Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
guttorm skrev (10 minutter siden):

Men de selger jo ofte som hakka møkk på søndager, så tipper de tjener mer.

Tenker du at folk spiser mer eller kaster mer i løpet av en uke hvis det blir søndagsåpent?

Eller kan det tenkes at folk handler akkurat det samme på søndager i stedet for en annen dag?

Ordet "tjene" består ikke bare av inntekter men også av utgifter. Hvis man har samme inntekter i løpet av en uke, men får høyere utgifter, så tjener man også mindre.

guttorm skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker butikken selv kan velge om de vil ha åpnet eller ikke. Jeg synes det er veldig greit å kunne handle i nød på en søndag, jeg hadde ikke dauet, men når man mangler noe til middagen, så er det fint. 

Hva tenker du om å slippe å måtte planlegge rundt en dagligvarestengt dag? Blir det mer lettvint / enklere?

Hvis nei: Hvis det ikke gjør ting enklere for kundene hva er da vitsen?

Hvis ja: Hvis det blir lettere å slippe planlegging så blir vel også det en selvforsterkende effekt: Man lar planleggingen skli mer ut, bevisst eller ubevisst. Det blir en vanesak. Hvilket må bety at det virker motsatt vei også: Hvis åpningstider innskrenkes så vil folk tilpasse seg til det også.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (På 24.9.2025 den 22.00):

Cafe, museum og kino er publikumstjenester / fritidsaktiviteter som forutsetter at folk ikke er på jobb. De store kundemassene uteblir naturlig kl 8-16 på hverdager. Så disse bør primært ha åpent på kvelder og helger. Dette støtter også direkte opp under den sosiale kulturen man prøver å bevare med nettopp søndagsstengt dagligvare.

Pensjonister, kvinner i fødselspermisjon, studenter og turister benytter seg av det. Folk på jobbreise går kanskje innom en café. Enkeltpersonsforetak som bare har hjemmekontor, jobber på café med laptop for å se folk. I Oslo og andre storbyer vil de i hvert fall miste mange kunder hvis det holdes stengt på dagtid. Bortsett fra kino antagelig.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nukleosid skrev (20 timer siden):

Fordeler man kundene på flere butikker, blir det færre kunder = mindre fortjeneste pr. butikk.

Husk at søndagsåpent koster en god del mer pr. time enn en annen dag i uka, så det krever en god del flere kunder for at en søndag skal gå med overskudd.

Akkurat derfor jeg skrev, samme greia vi allerede har Mandag til Lørdag. Lørdag koster også mer enn på hverdagene.

Skal vi kanskje slutte med lørdagsåpent også. Da blir nok de konservative som er mot søndagsåpent glade.

Skrevet
Just now, DJViking said:

Akkurat derfor jeg skrev, samme greia vi allerede har Mandag til Lørdag. Lørdag koster også mer enn på hverdagene.

Skal vi kanskje slutte med lørdagsåpent også. Da blir nok de konservative som er mot søndagsåpent glade.

No veit eg om butikker som sjølv på lørdager har opent 7-11. Ganske sykt. Eg har og mistanke at det er mykje fusk å finne om du byrje kikka på lenge på butikkers lønns-berekninger for helger...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

No veit eg om butikker som sjølv på lørdager har opent 7-11. Ganske sykt. Eg har og mistanke at det er mykje fusk å finne om du byrje kikka på lenge på butikkers lønns-berekninger for helger...

Der er det de ansatte og fagforeninger sitt ansvar å gjøre noe med. Det er ikke noe argument for å være mot søndagsåpent.

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 minute ago, DJViking said:

Der er det de ansatte og fagforeninger sitt ansvar å gjøre noe med. Det er ikke noe argument for å være mot søndagsåpent.

For all del, men poenget er at eg mistenker opningstider hadde byrja ramle om det var haukeauge på disse. 👀

Også er det sjølvsagt også plikten til bedriften å opprettholde lovlig drift.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (8 minutter siden):

Lørdag koster også mer enn på hverdagene.

Ikke på langt nær like mye som søndagene.

Og lørdag er tradisjonelt den store "handledagen" i Norge, så det er da butikkene virkelig tjener penger. Så hvis noen velger å holde stengt på lørdag, er det å skyte seg selv i foten.

• Liker 2
Skrevet
guttorm skrev (4 timer siden):

Men de selger jo ofte som hakka møkk på søndager, så tipper de tjener mer. I hvert fall har det vert slik på "Brustad Buene".

Som jeg har sagt, så er det fordi kundemassen blir konsentrert om de butikkene som har åpent. Hadde alle hatt åpent, ville de blitt fordelt på mange butikker, og da færre kunder pr. butikk.

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Nå er det vel sånn at det faktisk skal være konkurranse (...) Om noen blir utkonkurrert er det virkelig et problem?

Her motsier du deg selv. Hvis noen blir utkonkurrert, så betyr det at man får mindre konkurranse.

Ikke alle butikker, spesielt de mindre, ville ikke tålt ekstrakostnaden å ha åpent på søndag. Å holde stengt er ikke et alternativ, for da mister man de lørdagskundene man hadde, som velger å handle på søndag i stedet om det blir vanlig handledag.

Lørdag+søndag betyr ikke mer handel eller fortjeneste av den grunn.

• Liker 2
Skrevet
guttorm skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er veldig greit å kunne handle i nød på en søndag, jeg hadde ikke dauet, men når man mangler noe til middagen, så er det fint. 

Jeg kan ikke huske sist jeg handlet noe på en søndag (hvis jeg noen gang har gjort det), på tross av at jeg de siste 10 årene har hatt en søndagsåpen butikk som nabo. Og det er ikke på grunn av prinsipp, men fordi jeg ikke har hatt behovet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er helt naturlig at butikkene tar ekstra høye priser når de holder ekstra åpent ens ærend for folk som er dårlig til å planlegge.

Det er også helt naturlig at ansatte som jobber på ugunstige tidspunkt, ens ærend for folk som er dårlig til å planlegge, tar seg ekstra høyt timebetalt for det. Det blir galt om butikkeieren skal sko seg ekstra på ansatte som jobber på ugunstige tidspunkt og ikke gir dette videre til de det gjelder.

Bensinstasjoner er en sånn måte å ta seg ekstra betalt på. Håper ansatte tar seg betydelig høyere lønn på søndager enn midt i uka, men realistisk så tror jeg det er mange sleipe bensinstasjoneiere som utnytter unge ansattes naivitet og at de finner seg i mye.

Endret av Simen1
Skrevet
Nukleosid skrev (13 minutter siden):

Her motsier du deg selv. Hvis noen blir utkonkurrert, så betyr det at man får mindre konkurranse.

For noe tull, det det betyr er at noen ikke gjorde det så veldig bra, og nå har noen andre muligheten til å steppe inn å gjøre det bedre. 

Nukleosid skrev (15 minutter siden):

Ikke alle butikker, spesielt de mindre, ville ikke tålt ekstrakostnaden å ha åpent på søndag. Å holde stengt er ikke et alternativ, for da mister man de lørdagskundene man hadde,

Dette er derimot å motsi seg selv, de har ikke råd til å være åpent, men de har ikke råd til å være stengt? Kom igjen a? Prat om  å gardere seg. 

Nukleosid skrev (16 minutter siden):

Lørdag+søndag betyr ikke mer handel eller fortjeneste av den grunn.

Jo det kan det, selvfølgelig kan det det, en kan si det samme om åpningstider, så hvorfor er de åpent så lenge? Kundene kunne fått unnagjort handelen før 23.00, gjort akkurat den samme handelen og butikken sparer penger, så hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor stenger ikke dagligvaren nærmere klokka 18-00-20.00 f.eks? Folk må jo spise, de hadde årna sæ ikke sant? Så hva er poenget?   

Skrevet

Jeg har selv jobbet både skift og ubeleilig arbeidstid. Personlig opplevde jeg jobbing på ettermiddagene mer "usosialt" enn jobbing på natt eller noen timer på en søndag, da den delen av dagen som var best egnet til å gjøre ting sammen med andre gikk bort i arbeid.

Det jeg tror mange reagerer på, er doble standarder og regler som lager latterlige løsninger. Det er ingen logisk grunn til at kiosker og bensinstasjoner skal kunne holde åpent på søndager, og ikke dagligvarebutikker. Det er ikke større belastning for ansatte i dagligvarebutikker å jobbe søndager enn ansatte i kiosker og bensinstasjoner, og det er ikke mer bruk for varene som selges over disk i kiosker og bensinstasjoner enn i dagligvarebutikker, nei, heller tvert imot.

Med tilfeldige og latterlige løsninger mener jeg for eksempel ordningen med at "turiststeder" skal kunne ha søndagsåpent, mens andre ikke. Selv bor jeg et sted med omfattende turisme og hvor turistnæringen regnes som en av hovednæringene i kommunen. Likevel ikke butikker over 100 kvm ha søndagsåpent, uten at butikkeierne har noe de skulle ha sagt.

Noe mer latterlig enn brustadbua skal man lete lenge etter. Butikker bruker en del av arealet de ellers ville brukt til større butikk for å kunne ha en søndagsåpen "kiosk". Kundene går i lange køer gjennom butikken mellom trange og ofte utplukkede hyller, og ansatte springer som tullinger mellom "hovedbutikk" og "bua", og turister klør seg i hodet når de opplever konseptet. Må være noe å snakke om når de kommer hjem. Enkelte av brustadbuene har beste omsetningsdag på søndagene, selvfølgelig fordi de er uten konkurranse. Helt latterlig. Jeg skjønner selvfølgelig at kjøpmenn og butikkeiere rigger for brustadbu. Inntil nylig var brustadbu også typisk arbeidssted for ansatte med knøttsmå stillinger, fordi UB-tillegg (ekstralønn for ubekvem arbeidstid) ikke ble utbetalt for under 12,5-timers uke, noe som er rettet opp i gjennom avlønning for all UB. Har en ting som er positivt med brustadbua, at den virker å favorisere Bunnpris og Joker på grunn av høyere bruttomarginer, og kan virke utlignende i konkurransen mot de store kjedene, men alt i alt er det bare et tragiskkomisk konsept.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

For noe tull, det det betyr er at noen ikke gjorde det så veldig bra, og nå har noen andre muligheten til å steppe inn å gjøre det bedre. 

Eller så kan det bety at de som er igjen, kan øke prisene fordi det er færre alternativer for kundene.

De store kjedene har bedre økonomi til å takle søndagsåpent enn de mindre kjedene/butikkene. Men det betyr ikke at de er bedre.

Dette er derimot å motsi seg selv, de har ikke råd til å være åpent, men de har ikke råd til å være stengt? Kom igjen a? Prat om  å gardere seg. 

Jeg kan utfylle det jeg skrev:

*Har de åpent på søndager, får de større kostnader fordi søndagsåpent er dyrt og det blir en dag til å uka å ha folk i arbeid.
*Hvis de holder stengt på søndager, mister de en del kunder som heller handler hos konkurrentene, fordi de kundene endrer kjøpevanene som følge av søndagsåpent. Da får de mindre omsetning = mindre fortjeneste.

Det er absolutt ikke å motsi meg selv. Det er derimot ganske elementær og logisk økonomi.

Jo det kan det, selvfølgelig kan det det

Hvorfor får folk behov for mer mat om butikkene er åpent en dag mer i uka?

en kan si det samme om åpningstider, så hvorfor er de åpent så lenge?

Samme som jeg skrev om søndagsåpent og kostnader/omsetning lenger opp. Har konkurrenten åpent til 11, og man selv stenger klokken 8, så mister man de kundene som heller handler hos konkurrenten som har åpent til 11. Igjen fordi kunder endrer kjøpevanene som følge av lang åpningstid.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (18 timer siden):

Det er helt naturlig at butikkene tar ekstra høye priser når de holder ekstra åpent ens ærend for folk som er dårlig til å planlegge.

Det er også helt naturlig at ansatte som jobber på ugunstige tidspunkt, ens ærend for folk som er dårlig til å planlegge, tar seg ekstra høyt timebetalt for det. Det blir galt om butikkeieren skal sko seg ekstra på ansatte som jobber på ugunstige tidspunkt og ikke gir dette videre til de det gjelder.

Bensinstasjoner er en sånn måte å ta seg ekstra betalt på. Håper ansatte tar seg betydelig høyere lønn på søndager enn midt i uka, men realistisk så tror jeg det er mange sleipe bensinstasjoneiere som utnytter unge ansattes naivitet og at de finner seg i mye.

Jeg synes du virkelig overdriver at søndagen er en så ekstremt hellig dag hvor ansatte som må jobbe da bare utnyttes, mister tid med familie osvosv. Jeg setter pris på en hviledag, men i flere faser av livet hadde det vært perfekt for meg å jobbe på søndager mot å få fri en annen dag. Det er utrolig simpelt å bare skylde på kyniske eiere. Og det å forby hele greia er også bare en simpel måte som ikke adresserer det faktiske problemet her. Legg nå heller til rette for at det blir dyrt å ha folk på jobb på søndager, legg til rette for fri for fulltidsansatte som ikke ønsker å jobbe søndager. Så lar vi markedet gjøre sin greie i andre enden. Det er helt feil ende å starte i å bare forby alt.

• Liker 3
Skrevet
Nukleosid skrev (9 timer siden):

Eller så kan det bety at de som er igjen, kan øke prisene fordi det er færre alternativer for kundene.

Vel da mister de kunder så jeg skjønner ikke helt logikken her, om 4 butikker kan heve prisen så kan vel 5 gjøre det samme. Samtidig med din tidligere brukte logikk vil 4 butikker gi lavere priser, det stemmer selvfølgelig ikke, men samme det. 

*Har de åpent på søndager, får de større kostnader fordi søndagsåpent er dyrt og det blir en dag til å uka å ha folk i arbeid.

Det er ikke sikkert, kanskje de får langt større inntekt også. Jeg vet ikke hva jeg eller kan si om denne schrödingers dagligvare som på en søndag både taper penger og tjener penger samtidig, litt avhengig av hva som passer best i situasjonen. 

*Hvis de holder stengt på søndager, mister de en del kunder som heller handler hos konkurrentene, fordi de kundene endrer kjøpevanene som følge av søndagsåpent. Da får de mindre omsetning = mindre fortjeneste.

Du er veldig bombastisk, har du noe dokumentasjon for påstandene dine eller er det bare synsing? Det er ingen grunn til at noen skal endre sine daglige handle vaner pga søndagsåpent, du sier sånne ting som om det er en universell sannhet, jeg synser litt jeg også, men jeg er i det minste litt tydeligere med det, jeg bruker butikker, jeg har mine fate, men jeg er ikke trofast til noen av dem, jeg går til de som gir meg de beste prisene, kundeopplevelsen, ikke minst utvalg og tilgjengelighet, man får ikke alt det på ett sted. Om vanene endres så er det en grunn til det, og ja søndagsåpent kan være en grunn, det samme kan utvalg, åpningstider og priser være, om noen gjør en bedre jobb så får de profitt, og ja noen kan tape penger, det er en naturlig konsekvens av å ikke være tilgjengelig, eller ha dårligere priser, utvalg osv osv. 

Nukleosid skrev (10 timer siden):

Hvorfor får folk behov for mer mat om butikkene er åpent en dag mer i uka?

Feilen din er å anta at det dreier seg om behov. 

Nukleosid skrev (10 timer siden):

Samme som jeg skrev om søndagsåpent og kostnader/omsetning lenger opp. Har konkurrenten åpent til 11, og man selv stenger klokken 8, så mister man de kundene som heller handler hos konkurrenten som har åpent til 11. Igjen fordi kunder endrer kjøpevanene som følge av lang åpningstid.

Ja like fullt så er det mange butikker som stenger lenge før 23.00 og de klarer seg helt utmerket, fordi forskjellige dagligvare butikker kan fylle forskjellige behov. Det sier seg selv at tilpasning noen ganger må til, men det er nesten utelukkende positivt for forbrukeren.  

Skrevet
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du virkelig overdriver at søndagen er en så ekstremt hellig dag hvor ansatte som må jobbe da bare utnyttes, mister tid med familie osvosv. Jeg setter pris på en hviledag, men i flere faser av livet hadde det vært perfekt for meg å jobbe på søndager mot å få fri en annen dag. Det er utrolig simpelt å bare skylde på kyniske eiere. Og det å forby hele greia er også bare en simpel måte som ikke adresserer det faktiske problemet her. Legg nå heller til rette for at det blir dyrt å ha folk på jobb på søndager, legg til rette for fri for fulltidsansatte som ikke ønsker å jobbe søndager. Så lar vi markedet gjøre sin greie i andre enden. Det er helt feil ende å starte i å bare forby alt.

"Hellig" har med religion å gjøre og det er ikke det jeg argumenterer for. Men jeg synes du skriver konstruktivt og jeg er enig i det meste her. Jeg synes det er greit med søndagsåpent så lenge ansatte får lovfestet godt søndagstillegg og søndagshandel ikke sklir ut til å bli en hverdagsgreie. (Lovfesting for å unngå kynisk utnyttelse). På den andre siden synes jeg vi allerede har et godt søndagsåpent-tilbud. Vi har mulighet for å handle på bensinstasjoner, kiosker og brustadbuer på søndager. Det er dyrere, utvalget er mer begrenset og ikke hver eneste butikk har slik søndagsåpent så man risikerer å måtte dra litt lengre. Det vil si at man får tak i f.eks vaniljesaus i nødsfall på søndagen men det skal være dyrere og mer kronglete nettopp for å unngå at det sklir ut og blir en ny hverdag for butikker generelt.

Folk som både kan og vil jobbe på søndager er en begrenset ressurs. Vi bør legge tilrette for å bruke denne ressursen der det er viktigst. F.eks ikke undergrave bransjer som det er ennå viktigere at de har tilgang på personell. Særlig bransjer med lavt kompetansebehov som museum, kino, vakttjenester, flyplassbutikker, sjøførtjenester etc. Vi bør med andre ord ikke slippe løs en så stor bransje som dagligvarebransjen, men holde litt tilbake nettopp for å verne om viktigere søndagstilbud og søndagskulturen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig for at butikker skal være åpne på søndager. Jeg har ikke noe spesielt gode argumenter for det, eneste er at jeg liker tilgjengelighet. Har bodd en del år i Russland, ikke at man trenger å sammenligne så mye. Men der er mye tilgjengelig hele tiden, spesielt i Moskva. 

Hadde man lyst til å gå på kino om natten  så var det mulig. Spise på resturant kl 03.30, ja går det. Beste biffen jeg noen gang har spist var nettopp på natta. Mulig en kombinasjon av alkohol som gjorde det så bra. Trengte man noe i en sportsbutikk, ja det var åpent.

Selvfølgelig så har man jo ekstra tillegg I Norge om man jobber natt, helg osv. Pluss at det er litt flere folk i for eksempel Moskva enn det er i hele Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...