Vokteren Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Fenomenet med matkasser levert på døren brer om seg. Familien har forsøkt konseptet og maten var god, spennende og variert, preget av relativt mye grønnsaker og lite kjøtt/fisk og et kreativt kokketeam. Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ? Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det. Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat. 3
Abigor Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Og hva med alle matbudene som farter rundt på sykler, elsparkesykler og mopeder? Sosial dumping og slavearbeid. 3
obygda Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Alt for dyrt spør du meg. Og ekstremt lite miljøvennlig. Bedre å handle en av de gangene man skal passere butikken uansett. Bruk tid hjemme på å planlegge. Dette systemet er jo laget for at de som driver det skal tjene penger. Og hele konseptet er lite miljøvennlig. Bruker dere en slik tjeneste blir det jo en ekstra person som reiser til dere - slikt er aldri miljøvennlig. 1
OC-Freak Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Jeg syns alltid det er for dyrt. Så nylig en reklame for hellofresh tror jeg det var, med oppstartstilbud 67 kroner per porsjon. 67 kroner per porsjon for mat du må tilberede selv? Og det er tilbud? Kan jo lage god mat selv rimeligere enn dette per porsjon.
Gavekort Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Vet ikke hvor mye mindre miljøvennlig det er. Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken. Matkassene har også den fordelen at de kan tilpasse dietten til alle kundene sine basert på sesongvarer eller overskuddsvarer. Er det f.eks. mye torsk som kommer inn fra båtene så kan de hive inn en torskemiddag osv. Det gir billigere råvarer og balanserer forbruket vårt. Men klart det er dyrere. Det er mange fordyrende ledd her. Det er nok ikke slik at alle de ekstra pengene vi sluttkunder betaler går rett til å fore lommene til blåruss. 1 1
leticia Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Gavekort skrev (7 minutter siden): Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken. Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. 2
Gavekort Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober leticia skrev (2 minutter siden): Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. "Mange" er ikke et godt statistisk utgangspunkt. Min hypotese er at varebilen med alle matkassene bruker mindre drivstoff enn to personbiler, så det er ikke mange matkasser de skal ha baki der før de kompenserer for kjøringen sin. 1
leticia Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Gavekort skrev (11 minutter siden): "Mange" er ikke et godt statistisk utgangspunkt. Mitt statistiske utgangspunkt er at varebilen med alle matkassene bruker mindre drivstoff enn to personbiler, så det er ikke mange matkasser de skal ha baki der før de kompenserer for kjøringen sin. Jeg ser egentlig ikke problemet med verken kjøring til butikk, eller levering av matkasser. Skal man tenke miljø så burde man heller se på vedfyring først og fremst. https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/BynBg/hvor-er-de-1700-vedroeyk-korsene Matkasser kan være en fin løsning f.eks for eldre og syke som ikke kommer seg til butikk uten hjelp, og noen butikker har hatt hjemkjøring av varer til folk lenge før matkassene kom.
Vokteren Skrevet 12. oktober Forfatter Skrevet 12. oktober Gavekort skrev (19 minutter siden): Vet ikke hvor mye mindre miljøvennlig det er. Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken. Matkassene har også den fordelen at de kan tilpasse dietten til alle kundene sine basert på sesongvarer eller overskuddsvarer. Er det f.eks. mye torsk som kommer inn fra båtene så kan de hive inn en torskemiddag osv. Det gir billigere råvarer og balanserer forbruket vårt. Men klart det er dyrere. Det er mange fordyrende ledd her. Det er nok ikke slik at alle de ekstra pengene vi sluttkunder betaler går rett til å fore lommene til blåruss. Dette er vel hele grunntanken bak et forbrukersamfunn på høygir som er desperat etter å skape nye forretningsideer Et oppkonstruert marked med betalingsvillige kunder. Markedsfør det med glorifisert tidsbesparende miljøvern/bærekraft uten at det nødvendigvis er sant. Eierskap i hele verdikjeden og maksimalt utbytte i alle ledd 1
obygda Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober leticia skrev (14 minutter siden): Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. Enig - bare bortkastede penger. Jeg er selv IKKE kresen på mat er er glad og fornøyd bare jeg får melk og havregrøt. Ville aldri kastet bort penger på slikt tull! 2
Gavekort Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober leticia skrev (4 minutter siden): Skal man tenke miljø så burde man heller se på vedfyring først og fremst. Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja. Men det har ikke noe med klimagassutslipp å gjøre, da bjørkeved er en fornybar ressurs. En Euro 7 lett lastebil er nok også bedre enn 50-100 personbiler på det. Vokteren skrev (4 minutter siden): Dette er vel hele grunntanken bak et forbrukersamfunn på høygir som er desperat etter å skape nye forretningsideer Et oppkonstruert marked med betalingsvillige kunder. Markedsfør det med glorifisert tidsbesparende miljøvern/bærekraft uten at det nødvendigvis er sant. Eierskap i hele verdikjeden og maksimalt utbytte i alle ledd Maksimalt utbytte er jo i direkte konflikt med et bra tilbud. Det er jo ingen som vrir hånda di til du bestiller en matkasse. 1 1
Vokteren Skrevet 12. oktober Forfatter Skrevet 12. oktober Gavekort skrev (27 minutter siden): Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja. Men det har ikke noe med klimagassutslipp å gjøre, da bjørkeved er en fornybar ressurs. En Euro 7 lett lastebil er nok også bedre enn 50-100 personbiler på det. Maksimalt utbytte er jo i direkte konflikt med et bra tilbud. Det er jo ingen som vrir hånda di til du bestiller en matkasse. Sier bare litt om marginene i dagligvarebransjen…. 1
SpecialForce Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober (endret) Oda blant annet oppfordrer til samkjøring ved bestilling når man skal handle hos de. Så det er muligheter til å påvirke eget utslipp. Ikke minst er pappeskene som leveres gjenbrukbare. Så det er mulig å gjøre egne grep for å utligne eventuelle utslipp. Om det er miljøvennlig sånn rent isolert sett? Trolig ikke. Endret 12. oktober av SpecialForce
herzeleid Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Er det gitt at kostnad, antall ansatte og utslipp blir høyere enn ved handling i butikk? Jeg ser problemet så lenge matkasser ikke får ned antallet butikker, men om de begynner å utkonkurrere butikkene vil jeg jo tro en potensielt kan spare temmelig mye på flere områder ettersom en slipper utgiftene ved å drifte butikklokaler.
leticia Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Gavekort skrev (1 time siden): Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja. Jeg tenker mest på dette i form av folks helse. Lunge - og hjertesykdommer som forverres, og fører til tidligere død pga vedfyringen.
SpecialForce Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober @leticia det er absolutt gode poenger. Men mange vedovner er byttet ut med renere ovner, og salget av varmepumper gjør at for mange så er vedfyring mest for kosen sin del, og i mindre grad en primær varmekilde.
Salvesen. Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Ser mange mener det er dyrt, dette kan en lett trikse med og bare ta tilbud. Min eks holdt på slik, 3 måneder med 50% eller hva det var så slutte og etter kort tid kom de tilbake med samme tilbud. Dog må en være glad i det meste da det er mye rart til tider..
leticia Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober SpecialForce skrev (6 minutter siden): @leticia det er absolutt gode poenger. Men mange vedovner er byttet ut med renere ovner, og salget av varmepumper gjør at for mange så er vedfyring mest for kosen sin del, og i mindre grad en primær varmekilde. Ikke her vi bor iallefall 🙄 Det er kanskje uansett ikke selve vedfyringen som er mest problematisk i så måte, men hva folk putter i ovnen i tillegg til veden, om de bruker våt ved, melkekartonger, eggkartonger, pizzaesker, impregnerte materialer osv...
Trestein Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Vi hadde en slik ordning i noen måneder. Helt ok mat og variert. Problemet var at min familie var litt utenfor standaren så min kone måtte alltid på butikken å kjøpe inn mere for å lage middag. Da ble det egentlig bare oppskriftene som hadde verdi
Vokteren Skrevet 12. oktober Forfatter Skrevet 12. oktober SpecialForce skrev (1 time siden): Oda blant annet oppfordrer til samkjøring ved bestilling når man skal handle hos de. Så det er muligheter til å påvirke eget utslipp. Ikke minst er pappeskene som leveres gjenbrukbare. Så det er mulig å gjøre egne grep for å utligne eventuelle utslipp. Om det er miljøvennlig sånn rent isolert sett? Trolig ikke. «Samkjøring» er ønsketenking fra MDG-lobbyen og som ikke er mulig å praktisere for folk flest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå