lada1 Skrevet 1. november Skrevet 1. november Er det noen som har undersøkt hvor mye gratis og bedre kollektiv-transport kan påvirke boligpriser ved store byer?
kremt Skrevet 1. november Skrevet 1. november Godt spørsmål. Tid er vel også en kostnad som man ikke får gjort noe med. Det tar alltid en del tid å gå til bussen, vente, bytte buss, vente litt mer, buss er forsinket så du mister den bussen du skal gå over til. Det er mange ting som gjør det problematisk. Å gjøre seg avhengig av transport over til dels store avstander hver dag hele året har definitivt sin pris både tids og kostnadsmessig. Likevel syns jeg offentlig transport har blitt veldig bra, for det meste, samt ganske rimelig.
Camlon Skrevet 2. november Skrevet 2. november 19 hours ago, lada1 said: Er det noen som har undersøkt hvor mye gratis og bedre kollektiv-transport kan påvirke boligpriser ved store byer? Dessverre så vil det øke boligprisene. Det vil føre til at flere flytter til byene fordi der kan de reise rundt gratis. Og for pendlere så er tid en større begrensing enn pendkerkostnader. 2
lada1 Skrevet 3. november Forfatter Skrevet 3. november 20 hours ago, Camlon said: Dessverre så vil det øke boligprisene. Det vil føre til at flere flytter til byene fordi der kan de reise rundt gratis. Og for pendlere så er tid en større begrensing enn pendkerkostnader. OK, men gratis/bedre kollektiv-traksport til og fra og utafor byene da?
bzzlink Skrevet 12. november Skrevet 12. november Tror dessverre at det er flere som jobber for at kollektivtransport skal bli dyrere, enn at den skal bli billigere. https://www.rb.no/kan-bli-dyrere-a-reise-i-rushtida/s/5-43-2608378 – Hovedmålene med rushtidsprising er å redusere antall som bruker kollektivtransport på de mest belastede tidspunktene.
MrL Skrevet 12. november Skrevet 12. november bzzlink skrev (10 minutter siden): Tror dessverre at det er flere som jobber for at kollektivtransport skal bli dyrere, enn at den skal bli billigere. https://www.rb.no/kan-bli-dyrere-a-reise-i-rushtida/s/5-43-2608378 – Hovedmålene med rushtidsprising er å redusere antall som bruker kollektivtransport på de mest belastede tidspunktene. Slutte å ta kollektiv i rush.. skal folk bare slutte å jobbe kanskje. Dette går først og fremst utover de som ikke har noe fleksibilitet i jobben sin, gjerne fattigere mennesker. Idioti på høyt nivå. 2
Pop Skrevet 12. november Skrevet 12. november Det er kanskje umulig å svare på, og kanskje man ikke får en effekt som uansett kan knyttes direkte til utgangspunktet (gratis kollektivtilbud -> lavere boligpris). På den ene siden kan et knakende bra kollektivtilbud gjøre at flere ser det positivt å bo et stykka unna sentrum, dermed stiger prisene også i ytre bydeler og utkant. På den andre siden kan en tjeneste som nesten hele landet benytter seg av daglig som blir gratis, senke inflasjon. Og lavere inflasjon har gjerne tidligere gitt lavere boligpriser. Sier tidligere, for vi har også sett at samme virkemiddel gir en annen effekt ved neste forsøk i forhold til det første forsøket. Det viktigste er kanskje å se på hva ens egentlige mål er. Er det å ha gratis kollektivtilbud, eller lavere boligpriser. Så finner man faktorer som enklere kan knyttes til det målet en vil prioritere.
Karltorbj Skrevet 12. november Skrevet 12. november (endret) lada1 skrev (På 3.11.2025 den 5.54): OK, men gratis/bedre kollektiv-traksport til og fra og utafor byene da? Er i aller hoeyeste grad et poeng, det vil utvide passersirkelen paa kartet for mange. Mange er ogsaa villige til aa betale / utholde en ekstra busstur, for aa komme hjem til fjordutsikt, med baatplass, freks. Bodde i et slikt "paradis", men gaaturen hjem , 4 km i stup moerke, etter aa ha tatt den siste hurtigbaaten, var ikke saa kjekk. Med et bedre kollektivtilbud, flere ankomstplasser i rutebaat tabellen freks, saa hadde jeg sluppet aa flytte til byen, naar jeg fikk jobb. Det vil ikke bare paavirke prisene. Valgmulighetene, vil ogsaa oeke for dem som oensker aa bo slik, men blir forhindret av daarlig tilkomst. Prisene i byen, vil kanskje roe seg, men prisene der tilkomsten bedrer seg vil oeke. Endret 12. november av Karltorbj 1
lada1 Skrevet 15. november Forfatter Skrevet 15. november (endret) On 11/12/2025 at 11:06 AM, Karltorbj said: Er i aller hoeyeste grad et poeng, det vil utvide passersirkelen paa kartet for mange. Mange er ogsaa villige til aa betale / utholde en ekstra busstur, for aa komme hjem til fjordutsikt, med baatplass, freks. Bodde i et slikt "paradis", men gaaturen hjem , 4 km i stup moerke, etter aa ha tatt den siste hurtigbaaten, var ikke saa kjekk. Med et bedre kollektivtilbud, flere ankomstplasser i rutebaat tabellen freks, saa hadde jeg sluppet aa flytte til byen, naar jeg fikk jobb. Det vil ikke bare paavirke prisene. Valgmulighetene, vil ogsaa oeke for dem som oensker aa bo slik, men blir forhindret av daarlig tilkomst. Prisene i byen, vil kanskje roe seg, men prisene der tilkomsten bedrer seg vil oeke. Og så har vi fått flere muligheter til hjemmekontor og video-konferanser. Dette kan for mange svekke behovet for å pendle til byen hver dag. Enkelte bygder har også prøvd å organisere lokale "kontor-hubber" der folk kan jobbe i perioder og ha arbeidsro og sosiale stimulanser. Dette kan også spare kontor-leie i byene. En kan ansette 100 men bare ha kontorplass til 50 🙂 Det er dog en usikkerhet angående fremtiden for "hjemmekontor". Mange slik jobbtyper vil forsvinne via KI? Dette er dog ikke helt sikkert siden konseptet "hjemmekontor" legger forholdene til rette for mer jobbkontakt over avstander. Det lokale kontor-miljøet kan forvitre til fordel for større nettverk som er mindre knyttet til geografi. En kan ha flere video-møter før lunsj uten å reise. Endret 15. november av lada1
bzzlink Skrevet 15. november Skrevet 15. november 3 hours ago, lada1 said: Og så har vi fått flere muligheter til hjemmekontor og video-konferanser. Dette kan for mange svekke behovet for å pendle til byen hver dag. Enkelte bygder har også prøvd å organisere lokale "kontor-hubber" der folk kan jobbe i perioder og ha arbeidsro og sosiale stimulanser. Dette kan også spare kontor-leie i byene. En kan ansette 100 men bare ha kontorplass til 50 🙂 Det er dog en usikkerhet angående fremtiden for "hjemmekontor". Mange slik jobbtyper vil forsvinne via KI? Dette er dog ikke helt sikkert siden konseptet "hjemmekontor" legger forholdene til rette for mer jobbkontakt over avstander. Det lokale kontor-miljøet kan forvitre til fordel for større nettverk som er mindre knyttet til geografi. En kan ha flere video-møter før lunsj uten å reise. Tror ikke det er noe forskjell på å erstatte en akademisk jobb som blir løst over video, enn å erstatte en akademisk jobb som blir løst med reising. Største trusselen mot hjemmekontor er at bedrifter ser at det blir mye mindre naturlig avgang når man tilbyr hjemmekontor. Og store bedrifter liker at det slutter masse folk, da blir det billigere å skalere ned og opp når det trengs. Jeg jobber nesten helt remote, på kun video. Jeg er på kontoret 1 dag i uka stort sett, egentlig bare for å se litt folk, for kollegaene i min avdeling jobber bare på video.
Jarmo Skrevet 15. november Skrevet 15. november https://frifagbevegelse.no/nyheter/kutt-i-kollektivtilbudet--ser-ut-som-alle-blir-rammet-6.158.1175520.145dd1b2d6 1
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden lada1 skrev (På 1.11.2025 den 13.34): Er det noen som har undersøkt hvor mye gratis og bedre kollektiv-transport kan påvirke boligpriser ved store byer? Jeg ser for meg følgende konsekvenser: - Litt lavere boligpriser i bykjernene (gåavstand til "alt") - Litt høyere boligpriser i randsonene (fordi det er jo gratis å reise inn til sentrum). I sum vil de som må velge rimeligere boliger i randsonene av økonomiske grunner, hindes mer i å komme inn i boligmarkedet, samtidig som de som har råd til sentrumsbolig vil få litt rimeligere bolig. Tabloidisert: Dyrere for de fattige, billigere for de rike. - Flere velger kollektivt på bekostning av bil, sykkel og gange. - Som gir mer trengsel - Som gir behov for flere avganger - Som øker kostnadene - Kostnader inkludert økningene, må finansieres på et eller annet vis. F.eks som et spleiselag mellom kommune, fylke og stat. - Kostnadene må hentes inn på et vis for å ikke gå ut over andre offentlige oppgaver. Det vil si økte skatter og avgifter. - Siden totalkostnaden med kollektivt vil stige så vil nok også totalkostnaden for innbyggerne i gjennomsnitt stige. Tabloidisert: Man sparer 800 kr/mnd på gratis månedskort, men må betale 1000 kr/mnd mer i skatter og avgifter
lada1 Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 10 hours ago, Simen1 said: Jeg ser for meg følgende konsekvenser: - Litt lavere boligpriser i bykjernene (gåavstand til "alt") - Litt høyere boligpriser i randsonene (fordi det er jo gratis å reise inn til sentrum). I sum vil de som må velge rimeligere boliger i randsonene av økonomiske grunner, hindes mer i å komme inn i boligmarkedet, samtidig som de som har råd til sentrumsbolig vil få litt rimeligere bolig. Tabloidisert: Dyrere for de fattige, billigere for de rike. - Flere velger kollektivt på bekostning av bil, sykkel og gange. - Som gir mer trengsel - Som gir behov for flere avganger - Som øker kostnadene - Kostnader inkludert økningene, må finansieres på et eller annet vis. F.eks som et spleiselag mellom kommune, fylke og stat. - Kostnadene må hentes inn på et vis for å ikke gå ut over andre offentlige oppgaver. Det vil si økte skatter og avgifter. - Siden totalkostnaden med kollektivt vil stige så vil nok også totalkostnaden for innbyggerne i gjennomsnitt stige. Tabloidisert: Man sparer 800 kr/mnd på gratis månedskort, men må betale 1000 kr/mnd mer i skatter og avgifter Forutsetter du her at "alle" er interessert i å bo nært sentrum?
obygda Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (12 timer siden): Jeg ser for meg følgende konsekvenser: - Litt lavere boligpriser i bykjernene (gåavstand til "alt") - Litt høyere boligpriser i randsonene (fordi det er jo gratis å reise inn til sentrum). I sum vil de som må velge rimeligere boliger i randsonene av økonomiske grunner, hindes mer i å komme inn i boligmarkedet, samtidig som de som har råd til sentrumsbolig vil få litt rimeligere bolig. Tabloidisert: Dyrere for de fattige, billigere for de rike. - Flere velger kollektivt på bekostning av bil, sykkel og gange. - Som gir mer trengsel - Som gir behov for flere avganger - Som øker kostnadene - Kostnader inkludert økningene, må finansieres på et eller annet vis. F.eks som et spleiselag mellom kommune, fylke og stat. - Kostnadene må hentes inn på et vis for å ikke gå ut over andre offentlige oppgaver. Det vil si økte skatter og avgifter. - Siden totalkostnaden med kollektivt vil stige så vil nok også totalkostnaden for innbyggerne i gjennomsnitt stige. Tabloidisert: Man sparer 800 kr/mnd på gratis månedskort, men må betale 1000 kr/mnd mer i skatter og avgifter 800 kroner høres ut som en svært lav pris. Her koster det rundt 3000 kr/mnd med buss til storbyen. Ikke går det buss ofte heller. Jeg vil si det slik at 800 kroner fremstår som nesten gratis og bidrar sikkert til de høye prisene på boliger man allerede har i byene. Dersom man vil gjøre det billigere å kjøpe bolig sentralt så er ikke lavere pris på kollektiv transport i byene veien å gå.
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) lada1 skrev (4 timer siden): Forutsetter du her at "alle" er interessert i å bo nært sentrum? Nei, det er en observasjon av hvordan boligprisene fungerer nå. Jo mer sentralt, desto høyere kvadratmeterpris. Litt generalisert og antagelse om lik standard osv. @obygda Det var bare illustrerende tall tatt ut fra lufta. Det kunne like gjerne vært 3000 og 4000 kr i stedet for. Eller X vs X+Y% for å ta en mer generell form. Jeg valgte å bruke konkrete tall fordi man får litt mer magefølelse av priskonsekvensene enn hvis man setter opp en ligning med variable. Endret 1 time siden av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå