Gå til innhold

Skyte blink på ekorn. For rekreasjonens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Phantom Software skrev (3 timer siden):

Akkurat denne forstår jeg ikke helt, jeg vil tro svært få dyr har noen formening om at de blir jaktet på når de blir skutt - de fleste jegere vil være stille av seg.

Kan nå få en formening sv det kår det er drivjakt? Jeg har ikke vært så mye med på det, men vil tro det. Jeg sitter stort sett bare på post. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Kevlar er vel enkelt penetrert med riktig pil og bue. Jeg tror norske politi bruker kevlar, om de bruker mer vet jeg ikke, men minner om mister pil og bue i Kongsberg, og den pinlige feige opptreden til politiet da, de var tøffere mot en fyr de trodde var ubevæpna gitt.

Hvis riktig pil og bue fører til penetrering vil også riktig skytevåpen gjøre det etter min forståelse.

45 minutes ago, The Avatar said:

Litt off-topic, men kevlar vest og liknande materialer fungerer best mot kuler som treffer med stor kraft slik at kula blir flat og dekker eit større område. Ein kniv eller også piler som er spisse og har mindre energi kan kutte ein og ein tråd og på den måten ta seg gjennom det beskyttende laget.
Er det snakk om "ekte" skuddsikre vester som har keramiske plater eller liknende i tillegg så vil den plata lett stoppe også kniv og piler.

Sjølv om eg er einig i at det det er like greit at det fortsatt er ulovleg å jakte med pil og bue, særleg med tanke på snikjakt og kriminelle handlingar. Så er er det slik at teknologien har gått framover også på meir primitive våpen. Moderne jaktbuer og jaktpiler påfører ikkje nødvendigvis dyra meir liding, i enklelte tilfeller blir det argumentert for at avlivingen er meir skånsom enn ved tradisjonell jaktammunisjon som fungerer ved at dyret får blunte skadar etter sjokkbølga frå treffet. Ei jaktpil med sylskarpe blad har større sannsynlegheit til å forårsake så store og raske blødningar at dyret mister bevistheita nesten momentant.
Eit dyr som har blitt skadeskutt med jaktvåpen har mykje større muligheit for å stikke av og dermed få lengre liding sidan skuddsåret blør relativt lite, kontra eit dyr som har blitt skadeskutt med jaktpil og har ei djup flenge som blør mykje nesten uansett kvar på kroppen pila traff.

La meg se om jeg forstår..

I første avsnitt her snakker du altså om at kula blir flat og det derfor blir stor diameter i treffområdet.. Tyder på bruk av ekspanderende ammo. Med helmantlet ammo vil man ikke få den samme deformasjonen, eksempelvis en 7,62 (30-06 eller .308 som er de vanligste typene 7,62) finnes i begge varianter og et utall ulike typer av de er ekspanderende.

Videre skriver du som om all ammo er helmantlet siden det poengteres at de lager så liten sårkanal..

Ved det meste av jakt i Norge stilles det krav om bruk av ekspanderende ammo nettopp for å få en stor sårkanal som gjør at dyret forblør fort.

Ammoen ekspanderer når den treffer noe som er hardt nok til å få den til å ekspandere. Å mene at et sår blør like mye nesten uansett hvor på kroppen det treffer kan tyde på noe manglende forståelse for hvordan blodomløpet i et dyr fungerer.

Døden inntreffer etter svært kort tid med et godt rettet rifleskudd. Mitt første reinsdyr bevegde seg ikke i det hele tatt etter at det fikk et perfekt, dødelig skudd som traff i venstre bog og maltrakterte lungene på sin vei gjennom dyret. Det falt rett og slett over på siden umiddelbart.

Sjokkbølgen som treffer dyret vil føre til at dyret mister bevisstheten nærmest umiddelbart, det er det viktigste i jakt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snylter skrev (22 minutter siden):

Hvis riktig pil og bue fører til penetrering vil også riktig skytevåpen gjøre det etter min forståelse.

Disse prosjektilene fungerer veldig annerledes mener jeg, riktige piler kan kutte gjennom kevlar, kuler ikke i like stor grad, og de riktige kulene vil bli fanget opp av kevlar nesten som et nett, kevlar er fiber og kan kuttes, det er sånn jeg har forstått det hvert fall, men det er ikke stort jeg forstår om emnet for å være ærlig. 

Skrevet

Atle Antonsen sier sitt om Ekorn jakta, sånn rent personlig hva jeg har lært om dette, så virker den helt meningsløs, det er nok ikke så mange som spiser ekorn lenger, og det er ikke noen amerikanske ekorn i norsk natur, at jakta er midt i yngletida gjør det bare mer idiotisk, jeg slenger meg på forby, hvert fall sånn som jakta er nå. Enhver form for trofe å underholdnings jakt bør egentlig forbys, er ikke jakta for matauk så bør det forbys.

https://www.dagbladet.no/kjendis/reagerer-ganske-ufattelig/83855385

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Litt på siden av trådens tema, så trenger organisasjonen Nettverk for dyrs frihet støtte.
Det dreier seg riktignok ikke om søte frie ekorn, men dyrene vi holder fanget for å lage mat av.
Nettverk for dyrs frihet jobbet blant annet i 2015-2021 med å inspisere 85 grisefarmer over hele Norge, og leverte en rapport om ganske grusomme forhold som flere kanskje husker NRK plukket opp, og førte til gjennomgang av regelverket i stortinget (dette ble forøvrig gjort som en oppfølging etter Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter, hvor bransjen lovet full opprydding).
Nettverk for dyrs frihet har jobbet i 15 år med å avsløre forbrytelser i det industrielle landbruket, de har dokumentert forholdene på norske buregg-farmer og vist hvordan høner lever i trange metallbur, uten mulighet for å strekke ut vingene.
Anmeldt en rekke produsenter for grov dyremishandling, hatt møter med politikere, sendt bekymringsmeldinger til Mattilsynet som har ført til hyppigere kontroller av farmer. 

Nå har deres største støttespiler økonomisk falt fra, som innebærer at 25% av midlene de er avhengig av, forsvinner.
Og spør dermed etter støttespillere andre steder.

Man trenger ikke være veganer for å støtte deres arbeid, selv folk som spiser kjøtt, ønsker vel likevel at industrien skal forholde seg til en standard, og at dyrene skal ha det så godt som mulig?

Hjelp Nettverk for dyrs frihet dokumentere, avsløre og bekjempe dyremishandling her, enten med en engangssum eller som månedlig giver.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Litt på siden av trådens tema, så trenger organisasjonen Nettverk for dyrs frihet støtte.
Det dreier seg riktignok ikke om søte frie ekorn, men dyrene vi holder fanget for å lage mat av.
Nettverk for dyrs frihet jobbet blant annet i 2015-2021 med å inspisere 85 grisefarmer over hele Norge, og leverte en rapport om ganske grusomme forhold som flere kanskje husker NRK plukket opp, og førte til gjennomgang av regelverket i stortinget (dette ble forøvrig gjort som en oppfølging etter Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter, hvor bransjen lovet full opprydding).
Nettverk for dyrs frihet har jobbet i 15 år med å avsløre forbrytelser i det industrielle landbruket, de har dokumentert forholdene på norske buregg-farmer og vist hvordan høner lever i trange metallbur, uten mulighet for å strekke ut vingene.
Anmeldt en rekke produsenter for grov dyremishandling, hatt møter med politikere, sendt bekymringsmeldinger til Mattilsynet som har ført til hyppigere kontroller av farmer. 

Nå har deres største støttespiler økonomisk falt fra, som innebærer at 25% av midlene de er avhengig av, forsvinner.
Og spør dermed etter støttespillere andre steder.

Man trenger ikke være veganer for å støtte deres arbeid, selv folk som spiser kjøtt, ønsker vel likevel at industrien skal forholde seg til en standard, og at dyrene skal ha det så godt som mulig?

Hjelp Nettverk for dyrs frihet dokumentere, avsløre og bekjempe dyremishandling her, enten med en engangssum eller som månedlig giver.

Donert.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
On 11/16/2025 at 6:05 AM, skaftetryne32 said:

er ikke jakta for matauk så bør det forbys.

Nei, her tar du enkelt og greit feil. Jakt er del av forvaltningen.

• Liker 2
Skrevet
Snylter skrev (4 minutter siden):

Nei, her tar du enkelt og greit feil. Jakt er del av forvaltningen.

Forvaltning av et dyr vi ikke kjenner bestandstallene på? Det gir ingen mening. Om vi faktisk må jakte ekorn for få holde bestanden nede så er det muligens et eller annet veldig galt med forvaltningen av rovdyra. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, skaftetryne32 said:

Forvaltning av et dyr vi ikke kjenner bestandstallene på? Det gir ingen mening. Om vi faktisk må jakte ekorn for få holde bestanden nede så er det muligens et eller annet veldig galt med forvaltningen av rovdyra. 

Du skriver at jakt som ikke er til matauk bør forbys, det virker ikke som det gjelder kun jakt på ekorn..

• Liker 2
Skrevet
Abigor skrev (På 24.11.2025 den 12.19):

Blir vel sett på som stusselig å si at man er ekornjeger?

Jeg synes det er stusselig at folk aldri har skrevet stort om dette på forumet før det ble laget en artikkel om det på facebook. Da er det plutselig en hjertesak som alle skal synes at er såååå fææælt. Alle andre dyr som det blir skutt mye mer av og som det er langt færre av er det fortsatt ikke noe videre snakk om.

For å sette ting litt i kontekt; det er estimater på ca. 1000 skutte ekorn hvert år i Norge.

Til sammenligning blir det registrert ca. 150.000 skutte ryper hvert eneste år.
50.000 Ringduer.
20.000 rødrever.
15.000 harer.
3000 gråtrost.
2500 grevlinger.
2000 bever.

Hvorfor bryr ingen seg om bevern? De er større, det er langt færre av dem og det felles dobbelt så mange hvert år. Ingen spiser bever eller går med beverkåpe. #syngforbevern.
Kanskje vi trenger en facebook artikkel om beveren med et bilde av en søt bever med en blomsterkrans på hode. Da blir nok fokus på den.

Uansett, dette blir skutt og jaget lovlig i norge hvert år og ca. snittvekt for artene.

Trost - 100g
Ekorn - 400g
Ringdue - 500g
Lirype/fjellrype - 500g
Orrfugl - 1000g
Stokkand - 1300g
Skogsfugl - 3kg
Grågås - 3kg
Hare - 4kg
Rødrev - 7kg
Grevling - 12kg
Bever - 18kg
Jerv - 20kg
Gaupe - 22kg
Rådyr - 25kg
Ulv - 60kg
-
Reinsdyr - 140kg
Hjort - 200kg
Brunbjørn - 250kg
Elg - 500kg
Isbjørn - 600kg 

Skrevet (endret)
Noxhaven skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er stusselig at folk aldri har skrevet stort om dette på forumet før det ble laget en artikkel om det på facebook. Da er det plutselig en hjertesak som alle skal synes at er såååå fææælt. Alle andre dyr som det blir skutt mye mer av og som det er langt færre av er det fortsatt ikke noe videre snakk om.

For å sette ting litt i kontekt; det er estimater på ca. 1000 skutte ekorn hvert år i Norge.

Til sammenligning blir det registrert ca. 150.000 skutte ryper hvert eneste år.
50.000 Ringduer.
20.000 rødrever.
15.000 harer.
3000 gråtrost.
2500 grevlinger.
2000 bever.

Hvorfor bryr ingen seg om bevern? De er større, det er langt færre av dem og det felles dobbelt så mange hvert år. Ingen spiser bever eller går med beverkåpe. #syngforbevern.
Kanskje vi trenger en facebook artikkel om beveren med et bilde av en søt bever med en blomsterkrans på hode. Da blir nok fokus på den.

Uansett, dette blir skutt og jaget lovlig i norge hvert år og ca. snittvekt for artene.

Trost - 100g
Ekorn - 400g
Ringdue - 500g
Lirype/fjellrype - 500g
Orrfugl - 1000g
Stokkand - 1300g
Skogsfugl - 3kg
Grågås - 3kg
Hare - 4kg
Rødrev - 7kg
Grevling - 12kg
Bever - 18kg
Jerv - 20kg
Gaupe - 22kg
Rådyr - 25kg
Ulv - 60kg
-
Reinsdyr - 140kg
Hjort - 200kg
Brunbjørn - 250kg
Elg - 500kg
Isbjørn - 600kg 

Finnes flere dyr enn ekorn selvsagt.. Bare fint at du lister opp en helhetsoversikt av dyredrap. En oversikt som viser at vi i dette landet er velsignet av patetiske politikere til å få tillate oss mere cowboy mentalitet overfor dyr av alle slag enn i omtrent alle andre av såkalte siviliserte land.

Denne fullt lovlige skyte/drepe iveren har mange etterhvert fått blod på tann av. Jeg har enda til gode å se/høre et partiprogram som retter et kritisk lys over de større skyggene av denne virksomheten. Både overfor jakt og industri.

At beskyttelse av dyrs rettigheter i Norge er overdratt til noe som bærer det velklingende navnet mattilsyn sier noe om hvilken holdning som er iboende.

Et mattilsyn som forøvrig ikke har til salt i maten. Et tilsyn som ikke har råd til å reise ut i mer enn marginal grad til selv de mest hårreisende beskrivelser av dyretragedier fra innringere. Enhver utrykning koster for mye på et allerede skrapet budsjett. Herunder også en belastning og makkverk av byråkratiske krav.

Burde snart være på tide at politikken på disse temaene blir satt høyere på dagsorden.

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 24.11.2025 den 11.55):

Emnet er om skyting av ekorn for rekreasjon. 

Påstanden om at all jakt som ikkje er matauk må bli ulovleg går lengre enn berre trådens tema. 

Eg er i all hovudsak einig i at jakta må ha eit formål utover rekreasjon eller trofe-jakt, men det finnes også andre aktverdige jakt-grunnar enn berre matauk. Forvaltning av bestanden er eit av dei, men også jakt på trafikkskade dyr må vi fortsette med sjølv om den påkjørte elgen ikkje er egna for menneskemat etter å ha blitt påkøyrt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eg er i all hovudsak einig i at jakta må ha eit formål utover rekreasjon eller trofe-jakt, men det finnes også andre aktverdige jakt-grunnar enn berre matauk. Forvaltning av bestanden er eit av dei,

Jeg føler vel det at når forvaltning av bestand blir et spørsmål så er en annen bestand blitt forvaltet litt for mye allerede, jeg er ikke i mot jakt, men skal man gjøre det så mener jeg at man bør være 100% indianer med det, ingen sløsing, ingen meningsløs jakt kun for morro skyld eller kun for mote eller estetikk. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Abigor skrev (9 timer siden):

Er dette whataboutism?

Absolutt ikke. Det er å bemerke åpenbar cherry-picking av det som fremstår som følelsesbasert hylekor fra ignorante reddit folk som har sett ekorn i parken og synes de er søte - så når noen skriver at 1000 av disse søte dyrene blir skutt hvert år så er det dramaskrik.

Det er ikke dramaskrik eller underskriftkampanjer om alle rødrever, grevlinger eller bevere som blir jaktet på, men på den ekstreme minoriteten ekorn som vi har ekstremt mye av i landet vårt. De skal avisene skrive om, de skal SV skrive brev om, de skal vi ha underskriftskampanjer om og de skal reddit, facebook og forum gråte over.

Hvor mange ekorn dør av huskatter? Hvor mange ekorn dør fordi det skal bygges nye veier til nye hyttefelt på bekostning av løvskog og annet inngrep i naturen som reduserer habitat og lager nye strekninger de kan bli overkjørt?
Tipper det er langt under en prosent av en promille av ekorn som omkommer pga. jakt sammenlignet med alle andre rekreasjonelle ting og naturinngrep vi driver med i landet vårt som å eie huskatter, kjøre til langrennsløypa/andre hobby aktiviteter eller støtte hyttekulturen i landet vårt (fritidsbolig).

Å være imot dagens kjøttindustri er helt fair.
Å være imot jakt er helt fair.
Å være imot trofejakt er helt fair.
Det er masse god argumenter både for og mot alt dette.
Men å henge seg på et hylekor angående 1000 ekorn fordi det er populært på internet blir like dumt som å gå i protesttog mot lakken på elsykler fordi man vil redde miljøet. Eller protestere mot kolonihagen fordi man er imot dårlig behandling av dyr.
Når det er tusen andre retlaterte problemer som er tusen ganger mer problematiske så må man nesten tro protesttoget er ignorante og lever i en liten reddit boble som egentlig ikke forstår noe av noe som helst og bare følger det som trender. 
Og om man prøver å opplyse dem litt om helheten og hvor stor nisje dagens hjertesak faktisk er så blir man spurt om informasjonen er whataboutisme.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Jeg føler vel det at når forvaltning av bestand blir et spørsmål så er en annen bestand blitt forvaltet litt for mye allerede, jeg er ikke i mot jakt, men skal man gjøre det så mener jeg at man bær være 100% indianer med det, ingen sløsing, ingen meningsløs jakt kun for morro skyld eller kun for mote eller estetikk. 

I utgangspunktet enig, men samtidig så kjøper jeg kjøtt i butikken uten at jeg er med på å ta min del av "sløsingen" av de mindre populære delene av dyret. Skal man være byindianer så burde vel hver tiende kjøttmiddag fra Meny være lungemos eller annen innmat og hver tyvende middag være blodpudding, blodklubb eller blodpølse - så det ikke blir masse sløsing?

Men folk ønsker ikke spise dette, det selges nesten ikke lenger i butikkene etter forbrukernedgang så nå går bare noen få prosent av blod og innmat til menneskeføde. Resten blir samlet opp og definert som biprodukt som selges til de store dyrefôrprodusentene.

Så.. da kan man kanskje si at man ikke sløser om man mater lokalreven, katta eller nabohunden med kjøttet/innmaten av jaktbyttet? Er vel ikke store forskjellen om de får maten ferskt fra et lokalt bytte eller prosessert via Meny sitt dyrefôr.
Lastebilene som har kjørt produktet til 8 ulike plasser fra bondegården til butikkhylla på Gunerius har dessuten sikkert kjørt over flere ekorn ila. en sesong enn det blir skutt av jegere uansett >.<

Ps. jeg jakter storfugl og rype. Er ikke noen tilhenger av og aldri bedrevet trofejakt.

• Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

I utgangspunktet enig, men samtidig så kjøper jeg kjøtt i butikken uten at jeg er med på å ta min del av "sløsingen" av de mindre populære delene av dyret. Skal man være byindianer så burde vel hver tiende kjøttmiddag fra Meny være lungemos eller annen innmat og hver tyvende middag være blodpudding, blodklubb eller blodpølse - så det ikke blir masse sløsing?

Vel som tettsted indianer så spiser jeg uansett ikke kjempe mye kjøtt, men ja det er ingen som spiser innmat lenger, bra for katta, ikke så bra for oss, personlig fikk jeg litt avsmak for lungemos når jeg faktisk skjønte hva ordet betydde, barnet jeg var gikk fra å lese lungemos i ett til å lese det som, mos av lunger, moste lunger? Nei takk, men det var jo egentlig godt, jeg likte egentlig blodklubb når jeg var  barn, men de som hadde oppskriftene og brukte dem er nå døde. Dessverre er vi i ferd med å bli en gjeng med amerikanere, eter bare drit, vi er strengt tatt bedre stilt som veganere. 

Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Så.. da kan man kanskje si at man ikke sløser om man mater lokalreven, katta eller nabohunden med kjøttet/innmaten av jaktbyttet? Er vel ikke store forskjellen om de får maten ferskt fra et lokalt bytte eller prosessert via Meny sitt dyrefôr.

Nei jeg synes ikke det, antageligvis langt bedre for får både katta og bikkja. 

Noxhaven skrev (10 minutter siden):

Ps. jeg jakter storfugl og rype. Er ikke noen tilhenger av og aldri bedrevet trofejakt.

Jeg jakter ikke selv, men jeg  kjøper litt Elg, hjort rådyr av familiemedlemmer som gjør det, har tenkt på jegerprøva sjøl, men jeg tror ikke jeg har verken ballene eller vettet til det, i tillegg til det en skjelving i henda som jeg antar gjør meg uegnet.

Noxhaven skrev (20 minutter siden):

Det er ikke dramaskrik eller underskriftkampanjer om alle rødrever, grevlinger eller bevere som blir jaktet på, men på den ekstreme minoriteten ekorn som vi har ekstremt mye av i landet vårt.

Litt av problemet er at vi ikke vet hvor mye ekorn vi har, et annet problem var at jakta er midt i yngletida, vi vet hvor mye bever vi har f.eks. Et tredje problem er at det var for ren rekreasjon, og det er mulig jeg tar feil, men jeg tolket det som å skyte dem for morro skyld og det er det, ikke for kjøtt ikke for pels, bare underholdning, om det er tilfelle, så ser jeg ikke poenget med denne jakta.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Litt av problemet er at vi ikke vet hvor mye ekorn vi har, et annet problem var at jakta er midt i yngletida, vi vet hvor mye bever vi har f.eks. Et tredje problem er at det var for ren rekreasjon, og det er mulig jeg tar feil, men jeg tolket det som å skyte dem for morro skyld og det er det, ikke for kjøtt ikke for pels, bare underholdning, om det er tilfelle, så ser jeg ikke poenget med denne jakta.

Vi har en grei ide om bestanden - men dette er byttedyr som mange andre rovdyr lever av som gjør at de har utviklet seg til å formere seg voldsomt. Det at det er så ekstremt mye ekorn, så mange som spiser dem og en voldsom eksplosjon med invidider under parringstiden som gjør at det er vrient å få ut noe bestemt tall på det.
Det er ganske store variasjoner fra sesong til sesong også. Når det er mye smågnagere så klarer reven og andre rovdyr få frem flere unger som gjør at en voldsom bestand året etter som tar mye av byttedyrene - blant annet ekorn.

Basert på lokale populasjoner i forskjellige biotoper så er det estimert rett i underkant av 2 invidier pr hektar, og med Norges 12.000.000 hektar så har vi ca. 20 millioner ekorn. Dette varierer trolig fra 10 millioner til 40 millioner basert på sesong og når på året man estimerer.

Ei lita funfact; For ca 100 år siden så var en av Norges største eksportvarer gråverk, eller ekornpels. Da eksporterte vi ca. 600.000 ekorn skinn i året og et skinn var verdt ca. 1 dagslønn.
Etter krigen så ble mink og annen pelsoppdrett innført og verdien sank betraktelig.
Nå er det vel lite mink og annen pels også siden vi kan lage alternative produkter som er like gode og vi slipper mye unødvendig lidelse.

Personlig er det trolig dyret jeg ser mest av når jeg plukker sopp eller bær, eller når jeg er lenger nord i landet og jakter fugl. Og ikke minst flate på veien eller i veikanten ila sommeren.

skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Jeg jakter ikke selv, men jeg  kjøper litt Elg, hjort rådyr av familiemedlemmer som gjør det, har tenkt på jegerprøva sjøl, men jeg tror ikke jeg har verken ballene eller vettet til det, i tillegg til det en skjelving i henda som jeg antar gjør meg uegnet.

Godt, magert og sundt kjøtt det. Jeg har aldri skutt noe større enn en tiur selv siden jeg kun jakter småvilt med hagle, så vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert med en godt voksen elg okse på 50-150 meter med rifle.

Skjelving i hendene er noe kjipe greier. Da kan det godt være at du er uegnet da ja, med tanke på sikkerhet og etisk jaktskikk.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å jakte kun for å skyte dyr er psyko-trekk.

Å jakte for så å bruke dyret som mat/pels osv har ikke noe med dette å gjøre. Om man spiser kjøtt er dette den beste måten du kan skaffe deg kjøtt på, for dyrene, naturen og jordkloden.

Men, det verste er å kjøpe billig kjøtt på butikken - men så fullstendig hodeløse tipper jeg ingen i denne tråden er, gitt argumentene her inne. Det hadde isåfall vært ekstremt lite gjennomtenkt.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...