Gå til innhold

Avlyste reise til fjellhytte i uvær - gjorde jeg riktig vurdering, og hvilke andre forhold burde jeg vurdert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er meldt storm til helgen, med gult farevarsel mange steder i Sør-Norge, oransje farevarsel en del plasser og rødt farevarsel sørøst mot Skagerrak-kysten.

Jeg skulle egentlig til fjells denne helgen, reise med tog. Reise opp fredag (i dag), hjem igjen søndag. Planen var egentlig å gå i fjellet, men med uværet så tenkte vi det kunne bli hyttekos istedet. Skulle møte en venn som tar toget fra motsatt retning. Området vi skulle oppholde oss i var oransje farevarsel da pga. mye vind og nedbør.

Men, etter mye familie som sendte bekymrede meldinger, og turvenner som frarådet meg å reise, så avlyste jeg. Argumentene mine ble at jeg ville avlyst turen om jeg var turleder for DNT denne helgen (jeg leder en del turer), det er lurt å holde seg hjemme i uvær og unngå unødvendige reiser og det er sjanse for å bli værfast. Aller mest er jeg kanskje bekymret for om noe uforutsett skal skje, så er det svært uheldig med uværet som er meldt. Det er jo en ting å være til fjells og så kommer uværet, men å dra opp på fjellet den dagen uværet virkelig tar seg til, det har jeg ofte tenkt er uansvarlig (selv om en har lyst å nyte helgen til fjells). 

Nå sitter jeg med tanken om at dette var feil vurdering og at jeg skuffet denne vennen unødvendig. Han er mindre risikoavers enn meg, og en del mindre fjellvant, men har likevel rikelig med erfaring. Han mente turen fint kunne gjennomføres, men respekterer avgjørelsen min.

I ønsket om å lære mer til neste gang, og kanskje redusere gnagingen i bakhodet mitt: hva ville dere gjort, og hvilke andre forhold burde jeg tatt med i vurderingen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når folk i sine trygge hjem blir anbefalt å lade alt av batterier, fylle bensin, skaffe brensel (for varme) samt mat og vann. Unngå å kjøre bil og oppholde seg ute. Da ville jeg ikke engang vurdert fjelltur.

• Liker 4
Skrevet
Falfal skrev (34 minutter siden):

Det er meldt storm til helgen, med gult farevarsel mange steder i Sør-Norge, oransje farevarsel en del plasser og rødt farevarsel sørøst mot Skagerrak-kysten.

Jeg skulle egentlig til fjells denne helgen, reise med tog. Reise opp fredag (i dag), hjem igjen søndag. Planen var egentlig å gå i fjellet, men med uværet så tenkte vi det kunne bli hyttekos istedet. Skulle møte en venn som tar toget fra motsatt retning. Området vi skulle oppholde oss i var oransje farevarsel da pga. mye vind og nedbør.

Men, etter mye familie som sendte bekymrede meldinger, og turvenner som frarådet meg å reise, så avlyste jeg. Argumentene mine ble at jeg ville avlyst turen om jeg var turleder for DNT denne helgen (jeg leder en del turer), det er lurt å holde seg hjemme i uvær og unngå unødvendige reiser og det er sjanse for å bli værfast. Aller mest er jeg kanskje bekymret for om noe uforutsett skal skje, så er det svært uheldig med uværet som er meldt. Det er jo en ting å være til fjells og så kommer uværet, men å dra opp på fjellet den dagen uværet virkelig tar seg til, det har jeg ofte tenkt er uansvarlig (selv om en har lyst å nyte helgen til fjells). 

Nå sitter jeg med tanken om at dette var feil vurdering og at jeg skuffet denne vennen unødvendig. Han er mindre risikoavers enn meg, og en del mindre fjellvant, men har likevel rikelig med erfaring. Han mente turen fint kunne gjennomføres, men respekterer avgjørelsen min.

I ønsket om å lære mer til neste gang, og kanskje redusere gnagingen i bakhodet mitt: hva ville dere gjort, og hvilke andre forhold burde jeg tatt med i vurderingen min?

Når man ser farevarslene, skal du stole på din egen magefølelse/erfaring og ikke undre på om du kanskje skuffer en venn.
Å sette seg selv, bekjente eller evt redningsmannskaper i fare fordi du ikke våget å si nei, blir bare for dumt.

Du drar på fjellet for å kose deg, ikke for å leke med liv og helse. Du har gjort det rette valget. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det er godt innafor å avlyse fottur i fjellet når det er meldt dårleg vær. Hadde det vært snakk om rein hyttekos der det berre er snakk om å kome seg til hytta og så kan ein forskanse seg der, så blir det noko litt anna.

Det sagt så er det ikkje uråd med fjelltur i dårleg vær med mykje regn og vind, men det setter mykje større krav til utstyr og planlegging. Ulykkene skjer ved at folk legg ut på tur med heilt vanleg turutstyr, og så kjem ein til ein litt bratt sti som på grunn av været har blitt sleip og vanskeleg å forsere, men prøver likevel fordi ein verken har utstyr til å gi opp og søke ly, eller tauverk og utstyr til å sikre seg mot fall.

Det kan godt hende du kunne gjennomført fjellturen likevel, men då måtte du ha planlagt for at du risikerer å gå deg fast før du kjem fram til hytta, og hatt med deg utstyr for å holde deg tørr, varm og mett til været gir seg. Eg ville nok ikkje lagt ut på ein slik ekspedisjon med ein turkamerat som ikkje er særleg fjellvant.

• Liker 1
Skrevet

Været er godt merkbart her allerede og det ligger bare i gul sone ca 100 meter over havet. Og det starter vel egentlig ikke før i morgen. Det er alltids noen høststormer, det følger av årstiden. Men det er klart at det er noe mer fokus på slike ting enn det var før, kan bli litt mye ulv-ulv for bare en alminnelig storm på høsten. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, kremt said:

kan bli litt mye ulv-ulv for bare en alminnelig storm på høsten. 

Magefølelsen min sier at det blir nok bare en vanlig blåsete høststorm. Men det er flaut å våkne opp og finne søppeldunkene og innhold spredd over halve byggefeltet.

Tror naboen har samme følelsen. Han har ikke engang tatt inn trampolina. For noen år siden så fløy partyteltet hans ut på riksveien.

Spoiler

Skrevet (endret)

Utreisen i dag hadde kanskje gått greit, men om dere hadde blitt sittende inne "hyttefast" i drittvær hele helgen, hva er vitsen? Og togreisen hjem på søndag, skal vi vedde på om det er busskaos for tog pga. problemer med spor og kjøreledning etter uværet?

Like greit å bli hjemme.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Skrevet

Om riktig eller ikke får du vente og se åssen været blir i helgen.

Hvor jeg bor som er det farevarsel gult for stormen i helgen, men fra tidligere erfaring med farevarsel så det rop om ulv ulv, så man merker at veldig bryr seg etter det har hvert for mange tilfeller av farevarsel som ikke slått til (heldigvis)

Skrevet

Definitivt riktig avgjørelse å kansellere.

Når man er usikker på om været tillater en slik tur, så er det alltid riktig å ikke dra. Det er ikke verdt risikoen.

Man kan synse noe om det i etterpåklokskapens navn var riktig men det er totalt irrelevant for avgjørelsen man må ta i forkant.

Veldig bra du kansellerte. Å overleve bør ikke være det som er målet med en slik tur uansett, men en god og hyggelig tur.

Skrevet

Her på Østlandet så har disse nye varselrutinene ført til litt krismaksimering har jeg inntrykk av.

og mediene elsker det, masse klikk på enkelt og gratis innhold.

ingen tør å ikke forholde seg til det, så blir en perfekt storm av massesuggesjon 

Men man er jo oppfostret med Severin Suveren, så må vel skalke alle luker og lade elbilen ikveld….

Skrevet

Uten tvil riktig beslutning. Man legger ikke ut på fjelltur når det er meldt ekstremvær!

Vil gå bra (men kanskje ikke noe hyggelig/gøy) i de fleste tilfeller, men det koster både samfunnet og deg personlig så utrolig mye når det først går galt. Er så mange flotte helger i løpet av et år, at man trenger ikke dra ut når det er meldt farlig vær.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...