frohmage Skrevet i går, 16:28 Skrevet i går, 16:28 ^fmj skrev (2 timer siden): 50 km damer og like distanser er så tullete. Pampene i FIS er ikke rette på en flekk. Kult at Ebba gikk fortere i dag enn Halfvarsson gjorde i går, da. https://www.vg.no/sport/i/oEW4dW/andersson-fikk-sin-revansje-ble-tidenes-foerste-kvinnelige-ol-mester-paa-femmila 3
Neptun1 Skrevet i går, 16:30 Skrevet i går, 16:30 ^fmj skrev (2 timer siden): 50 km damer og like distanser er så tullete. Pampene i FIS er ikke rette på en flekk. Det er Vegard Ulvang sitt verk. Woke-idioti. Vil også ha tilbake 15 -og 30 km for menn. Intervallstart med lengde 10 km er en vits og har ingenting med utgangspunktet å gjøre. 50km (30 for kvinner) hadde også vært mye mer spennende å se med intervallstart.
obygda Skrevet i går, 16:57 Skrevet i går, 16:57 frohmage skrev (28 minutter siden): Kult at Ebba gikk fortere i dag enn Halfvarsson gjorde i går, da. https://www.vg.no/sport/i/oEW4dW/andersson-fikk-sin-revansje-ble-tidenes-foerste-kvinnelige-ol-mester-paa-femmila Ikke samme føre da
frohmage Skrevet i går, 17:00 Skrevet i går, 17:00 obygda skrev (3 minutter siden): Ikke samme føre da Neida, men likevel..
^fmj Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Neptun1 skrev (21 minutter siden): Det er Vegard Ulvang sitt verk. Woke-idioti. Vil også ha tilbake 15 -og 30 km for menn. Intervallstart med lengde 10 km er en vits og har ingenting med utgangspunktet å gjøre. 50km (30 for kvinner) hadde også vært mye mer spennende å se med intervallstart. Jeg ville foreslått 5 km for damer og herrer. Eller flere sprintøvelser, for å få med flere nasjoner. 10 og 20 km for herrer syns jeg er et stort bomskudd. Sprint, lagsprint, 5 km, 15 km, 30 km skiathlon, stafett. Har aldri forstått hvorfor 50 km ble fellesstart, skal de ha den burde den være intervallstart. Jeg vil ha tilbake de gamle distansene, men man må bare innse at den tid er forbi.
Imaginacíon Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 4 minutes ago, ^fmj said: Jeg ville foreslått 5 km for damer og herrer. Eller flere sprintøvelser, for å få med flere nasjoner. 10 og 20 km for herrer syns jeg er et stort bomskudd. Sprint, lagsprint, 5 km, 15 km, 30 km skiathlon, stafett. Har aldri forstått hvorfor 50 km ble fellesstart, skal de ha den burde den være intervallstart. Jeg vil ha tilbake de gamle distansene, men man må bare innse at den tid er forbi. Det er nye tider. En kan ikke forvente at alt skal være likt for all tid. Jeg er forbauset over at de ennå går klassisk. Skøyting er morsommere å se på og de går fortere.
obygda Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden ^fmj skrev (12 minutter siden): Har aldri forstått hvorfor 50 km ble fellesstart, skal de ha den burde den være intervallstart. Helt enig - det gir ikke mening å ha dette som fellestart. I alle fall ikke for oss som faktisk liker lange løp - vi er ikke interessert i å bli avspist med en spurt eller at en løper stikker av og går flere minutter foran neste. Det ville ikke skjedd på intervallstart - og skibytte burde være forbudt.
Kjøleskap Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Det blir ihvertfall ikke noe mer pinlig enn "ski mountaineering". Her har man hele Alpene til rådighet, men det vi fikk minnet mer om en aktivitetsdag i barnehagen. 2 1
^fmj Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Kan ikke forvente at det blir perfekt på første forsøk heller, men jeg er jo enig i at det var et spesielt opplegg.
Lagabøter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det er, naturlig nok snakk om alle gullene vi har tatt, og at det bl.a annet skyldes den "norske modellen". Spoler vi tilbake til 2006. Ganske mager fangst da, og måten ting ble styrt på da, fra barneidrett til topp, var vel ikke veldig annerledes enn i dag?
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Lagabøter skrev (35 minutter siden): Det er, naturlig nok snakk om alle gullene vi har tatt, og at det bl.a annet skyldes den "norske modellen". Spoler vi tilbake til 2006. Ganske mager fangst da, og måten ting ble styrt på da, fra barneidrett til topp, var vel ikke veldig annerledes enn i dag? Veldig likt. Men verden rundt har jo forandret seg..Russland var feks ikke med denne gangen. Forøvrig ser jeg dagbladet.no er ute å kaster terning. https://www.dagbladet.no/sport/hylles-alle-ord-er-oppbrukt/84260580 De som skuffet meg mest var Skistad og Astrid Øyre Slind. Førstnevnte fordi hun ennå ikke har klart å bygge opp utholdenhet tross mange år som utøver på høyt nivå. Talentet er uten tvil skyhøyt,men noe mangler og en må kunne stille spørsmålstegn ved om treningen og viljen til innsats for å bli en bedre skiløper er tilstede. Noe mangler..og alle ser det. Astrid fordi hun ikke gjennomførte grundige forberedelser med testing av skiene før 50 kilometeren og ga opp alt for tidlig tross mulighet for å bytte ski. Diggins var nær medalje og hadde lignende utfordringer,men ga seg ikke. Vi må forvente at utøvere som stiller i OL friske fullfører og gjør sitt beste. Det gjorde ikke Astrid her. Ja,det var en hodemist og hun vet det selv. 1
Imaginacíon Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ebba og Heidi er tydeligvis gode venner. Sympatisk å bære henne på ryggen. https://sol.no/video/sjokkert-av-stuntet-oi/SBgUpMmZ
Fazam Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Imaginacíon skrev (14 timer siden): Jeg er forbauset over at de ennå går klassisk. Skøyting er morsommere å se på og de går fortere. Klassisk er dog blitt borte i kombinert og skiskyting. Hva med å innføre klassisk stil i hopp igjen?
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Fazam skrev (5 minutter siden): Klassisk er dog blitt borte i kombinert og skiskyting. Hva med å innføre klassisk stil i hopp igjen? Dette med alle plussene og minusene i hopp er i alle fall ødeleggende for interessen. Og disse dresskontrollene..sabla idioti. La dem hoppe med skøytedrakt så slipper vi i alle fall den diskusjonen. Generelt er hopp en sport med ekstremt mye ukultur. Der tenker man gjerne slik at så lenge det ikke er ettrykkelig forbudt..er det lov..mao her skal man presse grensene. Som tilskuer sitter man jo ofte igjen og lurer på om hvem som egentlig var best..
Imaginacíon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 26 minutes ago, Fazam said: Klassisk er dog blitt borte i kombinert og skiskyting. Hva med å innføre klassisk stil i hopp igjen? Nei huff.
Wheeljack Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 12 minutes ago, obygda said: Generelt er hopp en sport med ekstremt mye ukultur. Der tenker man gjerne slik at så lenge det ikke er ettrykkelig forbudt..er det lov..mao her skal man presse grensene. Som tilskuer sitter man jo ofte igjen og lurer på om hvem som egentlig var best.. Som en som er veldig glad i hoppsporten og fulgt den tett sida 80-tallet; Jeg mener du har helt rett. Mye av "showet" og "galskapen" har blitt bytta ut med et marginalt utstyrsjag og det er veldig ødeleggende. Det har antagelig alltid vært der, og man vil alltid finne fordeler der man kan, men det har blitt litt ekstremt.
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Wheeljack skrev (44 minutter siden): Mye av "showet" og "galskapen" har blitt bytta ut med et marginalt utstyrsjag og det er veldig ødeleggende. Det har antagelig alltid vært der, og man vil alltid finne fordeler der man kan, men det har blitt litt ekstremt. Gjelder ikke bare hopp selv om hopp er en idrett der dette har gått helt over støvelskaftene. Også langrenn har utstyr og spesielt ski fått mye å si for resultatene. Senest her på 50km for damer så ett trent øye at Heidi Weng regelrett bremset hver gang hun skiftet tyngeoverføringen på hvert fraspark. Dette er typisk noe som skjer om man får litt ising under. Det hadde ikke Ebba noen problemer med. Man skal ikke gå langt før mye krefter er brukt opp om skiene blir dårlige. Marginene mhp ski har fått så mye mer å si i dag enn tidligere tider. Mange ser på dette som en del av sporten..andre ikke. Jeg personlig liker ikke at utstyret skal bety så mye i stadig flere grener. Det blir veldig vanskelig for nasjoner med mindre budsjetter å hevde seg. Jeg kjenner blant annet en disse smørerene som har smurt for det norske landslaget og vet at de har brukt enormt med tid og ressurser for å ta marginer på f.eks skiene og prepareringen av disse. Alt fra glider,struktur til festesmøring. Jeg får en litt dårlig smak i munnen av dette utstyrsjaget. Slik har det jo forsåvidt vært i alle år..og flere av oss "gamlekara" har jo også forsket på å lage mix av ulik skismøring,jobbet med struktur osv..så det er jo ikke nytt..men det føles bare ikke rett lenger sett opp mot andre nasjoner. Sånn sett mener jeg en burde se på regler som gjør utstyret mindre relevant. Og det gjelder i alle grener...det være seg hopp,skøyter eller langrenn...Jeg vet mange ikke deler dette synspunktet,men vi kan fort ødelegge for oss selv om det kun blir 2,3 nasjoner som har midler til å pushe utstyrsgrenser. 1
SilverShaded Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (1 time siden): Gjelder ikke bare hopp selv om hopp er en idrett der dette har gått helt over støvelskaftene. Også langrenn har utstyr og spesielt ski fått mye å si for resultatene. Senest her på 50km for damer så ett trent øye at Heidi Weng regelrett bremset hver gang hun skiftet tyngeoverføringen på hvert fraspark. Dette er typisk noe som skjer om man får litt ising under. Det hadde ikke Ebba noen problemer med. Man skal ikke gå langt før mye krefter er brukt opp om skiene blir dårlige. Marginene mhp ski har fått så mye mer å si i dag enn tidligere tider. Mange ser på dette som en del av sporten..andre ikke. Jeg personlig liker ikke at utstyret skal bety så mye i stadig flere grener. Det blir veldig vanskelig for nasjoner med mindre budsjetter å hevde seg. Jeg kjenner blant annet en disse smørerene som har smurt for det norske landslaget og vet at de har brukt enormt med tid og ressurser for å ta marginer på f.eks skiene og prepareringen av disse. Alt fra glider,struktur til festesmøring. Jeg får en litt dårlig smak i munnen av dette utstyrsjaget. Slik har det jo forsåvidt vært i alle år..og flere av oss "gamlekara" har jo også forsket på å lage mix av ulik skismøring,jobbet med struktur osv..så det er jo ikke nytt..men det føles bare ikke rett lenger sett opp mot andre nasjoner. Sånn sett mener jeg en burde se på regler som gjør utstyret mindre relevant. Og det gjelder i alle grener...det være seg hopp,skøyter eller langrenn...Jeg vet mange ikke deler dette synspunktet,men vi kan fort ødelegge for oss selv om det kun blir 2,3 nasjoner som har midler til å pushe utstyrsgrenser. Desverre er det ikke mulig å putte den katta tilbake i sekken. Letingen etter perfeksjon strekker seg naturlig til utstyret. Norge er en liten nasjon, men vi har valgt å investere i våre idrettsutøvere, inkludert utstyr/support. Men noen nasjoner velger å investere mer i andre former for vintersport, eller bryr seg ikke om det. Hvis andre nasjoner ikke ønsker å investere det som trengs, må det være deres valg. 1
The Avatar Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden ^fmj skrev (18 timer siden): Har aldri forstått hvorfor 50 km ble fellesstart, skal de ha den burde den være intervallstart. Tanken rundt fellesstart var vel at ein ville ha folkefest og publikum i løypene, og då var det viktig at dei som kom fyrst var dei som var i tet. Intervallstart passar seg mykje betre som TV sport sidan ein der kan ha kontinuerleg kontroll på korleis dei ulike utøvarane ligger ann. I alle tilfelle er det nok ein feilslått strategi sidan det er mindre tilskodarar enn kva det var tidlegare, og attpåtil så blir publikum langs løypa vurdert meir som ein sikkerheitsrisiko enn som noko ein ønsker å legge til rette for. Av publikummarane som står i løypa så tviler eg på at fellesstart vs intervallstart har nokon praktisk betydning, dei fleste følgjer jo uansett med på det store bildet ved å streame på mobilen. Imaginacíon skrev (18 timer siden): Det er nye tider. En kan ikke forvente at alt skal være likt for all tid. Jeg er forbauset over at de ennå går klassisk. Skøyting er morsommere å se på og de går fortere. At klassisk fortsatt eksisterer er i all hovudsak på grunn av lobbyvirksomheit frå nordmenn. I Norge er vi tradisjonelt glade i klassisk, ettersom vi vanlegvis er spesielt gode i klassisk stil. Klassisk er også den stilen der rett smøring har størst betydning, og sidan vi har gode smørere så er det ekstra gunstig for norske utøvarar å holde på klassisk som eigen stil. Ved skøyting så er det litt fleire som kan hevde seg, i tillegg til at det ikkje er like lett å dominere ved å hindre passeringar. I klassisk stil så er det lettare å blokkere sporet og dermed hindre passeringar. Det er også dette som gjer det meir kjedelig å sjå på. Eg synes nok også at IOC burde sjå litt kritisk på kor mange variasjonar som det er hensiktsmessig å ha i eit OL. For sjølv om at ein ikkje skal bagatellisere Klæbo sin prestasjon med gull på både sprinten og 5 mila som er to store ytterpunkt sjølv om begge deler foregår på langrennsski, så er det jo eit spørsmål om det ikkje blir litt likt likevel. Dette er ingenting nytt både Dæhlie og Ulvang gjorde det godt på både kort og lang distanse, men det er eigentleg ikkje så bra for sporten og då særleg internasjonal interesse at den samme nordmannen kan gjere reint bord utan at andre får sleppe til. Kanskje er løysinga å gjere spurten endå meir eksplosiv? Kanskje er løysinga å gjere 5 mila så lang at ingen av utøvarane har energi til ein sluttspurt? Eller kanskje er løysinga å avgrense kor mange disiplinar ein har adgang til å kvalifisere seg til slik at kvar enkelt utøvar må gjere nokre taktiske valg på kvar ein vil satse. Dette er forresten ikkje berre eit problem for langrenn. Tidenes mesvinnande olympier Michael Phelps fekk så mange OL gull fordi han dominerte i alt som var å finne av svømme øvingar. Hadde ein innført fleire displinar så hadde han nok også hatt fleire OL gull. På sikt så øydelegg det litt gleden av OL der ein nasjon som stiller ein dyktig langrennsutøvar stiller til 500 m, 1000m, 1500m, osv, osv vinner 40 individuelle gullmedaljar, medan ein nasjon som stiller med eit knallgodt hockey lag som speler seg til finalen kamp for kamp, ender opp med 1 gull i statistikken. SilverShaded skrev (4 minutter siden): Desverre er det ikke mulig å putte den katta tilbake i sekken. Letingen etter perfeksjon strekker seg naturlig til utstyret. Norge er en liten nasjon, men vi har valgt å investere i våre idrettsutøvere, inkludert utstyr/support. Men noen nasjoner velger å investere mer i andre former for vintersport, eller bryr seg ikke om det. Hvis andre nasjoner ikke ønsker å investere det som trengs, må det være deres valg. Det er relativt lett å endre dette ved å endre reglane. Om målet er å ha likast mogleg konkurransevilkår så kunne ein sagt at det kun er lov med usmurte smørefri ski, eller at skismøring blir overlatt til arrangøren og at utøvarane får tildelt ski basert på loddtrekning. Om ein skal reindyrke leitinga etter perfeksjonen så kan det også løysast enkelt ved å gjere det lov å bruke meir hjelpemiddel. Det er eigentleg dette som er problemet i dag, både på utstyrsfronten og ikkje minst innafor doping, at ein premierer dei som legger seg nærmast mogleg opp mot grensa for kva som akkurat no er å rekne som juks. Norge har fått kritikk og anklagar tidlegare på at ein av grunnane til at vi har så gode utøvarar er at vi er så gode på doping at vi klarer å ligge i forkant av doping-reglane. Eg skal ikkje påstå at dette stemmer, men det er i alle fall ikkje bra for sporten at utøvarane blir uglesett fordi folk flest trur at dei eigentleg har juksa utan å bli tatt for det.
SilverShaded Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden The Avatar skrev (3 minutter siden): Det er relativt lett å endre dette ved å endre reglane. Om målet er å ha likast mogleg konkurransevilkår så kunne ein sagt at det kun er lov med usmurte smørefri ski, eller at skismøring blir overlatt til arrangøren og at utøvarane får tildelt ski basert på loddtrekning. Mulig det hadde vært mulig for langrenn når det gjelder skismurning, men det løser jo ikke problemet. Utøverne har mange skipar med ulikt spenn og konstruksjon, og fra ulike produsenter/sponsorer, og valget av ski kan være avgjørende. Hva skulle man gjøre med dett da ? Og hva med f.eks alpingrenene og hoppsporten, de har samme slags ski-problematikk. Man ville ende opp med et uoversiktlig og vanskelig gjennomførbart regelsystem hvis man virkelig ville likestille alle konkurrenter ved å ta vekk betydningen av utstyret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå