Gå til innhold

For drøyt debattklima ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Derfor spår jeg at anonymiteten vil bli fjernet.
Ekte personer blir langt mer forsiktige hvis de må stå til ansvar for egne uttalelser.

Da vil sosiale medier og kommentarfelter bli langt mindre attraktive, noe eiere og mediehus selvfølgelig vil motarbeide.

Merker det i kommentarfeltet til diverse lokalaviser, at der er folk mye mer forsiktig ;) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Merker det i kommentarfeltet til diverse lokalaviser, at der er folk mye mer forsiktig ;) 

Helt rett.
Jeg deltar tidvis i lokalpressens debatter hvor det er krav om fullt navn.
Kjedelige, men vesentlig mer saklige og mindre provoserende.

• Liker 1
Skrevet

En del fok har ikke evne til og tenke, irrasjonelle og styrt av følelser, når disse blir sinte nok så har de ingen kontroll, men de kan være morsomme og fange i logiske feller og så kan man underholde seg med og torturere de som er dumme nok til og ikke forstå de er fanget. ;)

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Vokteren said:

Ekte personer blir langt mer forsiktige hvis de må stå til ansvar for egne uttalelser.

Da vil sosiale medier og kommentarfelter bli langt mindre attraktive, noe eiere og mediehus selvfølgelig vil motarbeide.

Totalt uenig. Vi ser jo her folk under fullt navn støtter terror og ønsker flere ble drept på Utøya (eventuelt "spøker" med det som ekstrem humor, hvem vet). Jeg diskuterer kun anonymt, og ja kan bli irritert og kalle folk idiot på et svakt tidspunkt, men jeg sier aldri sånn som at folk burde bli utsatt for vold eller true. Om du vil fjerne anonymiteten så kan jeg ikke diskutere åpent og ærlig lenger. Er du villig til å ofre min deltakelse for det?

• Liker 2
Skrevet (endret)
trikola skrev (8 timer siden):

Om man bare gjorde registreringen ikke-anonym - selv om man altså kunne fremstå anonymt i innleggene -, kunne utestengelse ha en god effekt: det kunne hindre å ha flere brukere registrert (utestengt? Bare lag ny bruker!). Trollfabrikker ville også få en tung fremtid.

Yess! :thumbup:

Vokteren skrev (8 timer siden):

For å logge inn, burde man i det minste kreve bank-id.

Mitt forslag: For å opprette bruker må man bruke bank-ID. For daglig innlogging bare passord. Andre lesere ser kun ønsket visningsnavn, men moderator har tilgang til verifisert fullt navn.

Èn gang i måneden pluss ved uvanlig aktivitet kan man kreve re-verifisering med bank-ID.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (13 timer siden):

Jeg tror vi kommer langt med troverdig merking. Altså at brukerne du ser kan deles i 3 kategorier. Fullt navn og verifisert ID, Pseudonym med verifisert ID og uverifisert. Med klar merking og mulighet for filtrering for brukeren. At 100 uverifiserte brukere har trykket 'liker' på en kommentar burde være usynlig med mindre du spesifikt har bedt om å se det.

Skrevet

Jeg tenker maksimalt behov er epost, knapt nok det. Kanskje bare brukernavn og passord? Bruker 10min epost på de fleste tjeneser så går greit da.

Skrevet

Disse synes jeg er helt ok blir eksponert med navn og bilde, og fremtidige arbeidsgivere burde vite om det. Jeg har fjernet det her dog

Screenshot_20260514_225155_Facebook.jpg

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bare å publisere under navn.

Er man stor i SoMe er man utsatt for sjikane som for eksempel.

1. Tullebestilling av pizza og taxi,

2 Innbrudd. Lite frister mer enn lett omsettelig utstyr for hundretusener eller millioner fremvist på YouTube/Twitch.

3. Swating

Swatting er en form for alvorlig digital trakassering hvor gjerningspersonen ringer nødetatene og rapporterer om en akutt og livstruende krise, som for eksempel et gisseldrama, en bombetrussel eller en aktiv skytter. Målet er å lure politiet (ofte spesialstyrker som SWAT) til å rykke ut til offerets adresse med tungt bevæpnet personell.

• Liker 1
Skrevet
Espressivo skrev (28 minutter siden):

En ting man kan si, er at det er meget uintelligent å delta på forumer med bilde av seg selv og/eller ekte navn

Men mange av disse profilene er også falske profiler med falsk navn og boter. Det er blitt helt umulig å vite om man snakker med virkelige mennesker eller ikke i mange tilfeller.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja, det er sant. Krav om fullt navn utad presser ofte fram falske navn og bilder som gir seg ut for å være ekte vare. Anonymitet utad til alle ukjente er viktig. Man vet aldri hvem som sitter i andre enden og leser.

Samtidig må moderatorer/politi ha tilgang til verifisert ID for å kunne håndheve lover og regler. De tre punktene @BadCat nevner kunne tas tak i, eller så blir det lovløse tilstander.

Skrevet
Tussi skrev (11 timer siden):

Disse synes jeg er helt ok blir eksponert med navn og bilde, og fremtidige arbeidsgivere burde vite om det. Jeg har fjernet det her dog

Screenshot_20260514_225155_Facebook.jpg

Det er lett å tenke det, men samtidig vet vi jo ikke hva som ligger bak, og jeg tenker ofte at en del av disse menneskene antagelig virkelig sliter og er blant de av oss som har det aller verst. En står tross alt i fare for å gjøre psykisk syke mennesker enda sykere, eller drive noen over selvmordets rand.

Jeg kom til å tenke på en sak for et par år siden der tv2(?) viste frem hverdagsrasisme i Norge, med en krakilsk dame som skjelte ut og slang masse rasistisk mot en bussjåfør. Husker jeg riktig viste hun seg i ettertid å være alvorlig psykisk syk og var rett og slett ikke tilregnelig, og var kjent for å ha denne typen utbrudd mot folk uavhengig av etnisitet. Å henge ut slike mennesker gjør antagelig bare vondt verre, og slår meg som ‘ubarmhjertig’ i mangel av et bedre ord. 

Skrevet
Abigor skrev (35 minutter siden):

Hvordan har det vært de siste 30 år da?

Jeg ville heller stilt spørsmålet om samfunnsutviklingen de siste 30 åra.
En stadig større del av politikken bestemmes overnasjonalt/utenfor Norge.
Det brukes store penger på skryteprosjekter, bistand og trygder mens skatter, avgifter og prisgalopp rammer folk flest.
Materialisme, overfladiskhet og vellykkethet skaper A- og B-lag.
En økende andel av befolkningen er fremmedkulturelle eller preges av utenforskap.
Mobile kriminelle gjør hverdagen utrygg for mange.
Media fråtser i dommedagsprofetier bare fordi det selger.
Osv osv.
Kynisme, egoisme, angst og polarisering som er skapt via politisk overkorrekthet og naive veivalg.
Det er her det må gjøres en innsats.

• Liker 1
Skrevet
Abigor skrev (15 timer siden):

Og veien ditt er å fjerne meg fra diskusjoner på nett?

Ja hvis du definerer godt debattklima som usaklig respektløshet, mobbing og sjikane.

Dårlig folkeskikk som skaper konflikter fremfor å skape løsninger, gir ikke et velfungerende demokrati.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man bør være forsiktig med å legge ut usladdede skjermdumper av profiler med fullt navn og bilde og kommer med volds- og drapstrusler. Ingen normale mennesker vil finne på å gjøre slikt. En ting er at profiler kan være falske, men sjansen er også veldig stor for at det kan være profilene til totalt uskyldige mennesker som har blitt hacket og noen ondisnnede aktører bruker deres profiler til å poste dritt; så totalt uskyldige mennesker kan fort oppdage at dritt har blitt skrevet i deres navn og med deres bilde og kan risikere å få både politiet og aktivister som tar loven i egne hender på døra. De som poster slike skjermdumper bør huske på at nettopp dette også kan ramme dem selv hvis de har some-profiler med navn og bilde. 

Endret av Morromann
Skrevet
12 hours ago, Vokteren said:

Ja hvis du definerer godt debattklima som usaklig respektløshet, mobbing og sjikane.

Dårlig folkeskikk som skaper konflikter fremfor å skape løsninger, gir ikke et velfungerende demokrati.

Er det det jeg har sagt fram til nå?

• Liker 1
Skrevet
Espressivo skrev (På 16.5.2026 den 7.47):

En ting man kan si, er at det er meget uintelligent å delta på forumer med bilde av seg selv og/eller ekte navn

Tull.

I løpet av snart 25 år på dette forumet er denne PM-rekka (screenshot i den andre tråden) fra "Peder Pan" det "verste" jeg har vært utsatt for.

Men det KAN jo selvsagt ha noe med hvor kontroversielle meninger man har, og velger å dele... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...