Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neptun1 skrev (11 minutter siden):

Min første tanke var Sidsel Wold eller Hilde Henriksen Waage, men det er så mange av islamvennlige kvinner i NrK at det er uvisst hvem det gjelder.

Hun her er ei venstrevridd norske kvinne ansatt i Dagbladet, et mediested på linje med NrK. Kan ikke vente på å bli dekket til med hijab av muslimer;

Det er nesten ikke til å tro. 

Så de ikke hva som skjedde med damene i Afghanistan etter at Vesten trakk seg ut? Er det naivitet? Jeg begriper virkelig ikke hva som foregår i tankene til disse folka.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør ikke overraske at det er lunkne reaksjoner fra iranere i Norge.

Vi som har levd en stund husker hvordan iranere voldelig demonstrerte i Oslo i 1989 for å drepe forfatteren Salman Rushdie etter hans diktsamling "Sataniske vers". Virker som det er noen "avleggere" etter dette nærmere enn vi liker.

• Liker 3
Skrevet
Neptun1 skrev (24 minutter siden):

Nei det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Men man bør nok være kritiske for å danne seg et bilde av hva politikere og mediene står for.
Synes du dekningen i mediene om situasjonen i Iran står i stil med de unges kamp for frihet - som er unik i et 40 års perspektiv?
Og ikke minst om prioriteringen bærer preg av oppsøkende journalistikk vs. de daglige Trump-over-dosene?

En kritisk tilnærming er fint det. Men det er ikke lenger en kritisk tilnærming hvis man ser verden binært oppdelt mellom høyre og venstre, og tillegger alle på den ene siden ett synspunkt og alle på den andre siden et annet. Realiteten her er altså at det største partiet på venstresiden i Norge har uttalt seg kritisk mot regimet i Iran og også innført sanksjoner mot det, og dette finner man på regjeringens offisielle sider. Du kan selvfølgelig mene at kritikken er altfor mild, men det betyr allikevel ikke at norsk venstreside støtter slike regimer (skjønt jeg skal vedgå at det tidvis fremstår som at man faktisk støtter Hamas).

Og nei, jeg er helt enig i at dekningen er for dårlig og man med fordel kunne byttet ut ca 50% av sakene om Trump/USA med andre ting. Men det er altså ikke første gang, ref. eksempelet mitt fra krigen i Ukraina og Dronning Elizabeth sitt dødsfall, og har altså som regel lite med sympatier å gjøre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (15 minutter siden):

En kritisk tilnærming er fint det. Men det er ikke lenger en kritisk tilnærming hvis man ser verden binært oppdelt mellom høyre og venstre, og tillegger alle på den ene siden ett synspunkt og alle på den andre siden et annet. Realiteten her er altså at det største partiet på venstresiden i Norge har uttalt seg kritisk mot regimet i Iran og også innført sanksjoner mot det, og dette finner man på regjeringens offisielle sider. Du kan selvfølgelig mene at kritikken er altfor mild, men det betyr allikevel ikke at norsk venstreside støtter slike regimer (skjønt jeg skal vedgå at det tidvis fremstår som at man faktisk støtter Hamas).

Og nei, jeg er helt enig i at dekningen er for dårlig og man med fordel kunne byttet ut ca 50% av sakene om Trump/USA med andre ting. Men det er altså ikke første gang, ref. eksempelet mitt fra krigen i Ukraina og Dronning Elizabeth sitt dødsfall, og har altså som regel lite med sympatier å gjøre.

Selv om vi er uenige politisk må jeg rose deg for noenlunde saklighet her :)
"Altfor mild" når det gjelder kritikk av totalitære regimer står jeg ved. Spesielt når det gjelder mediene.

• Liker 3
Skrevet

Bygninger satt i brann og overfylte sykehus. Det skytes for å drepe...:

https://www.bbc.com/news/articles/cj9rengvnp9o

Sitat

Staff at three hospitals in Iran have told the BBC their facilities are overwhelmed with dead or injured patients, as major anti-government protests continue.

A medic at one Tehran hospital said there were "direct shots to the heads of the young people, to their hearts as well", while a doctor said an eye hospital in the capital had gone into crisis mode.

Men veldig stille.fra norske medier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

er det ingen som ser paradokset med at Trump plutselig er demonstranters "beste" venn?

fins vel neppe mer troende person å slå ned opptøyer med brutalitet & våpen enn han sjøl, men har bare sluppet unna det (i alle fall foreløpig)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
37 minutes ago, Mr.M said:

er det ingen som ser paradokset med at Trump plutselig er demonstranters "beste" venn?

fins vel neppe mer troende person å slå ned opptøyer med brutalitet & våpen enn han sjøl, men har bare sluppet unna det (i alle fall foreløpig)

Trump har erklært at demokrati ikke er viktig, så han er åpen om det.  Han støtter vel åpent den potensielle shanen (kongen) i etablering av et monarki.

Akkurat som han møtte kritikken om at han bare gikk inn i Venezuela på grunn av olje, med at han sa at han fikk operasjonene i Venezuela utført på grunn av olje.

Han er ihvertfall ærlig om ikke annet.

• Liker 1
Skrevet
Godjul skrev (5 timer siden):

Hva heter hu venstreradikale dama i NRK som hevdet at hijab var et symbol på "beauty" når hun var i Iran? Dette var like før
protestene brøt ut i 2022 da hundrevis av kvinner ble drept for å ikke bære dette symbolet på frihet og skjønnhet ifølge NRK. 

Sidsel Wold har hatt flere gladreportasjer om hijab i Iran

• Liker 5
Skrevet
57 minutes ago, DukeNukem3d said:

Sidsel Wold har hatt flere gladreportasjer om hijab i Iran

Det er sprøtt at dette får pågå med finansiering over skatteseddelen. En annen av av NRKs superhelter/agenter er Wolasmal.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
40 minutes ago, BadCat said:

Det er sprøtt at dette får pågå med finansiering over skatteseddelen. En annen av av NRKs superhelter/agenter er Wolasmal.

Er det bare meg, eller har NRK blitt dårligere etter at de ble finansiert over skatteseddelen?

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Mossad var involvert for flere måneder siden i en hemmelig operasjon for å promotere Pahlavi og gjenopprette monarkiet.

Haha, ikke særlig hemmelig om du kan detaljene eller

• Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, Godjul said:

Haha, ikke særlig hemmelig om du kan detaljene eller

Kilden er Haaretz. At Israel brenner etter å ta Iran er sikkert, så at de er involvert i opptøyene er ikke overraskende.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

I følge NRK er iranske myndigheter nå rede til å lytte til befolkningen. De burde innføre demokrati slik at faren for slike opptøyer er mye mindre.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Imaginacíon said:

I følge NRK er iranske myndigheter nå rede til å lytte til befolkningen. De burde innføre demokrati slik at faren for slike opptøyer er mye mindre.

Er vel meir som spill for galleriet mens di slår hardt ned på di som demonstrerer. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Maabren said:

Er vel meir som spill for galleriet mens di slår hardt ned på di som demonstrerer. 

Iran kan ikke leve med opptøyer på denne skalaen hvert 3-4 år, noe må gjøres, det kan enhver idiot se.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Imaginacíon said:

Mossad var involvert for flere måneder siden i en hemmelig operasjon for å promotere Pahlavi og gjenopprette monarkiet.

Hva var det Einstein sa om å gjøre det samme om igjen mange ganger og forvente forskjellig resultat?

Hva er situasjonen i Libya, Syria, Afganistan og Irak nå?Er det blomstrende demokratier?

Om det blir regimefall og det faktisk er et makt apparat på plass, med kongen som overhode, så kan det ihvertfall potensielt være langt bedre enn situasjonen i de overnevnte landene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...