Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Rune_says skrev (25 minutter siden):

Litt paradoksalt at drapet av Kirk får så mye oppmerksomhet vs drapet av Mark og Melissa Hortman samt forsøk på drap av flere demokrater

Doble standarder for å si det mildt.   

https://abcnews.go.com/Politics/trump-condemns-political-violence-mention-attacks-democrats/story?id=125475029

https://www.justice.gov/usao-mn/pr/vance-boelter-indicted-murders-melissa-and-mark-hortman-shootings-john-and-yvette-0

Det er med vilje. De konservative ved makten nå venter på det "beste" øyeblikket når noe skjer hvor de kan innføre krisetilstander og knuse all opposisjon. MAGA sier det best selv når sammenligningen med Reichstag-brannen kom.

Sitat

“Charlie Kirk being assassinated is the American Reichstag fire,” Matt Forney, a right-wing journalist and influencer, posted, referring to an arson attack on the German parliament in 1933 that the Nazis blamed on communists and used as a pretext to suspend a swath of civil liberties.

Trump og MAGA vil skylde alle voldshendelser og uro på venstresiden og de liberale. Dette vil desensitivisere folket mot økt splittende retorikk og fremtidig bruk av vold mot de som MAGA mener er problemet. 

Og akkurat som Reichstag-brannen, så har det ingenting å si hvem som faktisk utførte voldshandlingen. Det eneste som betyr noe er å skape det narrativet man ønsker, og innføre den kontrollen man ønsker. Dette er med vilje.
https://time.com/7316315/republicans-far-right-reacts-charlie-kirk-death-blame-left-crackdown/
https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/the-reichstag-fire

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

To menn ble funnet hengende fra trær i Mississippi i går. Den ene var en svart student, den andre var hjemløs. Svært mistenkelig. Og hvis det dreier seg om lynsjinger drar det seg til.

https://vicksburgnews.com/man-found-hanging-from-tree-in-vicksburg-identified/

https://www.mysuncoast.com/2025/09/16/students-body-found-hanging-tree-mississippi-university-authorities-say/

Jeg forstår ikke dette helt, det virker ikke som at det er slått drapsalarm her.. 

Kan være selvmord, men det er isåfall rart med to på offentlig sted. Begge to var svarte?

Jeg håper inderlig ikke at terroristene i KKK kommer tilbake med sin rasistiske terror

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke dette helt, det virker ikke som at det er slått drapsalarm her.. 

det er litt merkelig...ser ut som man kjapt har bestemt at dett ikke er noe kriminelt med i bildet. Er det virkelig tilfeldig at to mennesker finnes hengt akkurat nå ? At folk gjør selvmord ved å henge seg offentlig er da ikke veldig vanlig, og symbolikken bak henging i et tre er ikke til å komme forbi.

• Liker 1
Skrevet
SilverShaded skrev (Akkurat nå):

det er litt merkelig...ser ut som man kjapt har bestemt at dett ikke er noe kriminelt med i bildet. Er det virkelig tilfeldig at to mennesker finnes hengt akkurat nå ? At folk gjør selvmord ved å henge seg offentlig er da ikke veldig vanlig, og symbolikken bak henging i et tre er ikke til å komme forbi.

Nei, som jeg la til, jeg håper inderlig ikke at KKK er tilbake med sin terror...

Skrevet (endret)

Kroppsspråkekspert Vidar Hansen synes det er litt problematisk med talen til Erika Kirk.

1. Den er alt for scriptet 
2. Han reagerer på budskapet (hun burde visst heller tatt avstand fra vold, slik absolutt alle andre politikeree på autopilot har gjort i stedet for å implisere at de kommer sterkere tilbake)

Han er jo tross alt ekspert.

Endret av jallajall
Skrevet
Ballalaika skrev (1 time siden):

Hvorfor I alle dager laster du opp en elendig propaganda film, laget med noe av den dårligste AI generering man kunne finne?...

Er det for å gjøre narr av CK?

• Liker 4
Skrevet (endret)
jallajall skrev (11 minutter siden):

Kroppsspråkekspert Vidar Hansen synes det er litt problematisk med talen til Erika Kirk.

2. Han reagerer på budskapet (hun burde visst heller tatt avstand fra vold, slik absolutt alle andre politikeree på autopilot har gjort i stedet for å implisere at de kommer sterkere tilbake)

Jeg skjønner at dette er hån...er det virkelig nødvendig å hardne debatten ytterligere ?

Hva EK sa eller kommer til å si er selvsagt opp til henne, men at det ligger en tynt fordekket trussel der kan det ikke være tvil om. Talen fremstår veldig 'vi' (bevegelsen) og lite 'jeg'.

Endret av SilverShaded
  • Liker 4
Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Hvorfor I alle dager laster du opp en elendig propaganda film, laget med noe av den dårligste AI generering man kunne finne?...

Filmen er godt laget og AI-genereringen er like bra/dårlig som alt annet der ute.

Om du ikke likte budskapet/vinklingen, så er det selvfølgelig noe du skal få lov til.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, SilverShaded said:

Jeg skjønner at dette er hån...er det virkelig nødvendig å hardne debatten ytterligere ?

Hva EK sa eller kommer til å si er selvsagt opp til henne, men at det ligger en tynt fordekket trussel der kan det ikke være tvil om. Talen fremstår veldig 'vi' og lite 'jeg'.

"Trussel"? Hva slags trussel? At TPUSA, konservatisme, etc bare kommer til å vokse seg større?

Er det ikke rart, omtrent hver gang noen blir spurt om ordskiftet og retorikk, så går alle ut å sier at nå er det virkelig på tide at republikanere må ta ansvar og roe ned reotrikken sin. 
Jeg har null problem med å påpeke de gangene republikanerne er for hissig i retorikken, noe de er alt for ofte, men jeg ser sjelden, svært sjelden, noen tilhørende venstresiden mene det samme om demokratene.

Endret av jallajall
  • Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (12 timer siden):

...for kuppforsøk.

Det er slik straff fungerer.

Hvis noen gjør noe galt, så fortjener de straff. Hvis ikke, så fortjener de ikke straff.

Desto verre det de gjør, desto strengere straff. Hvis noen ikke har gjort noe, ingen straff..!

Det er SÅ enkelt..!

Og når noen som blindt støtter noen som fortjener livstidstraff, sier at deres politiske motstander, som ikke har gjort noe ulovlig, fortjener livstidsstraff, så feiler det dem noe helt inni granskauen alvorlig oppe i knollen, på flere områder.

Nå er ikke Trump dømt for kuppforsøk vel, så han skal betraktes som like uskyldig som alle andre. Og det er du som deler ut livstidsstraffer her, ikke domstolen i USA. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
46 minutes ago, Tussi said:

Kan være selvmord, men det er isåfall rart med to på offentlig sted. Begge to var svarte?

Jeg håper inderlig ikke at terroristene i KKK kommer tilbake med sin rasistiske terror

Trolig selvmord, gitt reaksjonen

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
52 minutes ago, Leading Edge said:

3: Normale folk. En mindre gruppe enn man skulle tro

Hvis gruppa er lita er det ikke normalt.

Innen sosiologi og psykologi er normalt det som frekommer vanligst eller hyppigst.

Hva som er vanligst er heller ingen indikasjon for hva som er optimalt.

Endret av BadCat
Skrevet
jallajall skrev (4 minutter siden):

Det er helt naturlig å ha et script i denne situasjonen. Det er også helt naturlig for kona til en politisk aktivist å føre videre hans arbeid. Hadde hun mislikt arbeidet hadde hun ikke vært gift med han.  Oppfatter dette som en slags avsporing fra hennes opplevelse 

• Liker 2
Skrevet
Griever skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke stille meg bak det forsvaret. For det første hadde en person her inne også mistet meg om de mente Biden skulle få dødsstraff, og det til tross for at de ikke er et av Trumps viktigste propagandamaskiner og ikke har direktekobling til millioner på millioner av ører, hvorav enkelte eiere av disse ørene har korte lunter og mange våpen. Det er mange ganger mer alvorlig enn at en jypling på et ungdomsparti for et 5% parti i Norge lirte av seg en usmakelig vits om drap, og det var (med rette) bred enighet om at det var langt over kanten og at ho måtte gå. Kirk hadde betydelig mer makt og innflytelse enn hun noen gang kunne drømme om å en gang være i nærheten av, og da må man stille enda høyere krav til den personen. 

Å si noe slikt er uansvarlig, uetisk, forkastelig og vitner om et hyklerisk og uholdbart verdenssyn. Han virket ikke provosert. Han virket ikke oppskaket. Dette var hans, i følge hans egne ord, hans ærlige mening. Jeg kjøper ikke at det er en slip-up før jeg ser video av en offentlig og tydelig ærlig beklagelse, og selv da er det ganske ille. Jeg må også si jeg tviler på at en slik video eksisterer. 🤷‍♂️

Ja jeg ser den. Med stor makt kommer stort ansvar.

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (19 minutter siden):

Filmen er godt laget og AI-genereringen er like bra/dårlig som alt annet der ute.

Absolutt ikke.

De kunne animert den selv eller brukt en modell som i det minste klarte å få folk til å klappe.

Det her er allerede utdatert for mange måneder siden.

Det blir bare tåpelig, og gjør narr av CK.

Må jo være en parodi.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...