Gå til innhold

Harddisker kan bli neste mangelvare

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 hours ago, Mannen med ljåen said:

Selvsagt vil boblen sprekke, på samme måte som andre bobler. DotCom-boblen sprakk også.

Det har vel neppe vært lignende bobler hvor det har vært et like konstant mas fra dag 1 om at boblen skal sprekke.

Det som kjennetegner bobler er vel at de kommer overraskende, uten at det er åpenbart for alle og enhver hva som er i ferd med å skje. I dette tilfellet er nok alle fullt klar over at dette er høyrisiko med stor fallhøyde, og investeringer blir gjort med det i bakhodet.

Jeg tviler på at noen boble vil sprekke og bransjen kollapser. Det som derimot vil skje er at det vil bli en gradvis redusert vilje til å kaste penger etter alle startups som har AI i navnet sitt. Ballongen vil altså miste litt luft, men ikke sprekke.

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det er jo bare å innføre Al-avgifter på alt Al brukes til. Kanskje en egen Al-avgift på strømmen. Siden strømmen man bruker ikke kommer Al-sentrene til gode men blir sløst bort på sløseri.

Egen månedsavgift på Windows pga. CoPilot f.eks. Tviler folk flest vil gå glipp av Copilot. Den er ekstrent populær. Nesten alle som har Windows11 har denne. Månedlig Google/Gmail-avgift er også en mulighet. Eller rett og slett bare en avgift for å i det hele tatt være statsborger. Siden Al også vil bli brukt i alt av statlige etater.

Så å sikre inntekt er det minste problemet.

Nå er du inne på noe.

Generelt er jeg skeptisk til skattlegging av alt mulig, men tech-bransjen kan med fordel få skatte ekstra av KI-datasentrene sine. Nå spiser de (felles) ressurser og pengene hoper seg opp hos noen få megaselskaper. Vannforbruk til kjøling er ikke så stort problem i Norge, men strøm og areal er de visst umettelige på. Skal KI-bølgen komme folket til gode, må bransjen skattlegges. Spesielt når/om produktet deres begynner å gå ut over arbeidsplasser som forsvinner.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Har kommet varsler om finanskrisen lenge før. men er noe med at kostnadene for bygge en en ny modell er for høy om man skal bytte hardware på sentrene hvert 5 år.

om jeg og er for skattelegging.

Endret av joandreas
Skrevet
50 minutes ago, Fibonacci said:

Nå er du inne på noe.

Generelt er jeg skeptisk til skattlegging av alt mulig, men tech-bransjen kan med fordel få skatte ekstra av KI-datasentrene sine.

Hva er et KI datasenter? Hvordan er det forskjellig fra et vanlig datasenter?

Et datasenter er et bygg/rom hvor det står servere som kjører 24/7. De kan kjøre alle mulige programmer og operasjoner.
Jeg kan la andre bruke min pc på mitt kontor til å kjøre sine applikasjoner. Er jeg da et datasenter? Dersom jeg har 5 maskiner, 10 maskiner? Når blir jeg et datasenter?
Hvordan skal man så definere at det er noe KI relatert som kjører på en av disse maskinene?

Jeg tror ikke du har en god forståelse av hva et datasenter er.. 

• Liker 2
Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

uten at det er åpenbart for alle og enhver hva som er i ferd med å skje. I dette tilfellet er nok alle fullt klar over at dette er høyrisiko med stor fallhøyde, og investeringer blir gjort med det i bakhodet.

Det er ikke riktig. Dot-com bobla var snakket mye om i forkant. Det var diskutert og advart om i flere år før det smalt. Problemet er å vite når det smeller, hvor mye det smeller og hvor langt opp man skal før smellen kommer. NASDAQ mer enn tredoblet seg på knapt nok 2 år før det smalt. Så selv om om den falt med 75% fra topp til bunn så satt man igjen med netto 75-80 kroner per hundrelapp investert i starten av 98 når flere økonomer for alvor begynte å rope varsku.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Fibonacci said:

Ikke skap deg. Når OpenAI, Oracle og Meta bygger datasenter for å prosessere KI-modellene sine, bygger de ikke datasenter for å lagre feriebilder og kjøre Minecraft-servere.

Azure feks. bygger datasenter for å tilby compute og storage til kunder. Den kraften kan brukes til applikasjoner med AI, applikasjoner uten AI, katte videoer og feriebilder.
Det er ikke ett type datasenter for KI, en type for feriebilder og en annen for applikasjoner..
Det er heller ikke sånn at et datasenter er noe mer magisk enn 1-10000+ datamaskiner som står å jobber.. 

• Liker 2
Skrevet
joandreas skrev (2 minutter siden):

Vært problem i usa allerede. er noe der politikere må sette foten ned.

går an gjøre dette uten ruinere klima.

Ja, det er ganske urovekkende hvor ekstremt det bygges ut. Og ofte gjøres det i utkanter der det er billig land og få naboer, dvs. langt ute i ørkenen der de må suge opp grunnvann.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, sedsberg said:

De kan jo bare bruke Al for å fikse utfordringene med strømnettet. Vinn-vinn!

Jeg prøvde <link> - men tror ikke bygginga og søknadsprosessen går noe mer effektivt av den grunn.

• Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
On 2/16/2026 at 4:18 PM, WiiBoy said:

Hva mener dere med at AI boblen vil sprekke?

Svaret er: fordi nøyaktig det samme har skjedd før, og alle tegnene for at det er i ferd med å skje på nytt igjen er der allerede.

Merkelig fenomen det der; selv om konteksten er forskjellig fra gang til gang, så ser vi alltid det samme spørsmålet på nytt igjen, men svaret er alltid det samme.
Her er noen flere historiske eksempler, og listen er ikke uttømmende:

1) Etter første verdenskrig, og før andre verdenskrig brøt ut, så var det mange som spurte: hva mener dere med at freden vil sprekke og at en ny verdenskrig er på vei?
Svaret dengang var: fordi nøyaktig det samme har skjedd før, og alle tegnene for at det er i ferd med å skje på nytt igjen er der allerede.

2) Rett før dotcom-boblen (også kalt IT-boblen eller internett-boblen) sprakk i år 2000, da typisk et lite IT-selskap kunne være verdsatt til flere millarder kroner på papiret på tross av at selskapet hadde kun fire-fem ansatte som drev på inne i en ombygd garasje, men uten reell inntjening, så var det mange som spurte: hva mener dere med at dette er en IT-boble som vil sprekke?
Svaret var: fordi nøyaktig det samme har skjedd før, og alle tegnene for at det er i ferd med å skje på nytt igjen er der allerede.

3) Rett før den store resesjonen i 2008, med kollaps i det amerikanske boligmarkedet som videreutviklet seg til en alvorlig kredittkrise i verdens finansmarkeder, så var det en overdreven tro på fortsatt vekst i boligprisene mens bankene i økonomisk lykkerus promoterte bisarre spareprodukter som gikk ut på at kunden måtte ta opp banklån for å kunne tjene en formue, og da var det mange som spurte: hva mener dere med at dette er en finansboble som vil sprekke?
Svaret var: fordi nøyaktig det samme har skjedd før, og alle tegnene for at det er i ferd med å skje på nytt igjen er der allerede.

4) Nå som klimaforskerne er i overveldende konsensus om at temperaturen på jorda øker pga menneskapte utslipp av CO2, som fører til mer ekstremvær, mer flom, mer ørkenspredning, sviktende avlinger, og at verdens isbreer smelter, så er det mange som spør: hva mener dere med at hvis all is på Grønland og Antarktis smelter så vil havet stige 65 meter, og at man vil se masseutryddelse av majoriteten av dyrearter på kloden allerede lenge før det skjer?
Svaret er: fordi nøyaktig det samme har skjedd før, og alle tegnene for at det er i ferd med å skje på nytt igjen er der allerede.

Filosofen Georg Santayana sa engang: De som ikke kan huske fortiden, er dømt til å gjenta den.

At vi går tilbake i utvikling og begynner å gjør alt på en manuell og tungvint måte igjen?

De 3 første eksemplene ovenfor er historier om hvordan en utvikling, som folk i sin naivitet trodde sterkt på, endte til slutt.
Det siste eksemplet er et eksempel på en utvikling som folk i sin naivitet i dag neglisjerer for å bevare sin høye-, men ikke-bærekraftige levestandard, og som er en historie som ikke er ferdigskrevet ennå.
Utvikling er ikke nødvendigvis alltid bra og noe som bør støttes fullt opp om kun for utviklingens egen skyld.
Eksmepelvis ser vi nå om dagen f.eks en utvikling hvor ungdom preges av deres tunge bruk av digitale enheter, med Tik-Tok, SnapChat, Facebook og stadig mer virkelighetsnære og avanserte data(skyte- og draps)spill dagen lang.
Fulgte du med på NRK-nyheter i går, så var det ikke uvanlig med rundt 7 timer på mobiltelefonen og/eller ca 400 videoer på TikTok hver dag for en ungdom.
Resultatet som forskerne ser pga dette, er dårlig fysisk helse, dårlige skoleresultater, ticks, autisme- og ADHD-symptomer, mens norske elevers kunnskaper innen f.eks matematikk og naturfag er blitt dårligere enn u-land i Afrika.
Flott utvikling, eller hva?

Generering av bilder og videoer, som før krevde dyr innleid kompetanse og mye tid er nå noe folk flest kan gjøre på egenhånd. Tror dere virkelig at dette vil forsvinne?

Jepp, det vil delvis forsvinne og/eller modereres kraftig, rett og slett fordi:

1) Det å krenke andre personer, eksempelvis barn, ved f.eks å lage nakenbilder av dem for massedistribusjon til offentligheten, alltid har vært ulovlig.
Det at man nå kan gjøre slikt på 30 sekunder vha AI, gjør det ikke noe mer lovlig.
Har du fulgt med i nyhetene i det siste, så vet du hva jeg snakker om her.

2) Man kan også bruke AI til å lage f.eks flotte beundringsverdige bilder av mer estetisk og kunstnerisk karakter.
De bildene som AI er lært opp fra i denne hensikt er ofte kopibeskyttet materiale hvor man ikke spurte kunstneren om lov til å benytte hans materiale.
Resultatet er at en hvilken som helst klovn kan nå generere bilder vha AI som kun noen få kunstnere med et spesielt talent kunne lage før.
Folk spør seg jo selvfølgelig om hvorfor de skal kjøpe dyr kunst, når de nå kan lage samme kunsten sjøl omtrent gratis på 30 sekunder vha AI, kun ved å bare beskrive med tekst hvordan bildet skal se ut.
Ikke nok med det, man kan skrive til AI at man vil at bildet skal være i stilen til den kjente kunstneren John Doe.
Det sier seg sjøl at AI ikke kan gjenskape stilen til John Doe hvis ikke AI har vært trent opp på bilder fra John Doe.
Men ble John Doe spurt om lov først?
Selskapene som har trent AI opp på denne måten, har selvfølgelig vært smarte og slettet det ulovlige kopibeskyttede materialet fra sine harddisker straks AI var ferdig opptrent, i hensikt å slette sporene ved en evt senere etterforskning.
Pga dette har mange kunstnere mistet levebrødet sitt.
Over 30 rettsaker er på gang I dag, og det gjelder ikke bare kun bilder, men f.eks også musikk, lyrikk og bøker.
Men du mener altså at ulovlig massekopiering og massedistribusjon av kopibeskyttet materiale, og krenking av andres åndsverk på denne måten slik at de mister levebrødet, er helt greit og at derfor ikke bør forsvinne?

Ekstremt mye bedre søke svar enn før. Tror dere virkelig dette vil forsvinne?

Det at dette er "ekstremt mye bedre" enn før er en sannhet med stoooore modifikasjoner.
Min erfaring er at AI alltid prøver å være enig med deg, med det grelle resultat at du kan få to motstridende svar fra AI avhengig av hvordan ordlyden i spørsmålet ditt var.
Nedenfor følger noen eksempler.
Merk at dette er svar fra AI som jeg fikk for en måneds tid siden, og at noen svar kan være forbedret idag.

Spørsmål til AI: "hvorfor er usb3.2 raskest av USB? "
Svar fra AI: "USB 3.2 er blant de raskeste USB-standardene fordi den utnytter flere dataveier samtidig (opptil 20 Gbit/s) og bruker en mer effektiv toveis (full-dupleks) dataoverføringsmetode sammenlignet med eldre versjoner. Med flere ledere i kabelen og optimalisert teknologi, gir den betydelig høyere hastighet og bedre strømstyring enn USB 2.0 og 3.0"
Grunnen til at svaret er tvilsomt/feil: det var ikke noe i svaret som fortalte at USB4 er dobbelt så raskt, med opptil 40-80 Gbit/s.

Spørsmål til AI: "hvorfor er det bra at krystalldeodoranter er fri for aluminium?"
Svar fra AI: "Det er gunstig at krystall-deodoranter er fri for aluminium fordi det lar huden puste naturlig, reduserer risikoen for hudirritasjon (rødhet/kløe), og unngår tilstopping av svettekjertlene. Ved å velge aluminiumsfrie alternativer reduseres eksponeringen for kjemikalier, og det støtter kroppens naturlige regulering av svette. "
Grunnen til at svaret er tvilsomt/feil: Slike krystalldeodoranter er slett ikke fri for aluminium, men består av alun-krystaller, og er derfor de deodorantene på markedet som har absolutt mest aluminium i seg, ettersom alun består av ren kalium aluminium sulfat.

Spørsmål til AI: "hvorfor er det lurt å fukte grillkull med vann før grilling?"
Svar fra AI: "Å fukte grillkull (spesielt trekull, ikke briketter) med litt vann før tenning kan være fordelaktig fordi det binder kullstøv til klumpene, noe som hindrer at du puster inn støv og reduserer aske. Det kan også bidra til å kontrollere varmen bedre under grillingen, da fuktigheten gjør at kullet brenner mer kontrollert og jevnt, ifølge erfaringer delt i Reddit-diskusjoner."
Grunnen til at svaret er tvilsomt/feil: se neste spørsmål.

Spørsmål til AI: "hvorfor er det ikke lurt å fukte grillkull med vann før grilling?"
Svar fra AI: "Å fukte grillkull med vann før opptenning er ikke lurt fordi det hindrer kullet i å ta fyr, da vannet først må fordampe før kullet kan nå antennelsestemperatur. Vått kull forlenger opptenningstiden drastisk, reduserer maksvarme, skaper mye røyk og kan føre til farlig, plutselig damputvikling"
Grunnen til at svaret er tvilsomt/feil: fordi AI svarte det motsatte i forrige spørsmål.

Jeg kan ikke på noen måte se at dette er "ekstremt mye bedre søkesvar enn før", slik du hevder.

"AI boblen sprekker" handler om hvor mye penger man tror det er å tjene på det, ikke om at teknologien tar et sjumilsteg bakover.. 

Når man innser at det å utvikle og promotere ny teknologi for teknologiens egen skyld kan være feil i mange tilfeller, fordi noen få blir søkkrik på bekostning av folk som får sine liv ødelagt, ofte fordi teknologien avanserer kjappere enn lovgivningen klarer å henge med, så er man pokka nødt til å ta et steg bakover.

Endret av Radon Ready
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (På 17.2.2026 den 8.16):

Al er nok dessverre kommet for å bli. Det er ingen boble. Det er en eksponensiell vekst i det uendelige, omtrent som boligprisene. Bokstavlig talt et umettelig marked.

Jeg er ikke så sikker på det. Det er mangelvare på komponenter fordi "alle" skal investere samtidig, men på et eller annet tidspunkt må galskapen (forhåpentligvis) ta slutt. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, ilpostino said:

Jeg er ikke så sikker på det. Det er mangelvare på komponenter fordi "alle" skal investere samtidig, men på et eller annet tidspunkt må galskapen (forhåpentligvis) ta slutt. 

Jeg bruker AI aktivt på jobb til blant annet kodegenerering. Min tidligere "manuelle" jobb har gått over til prompting og det er ikke lenger koding som tar tid, men selve spesifiseringen på forhånd og kvalitetssikringen på etterhånd. Jobben min er også i større grad å få ned kostnadene i bruken av AI.

Skal heller ikke se bort ifra at dette også kan endres på kort sikt. Det er mye spennende som skjer fremover.

Jeg ser for meg at AI kommer til å bli mindre tilgengelig. Det kommer til å bli dyrere, så alle vil ikke ha like stor mulighet til å bruke den sånn som i dag. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Emsal skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker AI aktivt på jobb til blant annet kodegenerering. Min tidligere "manuelle" jobb har gått over til prompting og det er ikke lenger koding som tar tid, men selve spesifiseringen på forhånd og kvalitetssikringen på etterhånd. Jobben min er også i større grad å få ned kostnadene i bruken av AI.

jeg tror du er inne på noe viktig her: måten man jobber er i endring på grunn av KI. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med tanke på at den copy paster info den trenger for løse det er det en risiko.

Er noe med faktisk skjønne hva man gjør.

Endret av joandreas
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Radon Ready skrev (2 timer siden):

Spørsmål til AI: "hvorfor er usb3.2 raskest av USB? "
Svar fra AI: "USB 3.2 er blant de raskeste USB-standardene fordi den utnytter flere dataveier samtidig (opptil 20 Gbit/s) og bruker en mer effektiv toveis (full-dupleks) dataoverføringsmetode sammenlignet med eldre versjoner. Med flere ledere i kabelen og optimalisert teknologi, gir den betydelig høyere hastighet og bedre strømstyring enn USB 2.0 og 3.0"
Grunnen til at svaret er tvilsomt/feil: det var ikke noe i svaret som fortalte at USB4 er dobbelt så raskt, med opptil 40-80 Gbit/s.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men akkurat dette er egentlig "brukerfeil". 

Svaret ditt er at USB3.2 er "blant de raskeste standardene". 
Det er ufattelig mange som bruker LLM'er feil, evnt forsøker å "lure" de. Eller at man tror at de faktisk er allvitende og bruker de som en fasit fremfor et hjelpemiddel.

Eksempel på feilbruk når man snakker med en LLM:
Hvorfor er USB 3.2 den raskeste standarden?
(Du "tvinger" nå LLM'en til å backe ditt synspunkt)

Eksempel på korrekt bruk når man snakker med en LLM: 
Hva er den raskeste USB-standarden, list opp fra raskest til tregest protokoll/standard. 
(Testet akkurat i chatgpt nå, og fikk egentlig et kjempeflott svar) 

Og som alltid, skal du bruke svarene til noe mer seriøst enn å dempe egen nysgjerrighet, be om kilder slik at du kan se hvor informasjonen kom fra. 

Med andre ord, bruk "AI", på samme måte som vi alltid har brukt Wikipedia. 
Kjempegodt verktøy for å kompilere data på kort tid, men ingenting du kan stole blindt på. :)

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Cyrio skrev (24 minutter siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men akkurat dette er egentlig "brukerfeil". 

Det du skriver viser vel hvor viktig promtingen er når man skal få svar av KI. 

joandreas skrev (1 minutt siden):

spørs hvor mye svada den snakker. er lett få den til tro vitaepro faktisk virker.

Det finnes de som bevisst "forgifter" datagrunnlaget til KI for at andre skal få ut feil i andre enden. Viktig å være skeptisk til hva man får ut av svar. 

Da jeg sjekket her om dagen tror jeg Komplett hadde to harddisker inne på lager. Det var to til som kom opp ved søk, men de var Komplett tomme for. Det viser vel hvordan det ligger ann. Skulel gjerne hatt 2x 2TB M.2-disker eller 1x 4TB til en av maskinene mine, men tror det utgår med høye kneløft sånn som markedet er nå om dagen. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...