El burro Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Om man skal være konsekvent, og vil drepe jøder fordi man hater Israel , bør man vel dra til Israel og gjøre det der? (Retorikk, ikke en oppfordring) Hva hjelper det med å drepe australske jøder? Ingenting av dette henger på greip. De dreper jøder fordi de hater jøder, og alt dette kommer fra fredens religion. De dreper ikke jøder fordi de hater Israel, de dreper jøder fordi de hater jøder. Dette terrorangrepet er "globalize the intifada" i praksis. Jødehatet sitter dypt i islam fordi at jødene ikke ville anerkjenne den selvoppnevnte muslimske profeten som profet. Religion er kjernen i konflikten mellom Israel og Hamas/den islamske verden, det handler ikke om at palestinere skal sitt eget land men at jødene ikke skal sitt eget land i Midtøsten fordi den islamske verden ser på Israel som islamsk område. Det er forresten skremmende at vi har slike ekstremister i Norge også, altså gærninger som ønsker intifada. Dette er fra Pride feiringen i Oslo i sommer. 2 5
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 minutes ago, Bastu said: Australia har blitt sett på som et av de tryggeste stedene i verden med sine strenge våpenlover og politiske kultur. Det faktum at massedrap skjer 14 desember, årsdagen for Hamas grunnleggelse, tyder på at alt var veldig godt planlagt. Sannsynlig vil færre jøder feire høytidene sine offentlig. Det stemmer ikke. Hamas ble grunnlagt 10. desember 1987. Noen dager feil med andre ord, men altså ingen grunn til å lese inn noen spesiell betydning i dagen. https://snl.no/Hamas 1 1
Rhabagatz Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 20 minutes ago, Bastu said: snakke om kontekst og struktur etter en terrorhandling under en høytidsfeiring er både smakløst og relativiserende. Dette er et angrep på folk fordi de er jøder. Alt annet er en dimridå. Igjen denne fordummelsen. Å diskutere en terrorhandling som man uttrykkelig og uten oppfordring omtaler som forkastelig, vil alltid være innafor. Ikke et eneste sted kommer jeg noen form for bifall eller lignende. Den store "synden" jeg gjør er at jeg spør om motivet er hat mot Israel eller hat mot jøder, og sier at kontekst faktisk betyr noe. For det er overveiende sannsynlig at dette ikke hadde skjedd om vi ikke hadde gått gjennom en krig i Gaza. Om folk føler seg støtt av selvfølgeligheter og analyser, beklager jeg det, som man sier. Men jeg innrømmer ingen feil. Endret 5 timer siden av Rhabagatz 4
Mannen med ljåen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Israel ble angrepet av Hamas 7. oktober 2023 Yom Kippur-krigen begynte 6. oktober 1973. De liker å markere jubileer for terrorhandlinger med mer terror, men det er presedens for at de kan bomme med noen dager av praktiske hensyn. Det var høytid og mange soldater hadde fri begge gangene, 50 år imellom. Endret 5 timer siden av Mannen med ljåen 7 2
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Det stemmer ikke. Hamas ble grunnlagt 10. desember 1987. Noen dager feil med andre ord, men altså ingen grunn til å lese inn noen spesiell betydning i dagen. https://snl.no/Hamas Tror ikke dette har noe med Hamas å gjøre. Men vi får la etterforskningen gå sin gang.. 1
Mannen med ljåen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Kanskje ikke Hamas, men sannsynligvis noen som deler deres ideologi. 3 1
Mbappe09 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden El burro skrev (23 minutter siden): De dreper ikke jøder fordi de hater Israel, de dreper jøder fordi de hater jøder. Dette terrorangrepet er "globalize the intifada" i praksis. Jødehatet sitter dypt i islam fordi at jødene ikke ville anerkjenne den selvoppnevnte muslimske profeten som profet. Religion er kjernen i konflikten mellom Israel og Hamas/den islamske verden, det handler ikke om at palestinere skal sitt eget land men at jødene ikke skal sitt eget land i Midtøsten fordi den islamske verden ser på Israel som islamsk område. Det er forresten skremmende at vi har slike ekstremister i Norge også, altså gærninger som ønsker intifada. Dette er fra Pride feiringen i Oslo i sommer. Bullshit. Jødehatet sitter dypt blant arabere for det meste. Muslimer på Balkan + Tyrkia bryr seg fint lite om jøder. Balkan landene tok i mot mange jøder under 2.verdenskrig. 1 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (1 time siden): Jeg er opptatt av gjerningsmennenes motivasjon. Å drepe jøder for å ramme Israel eller som hevn for Israels handlinger er noe annet enn å drepe jøder fordi man ønsker å utrydde jødene i Australia. Jeg mener oppriktig at det er riktig å kalle det første for antisionisme, og det andre for antisemittisme. Men begge deler er terrorangrep, og for de som rammes (eller har frykt for å rammes) er forskjellen ubetydelig. At mine motiver å er flytte grenser e.l., som en moderator går langt i å antyde, er tull. Jeg er mest opptatt av å skille mellom motiver. At dette er hvitvasking, formidlende eller et forsøk på å komme unna med, er tolkninger jeg ikke tar ansvar for. Jeg starter som sagt med å fordømme angrepet, men mener at man ikke kan se bort fra kontekst. Akkurat som man ikke kan se bort fra 7. okt. når man vurderer hendelsene i Gaza de siste to år. Takk for at du beviser for meg at antisionisme og antisemittisme er eneggede tvillinger Og jeg tror 80% av antisionismen er antisemittisme man forsøket å skjule bak et annet ord. Endret 5 timer siden av Tussi 6 1
Rhabagatz Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 21 minutes ago, Mannen med ljåen said: Kanskje ikke Hamas, men sannsynligvis noen som deler deres ideologi. I og med at de var to, kan vi se bort fra en enslig terrorist, psykiatri eller en masseskyting fra en sosiopat i det jødiske miljøet. Da står de vanlige terrororganisasjonene og den ene statlige aktøren igjen, selv om det kan være to frittstående venner eller brødre. Endret 5 timer siden av Rhabagatz
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mbappe09 skrev (15 minutter siden): Bullshit. Jødehatet sitter dypt blant arabere for det meste. Muslimer på Balkan + Tyrkia bryr seg fint lite om jøder. Balkan landene tok i mot mange jøder under 2.verdenskrig. Det er ingen enhetlig antisemittisme blandt muslimer, jeg er enig i det
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Endelig en uforbeholden fordømmelse av det dødelige jødehatet uten noe om og men Takk VG! https://www.vg.no/nyheter/i/7plAEK/joeder-maa-kunne-foele-seg-trygge 4
RookieNO Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Det er ingen enhetlig antisemittisme blandt muslimer, jeg er enig i det Nei, og det er fordi de aller fleste muslimer er oppegående fornuftige folk. Men ekstreme, på begge sider, det er de som lager problemene! 2
Ballalaika Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Rhabagatz skrev (4 minutter siden): I og med at de var to, kan vi se bort fra en enslig terrorist, psykiatri eller en masseskyting fra en sosiopat i det jødiske miljøet. Da står de vanlige terrororganisasjonene og den ene statlige aktøren igjen. Hvilken ene statlig aktør? 2
Rhabagatz Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 minutes ago, Tussi said: Takk for at du beviser for meg at antisionisme og antisemittisme er eneggede tvillinger Når kurdiske PKK sprengte sivile tyrkere i luften, var de anti-tyrkere eller anti-tyrkia? Det er samme ulla, ifølge floskelen din. 2 1
Mannen med ljåen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ballalaika skrev (6 minutter siden): Hvilken ene statlig aktør? Jeg anerkjenner ikke en palestinsk stat, men ellers må det være HAMAS som menes. 5
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Når kurdiske PKK sprengte sivile tyrkere i luften, var de anti-tyrkere eller anti-tyrkia? Det er samme ulla, ifølge floskelen din. Du forstår ikke hvor idiotisk den sammenligningen din er, eller mener du at alle jøder er israelere? Virkelig? Hvis de hadde sprengt tyrkisk-ættede norske statsborgere hadde du hatt et poeng. Ufattelig! 5
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden): Kanskje ikke Hamas, men sannsynligvis noen som deler deres ideologi. Mja..eller bare så "enkelt" som hat mot jøder fordi jøder er blitt et symbol på all ondskapen som kanskje disse menneskene føler treffer dem . Men dette blir bare spekulasjoner. Mange jøder og kristne stempler jo fort palestinere som terrorister også. Dette er en dynamikk som går begge veier. Israel burde få sparket bort Netanyahu og det ekstreme høyre i ett forsøk på å roe all haten. Det brenner for mye hat om dagen som alt for ofte ender i tragedier. At Israel nå går berserk mhp bosetting på vestbredden er som bensin på bålet vil jeg tro. 2 3
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, Tussi said: Du forstår ikke hvor idiotisk den sammenligningen din er, eller mener du at alle jøder er israelere? Virkelig? Hvis de hadde sprengt tyrkisk-ættede norske statsborgere hadde du hatt et poeng. Ufattelig! Det var klokt av meg å ikke ville gå inn i denne diskusjon innledningsvis. Vi blir ikke enige og debatten er kraftig forsøplet med uvesentligheter. 3
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kan palestinerne sparke vekk Hamas og de ekstreme islam-fascistene? Eller er den ideologien politisk korrekt fordi den hater sivilisasjon? 2 1
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 12 minutes ago, Mannen med ljåen said: Jeg anerkjenner ikke en palestinsk stat, men ellers må det være HAMAS som menes. Seriøst? Den ene statlige aktøren, forstår dere ikke hvem jeg sikter til? Det begynner på I og slutter på en type tyveri. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå