Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
RookieNO skrev (1 time siden):

Faktisk trist å lese at man må fortelle dette for, presumptivt oppegående mennesker, men forskjellen ligger i aksept og bruk av vold.

Islamisme er en politisk ideologi som vil forme samfunnet etter islam, mens ekstrem islamisme aktivt godtar eller bruker vold og terror for å nå målene sine.

Det er jo ikke noe rart noen spør, all den tid begrepene islamister og (muslimske/religiøst motiverte) terrorister i tiår har blitt brukt om en annen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ZiggyStar skrev (1 time siden):

Ingen grunn til sådan hovmod når du selv blander islamisme og jihad 

Jeg blander ikke islamisme og jihad.

Islamisme er en politisk ideologi som mener at samfunnet og staten bør styres etter islamske prinsipper. De fleste forskere skiller mellom ikkevoldelig islamisme og voldelig eller ekstrem islamisme.

Jihad er et eget begrep. Det kan i islam bety både en indre åndelig kamp og væpnet kamp, avhengig av kontekst. Jihadistiske grupper er de som bruker en bestemt tolkning av jihad for å legitimere vold og terror.

Poenget mitt var nettopp skillet mellom ikkevoldelig islamisme og voldelig ekstrem islamisme, ikke å likestille islamisme med jihad.

Jeg regner med at vi begge er enige om at voldelig ekstremisme og terror ikke hører hjemme i Norge

Endret av RookieNO
  • Liker 1
Skrevet
Noxhaven skrev (57 minutter siden):

Islamister er vel en betegning som blir brukt for å beskrive de de mer konservative muslimene. De høyre ekstreme muslimene. Ikke de liberale som ikke bryr seg så mye om de tar seg en øl en gang i uka eller at det blir servert en skive med med skinke.
De har ganske mye til felles med nordmenn som har sterke meninger muslimske innvandrere som ofte også har en konservativ tilnærming til kristendommen, gamle skikker og tradisjoner og ser ned på eller slandrer de mer liberale.

Morsomt at de virkelig hater hverdandre i hver sin båt, og begge leire ofte ser ned på alle muslimer eller alle vestlige med de samme argumentene og tankegangen. De er bortimot de samme folka bare med en annen kulturell og religiøs bakgrunn.

Nei. Islamisme er politisk islam. At islamsk lære skal styre samfunnet. Fex at lovverket skal være islamsk sharia-lovgivning. 

• Liker 1
Skrevet
Noxhaven skrev (43 minutter siden):

Og konservative kristne har ofte en idiologi hvor skrifter og syn hentet fra bibelen skal være med på å styre lovverket i samfunnet i motsetning til bare vanlige mer liberale kristne eller ateister. Same same but different

Det må i tilfelle være en ørliten minoritet av kristne. 
Kristne oppfant sekularisme, det ligger i religionen. 
«Mitt rike er ikke av denne verden»

«Gi keiseren det keiserens er, og Gud det guds er»

Kontrasten mellom Jesu liv og lære og Muhammeds kan ikke bli stort større. 

JK

• Liker 1
Skrevet (endret)
Noxhaven skrev (1 time siden):

Islamister er vel en betegning som blir brukt for å beskrive de de mer konservative muslimene. De høyre ekstreme muslimene. Ikke de liberale som ikke bryr seg så mye om de tar seg en øl en gang i uka eller at det blir servert en skive med med skinke.
De har ganske mye til felles med nordmenn som har sterke meninger muslimske innvandrere som ofte også har en konservativ tilnærming til kristendommen, gamle skikker og tradisjoner og ser ned på eller slandrer de mer liberale.

Morsomt at de virkelig hater hverdandre i hver sin båt, og begge leire ofte ser ned på alle muslimer eller alle vestlige med de samme argumentene og tankegangen. De er bortimot de samme folka bare med en annen kulturell og religiøs bakgrunn.

Islam er en totalitær og menneskefiendtlig ideologi.
Ingen muslimske land er velfungerende etter vestlig målestokk - allikevel vil en svært høy andel muslimer innføre islam som styreform i vestlige land der de bor. Skulle tro det ringte noen bjeller selv hos venstresiden og andre naive, men nei.

Mange muslimske land styres etter strenge sharialover og ekstrem vold blir brukt som straff. Kvinner har få rettigheter.
Etter 11/9 terroren var støtten stor i muslimske land, i enkelte land over 50%.
Jeg blir helt matt av folk som trekker noen som helst sammenligning mellom verdiene i land som Norge og muslimske land. De er forskjellige planeter!

Nei, vi er ikke like i det hele tatt - og det finnes ingen unnskyldninger for regjeringen, mediene og FRI å unnlate å nevne hvem som truer skeive med vold i Vesten. FRI kan jo forsøkte å arrangere Pride-tog i et muslimsk land - som de altså ikke vil kritisere. Tenker de fort kommer på andre tanker.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Islam er en totalitær og menneskefiendtlig ideologi.
Ingen muslimske land er velfungerende etter vestlig målestokk - allikevel vil en svært høy andel muslimer innføre islam som styreform i vestlige land der de bor. Skulle tro det ringte noen bjeller selv hos venstresiden og andre naive, men nei.

Mange muslimske land styres etter strenge sharialover og ekstrem vold blir brukt som straff. Kvinner har få rettigheter.
Jeg blir helt matt av folk som trekker noen som helst sammenligning mellom verdiene i land som Norge og muslimske land. Det er forskjellige planeter!

Etter 11/9 terroren var støtten stor i muslimske land, i enkelte land over 50%.
Nei, vi er ikke like i det hele tatt - og det finnes ingen unnskyldninger for regjeringen, mediene og FRI å unnlate å nevne hvem som truer skeive med vold i Vesten. FRI kan jo forsøkte å arrangere Pride-tog i et muslimsk land - som de altså ikke vil kritisere. Tenker de fort kommer på andre tanker.

Kristendommens kjerne omhandler menneskeoffring av sine barn og andre fine historier om hvordan den gode guden utrydder alt live på hele kloden unntatt det som for plass på en båt, regler om hvor mye man får misshandle slavene sine og mye mer. Den er ikke spesielt menneskevennelig den heller. Abraham og Isak, Jahve og Jesus, Noah's ark og regler fra GT for å nevne noe.

Øvrig 11/9 støtte osv har en kontekst, men det er et flott kort og dra frem når det passer. Jeg må så klart skrive at jeg ikke er enige i sånne hendelser så du ikke skal smelle på med en stråmann her, men bare ta til deg en tanke, hva om en gruppe ukraniere kapret et russisk fly og fløy det inn i en byggning i moskva nå i dag som ville vært en enorm katastrofe for Putin, da tviler jeg ikke et sekund på at støtten ville vært stor i mange europeiske land pga. hvordan russland har behandlet ukraina i flere år nå. Forum, sosiale medier m.m. ville florert av uttalelser om heltemot og at de fikk som fortjent (fortsatt disclaimer om jeg ikke er enig i slike aksjoner uansett hvilke sivile det rammer) - men ja jeg tviler ikke på at det er korrekt at terror hendelsen hadde støtte fra mange muslimer, og ja, det var en enorm tragedia som ødela enormt mange helt uskyldige familier.

Jeg har aldri uttalt meg om hva regjeringen, medier eller fri unnlater å nevne eller hva som burde eller ikke burde nevnes eller hvorfor jeg mener noe om det.
Det er en helt annen diskusjon som ikke har noe å gjøre med det du besvarte. Jeg forstår at du har sterke tanker om FRI, vestlig media m.m. og jeg kan legge til at jeg personlig synes det har vært en bias en god stund som skal sies at har snudd noe den siste tiden, men som fortsatt ikke der jeg synes den bør være.
LBQT, feminisme m.m. har sine egne krigere som er veldig lite liberale og angriper alt og alle som ikke er enige med dem og deres verdier, disse har også mye til felles med konservative i andre ideologier og grupper som f.eks. konservative kristne og muslimer. Jeg er uenig med dem også om det er en trøst for deg.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, RookieNO said:

Poenget mitt var nettopp skillet mellom ikkevoldelig islamisme og voldelig ekstrem islamisme, ikke å likestille islamisme med jihad.

Jeg regner med at vi begge er enige om at voldelig ekstremisme og terror ikke hører hjemme i Norge

Ja vi er enige om at ekstremisme og terror ikke hører hjemme i Norge. Heller ikke intoleranse.

Man må kunne påpeke at muslimer er overrepresentert i hat mot skrive. De har jo fortsatt et kvinnesyn fra middelalderen. Sosial kontroll, arrangert ekteskap og alt det. Homofile er jo milevis unna å bli anerkjent. Man trenger jo ikke så mye fantasi for å forstå hva de tenker om alle disse nye kjønnene.

Vet ikke om man skal le eller gråte over at Iran driver med kjønnsskifteoperasjoner da, siden det er bedre enn å være homofili visstnok

• Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (1 time siden):

Og konservative kristne har ofte en idiologi hvor skrifter og syn hentet fra bibelen skal være med på å styre lovverket i samfunnet i motsetning til bare vanlige mer liberale kristne eller ateister. Same same but different

Hvor mange slike konservative kristne har vi i Norge og hvor mange terrorangrep står de bak i Europa per år?

• Liker 1
Skrevet

Strengt tatt har han jo rett. Det er mye enklere å forholde seg til høyreekstrem terror. Da er det bare å fordømme alt og alle som har samme tankegods og samme meninger om f.eks innvandring som gjerningspersonen.

Image

Skrevet

Nei.

Helt unødvendig. poenget med pride opprinnelig var å skaffe aksept for homoseksuelle i samfunnet. Det har de fått fullt ut i dag. og de få av oss som fortsatt "hater" homser den dag i dag, vil aldri like homser. Og du får i hvert fall ikke snudd de om ved å paradere i gaten halvnaken med glitter i ansiktet.

Og ikke engang få meg til å begynne med muslimene. "hat" er ikke et beskrivende ord. Islam ligger i en helt annen kategori. Så det å beskrive islam som et "hat" som må bekjempes blir malplassert. Du vil aldri klare å skille ut "hatet" fra Islam som noen mener er en kjørbar oppgave. Hvor mange skal i så fall dø på veien for et "godt" islam i Norge?

Homser har nådd toppen av aksept i Norge. Herfra vil det bare gå nedover for dem (da gjerne i form av provokasjon for de som lar seg provosere).

Homoseksualitet iboende har ingen foretrukne eller ønskelige kvaliteter. Dating er vanskeligere. Du lager ikke barn. Du havner utenfor samfunns-konformiteten som generelt gjør livet vanskeligere.

Pride er vell et initiativ i bunn. Med jeg syns vi er "pride" over feil ting. La oss bytte ut homoseksualitet med noe som virkelig er verdt å feire; barn. Familie-pride. En festival der vi feirer liv og den neste generasjonen. Ekte verdier med stor gevinst for samfunnet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...