obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Om 10 år er det nok forbudt å reklamere for julemat,julegaver og julefeiring osv. All markering ER jo allerede fjernet fra mange bedrifter fordi man ikke skal støte noen. Der jeg jobber er det ikke julebord,juletre,julepynt eller julegaver..alle symboler på julen er fjernet av hensyn til de som ikke feirer jul. Det går den veien med samfunnet. Alt som er farlig,usunt eller kan støte noen blir forbudt. 2
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden obygda skrev (12 minutter siden): Om 10 år er det nok forbudt å reklamere for julemat,julegaver og julefeiring osv. kanskje det bare blir forbudt med dagens versjon av reklame full stopp? Hadde det vært så ille, i stedet kunne hatt noe sånt noe som ærlig fakta basert markedsføring som ikke retter seg mot barn eller ungdom, jeg synes ikke det er så ille at vi setter noen krav til disse mega selskapene som dreper planeten vår, forer oss med all mulig slags gift, selger oss dritt med en varighet på 5 år fordi det er da garantien går ut, og dette bare godtar vi. 1
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (13 minutter siden): kanskje det bare blir forbudt med dagens versjon av reklame full stopp? Hadde det vært så ille, i stedet kunne hatt noe sånt noe som ærlig fakta basert markedsføring som ikke retter seg mot barn eller ungdom, jeg synes ikke det er så ille at vi setter noen krav til disse mega selskapene som dreper planeten vår, forer oss med all mulig slags gift, selger oss dritt med en varighet på 5 år fordi det er da garantien går ut, og dette bare godtar vi. Samfunnet beveger seg i en retning der alt blir forbudt. Jeg trodde faktisk julegudstjeneste for skolebarn var fjernet helt..det er det allerede for vår datter da skolen vår har sluttet med slikt..Men det er ennå noen som har muligheten ser jeg: https://www.vg.no/nyheter/i/43d789/maa-melde-barna-paa-julegudstjeneste-kulturloest Det snodige er jo at dette blir en sak..jeg trodde det var fjernet på alle skoler for lengst. Jeg forventer jo at staten snart kommer med forbud mot å reklamere for billige pepperkaker i butikken...eller ribbe.. Om få år blir det sikkett forbudt å kjøre egen bil også...Folk elsker jo tydeligvis å stemme frem galninger som skal forby...Alt i det godes tjeneste... 1
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): Samfunnet beveger seg i en retning der alt blir forbudt. Du er jo ikke spesielt i mot det selv sånn jeg oppfatter det? Når du vil opprettholde skadelige forbud basert på moralske lover er jo ikke det akkurat bevegelse i positiv retning sånn jeg ser det. Personlig er jeg uansett ikke enig med deg, jeg ser ingen bevegelse i retning forbud, bare en fornuftig regulering av samfunnsskadelig reklame som kun gagner bunnlinjen til disse atale Mega selskapene. obygda skrev (1 time siden): Jeg trodde faktisk julegudstjeneste for skolebarn var fjernet helt..det er det allerede for vår datter da skolen vår har sluttet med slikt..Men det er ennå noen som har muligheten ser jeg: https://www.vg.no/nyheter/i/43d789/maa-melde-barna-paa-julegudstjeneste-kulturloest Det snodige er jo at dette blir en sak..jeg trodde det var fjernet på alle skoler for lengst. Religion høre åpenbart ikke hjemme på en skole, men skal det være et tilbud så er påmelding helt åpenbart, at denne kvinnen er krenket av det viser vel bare hvor hypp hun er på hjernevask av barn. Endret 5 timer siden av skaftetryne32 forbud ikke påbud. 2
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden inntrykk at media hauser opp denne pepperkake-hus greia bare for å lage sak av det. Jeg tviler på at bakerier som inviterer noen unger på førjuls-aktiviteter risikerer å bli raidet av politi. på den annen side, greit å få oppmerksomhet rettet mot byråkrati og departementer for slett utført arbeid/forberedelser.
WiiBoy Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 3 hours ago, obygda said: Om 10 år er det nok forbudt å reklamere for julemat,julegaver og julefeiring osv. All markering ER jo allerede fjernet fra mange bedrifter fordi man ikke skal støte noen... Bare tull, sprøyt og oppgulp. Dette er ren skjær fryktpropaganda som du forsøker å spre, eller som du har latt deg lure til å tro på. 2 1
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden WiiBoy skrev (30 minutter siden): Bare tull, sprøyt og oppgulp. Dette er ren skjær fryktpropaganda som du forsøker å spre, eller som du har latt deg lure til å tro på. Javel...du får ta en ringerunde til ulike bedrifter av en viss størrelse med internasjonalt preg..Det ER slutt på julebord,julegaver og julepynt mange steder. Enkelte arrangerer vinterfest en gang i januar isteden. Julegaver har de fleste sluttet med og for egen del har jeg ikke sett julepynt på arbeidsplassen siste 15 år. Dette er mao ikke en frykt..det er realiteter som allerede er skjedd.
WiiBoy Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, obygda said: Javel...du får ta en ringerunde til ulike bedrifter av en viss størrelse med internasjonalt preg..Det ER slutt på julebord,julegaver og julepynt mange steder. Enkelte arrangerer vinterfest en gang i januar isteden. Julegaver har de fleste sluttet med og for egen del har jeg ikke sett julepynt på arbeidsplassen siste 15 år. Dette er mao ikke en frykt..det er realiteter som allerede er skjedd. Sprøyt. Samfunnet er gjennomsyret med julepynt og juleting, og det er ingen tegn på at det er i ferd med å roe seg. Det begynner jo allerede tidlig oktober. Det er overhode ingenting som viser noe som helst tegn til at julene er under angrep. Det eneste jeg har sett av klaging mot jul og julepynt er at det begynner alt for tidlig. Hvor er eksemplene dine? Bortsett fra "noen jeg kjenner hørte at en sa at noen hadde hørt at.." I hvilke bedrifter ER det slutt på julepynt? Ps. Julebord er på vei ut fordi mange bedrifter ikke synes at et fylleslag uten like er på noen som helst måte positivt, noe jeg er helt enig i. Fyllefest kan man ha privat, ikke som ansatt/arbeidsgiver. 2
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (20 minutter siden): Javel...du får ta en ringerunde til ulike bedrifter av en viss størrelse med internasjonalt preg..Det ER slutt på julebord,julegaver og julepynt mange steder. Enkelte arrangerer vinterfest en gang i januar isteden. Julegaver har de fleste sluttet med og for egen del har jeg ikke sett julepynt på arbeidsplassen siste 15 år. Dette er mao ikke en frykt..det er realiteter som allerede er skjedd. Akkurat hva bedrifter driver med er faktisk opp til bedriftene, julebord kan dere lett arrangere selv, julegaver det samme, personlig mener jeg gaver er for barn ikke godt voksne arbeidere, men det er en digresjon, julepynt hadde vi før, det er sant at vi ikke har samme type julepynt lenger, det vi har nå er julevåpen, led våpen i julefarger, det ser konstant ut som om alle nødetatene er samlet på ett og samme sted, jeg kunne ønske du faktisk hadde rett, men nei.
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) WiiBoy skrev (25 minutter siden): Sprøyt. Samfunnet er gjennomsyret med julepynt og juleting, og det er ingen tegn på at det er i ferd med å roe seg. Det begynner jo allerede tidlig oktober. Det er overhode ingenting som viser noe som helst tegn til at julene er under angrep. Det eneste jeg har sett av klaging mot jul og julepynt er at det begynner alt for tidlig. Hvor er eksemplene dine? Bortsett fra "noen jeg kjenner hørte at en sa at noen hadde hørt at.." I hvilke bedrifter ER det slutt på julepynt? Ps. Julebord er på vei ut fordi mange bedrifter ikke synes at et fylleslag uten like er på noen som helst måte positivt, noe jeg er helt enig i. Fyllefest kan man ha privat, ikke som ansatt/arbeidsgiver. Vel - jeg bare forteller det jeg ser. Samfunnet er i endring og man beveger seg lenger vekk fra juletradisjoner. Selvfølgelig finner man julepreg i butikker - men på skoler og arbeidsplasser er det nå i ferd med å forsvinne. Lovverket er jo også imot f.eks dette med pepperkakehus for barna. Det er helt klart en omveltning i samfunnet sett opp mot tidligere tider. Tidligere ble barn sendt på skolegudstjeneste uten at man måtte få en aksept hjemmefra...den delen er i ferd med å bli borte..Tidligere lagde man peppekakehus på skolen - det har man sluttet med..Tidligere fikk man julegave av arbeidsgiver og det ble pyntet med juletre og lys utenfor arbeidsplasser - den delen er i ferd med å forsvinne...Og julebordet er erstattet med en eller annen form for vinterfest. Dette er ikke sprøyt - det er noe jeg selv opplever og ser i samfunnet rundt meg. Jeg er heller ikke for fylleslag - jeg drikker ikke alkohol selv - aldri vært med på noen fest med arbeidsgiver og har null interesse i det -men jeg synes det er trist at man har sluttet med juletradisjoner på skoler og arbeidsplasser. Og nå har vi altså gått så langt at lovverket setter en stopper for pepperkakehus for barna...Det er jo ikke en samfunnsendring jeg applauderer for å si det slik. Argumentet med sunt kosthold osv..det synes jeg er vikarierende argument. Her spiser vi ikke godteri - men jeg vil da for søren ikke forby det for andre barn slik enkelte tydeligvis vil. Endret 2 timer siden av obygda
qualbeen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vokteren skrev (23 timer siden): Ny fantastisk forskrift setter nå en stopper for julehygge med barna: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ma-avlyse-pepperkakeverksted-ma-slutte-a-vaere-et-nisseland/18350796/ Hva skal man kalle dette ? Herregud, så utrolig merkelig sak. Her har noen klart å tolke en regel helt feil, også er det ingen voksne som klarer å opplyse om feilslutningen/feiltolkningen! 🤷 Det er selvfølgelig ikke noe problem å gjennomføre et juleverksted for barn. At noen legger irrelevante regler til grunn, må vi bare heve oss over. Er bare å gjennomføre som normalt! 1
The Avatar Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mr.M skrev (2 timer siden): inntrykk at media hauser opp denne pepperkake-hus greia bare for å lage sak av det. Jeg tviler på at bakerier som inviterer noen unger på førjuls-aktiviteter risikerer å bli raidet av politi. Som tidlegare nemt så står det ingenting i forskrifta om forbod mot pepperkakeverksted, det som har skjedd er at bakeriet har spurt etter juridiske råd og har blitt anbefalt å avlyse. Det er svært tvilsomt om bakeriet hadde blitt dømt av retten, men det har dei valgt å ikkje ta sjansen på. Forskrifta er formulert såpass rundt at strengt tatt kan ein forby nesten all markedsføring av usunn mat. Det hadde nesten vært betre om det var eit alment reklameforbod, for då hadde det vært vanskelegare å omgå regelverket ved å hevde at det aldri var meininga å reklamere for Happy Meals til barn, formålet var å fortelle foreldra om dette tilbodet slik at foreldra på ansvarleg måte kunne kjøpe produktet til barna sine 🙄 Det einaste som kjem til å endre seg er at reklamene endrer seg akkurat nok til å sno seg unna forskrifta. I mange tilfeller så vil eit slagord om at godteriet passer ypperleg til kaffe, være tilstrekkeleg for å hevde at reklamen var retta mot voksne. 1
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, obygda said: Vel - jeg bare forteller det jeg ser. Samfunnet er i endring og man beveger seg lenger vekk fra juletradisjoner. Selvfølgelig finner man julepreg i butikker - men på skoler og arbeidsplasser er det nå i ferd med å forsvinne. Lovverket er jo også imot f.eks dette med pepperkakehus for barna. Det er helt klart en omveltning i samfunnet sett opp mot tidligere tider. Tidligere ble barn sendt på skolegudstjeneste uten at man måtte få en aksept hjemmefra...den delen er i ferd med å bli borte..Tidligere lagde man peppekakehus på skolen - det har man sluttet med..Tidligere fikk man julegave av arbeidsgiver og det ble pyntet med juletre og lys utenfor arbeidsplasser - den delen er i ferd med å forsvinne...Og julebordet er erstattet med en eller annen form for vinterfest. Dette er ikke sprøyt - det er noe jeg selv opplever og ser i samfunnet rundt meg. Jeg er heller ikke for fylleslag - jeg drikker ikke alkohol selv - aldri vært med på noen fest med arbeidsgiver og har null interesse i det -men jeg synes det er trist at man har sluttet med juletradisjoner på skoler og arbeidsplasser. Og nå har vi altså gått så langt at lovverket setter en stopper for pepperkakehus for barna...Det er jo ikke en samfunnsendring jeg applauderer for å si det slik. Argumentet med sunt kosthold osv..det synes jeg er vikarierende argument. Her spiser vi ikke godteri - men jeg vil da for søren ikke forby det for andre barn slik enkelte tydeligvis vil. At denne forskriften som mener å skjerme barn fra markedsføring som pusher søppelmat rammer et pepperkakeverksted er selvsagt ikke hensikten med forskriften, intensjonen er å skjerme barn fra markedsføring som pusher søppelmat, det er ikke et påskudd for å angripe juletradisjoner, hva snakker du om? Forøvrig er jeg enig i at det ikke er like selvsagt at det skal pyntes og feire juletradisjoner i alle settinger som før, det er ikke like antatt at alle feirer jul, med alt det innebærer av tilpasninger. Det var ikke alle som feiret jul tidligere, men forventningen var vel i større grad at de måtte tilpasse seg til den dominante idéen som ikke tok hensyn til at ikke alle har samme tradisjoner. Jeg synes det er sutrete å klage over at det er ørlite grann mindre av julen i den såkalte juletiden hvor juledekorasjoner likevel dominerer de fleste steder, alle står helt frie til å feire jul i sine tusen hjem, at det er litt mindre påtrengende på arbeidsplasser er ikke et problem. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (18 minutter siden): Tidligere ble barn sendt på skolegudstjeneste uten at man måtte få en aksept hjemmefra...den delen er i ferd med å bli borte..Tidligere lagde man peppekakehus på skolen - det har man sluttet med. Det store spørsmålet er dette en god måte å bruke sin tid på skolen på? Er det virkelig opp til skolen å indoktrinere andre sine barn? Svaret er nei. Det handler ikke om å forby jula sånn sett, og så må vi skille mellom jul og kristmesse, det er ikke det samme, skolegudstjeneste har ingenting med jul å gjøre, å alt med kristendom å gjøre, fint for de det gjelder, men det har ingenting med norsk jul eller tradisjoner tilhørende å gjøre. 1
Milarwen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg er for et sunt kosthold for barna men denne saken er bare nitrist.
WiiBoy Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 34 minutes ago, obygda said: ... Det har ingenting for seg å diskutere når du fremmer påstander basert på synsing, og det lille som er konkret er feil; Det er ingen lov som forbyr pepperkakehus. At gudstjeneste var obligatorisk i norske skoler var en stor uting. Det at ikke lenger er lov å påtvinge skolebarn religion og religiøse skikker er en veldig bra ting. Julen generelt er rundt oss som aldri før. Den største trusselen mot julen er at markedskreftene tyner julen så hardt at mange er lei lenge før feiringen var ment å starte.. 2
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (5 minutter siden): Julen generelt er rundt oss som aldri før. Den største trusselen mot julen er at markedskreftene tyner julen så hardt at mange er lei lenge før feiringen var ment å starte.. Godt poeng, jeg tror jeg nærmer meg det punktet.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (22 minutter siden): Det store spørsmålet er dette en god måte å bruke sin tid på skolen på? Er det virkelig opp til skolen å indoktrinere andre sine barn? Svaret er nei. Det handler ikke om å forby jula sånn sett, og så må vi skille mellom jul og kristmesse, det er ikke det samme, skolegudstjeneste har ingenting med jul å gjøre, å alt med kristendom å gjøre, fint for de det gjelder, men det har ingenting med norsk jul eller tradisjoner tilhørende å gjøre. Det hadde vel ikke vært noen jul uten kristendommen. Den midtvintersfesten vi hadde på vikingtiden er jo noe helt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå