Lyncs Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Når to personer har frivillig sex med hverandre og den ene av dem faller i søvn utover kvelden, er det da voldtekt om den ene av partene begynner å fingre den andre under søvn? Og skal en slik handling straffes med fengsel? I såfall er vel de fleste mennesker her i verden voldtektsforbrytere, så dette handler vel mer om en form for hysteri enn rasjonell tankegang. 2
Populært innlegg Kajac Skrevet 13. februar Populært innlegg Skrevet 13. februar Lyncs skrev (3 minutter siden): er det da voldtekt om den ene av partene begynner å fingre den andre under søvn? Ja, hvis du utfører seksuelle handlinger på noen som ikke er bevisst, er det selvfølgelig voldtekt. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? 23 2
Lyncs Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar Kajac skrev (Akkurat nå): Ja, hvis du utfører seksuelle handlinger på noen som ikke er bevisst, er det selvfølgelig voldtekt. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Man har jo ikke tvunget den andre til dette men antatt at det er OK siden de har hatt frivillig sex f.eks noen minutter tidligere. 1
Populært innlegg Duriello Skrevet 13. februar Populært innlegg Skrevet 13. februar Lyncs skrev (5 minutter siden): I såfall er vel de fleste mennesker her i verden voldtektsforbrytere, De fleste oppegående mennesker har IKKE fingret noen som sover. 16 1 1
Andre1980 Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Kajac skrev (1 minutt siden): Ja, hvis du utfører seksuelle handlinger på noen som ikke er bevisst, er det selvfølgelig voldtekt. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Hva om denne personen har gitt aksept, men sovner mens du holder på... har du da voldtatt denne personen frem til du oppdager at personen har sovnet? Jeg forstår at spørsmålet er søkt... men det handler om grensesetting. 1
Populært innlegg Kajac Skrevet 13. februar Populært innlegg Skrevet 13. februar Lyncs skrev (Akkurat nå): Man har jo ikke tvunget den andre til dette men antatt at det er OK siden de har hatt frivillig sex f.eks noen minutter tidligere. Så hvis du har frivillig sex med noen én gang, er det fritt frem å gjenta det når som helst i fremtiden, enten vedkommende er bevisst eller ikke? What the actual F? 11
Populært innlegg krikkert Skrevet 13. februar Populært innlegg Skrevet 13. februar Lyncs skrev (8 minutter siden): Når to personer har frivillig sex med hverandre og den ene av dem faller i søvn utover kvelden, er det da voldtekt om den ene av partene begynner å fingre den andre under søvn? Per definisjon ja. 12
Lyncs Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar krikkert skrev (På 13.2.2026 den 22.16): Per definisjon ja. Og det var også det spørsmålet handlet om, dvs. om den definisjonen har gått for langt. Kajac skrev (På 13.2.2026 den 22.15): Så hvis du har frivillig sex med noen én gang, er det fritt frem å gjenta det når som helst i fremtiden, enten vedkommende er bevisst eller ikke? What the actual F? Dette emnet handlet ikke om fremtid men om å fortsette å kose med en partner etter frivillig sex.
Populært innlegg :utakt Skrevet 13. februar Populært innlegg Skrevet 13. februar Du hadde ikke hatt noe i mot at madammen kjørte en finger eller to opp bakveien på deg mens du sov? Dere hadde jo ligget sammen tidligere på kvelden? 10 1
Tussi Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Lyncs skrev (36 minutter siden): Når to personer har frivillig sex med hverandre og den ene av dem faller i søvn utover kvelden, er det da voldtekt om den ene av partene begynner å fingre den andre under søvn? Og skal en slik handling straffes med fengsel? I såfall er vel de fleste mennesker her i verden voldtektsforbrytere, så dette handler vel mer om en form for hysteri enn rasjonell tankegang. Man skal selvsagt ha samtykke før enhver seksuell aktivitet, og en sovende person kan ikke samtykke. Sø ja, det er voldtekt, og ja det bør straffes som voldtekt 9
kremt Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Hva med at akten startet og det var enighet, men underveis i akten sovnet den ene uten at den andre merket det og bare kjørte på. Hvordan stiller det seg da. 1
Tussi Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Lyncs skrev (38 minutter siden): Man har jo ikke tvunget den andre til dette men antatt at det er OK siden de har hatt frivillig sex f.eks noen minutter tidligere. Hvis det var din 16 år gamle datter, ville du tenkt det var greit at hun bl fingret mens hun sov fordi hun samtykket litt tidligere mens hun var våken? Det er testen spørsmålet ditt bør gjennom 3
Lyncs Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar Tussi skrev (19 minutter siden): Hvis det var din 16 år gamle datter, ville du tenkt det var greit at hun bl fingret mens hun sov fordi hun samtykket litt tidligere mens hun var våken? Det er testen spørsmålet ditt bør gjennom Noe slikt kan selvsagt føles ubehagelig men er det riktig å kalle det for voldtekt siden hverken vold eller tvang er inkludert? Folk flest har vel en gang i tiden også blitt utsatt for krenkende handlinger som er like ubehagelig uten at noen har blitt dømt til fengsel for det.
Populært innlegg krikkert Skrevet 14. februar Populært innlegg Skrevet 14. februar (endret) Lyncs skrev (11 timer siden): Og det var også det spørsmålet handlet om, dvs. om den definisjonen har gått for langt. Nei. Bare fordi jeg har gitt deg penger i bursdagsgave har ikke du noen rett til å fiske penger ut av lommeboken min mens jeg sover. Det er tyveri. Argumentasjonen din om at det ikke kan være voldtekt uten vold er omtrent like sammenhengende som at det i eksempelet ikke kan være tyveri fordi du ikke er noen tyv. At vold er en del av ordet betyr ikke at voldtekt må inneholde vold. Endret 14. februar av krikkert 16
ili Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar Ja eg har tenkt å anmelde min kone for voldtekt. Hun har begynt å lekt med mine private deler når eg har sovet noen ganger. Kåte kvinnfolk. Min 8 år gamle sønn kommer kanskje til å savne henne litt. Og eg likte jo at hun lekte med mine private deler. Meeeen nei. Hun får ta sin straff. Jeg hadde ikke sagt det var greit på forhånd. 1
Iki Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar kremt skrev (11 timer siden): Hva med at akten startet og det var enighet, men underveis i akten sovnet den ene uten at den andre merket det og bare kjørte på. Hvordan stiller det seg da. Med mindre partneren din har narkolepsi så skulle dette være så og si umulig uten et større inntak alkohol eller annet. Da ville det være feil å starte med dem selv i våken tilstand. 6
The Avatar Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar Språkleg sett så burde vi nok hatt fleire ord for voldtekt, også juridisk ville det vært hensiktsmessig. Vi har tross alt eit uttal ulike juridiske forskjellar på vinningskriminalitet, frå mindre tyveri til ulovleg bruk av løysøyre. Eg trur dette vil være viktig reint pedagogisk sett. Når folk høyrer ordet voldtekt så tenker mange på overfallsvoldtekt, som igjen gjer at voldtekt utan bruk av fysisk vold blir litt bagatellisert. Eg synes at det er uheldig at bruk av vold, truslar eller manglande samtykke er alt i same paragraf. Det blir sjølvsagt tatt høgde for i straffeutmålinga, men når alt er i same paragraf med same strafferamme så gir det inntrykk av at eskalerande voldsbruk ikkje fører til strengare straff. 6 1
Populært innlegg Reg2000 Skrevet 14. februar Populært innlegg Skrevet 14. februar Tragisk at denne tråden eksisterer. Det sier igrunn sitt. 13 1
Vegard# Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar Vi har seksuell handling uten samtykke, som på en måte blir en mindre alvorlig versjon av voldtekt. I tillegg har vi voldtekt og grov voldtekt. Er for øvrig i at det er en pedagogisk utfordring at voldtekt kan være så mye forskjellig, og spesielt grumsete blir det når man begynner å blande inn amerikansk juss, som ofte skjer i diskusjoner på nett. 1
Tussi Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar (endret) Vegard# skrev (14 minutter siden): Vi har seksuell handling uten samtykke, som på en måte blir en mindre alvorlig versjon av voldtekt. I tillegg har vi voldtekt og grov voldtekt. Er for øvrig i at det er en pedagogisk utfordring at voldtekt kan være så mye forskjellig, og spesielt grumsete blir det når man begynner å blande inn amerikansk juss, som ofte skjer i diskusjoner på nett. Problemet med loven tidligere var jo at noen ble frikjent for voldtekt fordi offeret frøs og ikke turde gjøre motstand https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/frikjent-for-voldtekt-_-kvinnen-gjorde-ikke-motstand-1.17130740 https://www.ao.no/mann-20-frikjent-for-voldtekt-i-en-leilighet-i-oslo-sentrum/s/5-128-1146464 Det var en riktig lovendring som ble gjort Endret 14. februar av Tussi 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå