skatt år etter år til den norske staten - og så skal man oppleve at man skal skattelegges ekstra for å besøk i eget land - mens f.eks Tyske bobil turister med bilen full av matvarer fra Tyskland slipper unna. https://e24.no/naeringsliv/i/6qWrB0/900-000-besoeker-geiranger-mener-turistskatten-treffer-feil Jeg har ennå aldri vært i Lofoten - jeg tror jeg aldri vil få oppleve Lofoten - fordi man der har turistskatt - og jeg synes det er så blodig urettferdig at jeg skal betale det at jeg skipper hele turen..........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå