Mbappe09 Skrevet onsdag kl 21:35 Skrevet onsdag kl 21:35 Støtter Danmark 100%. Men de bør være tydelige på at Grønland skal forbli under dansk styre. De skal ikke ofre blod samtidig gi fra seg øya en eller annen gang i fremtiden. 4 2
Mbappe09 Skrevet onsdag kl 21:39 Skrevet onsdag kl 21:39 Kajac skrev (4 minutter siden): Men han har et reelt poeng dessverre. Trump forstår kun ett språk, og det er makt. Det vil si at om han virkelig vil ha Grønland, så får han Grønland, enten på ene måten eller på andre måten. Europa har vært dust og basert hele sitt forsvar på at USA alltid skal hjelpe oss og være vår venn, og nå er de plutselig aggressor i stedet. Jeg har sett dette komme i over ti år, men det er fremdeles nok av europeere som fremdeles tror USA er vår allierte. Inkludert her inne. Så spørsmålet Kristian Brekke stiller må faktisk stilles, selv om det er aldri så ubehagelig. Om Trump for alvor har bestemt seg for at han skal ha Grønland, og dette ikke bare er skremselspropaganda eller forhandlingstaktikk, så kan vi enten prøve å forhandle med USA om Grønland og kanskje få noe i retur, eller vi kan se på at Trump annekterer og stå tomhendt tilbake. I praksis ser jeg kun for meg disse scenarioene: Trump forsøker å skremme oss, men har egentlig ingen intensjon om å faktisk ta Grønland. Dette er bare et spill for galleriet for å kunne forhandle frem den gunstigste dealen med Danmark, og samtidig booste sitt eget ego. Han er jo et selverklært forhandler-geni. Trump står faktisk klar til å bruke militærmakt mot Grønland. Hvis det skjer, ser jeg kun to sannsynlige utfall: Danmark og Europa står og ser på at USA stjeler Grønland, men kan ikke gjøre noe. Kanskje det blir litt fordømming fra våre statsledere, og litt surt forhold mellom Europa og USA i årene fremover. Men ellers "business as usual". Danmark snur og går med på at Trump overtar Grønland i sin helhet, i bytte mot sikkerhetsavtaler for Europa. Prosessen tar så lang tid at Trump enten har mistet makten eller er død før en militærkonflikt eller landovertakelse forekommer. Uansett utfall, så kommer nesten garantert USA til å endre opp med større innflytelse på Grønland enn det de har i dag. Det beste vi kan håpe på er at USA og Grønland klarer å forhandle frem en avtale som er tilfredstillende nok for egoet til Trump, og så lite ødeleggende for oss som mulig. Det som derimot ikke kommer til å hjelpe er at hele Europa står samlet mot ham og sier diplomatisk i fra om at dette ikke er greit, aka dagens strategi. Han ser på dette som svakhet, og i verste fall fyrer det oppunder hans trang til å ta Grønland for å vise hvor sterk han selv er. Det eneste vi kan håpe på, om vi velger en ren diplomati-vei, er at det er fremdeles er nok normale mennesker igjen i hans regjeringsapparat, og de er villige til å stoppe ham. Men jeg holder ikke pusten for det. Det mest realistiske scenarioet slik jeg ser det, er at Danmark og USA forhandler frem en avtale. En avtale som i praksis gir Trump samme makten som om Grønland ble en del av USA. Det vil antakelig være ugunstig for både Danmark, Europa og Grønland, men bedre enn alternativet; annektering + potensiell NATO-kollaps (med Putin som lurer i buskene). Vis skjult innhold Og for de som tror at en evt. invasjon vil føre til at Europa kutter alle bånd med USA slik vi har gjort med Russland, så er det bare å drømme videre. Om Trump så tar hele Grønland med rå militærmakt, så er vi alt for avhengig av amerikansk infrastruktur, teknologi og produkter til at vi kunne boikottet dem. Og ærlig talt, så tror jeg dessverre europeere flest er villige til å ofre Grønland for å fortsatt kunne ha tilgang til YouTube, FaceBook, Netflix og iPhones. Uten USA havner Europa tilbake til etterkrigstiden på veldig mange områder, og jeg tror de fleste er villige til å ofre Grønland for å slippe dette. Nei, det er fullstendig galskap å gi fra seg eller "forhandle". Grønland er Dansk og vi kan ikke sette en så farlig presedens. Da er det nesten bedre at USA okkuperer øya til ny valg kommer, så får man eventuelt ta Grønland tilbake når en normal president er på plass. Dersom man "forhandler" så gir man aksept for at USA de facto tar styringa, noe som vil være langt verre. Sikkerhet i Europa bestemmes kun av europeere selv, og det at forsvarsbudsjett ikke øker og produksjonen går tregt må europeere ta på sin kappe. 4
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 21:41 Skrevet onsdag kl 21:41 2 minutes ago, Mbappe09 said: Støtter Danmark 100%. Men de bør være tydelige på at Grønland skal forbli under dansk styre. De skal ikke ofre blod samtidig gi fra seg øya en eller annen gang i fremtiden. Det er modig. En bør huske på at Trump er opptatt av valget til høsten og det ser ikke bra ut hvis det kommer til kamphandlinger med en tidligere alliert og noen amerikanere dør. 2
Snylter Skrevet onsdag kl 21:48 Skrevet onsdag kl 21:48 Av prinsipp mener jeg egentlig at vi bør ha tilbake Grønland, Island og Færøyene Ang. Shetland bør vi innløse det pantet fra 1469. Men bortsett fra det, jeg tror ikke Danmark kommer til å gi Trump noe som helst.. Mest sannsynlig vil de ha noen flere møter enn det første og til slutt vil Trump stolt vise frem en fantastisk avtale om disposisjonsrett av store landområder til militære formål, en avtale omtrent identisk med den de har fra før. 3
Boing_80 Skrevet onsdag kl 21:59 Skrevet onsdag kl 21:59 President Donald Trump indicated he would not construct a Trump Tower in Greenland after he reportedly expressed interested in buying the island. "I promise not to do this to Greenland," Trump tweeted in a caption of an image with a golden Trump Tower. The meme circulated on social media after numerous reports suggested he was interested in purchasing the land, which is inhabited by roughly 56,000 people. https://www.businessinsider.com/trump-meme-trump-tower-greenland-2019-8 Og de som mener Kirk bare var snill og grei (RIP)... 5
wampster Skrevet onsdag kl 22:00 Skrevet onsdag kl 22:00 Kajac skrev (26 minutter siden): Men han har et reelt poeng dessverre. Trump forstår kun ett språk, og det er makt. Det vil si at om han virkelig vil ha Grønland, så får han Grønland, enten på ene måten eller på andre måten. Europa har vært dust og basert hele sitt forsvar på at USA alltid skal hjelpe oss og være vår venn, og nå er de plutselig aggressor i stedet. Jeg har sett dette komme i over ti år, men det er fremdeles nok av europeere som fremdeles tror USA er vår allierte. Inkludert her inne. Så spørsmålet Kristian Brekke stiller må faktisk stilles, selv om det er aldri så ubehagelig. Om Trump for alvor har bestemt seg for at han skal ha Grønland, og dette ikke bare er skremselspropaganda eller forhandlingstaktikk, så kan vi enten prøve å forhandle med USA om Grønland og kanskje få noe i retur, eller vi kan se på at Trump annekterer og stå tomhendt tilbake. I praksis ser jeg kun for meg disse scenarioene: Trump forsøker å skremme oss, men har egentlig ingen intensjon om å faktisk ta Grønland. Dette er bare et spill for galleriet for å kunne forhandle frem den gunstigste dealen med Danmark, og samtidig booste sitt eget ego. Han er jo et selverklært forhandler-geni. Trump står faktisk klar til å bruke militærmakt mot Grønland. Hvis det skjer, ser jeg kun to sannsynlige utfall: Danmark og Europa står og ser på at USA stjeler Grønland, men kan ikke gjøre noe. Kanskje det blir litt fordømming fra våre statsledere, og litt surt forhold mellom Europa og USA i årene fremover. Men ellers "business as usual". Danmark snur og går med på at Trump overtar Grønland i sin helhet, i bytte mot sikkerhetsavtaler for Europa. Prosessen tar så lang tid at Trump enten har mistet makten eller er død før en militærkonflikt eller landovertakelse forekommer. Uansett utfall, så kommer nesten garantert USA til å endre opp med større innflytelse på Grønland enn det de har i dag. Det beste vi kan håpe på er at USA og Grønland klarer å forhandle frem en avtale som er tilfredstillende nok for egoet til Trump, og så lite ødeleggende for oss som mulig. Det som derimot ikke kommer til å hjelpe er at hele Europa står samlet mot ham og sier diplomatisk i fra om at dette ikke er greit, aka dagens strategi. Han ser på dette som svakhet, og i verste fall fyrer det oppunder hans trang til å ta Grønland for å vise hvor sterk han selv er. Det eneste vi kan håpe på, om vi velger en ren diplomati-vei, er at det er fremdeles er nok normale mennesker igjen i hans regjeringsapparat, og de er villige til å stoppe ham. Men jeg holder ikke pusten for det. Det mest realistiske scenarioet slik jeg ser det, er at Danmark og USA forhandler frem en avtale. En avtale som i praksis gir Trump samme makten som om Grønland ble en del av USA. Det vil antakelig være ugunstig for både Danmark, Europa og Grønland, men bedre enn alternativet; annektering + potensiell NATO-kollaps (med Putin som lurer i buskene). Vis skjult innhold Og for de som tror at en evt. invasjon vil føre til at Europa kutter alle bånd med USA slik vi har gjort med Russland, så er det bare å drømme videre. Om Trump så tar hele Grønland med rå militærmakt, så er vi alt for avhengig av amerikansk infrastruktur, teknologi og produkter til at vi kunne boikottet dem. Og ærlig talt, så tror jeg dessverre europeere flest er villige til å ofre Grønland for å fortsatt kunne ha tilgang til YouTube, FaceBook, Netflix og iPhones. Uten USA havner Europa tilbake til etterkrigstiden på veldig mange områder, og jeg tror de fleste er villige til å ofre Grønland for å slippe dette. Funket jo veldig bra for, hva var det, 80ish år siden når Tyskland marsjerte inn i et visst land og folk ikke gjorde noe til å begynne med... Hvorfor ikke prøve igjen? Glimrende ide ! Har du flere? 2
Edkose Skrevet onsdag kl 22:03 Skrevet onsdag kl 22:03 29 minutes ago, Kajac said: Men han har et reelt poeng dessverre. Trump forstår kun ett språk, og det er makt. Det vil si at om han virkelig vil ha Grønland, så får han Grønland, enten på ene måten eller på andre måten. Europa har vært dust og basert hele sitt forsvar på at USA alltid skal hjelpe oss og være vår venn, og nå er de plutselig aggressor i stedet. Jeg har sett dette komme i over ti år, men det er fremdeles nok av europeere som fremdeles tror USA er vår allierte. Inkludert her inne. Så spørsmålet Kristian Brekke stiller må faktisk stilles, selv om det er aldri så ubehagelig. Om Trump for alvor har bestemt seg for at han skal ha Grønland, og dette ikke bare er skremselspropaganda eller forhandlingstaktikk, så kan vi enten prøve å forhandle med USA om Grønland og kanskje få noe i retur, eller vi kan se på at Trump annekterer og stå tomhendt tilbake. I praksis ser jeg kun for meg disse scenarioene: Trump forsøker å skremme oss, men har egentlig ingen intensjon om å faktisk ta Grønland. Dette er bare et spill for galleriet for å kunne forhandle frem den gunstigste dealen med Danmark, og samtidig booste sitt eget ego. Han er jo et selverklært forhandler-geni. Trump står faktisk klar til å bruke militærmakt mot Grønland. Hvis det skjer, ser jeg kun to sannsynlige utfall: Danmark og Europa står og ser på at USA stjeler Grønland, men kan ikke gjøre noe. Kanskje det blir litt fordømming fra våre statsledere, og litt surt forhold mellom Europa og USA i årene fremover. Men ellers "business as usual". Danmark snur og går med på at Trump overtar Grønland i sin helhet, i bytte mot sikkerhetsavtaler for Europa. Prosessen tar så lang tid at Trump enten har mistet makten eller er død før en militærkonflikt eller landovertakelse forekommer. Uansett utfall, så kommer nesten garantert USA til å endre opp med større innflytelse på Grønland enn det de har i dag. Det beste vi kan håpe på er at USA og Grønland klarer å forhandle frem en avtale som er tilfredstillende nok for egoet til Trump, og så lite ødeleggende for oss som mulig. Det som derimot ikke kommer til å hjelpe er at hele Europa står samlet mot ham og sier diplomatisk i fra om at dette ikke er greit, aka dagens strategi. Han ser på dette som svakhet, og i verste fall fyrer det oppunder hans trang til å ta Grønland for å vise hvor sterk han selv er. Det eneste vi kan håpe på, om vi velger en ren diplomati-vei, er at det er fremdeles er nok normale mennesker igjen i hans regjeringsapparat, og de er villige til å stoppe ham. Men jeg holder ikke pusten for det. Det mest realistiske scenarioet slik jeg ser det, er at Danmark og USA forhandler frem en avtale. En avtale som i praksis gir Trump samme makten som om Grønland ble en del av USA. Det vil antakelig være ugunstig for både Danmark, Europa og Grønland, men bedre enn alternativet; annektering + potensiell NATO-kollaps (med Putin som lurer i buskene). Hide contents Og for de som tror at en evt. invasjon vil føre til at Europa kutter alle bånd med USA slik vi har gjort med Russland, så er det bare å drømme videre. Om Trump så tar hele Grønland med rå militærmakt, så er vi alt for avhengig av amerikansk infrastruktur, teknologi og produkter til at vi kunne boikottet dem. Og ærlig talt, så tror jeg dessverre europeere flest er villige til å ofre Grønland for å fortsatt kunne ha tilgang til YouTube, FaceBook, Netflix og iPhones. Uten USA havner Europa tilbake til etterkrigstiden på veldig mange områder, og jeg tror de fleste er villige til å ofre Grønland for å slippe dette. Da står man på bar bakke når amerikanerne velger neste Trump-aktige president. Man kan ikke regne med at de skal holde avtalen... Hva kommer de til å kreve neste gang? 2
Skeptikus Skrevet onsdag kl 22:13 Skrevet onsdag kl 22:13 Snylter skrev (16 minutter siden): Men bortsett fra det, jeg tror ikke Danmark kommer til å gi Trump noe som helst.. Mon tro hvorfor Trump tilsynelatende frykter at russerne skal utgjøre noen fare for USA der i området ved Grønland, - har forstått det slik ar Trump er veldig positivt innstilt til Russland jeg... (ref. Ukraina-konflikten). Forøvrig koster visst Grønland ca. 6 milliarder i tilskudd årlig fra Danmark, og hva Danmark "tjener" på å ha Grønland som en slags "koloni", (merk. anf.-tegn), det kunne jo vær intr. å hørt nærmere om. Det blir jo litt dramatisk at det kanskje skal bli Grønland som ødelegger Nato-samarbeidet, for å si det slik. Er det ikke forresten over et par hundre mil fra Danmark til Grønland? 1
DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 22:14 Skrevet onsdag kl 22:14 Fotball VM til sommeren. Jeg regner med det blir avlyst eller går for halv maskin om Trump faktisk tar Grønland før den tid. Så, kanskje ikke før etter sommeren? 1
Skeptikus Skrevet onsdag kl 22:29 Skrevet onsdag kl 22:29 (endret) wampster skrev (34 minutter siden): 80ish år siden når Tyskland marsjerte inn i et visst land og 80 år siden bare?... (norsk skole altså). Endret onsdag kl 22:36 av Skeptikus 1
Kajac Skrevet onsdag kl 22:48 Skrevet onsdag kl 22:48 Mbappe09 skrev (47 minutter siden): Nei, det er fullstendig galskap å gi fra seg eller "forhandle". Grønland er Dansk og vi kan ikke sette en så farlig presedens. Da er det nesten bedre at USA okkuperer øya til ny valg kommer, så får man eventuelt ta Grønland tilbake når en normal president er på plass. Dersom man "forhandler" så gir man aksept for at USA de facto tar styringa, noe som vil være langt verre. Sikkerhet i Europa bestemmes kun av europeere selv, og det at forsvarsbudsjett ikke øker og produksjonen går tregt må europeere ta på sin kappe. USA har allerede de-facto styringen. Vi kan enten gamble på at Trump ikke kommer til å gjøre alvor av militærmakt og kjøre hardt mot hardt, eller vi kan komme ham i møte. Førstnevnte er risky, for hvis vi tar feil og han mener alvor mister vi ikke bare Grønland... Husk at det er mer enn Grønland og Danmarks stolthet som står på spill. Jeg hater det i hvert eneste fiber i kroppen, men det er faktisk Trump som sitter med best kort på hånden. Hvis du har jobbet i butikk så kjenner du allerede til prinsippet om at man ikke skal stoppe raneren hvis man blir utsatt for et ran. Prøver du å stoppe raneren kan du risikere både ditt eget og kundenes liv. Lar du raneren gå med pengebeløpet, er den totale skaden mindre. I dette tilfellet er raneren Trump og butikken er Danmark. Er butikken sterk nok til å hamle opp med raneren, og er varen (Grønland) verd risikoen? Det er forferdelige, men likevel viktige spørsmål som må stilles i tiden fremover. wampster skrev (26 minutter siden): Funket jo veldig bra for, hva var det, 80ish år siden når Tyskland marsjerte inn i et visst land og folk ikke gjorde noe til å begynne med... Hvorfor ikke prøve igjen? Glimrende ide ! Har du flere? Hva tenker du vi skal gjøre? Realistisk sett kan vi ikke gjøre annet enn å vise misnøye og be ham om å ikke ta Grønland. Hvis det ikke funker, så kan vi bare forhandle. Vi har ingen ting å stille opp med militært. Det ville vært et selvmordsoppdrag for hele europa, ja kanskje hele verdensfreden. Er Danmarks "eierskap" over Grønland verd det? Jeg har ikke noe fasitsvar her, men det er en diskusjon som må tas. Hvis vi mister USA sin NATO-støtte, så har vi betydelig redusert militær kapasitet, i tillegg til amerikanske soldater stasjonert i hvert eneste land i Europa. Med andre ord er vi fritt vilt for både Trump og Putin. Edkose skrev (24 minutter siden): Da står man på bar bakke når amerikanerne velger neste Trump-aktige president. Man kan ikke regne med at de skal holde avtalen... Hva kommer de til å kreve neste gang? En avtale er aldri verd mer enn løftet om at den blir overholdt. Det beste vi kan håpe på er at vi aldri får en ny Trump. Og samtidig må vi gjøre det vi kan for å redusere vår avhengighet mot USA. Frem til da, kan vi ikke gjøre annet enn å danse med uhyret. Mitt håp oppi alt dette er at Venezuela tar så mye oppmerksomhet og ressurser for Trump-administrasjonen fremover at Grønland-spørsmålet blir liggende. Er vi heldige mister Trump makten før han rekker å gjøre alvor av Grønland-utspillene. 2
Fibonacci Skrevet onsdag kl 22:53 Skrevet onsdag kl 22:53 https://www.vg.no/nyheter/i/K83OmX/trump-venezuela-skal-kun-kjoepe-amerikanske-produkter Sitat – Jeg har nettopp blitt informert om at Venezuela kommer til å kjøpe KUN amerikanske produkter, med pengene de mottar fra vår nye oljeavtale, skriver Trump på sin egen plattform Truth Social Det er helt klart at Trump styrer som en despot. Tipper han kommer til å lansere en liknende avtale om Grønland når han får det for seg. 2
wampster Skrevet onsdag kl 22:55 Skrevet onsdag kl 22:55 Kajac skrev (2 minutter siden): USA har allerede de-facto styringen. Vi kan enten gamble på at Trump ikke kommer til å gjøre alvor av militærmakt og kjøre hardt mot hardt, eller vi kan komme ham i møte. Førstnevnte er risky, for hvis vi tar feil og han mener alvor mister vi ikke bare Grønland... Husk at det er mer enn Grønland og Danmarks stolthet som står på spill. Jeg hater det i hvert eneste fiber i kroppen, men det er faktisk Trump som sitter med best kort på hånden. Hvis du har jobbet i butikk så kjenner du allerede til prinsippet om at man ikke skal stoppe raneren hvis man blir utsatt for et ran. Prøver du å stoppe raneren kan du risikere både ditt eget og kundenes liv. Lar du raneren gå med pengebeløpet, er den totale skaden mindre. I dette tilfellet er raneren Trump og butikken er Danmark. Er butikken sterk nok til å hamle opp med raneren, og er varen (Grønland) verd risikoen? Det er forferdelige, men likevel viktige spørsmål som må stilles i tiden fremover. Hva tenker du vi skal gjøre? Realistisk sett kan vi ikke gjøre annet enn å vise misnøye og be ham om å ikke ta Grønland. Hvis det ikke funker, så kan vi bare forhandle. Vi har ingen ting å stille opp med militært. Det ville vært et selvmordsoppdrag for hele europa, ja kanskje hele verdensfreden. Er Danmarks "eierskap" over Grønland verd det? Jeg har ikke noe fasitsvar her, men det er en diskusjon som må tas. Hvis vi mister USA sin NATO-støtte, så har vi betydelig redusert militær kapasitet, i tillegg til amerikanske soldater stasjonert i hvert eneste land i Europa. Med andre ord er vi fritt vilt for både Trump og Putin. En avtale er aldri verd mer enn løftet om at den blir overholdt. Det beste vi kan håpe på er at vi aldri får en ny Trump. Og samtidig må vi gjøre det vi kan for å redusere vår avhengighet mot USA. Frem til da, kan vi ikke gjøre annet enn å danse med uhyret. Mitt håp oppi alt dette er at Venezuela tar så mye oppmerksomhet og ressurser for Trump-administrasjonen fremover at Grønland-spørsmålet blir liggende. Er vi heldige mister Trump makten før han rekker å gjøre alvor av Grønland-utspillene. Mener du et samlet Europa/Nato er fritt vilt? Mot et Russland som ikke kommer seg inn i Ukraina uten enorme tap engang? Hva mener DU USA skal gjøre dersom Danmark/EU/NATO setter ned foten ang Grønland? Mener du seriøst at USA da hadde gått til militært angrep på en alliert stat over et område DE ALLEREDE KAN UTPLASSERE TROPPER OG HAR TROPPER PÅ? Får være måte på... 3
Fibonacci Skrevet onsdag kl 22:57 Skrevet onsdag kl 22:57 wampster skrev (2 minutter siden): Får være måte på... Ingenting overrasker når det gjelder Trump.
Kajac Skrevet onsdag kl 23:05 Skrevet onsdag kl 23:05 wampster skrev (9 minutter siden): Mener du et samlet Europa/Nato er fritt vilt? Mot et Russland som ikke kommer seg inn i Ukraina uten enorme tap engang? Hva mener DU USA skal gjøre dersom Danmark/EU/NATO setter ned foten ang Grønland? Mener du seriøst at USA da hadde gått til militært angrep på en alliert stat over et område DE ALLEREDE KAN UTPLASSERE TROPPER OG HAR TROPPER PÅ? Får være måte på... Jeg mener USA skal holde seg langt unna Europa. Men det er ikke opp til meg. Er det én ting vi har lært på den harde måten den siste tiden, er det at Trump gjør akkurat som han vil. Hvis han vil annektere/invadere Grønland, så kommer han også til å gjøre det. Og hvis han gjør dette, kan ikke USA regnes som en del av NATO lenger. Det vil si at Europa og NATO-restene plutselig står face-to-face mot både Trump og Putin. Og Trump har allerede soldater plassert strategisk over hele Europa. Han kan ta Europa innenfra hvis han vil. Tror du virkelig vi kan stille opp mot dette? Det blir i så fall en stygg selvmordskrig for europeerne. Så det beste alternativet for hele verden, dersom Trump mener alvor, er for USA og Danmark å forhandle om Grønland. Dessverre. Men enn så lenge håper jeg det er nok folk igjen i det hvite hus som vett nok mellom ørene til å holde igjen Trump. 1
SilverShaded Skrevet onsdag kl 23:10 Skrevet onsdag kl 23:10 wampster skrev (7 minutter siden): Mener du seriøst at USA da hadde gått til militært angrep på en alliert stat over et område DE ALLEREDE KAN UTPLASSERE TROPPER OG HAR TROPPER PÅ? Får være måte på... Presis. Grønland-saken har ingenting med tropper, makt, sikkerhet eller territorie-utvidelse å gjøre. Det dreier seg om natur-ressurser, og tropper/makt har ingen reell verdi. Han vil ha inn tungt utstyr og begynne å grave opp Grønland for å få labbene på de rare earth minerals han bare MÅ ha. DT elsker makt og beundring, men han elsker penger (gjerne i egen lomme) enda høyere. 5
wampster Skrevet onsdag kl 23:18 Skrevet onsdag kl 23:18 (endret) Kajac skrev (13 minutter siden): Og Trump har allerede soldater plassert strategisk over hele Europa. Han kan ta Europa innenfra hvis han vil. Tror du virkelig vi kan stille opp mot dette? Det blir i så fall en stygg selvmordskrig for europeerne. 🤣🤣 Du tror ikke virkelig at USA kan hamle opp med Frankrike/Tyskland/Polen/England/Skandinavia/Spania/Ungarn/Finland/Nato/EU/etc sitt militære I EUROPA ? Med mindre du tror at USA aktivt skal begynne å bombe og gå til krig mot hele Europa/EU/Nato over et område de har hatt/har og er tilbudt å ha så mange tropper og baser de bare ønsker på? Det beste alternativet er å si til ham i klartekst at begivenhet A (noen som helst innblanding/maktbruk i/på/mot Grønland) vil utløse begivenhet B (forsvar av nevnte område med absolutt ALT tilgjengelig). Eneste måten å stoppe en bølle på er å stå opp mot den/dem, ikke slik du foreslår løpe vekk med halen mellom bena og ynke seg og håpe/tro at det gir seg. Noe det aldri gjør med mindre noen reiser seg. edit: I mitt hode finnes det kun et alternativ, og det er å på en så hyggelig og bestemt måte be Trump legge saken død etter å ha forklart ham i klartekst, gjerne offentlig, hva konsekvensene vil være. Endret onsdag kl 23:20 av wampster 3 1
Snylter Skrevet onsdag kl 23:30 Skrevet onsdag kl 23:30 10 minutes ago, wampster said: edit: I mitt hode finnes det kun et alternativ, og det er å på en så hyggelig og bestemt måte be Trump legge saken død etter å ha forklart ham i klartekst, gjerne offentlig, hva konsekvensene vil være. Jeg tror ikke det der bør skje offentlig, da kan man vekke såpass harme at han i rent trass går til krig mot Europa. Du skal aldri undervurdere en 3-årings evne til å trasse seg til viljen sin. 2
Boing_80 Skrevet onsdag kl 23:37 Skrevet onsdag kl 23:37 Kajac skrev (47 minutter siden): USA har allerede de-facto styringen. Vi kan enten gamble på at Trump ikke kommer til å gjøre alvor av militærmakt og kjøre hardt mot hardt, eller vi kan komme ham i møte. Førstnevnte er risky, for hvis vi tar feil og han mener alvor mister vi ikke bare Grønland... Husk at det er mer enn Grønland og Danmarks stolthet som står på spill. Jeg hater det i hvert eneste fiber i kroppen, men det er faktisk Trump som sitter med best kort på hånden. Hvis du har jobbet i butikk så kjenner du allerede til prinsippet om at man ikke skal stoppe raneren hvis man blir utsatt for et ran. Prøver du å stoppe raneren kan du risikere både ditt eget og kundenes liv. Lar du raneren gå med pengebeløpet, er den totale skaden mindre. I dette tilfellet er raneren Trump og butikken er Danmark. Er butikken sterk nok til å hamle opp med raneren, og er varen (Grønland) verd risikoen? Det er forferdelige, men likevel viktige spørsmål som må stilles i tiden fremover. Hva tenker du vi skal gjøre? Realistisk sett kan vi ikke gjøre annet enn å vise misnøye og be ham om å ikke ta Grønland. Hvis det ikke funker, så kan vi bare forhandle. Vi har ingen ting å stille opp med militært. Det ville vært et selvmordsoppdrag for hele europa, ja kanskje hele verdensfreden. Er Danmarks "eierskap" over Grønland verd det? Jeg har ikke noe fasitsvar her, men det er en diskusjon som må tas. Hvis vi mister USA sin NATO-støtte, så har vi betydelig redusert militær kapasitet, i tillegg til amerikanske soldater stasjonert i hvert eneste land i Europa. Med andre ord er vi fritt vilt for både Trump og Putin. En avtale er aldri verd mer enn løftet om at den blir overholdt. Det beste vi kan håpe på er at vi aldri får en ny Trump. Og samtidig må vi gjøre det vi kan for å redusere vår avhengighet mot USA. Frem til da, kan vi ikke gjøre annet enn å danse med uhyret. Mitt håp oppi alt dette er at Venezuela tar så mye oppmerksomhet og ressurser for Trump-administrasjonen fremover at Grønland-spørsmålet blir liggende. Er vi heldige mister Trump makten før han rekker å gjøre alvor av Grønland-utspillene. La oss si at Trump ikke blir gjenvalgt og det kommer en ny president i bildet. Vil dere fremdeles ha (i denne tråden) tillit til USA? Folk er vel ikke så naive som tror at det kun er noe republikanerne holder på med. Det er noen demokrater som også tjener på dette her, ikke sant? Vil dere tilgi USA sånn helt uten videre? 1
Kajac Skrevet onsdag kl 23:44 Skrevet onsdag kl 23:44 wampster skrev (21 minutter siden): 🤣🤣 Du tror ikke virkelig at USA kan hamle opp med Frankrike/Tyskland/Polen/England/Skandinavia/Spania/Ungarn/Finland/Nato/EU/etc sitt militære I EUROPA ? Med mindre du tror at USA aktivt skal begynne å bombe og gå til krig mot hele Europa/EU/Nato over et område de har hatt/har og er tilbudt å ha så mange tropper og baser de bare ønsker på? Det beste alternativet er å si til ham i klartekst at begivenhet A (noen som helst innblanding/maktbruk i/på/mot Grønland) vil utløse begivenhet B (forsvar av nevnte område med absolutt ALT tilgjengelig). Eneste måten å stoppe en bølle på er å stå opp mot den/dem, ikke slik du foreslår løpe vekk med halen mellom bena og ynke seg og håpe/tro at det gir seg. Noe det aldri gjør med mindre noen reiser seg. edit: I mitt hode finnes det kun et alternativ, og det er å på en så hyggelig og bestemt måte be Trump legge saken død etter å ha forklart ham i klartekst, gjerne offentlig, hva konsekvensene vil være. Men hva tenker du vi skal gjøre hvis Trump tar Grønland med militærmakt? Vi har ikke nok å stille opp med pr. i dag. Det er jo det som er problemet... Det handler om å kjenne sine egne begrensinger. Hvis jeg blir truet med bank av noen jeg åpenbart ikke kan hamle opp med, så kommer jeg selvfølgelig til å forsøke å "løpe vekk med halen mellom beina". Jeg kjenner mine egne begrensinger, og vet at i den situasjonen er det å "ynke seg" som gir meg beste odds. Europa/NATO-restene har ikke kapasitet til å kjempe mot USA på Grønland, sikre seg selv mot angrep fra USA, og samtidig hjelpe Ukraina og øst-europa mot Putin. Boing_80 skrev (2 minutter siden): La oss si at Trump ikke blir gjenvalgt og det kommer en ny president i bildet. Vil dere fremdeles ha (i denne tråden) tillit til USA? Folk er vel ikke så naive som tror at det kun er noe republikanerne holder på med. Det er noen demokrater som også tjener på dette her, ikke sant? Vil dere tilgi USA sånn helt uten videre? Jeg har ikke hatt tillit til USA siden Snowden. Og tilliten har ikke blitt bedre de senere årene for å si det sånn. Det viktigste vi kan gjøre er å gjøre oss så uavhengig av USA som mulig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå