b-real Skrevet i går, 18:03 Skrevet i går, 18:03 Det tidspunktet hvor alle bestemte seg for at man ikke skal ha en front-grill på alle bilene.
Nedward Skrevet i går, 18:54 Skrevet i går, 18:54 Usikker på om peak bil var mens Pimp my ride fortsatt gikk på MTV eller da askebeger og sigarettener ble ekstrautstyr. Det er i alle fall en stund siden for min del. Mye nytt og spennende som kommer nå også, men det føles liksom ikke banebrytende lengre.
Trestein Skrevet i går, 19:23 Skrevet i går, 19:23 Hadde en ganske ny 1991 520i på 90 tallet. Har aldri hatt bedre bil. Ikke stillere heller. Ufattelig solide og driftsikre. Hadde en litt nyere diesel 525 også. Gikk 300 000 uten annet enn bremseskiver å bytte. Tror den gikk godt over 500 000km før den tok kveld pga rust for et par år siden. Hadde de laget den ny i dag hadde jeg kjøpt den. Den gangen startet prisen på 440 000 Tilsvarer vel 950 000kr i dag 1 1
Hollabaloo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg vil si perioden 2005-2010. Argumentet for er at at alle disse punktene sånn jeg ser det var sanne samtidig: Sikkerhet: Biler produsert i den perioden hadde nå en betydelig bedre kollisjonssikkerhet enn generasjonene før, og de slo fullstendig knockout på modellene fra 90-tallet. Også aktiv sikkerhet var bedre og de fleste biler solgt i Norge hadde nå ESP som standard Xenon begynte å bli vanlig også i vanlige familiebiler, og man hadde da også gode og trygge kjørelys til nattkjøring som standard fra fabrikk. Vedlikeholdbarhet: Driftssikre og gode elektroniske tennings- og innsprøytningssystemer Enklere feilsøking med OBD2 som nå var en moden teknologi Få komplekse (og kostbare å reparere) utslippsregulerende systemer De færreste bensinmotorene hadde direkteinnsprøyting - og dermed heller ikke noe problem med "carbon buildup" Mange modeller var fortsatt kurante å reparere med ok delepriser på mye Komfort: AC var nå standard på mer eller mindre alt som ble solgt i Norge Fra førermiljøet hadde man god brukervennlighet med fysiske knapper, de bilene som hadde skjermer hadde det hovedsakelig til navigasjon, multimedia og uviktige (når man kjørte) sekundærfunksjoner. Endret 5 timer siden av Hollabaloo 1
TheKims Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Habla Møberg skrev (På 10.9.2025 den 16.36): Mange av oss som husker 70/80-tallet vil nok savne et par bilmodeller som var laget for å vare. Som denne 84 300D. Men klart. 88 hester på så mye stål... Det dro ikke skinnet av pølsa akkurat. Sent 70-tall i Bergen var det en stor overvekt av disse blandt drosjene. Alle skulle ha disse. Selvom rusten tok de alle. Etter det husker jeg at japsene kom for fullt. Nissan hadde Laurel med 2.8 diesel som en superpopulær drosjebil. De ble jo kjørt 600-ish KM før de ble solgt for en anstendig pris til en ungdom. Min mor hadde en 300D som hadde bikket 850 000Km. Det som til slutt tok knekken på den var rust i motorfestene. Ikke den kvikkeste bilen, men husker den trakk godt med campingvogn bak. Trengte nesten aldri å gire ned i oppoverbakker. 1
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vil si hvert nytt år er bedre enn det forrige. De gamle bilene er bare nostalgi. I dag får man mye tech og kjøreglede i samme pakke - i gamle dager fikk man ingen tech, men man kunne få kjøreglede og møkkete fingre. Med tanke på nostalgi var det i alle fall en ting som var bedre før - kjøreturen. Før kunne man oppleve noe på f.eks smale vestlandsveier og man følte virkelig at man var på tur. I dag er reisen erstattet med jaget om å komme raskest mulig frem på stadig flere motorveier. Bilene er bedre nå - men opplevelsen var større før.
Hansien Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tidlig 90 tallet vil jeg si er peak bil totalt sett. Og det er kun fordi de kuleste bilene jeg vet om er fra denne tiden. Men realiteten er at det ikke finnes. Biler utvikles stadig, og som oftest til det bedre selv om man fra tid til annen klart og tydelig kan se at industrien gikk to steg bakover. Peak bil vil alltid være morgensdagens produkt.
Hollabaloo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): Vil si hvert nytt år er bedre enn det forrige. De gamle bilene er bare nostalgi. I dag får man mye tech og kjøreglede i samme pakke - i gamle dager fikk man ingen tech, men man kunne få kjøreglede og møkkete fingre. Med tanke på nostalgi var det i alle fall en ting som var bedre før - kjøreturen. Før kunne man oppleve noe på f.eks smale vestlandsveier og man følte virkelig at man var på tur. I dag er reisen erstattet med jaget om å komme raskest mulig frem på stadig flere motorveier. Bilene er bedre nå - men opplevelsen var større før. En nedside (i min bok) med dagens nye biler er at de er mer kostbare å reparere når noe går galt, fordi de har blitt så komplekse og avanserte. Jeg hørte om noen som måtte foreta justering av hjulstillingen (populært kalt firehjulskontroll) på sin VW Golf MK8 her forleden. De fleste forbinder vel en sånn jobb med en kostnad på mellom 1500-3000 kr. For denne Golfen kostet det 7000 kr. Kun for justeringen, det var ikke inkludert noen nye deler. Årsaken er at man i tillegg til de mekaniske innstillingene i understellet, også må justere inn diverse sensorer koblet opp mot bilens elektroniske hjelpemidler, noe som er en nøye og tidkrevende prosess. Endret 3 timer siden av Hollabaloo 3
Sjørøver Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden obygda skrev (1 time siden): I dag får man mye tech og kjøreglede i samme pakke Hva trenger du egentlig av tech? Om jeg har Spotify, ok høyttalere og enngod bil har jeg alt jeg trenger. Alt annet er støy og forbigående. obygda skrev (1 time siden): Vil si hvert nytt år er bedre enn det forrige. De gamle bilene er bare nostalgi. Jeg vil tro de færreste mener at en id3 er bedre enn en golf 6-7.🤷
Duriello Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 2025 må være peak, de viste jo fram en spansk "batmobil".👍
freedomseeker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Trestein skrev (På 10.9.2025 den 21.23): Hadde en ganske ny 1991 520i på 90 tallet. Har aldri hatt bedre bil. Ikke stillere heller. Ufattelig solide og driftsikre. Hadde en litt nyere diesel 525 også. Gikk 300 000 uten annet enn bremseskiver å bytte. Tror den gikk godt over 500 000km før den tok kveld pga rust for et par år siden. Hadde de laget den ny i dag hadde jeg kjøpt den. Den gangen startet prisen på 440 000 Tilsvarer vel 950 000kr i dag Og i tyskland så kostet den sikkert under 150k... Skulle ikke hatt noe imot en r23 skyline gtr, de var jo faktisk ganske overkommelig priset brukt i Norge en periode. 1
Trestein Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden freedomseeker skrev (6 minutter siden): Og i tyskland så kostet den sikkert under 150k... Skulle ikke hatt noe imot en r23 skyline gtr, de var jo faktisk ganske overkommelig priset brukt i Norge en periode. Hinsidige avgifter den gangen. Importerte den fra tyskland den gangen. Ca halv pris etter 3år
Duriello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Trestein skrev (3 minutter siden): Hinsidige avgifter den gangen. Importerte den fra tyskland den gangen. Ca halv pris etter 3år Hadde en 94-modell 525i midt på 2000 tallet. Fantastisk bil. Ble dessverre totalvrak etter en dårlig timet punktering ned ett svingete parti på en fjellvei.. 🙄
freedomseeker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Trestein skrev (52 minutter siden): Hinsidige avgifter den gangen. Importerte den fra tyskland den gangen. Ca halv pris etter 3år Ja, og jo større motor, desto høyere avgift. Man kunne få en M5 i Tyskland for samme pris som en 520 kostet i Norge. Men på den tiden var inntektene i Norge ekstremt mye høyere enn i Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå