Snikpellik Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Støre vil ta OL-praten https://www.nrk.no/sport/sport-1.12412284 Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er ikke avvisende til et OL på norsk jord ved neste mulighet. – Den samtalen får vi ta. Dette er i hvert fall et annet type OL enn et mega-OL som var i Beijing og andre steder som jeg tror ikke egner seg å ha i europeiske land, sa statsministeren til NTB. – Vi vil jo gjerne være med på mesterskap, og vi ønsker å gjøre det bra i mesterskap. Da mener jeg vi må kunne snakke om at vi også skal bidra til det, men det må være på en måte som vi kan stå for, la han til. Statsministeren var åpen for en norsk søknad da NTB snakket med ham under OL i Paris for halvannet år siden. – OL-ene er programmert inn framover, så det er slutten av 2030-tallet vi snakker om. Vi får høre på idretten og hva de sier om det, sa Støre den gang. – Dette støttes, det er på tide at Norge tar ansvar og arrangerer OL igjen. Gjerne en hybrid mellom Oslo-området og Innlandet, med innslag av andre steder i landet til enkelte øvelser. Vi trenger også å oppgradere mange anlegg de neste 10-15 årene, så det er en god anledning med norsk OL i 2038 etter Utah. Endret 7 timer siden av Snikpellik 1
Wheeljack Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Randoné kan jeg ikke si at jeg har sett på noen gang. Synd med været, men aner ikke hvor utslagsgivende det er.
SilverShaded Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Wheeljack skrev (2 minutter siden): Randoné kan jeg ikke si at jeg har sett på noen gang. Synd med været, men aner ikke hvor utslagsgivende det er. Jeg har sett litt på det, og syns igrunnen det ser ganske dustete ut. Kan liksom ikke se noen praktisk nytte av det heller. Men ingen tvil om at det er en hard sport som krever stor styrke og teknikk.
Wheeljack Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tja... syntes ikke det er hverken mer eller mindre "dustete" enn noe annet. Utradisjonelt kanskje, men alle disipliner har jo på et tidspunkt vært nye.
John-B Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Første gang jeg ser og det må jo være OL's teiteste øvelse. Hele greien virker jo helt kunstig. Hele konkurranseelementet (utenom nedkjøringen) fremstår jo helt oppkonstruert. Som en teambuilding øvelse. 2
Snikpellik Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Synes sprint-formatet er litt teit og kunstig, som en hinderløype. Det ville vært kulere med langløp og topptur i randoné. Men ser at det er utfordrende med vær, forhold og sikkerhet. Endret 6 timer siden av Snikpellik
Wheeljack Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 2 minutes ago, John-B said: Første gang jeg ser og det må jo være OL's teiteste øvelse. Hele greien virker jo helt kunstig. Hele konkurranseelementet (utenom nedkjøringen) fremstår jo helt oppkonstruert. Som en teambuilding øvelse. Hva er det som gjør denne øvelsen til "kunstig" i forhold til andre øvelser? Slalom er å komme seg fortest mulig ned en bakke ved å kjøre sikk-sakk istedetfor rett fram f.eks. Det er også oppkonsturert. Samme med skiskyting. Komme seg raskest mulig gjennom ei løype, på ski, med gevær på ryggen men du må treffe 10/20 blinker, ellers må du gå lengre, eller få tillegg i tid. Også "oppkonstruert" Endret 6 timer siden av Wheeljack
SilverShaded Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Wheeljack skrev (6 minutter siden): Hva er det som gjør denne øvelsen til "kunstig" i forhold til andre øvelser? Slalom er å komme seg fortest mulig ned en bakke ved å kjøre sikk-sakk istedetfor rett fram f.eks. Det er også oppkonsturert. Samme med skiskyting. Komme seg raskest mulig gjennom ei løype, på ski, med gevær på ryggen men du må treffe 10/20 blinker, ellers må du gå lengre, eller få tillegg i tid. Også "oppkonstruert" Her er jeg ganske uenig med deg. Moderne slalom er en videreføring av å ta seg fram i terrenget på ski, se f.eks. Birkebeinerne. Litt det samme med skiskyting, utviklet for å ligne vinterkrig i terreng, slik f.eks finnene sloss mot russerne i WWII. Så ikke noe av dette er oppkonstruert, bortsekk fra at det er videreutviklet til en form man kan konkurrere i. 1
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 27 minutes ago, Wheeljack said: Randoné kan jeg ikke si at jeg har sett på noen gang. Synd med været, men aner ikke hvor utslagsgivende det er. 1 hour ago, Snikpellik said: Støre vil ta OL-praten https://www.nrk.no/sport/sport-1.12412284 Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er ikke avvisende til et OL på norsk jord ved neste mulighet. – Den samtalen får vi ta. Dette er i hvert fall et annet type OL enn et mega-OL som var i Beijing og andre steder som jeg tror ikke egner seg å ha i europeiske land, sa statsministeren til NTB. – Vi vil jo gjerne være med på mesterskap, og vi ønsker å gjøre det bra i mesterskap. Da mener jeg vi må kunne snakke om at vi også skal bidra til det, men det må være på en måte som vi kan stå for, la han til. Statsministeren var åpen for en norsk søknad da NTB snakket med ham under OL i Paris for halvannet år siden. – OL-ene er programmert inn framover, så det er slutten av 2030-tallet vi snakker om. Vi får høre på idretten og hva de sier om det, sa Støre den gang. – Dette støttes, det er på tide at Norge tar ansvar og arrangerer OL igjen. Gjerne en hybrid mellom Oslo-området og Innlandet, med innslag av andre steder i landet til enkelte øvelser. Vi trenger også å oppgradere mange anlegg de neste 10-15 årene, så det er en god anledning med norsk OL i 2038 etter Utah. Støttes. Høres ut som en god idé. 1
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mye snø. Hva er det som gjør at de kjører løp når de avlyste hopp for et par dager siden under lignende forhold?
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Normal övningen i rando er tävlingar med ca 1500 m stigning og flera partier med både upp och ned och noe parti med ski på sekk. Tar ca 1.5 timme. Rätt nära en "vanlig" topptur över flera toppar der man i bland också går med ski på sekken. Sprint er uppenbart en kortare variant av detta där fart och skiften er veldigt viktiga. I lagkonkurransen kommer de gå flera runder. Tycker sprinten er lite vel kort men förutom det så er det ganska normal konkurranse rando. Tycker ikke den er mer rar eller speciell än noe annan idrett. Ida Walldal gjorde det bra! 1
Wheeljack Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 9 minutes ago, Imaginacíon said: Mye snø. Hva er det som gjør at de kjører løp når de avlyste hopp for et par dager siden under lignende forhold? Fordi det var avhold to omganger med like forhold og en halv omgang med betydelig verre forhold. De som starta først i den siste omgangen hadde mye bedre forhold enn de som starta seinere i samme omgang. Her er det mer likt for alle. Endret 5 timer siden av Wheeljack
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 6 minutes ago, SilverShaded said: Her er jeg ganske uenig med deg. Moderne slalom er en videreføring av å ta seg fram i terrenget på ski, se f.eks. Birkebeinerne. Litt det samme med skiskyting, utviklet for å ligne vinterkrig i terreng, slik f.eks finnene sloss mot russerne i WWII. Så ikke noe av dette er oppkonstruert, bortsekk fra at det er videreutviklet til en form man kan konkurrere i. Dagens sprint er faktiskt bara en kortare variant av vanliga toppturer som många håller på med. 1
Wheeljack Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 8 minutes ago, fredrik2 said: Normal övningen i rando er tävlingar med ca 1500 m stigning og flera partier med både upp och ned och noe parti med ski på sekk. Tar ca 1.5 timme. Rätt nära en "vanlig" topptur över flera toppar der man i bland också går med ski på sekken. Sprint er uppenbart en kortare variant av detta där fart och skiften er veldigt viktiga. I lagkonkurransen kommer de gå flera runder. Tycker sprinten er lite vel kort men förutom det så er det ganska normal konkurranse rando. Tycker ikke den er mer rar eller speciell än noe annan idrett. Ida Walldal gjorde det bra! Jeg tror også at en litt lengre variant hadde vært litt bedre. Akkurat nå syntes jeg ting skjer litt for fort og virker på meg som om det er avgjort på toppen der, før man setter utfor. Foreløpig er ikke det her noe jeg syntes var så interessant å se på, men jeg liker at det prøves nye ting. Uten innovasjon hadde vi aldri hatt Big Air, Slopestyle, Ski/Board cross eller noen av de andre "nye" øvelsene heller. Endret 5 timer siden av Wheeljack 1
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Just now, Wheeljack said: Jeg tror også at en litt lengre variant hadde vært litt bedre. Akkurat nå syntes jeg ting skjer litt for fort og virker på meg som om det er avgjort på toppen der, før man setter utfor. Foreløpig er ikke det her noe jeg syntes var så interessant å se på, men jeg liker at det prøves nye ting. Uten innovasjon hadde vi aldri hatt Big Air, Slopestyle, Ski/Snow cross eller noen av de andre "nye" øvelsene heller. Utförsdelen er en veldigt liten del i sprint. Har ikke sett så många tävlingar men i alla fall noen. Tror aldrig det har hänt noe på utförsdelen. I de långa konkurranseran kan utför göra en forskjell men samtidigt så er kanske utförkörningen mindre än 10 minuter når totaltiden er 90 minuter så uppför er det viktigaste der också.
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Blir det like mye snø i langrennsbiten blir det tunge forhold.
Wheeljack Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, Imaginacíon said: Blir det like mye snø i langrennsbiten blir det tunge forhold. Ja, da er det plutselig ikke noen fordel å ligge først slik Tyskland gjør. Bare 13 sekunder riktignok men
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det blir semifinale i curling etter strålende spill mot Canada. Semifinalen blir også mot Canada.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå