Gå til innhold

Sametinget, hva med ett Nordmanns-ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal bare ett av Norges urfolk ha sitt eget ting? Nordmenn er det eneste urfolket i 17 av 19 valgdistrikt(de gamle fylkene), hvor samer definitivt er urfolk i Finnmark, og sannsynligvis også i Troms.
Utlendinger får stadig mer makt i Norge, og Urfolkene ligger an til å bli minoritet i dette århundre, med dagens demografiske utvikling, da kan det vært lurt å forberede seg på denne muligheten, og grunnlovsfeste Norges urfolks rett til sitt land.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, The Avatar said:

Det er ingen som får mindretalsvern utan å være eit undertykt mindretal. Om du vil forebygge dette så må du finne andre løysingar. 

Forhindre at vi blir minoritet kanskje da. Remigrasjon?

8 hours ago, RookieNO said:

Hva er galt med Stortinget?

Å ja, brunskjortene mener vel dagens Storting er rigget for "hostile takeover" av innvandrere...

Er samene på sametinget brunskjorter også?

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke problemet med å gi samer urfolksrettigheter, særlig når en tar i betraktning overgrepene som har vært gjort.

Jeg har problemer med at reindriften skal ha krav på 40% av Norge,  men at samene som urfolk skal ha en viss selvbestemmelse er det overhodet ingenting galt med

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, Iki said:

Hva er prosentandelen av nordmenn i Norges befolkning?...

68% av de som bor i Norge har 4 norskfødte besteforeldre(SSB), og de aller fleste i alderen 60+ er Nordmenn, som er veldig mange, så av barna/fødsler gjetter jeg på at tallet er 60-65%, andelen faller hvert år, jeg tror SSB la ut noen tall på dette, jeg vet at Sverige gjorde det også.

Inkluderer du de som er 50% urnorsk så blir vel det tallet ca 5% høyere.
Tallene er ikke rasebasert, så de er noe upresise, de ekskluderer noen nordmenn med familie som har utvandret og tilbakevandret, og inkluderer 3. generasjons innvandrere uten noe norsk arv.
I sum er det nok ganske riktig, men denne måten å regne på vil bli helt feil om noen år, for da vil 3. generasjon og 4. generasjons innvandrere bli regnet i den 68%, men andelen urfolk vil fremdeles fortsette å falle.

Uansett hvordan man leser det, så er det en ekstrem endring på 60 år, da spesielt de siste 20 årene, og trenden er veldig tydelig, og vil fortsette selv om innvandring stopper umiddelbart, dog i ett mer langsomt tempo.

5 hours ago, Gavekort said:

Jeg vil spørre et spørsmål tilbake: Hva er det du tror sametinget gjør?

Sørger for at Majoriteten ikke overkjører urfolks-minoriteten?

Skrevet
Nasjonalisten skrev (5 minutter siden):
Gavekort skrev (6 timer siden):

Jeg vil spørre et spørsmål tilbake: Hva er det du tror sametinget gjør?

Sørger for at Majoriteten ikke overkjører urfolks-minoriteten?

Er ikke det en god ting?

• Liker 1
Skrevet
Nasjonalisten skrev (16 timer siden):

Hvorfor skal bare ett av Norges urfolk ha sitt eget ting?

har du tatt gentest å sjekket om du har noe sameblod?

var en fyr som plutselig fant ut at han var delvis jøde, så man vet aldri.

m.a.o. vær forsiktig med hva man sier, kan møte seg sjøl i døra 😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...