obygda Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Ser nå at man må ha pass og skanne seg selv for å få bruke BankID https://www.nettavisen.no/nyheter/bankid-appen-med-nye-krav-na-ma-du-bekrefte-identiteten-din/s/5-95-2922150 Hvor lagres informasjonen? Er dette helt stuerent juridisk?
Jalla21 Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars (endret) obygda skrev (4 timer siden): Ser nå at man må ha pass og skanne seg selv for å få bruke BankID https://www.nettavisen.no/nyheter/bankid-appen-med-nye-krav-na-ma-du-bekrefte-identiteten-din/s/5-95-2922150 Hvor lagres informasjonen? Er dette helt stuerent juridisk? Har du BankID i dag? I så fall bør du ha lest hva de skriver om personvern på sine sider - personvernerklæringen. Det er akkurat det samme som gjelder her, og det er selvsagt viktig at man er sikker på hvem som bruker BankId til enhver tid. Endret 9. mars av Jalla21 2
Uderzo Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Dette har jo eksistert lenge, skjønner ikke helt hva som er nytt. Mener jeg legitimerte meg med Nasjonal ID-kort ifjor, om ikke det er enda lengre siden. 1
sedsberg Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Har de surra bort informasjonen de fikk sist vi bekrefta identiteten? Hurra-durra får nårge å nårsk teknålågi! 🤡 1
jallajall Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars (endret) Hvorfor bare pass og ID kort, hvorfor ikke førerkort egentlig? Endret 9. mars av jallajall
sedsberg Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars 6 hours ago, jallajall said: Hvorfor bare pass og ID kort, hvorfor ikke førerkort egentlig? Var det samme forrige gang. Måtte ha pass. Jeg hadde ikke pass og fikk nytt pass ved å vise...... førerkort. 🤡 2
vortex Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Nå skal jeg ikke mene så mye om personvern, men akkurat hvor genial denne løsningen er, er undervurdert. Jeg hjalp et eldre familiemedlem med å sette opp en ny mobiltelefon for 1 års tid siden. Siden den gamle telefonen var knust, så hadde personen null tilgang til bank id. Enkelt som det var, så lastet vi ned BANKID-appen, så scannet hun passet, scannet ansiktet og etter en time med venting, så var appen aktiv. Tiden hvor en må møte opp i banken sin for å løse slike problemer er over, heldigvis 2
TAC-2 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 7 hours ago, sedsberg said: Var det samme forrige gang. Måtte ha pass. Jeg hadde ikke pass og fikk nytt pass ved å vise...... førerkort. 🤡 Forrige gang spurte jeg banken og fikk til svar at førerkort var godkjent hvis det ikke var for gammelt, selv om det egentlig stod at man måtte ha id-kort/pass. I mellomtiden hadde jeg bestilt pass , men det var jo ventetid i månedsvis den gang så det ville ikke kommet før fristen hadde gått ut.
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars sedsberg skrev (7 timer siden): Var det samme forrige gang. Måtte ha pass. Jeg hadde ikke pass og fikk nytt pass ved å vise...... førerkort. 🤡 Regner nok med det er en prosess for og sikre at du er den du hevder, førerkortet er jo en grei start, men førerkort er jo ikke noe som er kvalitetssikret som en ID.
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars vortex skrev (33 minutter siden): Enkelt som det var, så lastet vi ned BANKID-appen, så scannet hun passet, scannet ansiktet og etter en time med venting, så var appen aktiv. Det er ikke vanskeligere enn dette, men dette gir jo i prinsippet ett krav om gyldig legitimasjon for alle. Når man krever pass eller ID-kort i stadig større grad så får mange problemer, de som er gamle eller syke kan ha vansker med og reise og få skaffet eller fornyet, staten ønsker og forlange mer og mer offentlig ID, men og gjøre det enkelt for folk er for dyrt, jmf ønsket om og redusere antall steder for passkontorer. Og det er merkelig at og få ett ID-kort skal koste såpass som det gjør, og at skal man ha pass koster dette simple ID-kortet hundrevis av kroner ekstra. De er jo resultatet av samme prosessen og ID-kortet burde fulgt med gratis. 1
Frank Olsen Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars obygda skrev (18 timer siden): Ser nå at man må ha pass og skanne seg selv for å få bruke BankID https://www.nettavisen.no/nyheter/bankid-appen-med-nye-krav-na-ma-du-bekrefte-identiteten-din/s/5-95-2922150 Hvor lagres informasjonen? Er dette helt stuerent juridisk? Er jo ikke noe nytt dette. Jeg måtte scanne både ansikt og pass da jeg installerte BankId-appen i 2024. 1
vortex Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 4 minutes ago, agvg said: Det er ikke vanskeligere enn dette, men dette gir jo i prinsippet ett krav om gyldig legitimasjon for alle. Når man krever pass eller ID-kort i stadig større grad så får mange problemer, de som er gamle eller syke kan ha vansker med og reise og få skaffet eller fornyet, staten ønsker og forlange mer og mer offentlig ID, men og gjøre det enkelt for folk er for dyrt, jmf ønsket om og redusere antall steder for passkontorer. Og det er merkelig at og få ett ID-kort skal koste såpass som det gjør, og at skal man ha pass koster dette simple ID-kortet hundrevis av kroner ekstra. De er jo resultatet av samme prosessen og ID-kortet burde fulgt med gratis. enig, når jeg går for å fornye passet, så burde nasjonalt id kort fulgt med i samme bestilling, det hadde gjort køene betraktelig mindre
sedsberg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 14 minutes ago, Satan666 said: Skal bildene og ansiktsscanningen lagres på noe vis? Selvsagt! Hvordan skal de ellers havne på avveie når de før eller siden blir hacket? 1 1
AndersT2 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars agvg skrev (57 minutter siden): Og det er merkelig at og få ett ID-kort skal koste såpass som det gjør, og at skal man ha pass koster dette simple ID-kortet hundrevis av kroner ekstra. De er jo resultatet av samme prosessen og ID-kortet burde fulgt med gratis. Det som irriterer meg med National ID-kort er at det kun er gyldig i 5 år, og passet i 10år. Da må man innom og fornye det dobbelt så ofte som passet. Samt man får rabatt når man tar begge samtidig. Burte vært 10år på begge deler. Samt de har ikke Personnummeret på siden med bilde. Det hender vi i jobb sammenheng må send inn bilde av gyldig ID for byggekort, og da fungerer ikke det ID kortet, da personnummeret ikke står på samme side. Heldigvis så godtok de førerkortet sist. Men ja, det er også dyrt når det er noe alle må ha for å ha gyldig legitimasjon, selv om de hevder de kun tar betalt det det faktisk koster. 1 1
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars AndersT2 skrev (1 minutt siden): Det hender vi i jobb sammenheng må send inn bilde av gyldig ID for byggekort, og da fungerer ikke det ID kortet, da personnummeret ikke står på samme side. Heldigvis så godtok de førerkortet sist. Dette kortet er jo en galskap i seg selv, helt merkelig at man ikke kunne bruke normal ID. Regner med kontrollørene har tilgang til folks tilknytning til arbeidslivet. Har aldri opplevd noen som har spurt etter det, og det er ei rein plage.
obygda Skrevet 10. mars Forfatter Skrevet 10. mars Frank Olsen skrev (1 time siden): Er jo ikke noe nytt dette. Jeg måtte scanne både ansikt og pass da jeg installerte BankId-appen i 2024. Jeg er nysgjerrig på hvor man lagrer dette bildet som skannes..er det slik at vi alle nå skal overvåkes slik Kina gjør? Jeg tenker at nå har man et nasjonalt register med bilder av alle personer snart..og med litt AI teknologi og kameraer så kan man spore alle bevegelser til stadig flere. 2
Satan666 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars obygda skrev (15 minutter siden): Jeg er nysgjerrig på hvor man lagrer dette bildet som skannes..er det slik at vi alle nå skal overvåkes slik Kina gjør? Jeg tenker at nå har man et nasjonalt register med bilder av alle personer snart..og med litt AI teknologi og kameraer så kan man spore alle bevegelser til stadig flere. Nettopp: Ansiktsgjenkjenningsteknologi Det er et fint ord til bruk i hangman... 1
obygda Skrevet 10. mars Forfatter Skrevet 10. mars Satan666 skrev (9 minutter siden): Nettopp: Ansiktsgjenkjenningsteknologi Det er et fint ord til bruk i hangman... Og dette driftes vel av datasentere eid av et amerikansk selskap. Det er vel 2 store tilbydere her..enten USA eller Israel. Sykt 1
Runar Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars agvg skrev (3 timer siden): men førerkort er jo ikke noe som er kvalitetssikret som en ID. Det finnes ingen offentlige lister over hva som er godkjent som ID i Norge, men de aller fleste aktører som krever en eller annen form for ID godtar førerkort, inkludert Posten, Vinmonopolet, Statens vegvesen, butikker og lignende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå