Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (10 timer siden):

helt uenig, den egentlige årsaken til at det er brukt sanksjoner mot Iran er for å hjelpe sionist-regimet i Jerusalem og USA sin dominans i området.

Allerede under George W Bush ble det årlig bevilget mangfoldige millioner dollar for å undergrave det Iranske styret internasjonalt, med løgner og propaganda. Dessuten støtte til terrorgrupper i Pakistan/Afghanistan til å gå over grensen inn i Iran å utføre blodige bombe-attentat.

Det er en rød tråd hele veien at man har gjort alt for å ødelegge landet, inkl. å støtte Saddam Hussein sin grusomme krigføring mot Iran som startet 1980.

Var en grunn til at jeg skrev "en av grunnene". Det er lite tvil om at Iran har vært en torn i øyet for mange andre i spillet om makten i Midtøsten, noe som er grunnen til at man sanksjonerer det regimet og ikke andre i regionen. Men det er jo også en realitet at dette regimet begår menneskerettighetsbrudd, uavhengig av Vestens dobbeltmoral.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (15 timer siden):

Henrettet for å ha blitt voldtatt

bortsett sett fra at hun hadde drept ektemannen..

jeg har sagt det før, jeg stoler sjelden på tabloide nyheter ang. hvorfor folk har fått dødsstraff.

Zahra Bahrami ble angivelig henrettet kun fordi hun deltok i demonstrasjon mot regimet, slik ble det fremstilt

VG 2011

https://www.vg.no/nyheter/i/l6MqM/henrettelsen-er-en-maktdemonstrasjon-fra-iran

både NGO'er og datteren bestrider at hun smuglet narkotika.

det VG ikke skriver (eller har giddet undersøkt) er at dama tidligere var dømt i Nederland for å ha smuglet 16 kilo kokain, og i Tyskland for pass-forfalskning.

https://www.trend.az/world/other/1821767.html

bortsett fra det, kan man selvsagt mene at dødsstraff for narkosmugling er for strengt, men det er en annen diskusjon. Btw, hun fikk i alle fall en rettssak, mens Trump sprenger smuglere med raketter uten lov & dom..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Les nøyere. Debattanten hevdet at Irans myndigheter ville invitere til dialog for så å henrette de inviterte. Det er en form for ondskap du stort sett kun finner i filmer med lite troverdig handling.

Du tror ikke ondskap skjer i virkeligheten?

• Liker 7
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Det er 36 år siden Khomeini døde. Snart er Khamenei død. Nye krefter og nye idéer trår til. At de er i mot sionismen er positivt.

Det eneste positive. Og det veier opp for alt det andre.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 time siden):

bortsett sett fra at hun hadde drept ektemannen..

jeg har sagt det før, jeg stoler sjelden på tabloide nyheter ang. hvorfor folk har fått dødsstraff.

Zahra Bahrami ble angivelig henrettet kun fordi hun deltok i demonstrasjon mot regimet, slik ble det fremstilt

VG 2011

https://www.vg.no/nyheter/i/l6MqM/henrettelsen-er-en-maktdemonstrasjon-fra-iran

både NGO'er og datteren bestrider at hun smuglet narkotika.

det VG ikke skriver (eller har giddet undersøkt) er at dama tidligere var dømt i Nederland for å ha smuglet 16 kilo kokain, og i Tyskland for pass-forfalskning.

https://www.trend.az/world/other/1821767.html

bortsett fra det, kan man selvsagt mene at dødsstraff for narkosmugling er for strengt, men det er en annen diskusjon. Btw, hun fikk i alle fall en rettssak, mens Trump sprenger smuglere med raketter uten lov & dom..

Du så på feil link

https://en.wikipedia.org/wiki/Atefeh_Sahaaleh

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Läste et inlägg på X om upprören i Iran. Han ville vara för upproret men blev lite usikker når han förstod at flera som han var helt emot var för upproret. 

Sier rätt mye om dagens polariserade klimat tycker jag och man ser en hel del liknande på forumet här. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Tussi skrev (34 minutter siden):

Du så på feil link

nei.

jeg brukte bare din overskrift som innledning til at jeg generelt er på vakt i disse sakene om dødsstraff. Din "case" kan altså være korrekt for alt jeg vet, men ikke alle slike saker er sannferdig fremstilt i media. (som jeg viste til med et konkret eksempel)

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://www.nrk.no/urix/regimet-sier-at-2000-er-drept-i-iran-1.17725543

Sitat

En kvinne sier til BBC at hovedstaden Teheran var som en slagmark.

– På fredag drepte og drepte og drepte sikkerhetsstyrkene. Å se det med egne øyne fikk meg til å føle meg så dårlig at jeg mistet motet helt. Fredag var en blodig dag, sier hun til BBC.

– I en krig har begge parter våpen. Her roper bare folk slagord og blir drept, sier hun videre.

Men hei, det er jo bare det vi i Norge ville gjort om det var demonstrasjoner (bortsett fra at vi ikke gjør det)

Nothing to see here, move along. Free palestine.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (15 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/regimet-sier-at-2000-er-drept-i-iran-1.17725543

Sitat

En kvinne sier til BBC at hovedstaden Teheran var som en slagmark.

– På fredag drepte og drepte og drepte sikkerhetsstyrkene. Å se det med egne øyne fikk meg til å føle meg så dårlig at jeg mistet motet helt. Fredag var en blodig dag, sier hun til BBC

Trump har nok ikke særlig langt tidsvindu på seg, hvis han skal hjelpe demonstrantene ved å ta ut regimet. Som denne dama illustrerer er det grenser hvor lenge folk orker være på barrikadene. Det er "ferskvare", og vil ikke ha samme effekt om Trump evt. bomber regimet lenge etter at folk har gått hjem.

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Mr.M said:

Trump har nok ikke særlig lang tid på seg, hvis han skal hjelpe demonstrantene ved å ta ut regimet. Som denne dama illustrerer er det grenser hvor lenge folk orker være på barrikadene. Det er "ferskvare", og vil ikke ha samme effekt om Trump evt. bomber regimet lenge etter at folk har gått hjem.

Mye tyder på at toppen ble nådd i helga. Utspillet fra Trump virker desperat. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Utspillet fra Trump virker desperat. 

han kvier seg, for Iran har sagt de vil svare med mot'angrep mot amerikanske baser i nabo-landene.

så Pentagon planlegger nok for harde livet hvordan de skal få uskadeliggjort mest mulig av iranske drone- og missil depoter initialt, og å sikre/evakuere soldater som er på basene rundt omkring.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Mr.M said:

han kvier seg, for Iran har sagt de vil svare med mot'angrep mot amerikanske baser i nabo-landene.

så Pentagon planlegger nok for harde livet hvordan de skal få uskadeliggjort mest mulig av iranske drone- og missil depoter initialt, og å sikre/evakuere soldater som er på basene rundt omkring.

Det kommer til å bli sivile drepte. De klarer ikke å være nøyaktige nok. Og også militære har familie som vil bli sinte. Nasjonen vil samle seg mot USA. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Nasjonen vil samle seg mot USA. 

vel, vi får se. tror det kan gå begge veier

• Liker 2
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Mr.M said:

vel, vi får se. tror det kan gå begge veier

Hvis det er riktig at regimet har drept fredelige demonstranter i hopetall, som enkelte har skildret, så vil det nok fort bli slik at støtten blir fraværende. Men at noen har interesse av å rapportere slikt er det ingen tvil om.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (41 minutter siden):

Trump har nok ikke særlig langt tidsvindu på seg, hvis han skal hjelpe demonstrantene ved å ta ut regimet. Som denne dama illustrerer er det grenser hvor lenge folk orker være på barrikadene. Det er "ferskvare", og vil ikke ha samme effekt om Trump evt. bomber regimet lenge etter at folk har gått hjem.

Slike regimeskifter/revolusjoner blir mye likt å skulle lokke til seg en sky katt. Litt for mye eller litt for lite så er den vekk.

Er det for lite internt momentum så ebber det ut, legger man til eksternt trykk risikerer man både at man samler seg mot en ekstern trussel og at det legimiterer en enda større brutalitet fra regimet.

Cluet blir ekstern inngripen for å fasilitere for at internt kan man holde momentumet i gang. Å trykke på de rette knappene til riktig tid med riktig styrke er en kunstform.

Visstnok skal hangarskip som vanligvis er i Midtøsten blitt flyttet til Sør-Amerika i anledning operasjonen mot Venezuela. Disse kan fort være nødvendige for å beskytte amerikanske baser i Midtøsten.

Det ble rapportert at JSOC hadde flyttet inn personell og utstyr til Midtøsten. Visstnok for å agere opp mot iransk-støttede militser. Man forventer formodentligvis økt aktivitet fra disse om USA angriper regimet for å skape "uroligheter" for basene til USA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (2 timer siden):

nei.

jeg brukte bare din overskrift som innledning til at jeg generelt er på vakt i disse sakene om dødsstraff. Din "case" kan altså være korrekt for alt jeg vet, men ikke alle slike saker er sannferdig fremstilt i media. (som jeg viste til med et konkret eksempel)

Nei, du viste ikke noe som helst. Jeg sa at hun ene ble dømt for drap, etter tilståelse under tortur. Du valgte ut teksten der en kvinne ble henrettet for å bli voldtatt, med linken der hun andre ble dømt for drap, noe jeg allerede hadde sagt.

Sett i kontekst er jo innlegget ditt  direkte desinformasjon.

Hun ene ble henrettet fordi hun ble voldtatt, for sex utenfor ekteskapet. 

Endret av Tussi
  • Liker 7
Skrevet
Tussi skrev (20 minutter siden):

Nei, du viste ikke noe som helst. Jeg sa at hun ene ble dømt for drap, etter tilståelse under tortur. Du valgte ut teksten der en kvinne ble henrettet for å bli voldtatt, med linken der hun andre ble dømt for drap, noe jeg allerede hadde sagt.

Sett i kontekst er jo innlegget ditt  direkte desinformasjon.

Hun ene ble henrettet fordi hun ble voldtatt, for sex utenfor ekteskapet. 

Ikke forvent at en viss kategori skal sympatisere med de undertrykkede i diktatur. Se bare så lunkne NrK og TV2 er.

Det er forøvrig en ting jeg ikke forstår.
Morderne som fyrer løs mot ubevæpnede demonstranter, personer som kan være deres slektninger eller naboer må jo folk vite hvem er. Og disse må før eller siden spise og sove..
Vel, sier seg selv hva de burde gjøre med dem.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...