Gå til innhold

Høyre-FRP tapte valget, en katastrofe avverget.

Anbefalte innlegg

Skrevet
KalleKanin skrev (9 minutter siden):

Jepp.

Har hørt flere som jobber med å analysere påvirkning, som sier at Russland (og Kina) i stor grad har nøret opp under USA-hatet som finnes på venstresiden.

Det ser ut som de lykkes med dette.

"Ja selvfølgelig"..

Trump greide dette utmerket godt selv, ikke at det er relevant for tråden da..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Nei, nå må du gi deg. Han kaller meg/AP "radikalvenstre". Ikke kom til meg fordi han du forsvarer farer med løgn og sprøyt. 

Jeg forsvarer ingen. Svelg stoltheten, eller siter hvor han skriver at AP er radikalvenstre.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå er det Storttinget som bestemmer, og blir spennende med et ting med mange fra FRP.

Den Ap-regjeringen vi har hatt nå har vært skremmmende dårlig (til å styre), og derfor stemte jeg FRP for første gang på mange år. Tror nok at vi med en økonomifiendtlig regjering som Støre-regjeringen vil se en nedgang i norsk privatøkonomi, men en stat med god økonomi, men som desverre bare vil gange en liten politisk elite.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, gurka said:

Jeg forsvarer ingen. Svelg stoltheten, eller siter hvor han skriver at AP er radikalvenstre.

Hva var det han mente, siden du vet svaret? Eller kanskje du ikke vet hva det vil si å dedusere? 

• Liker 4
Skrevet
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Hva var det han mente, siden du vet svaret? Eller kanskje du ikke vet hva det vil si å dedusere? 

Kan du bare sitere det, så blir vi ferdig. Jeg har ikke kommet med en påstand om innlegget hans, men leser det ordrett som det står.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Bare å telle ned til apokalypsen da siden ingen side sitter særlig lenger enn to perioder. Spesielt nå når frp er klart største parti på andre siden. Jeg hadde ikke fått sove om natten når noe sånt er uunngåelig på vei. Alt blir snudd på hodet. Norge blir ugjennkjennelig. Ondskapen kommer til å tyte ut av alle jordens åpninger. Akkurat som sist de styrte. Alle husker de grusomhetene. Eller man kan la være å drikke coolaiden og ta innover seg at omtrent ingenting endrer seg fra regjering til regjering og sånn kommer det til å fortsette uansett om du sitter oppe om natten og biter negler over innbilte demoner. Stortingsflertallet styrer og stortingsflertallet er kjedelig på begge sider.

Endret av bo1e
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
5 minutes ago, bo1e said:

Bare å telle ned til apokalypsen da siden ingen side sitter særlig lenger enn to perioder. Spesielt nå når frp er klart største parti på andre siden. Jeg hadde ikke fått sove om natten når noe sånt er uunngåelig på vei. Alt blir snudd på hodet. Norge blir ugjennkjennelig. Ondskapen kommer til å tyte ut av alle jordens åpninger. Akkurat som sist de styrte. Alle husker de grusomhetene. Eller man kan la være å drikke coolaiden og ta innover seg at omtrent ingenting endrer seg fra regjering til regjering og sånn kommer det til å fortsette uansett om du sitter oppe om natten og biter negler over innbilte demoner. Stortingsflertallet styrer og stortingsflertallet er kjedelig på begge sider.

DET skal vi være glad for tross alt! 

For ellers blir det enten Russland/Kina eller Nazi Tyskland. Det orker ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet
Kone skrev (1 time siden):

Eller er radikalvenstre nå så gira etter "seier", at de ikke klarer å dy seg?

Hvem er radikalvenstre -- eller, mer konkret, hvilken radikale politiske endringer ønsker de du kaller radikale..?

Og hvem er dette radikalvenstre du snakker om, om ikke den eneste personen til venstre for Venstre som har postet i tråden før innlegget ditt..?

• Liker 5
Skrevet

Listhaug kan i en europeisk kontekst beskrives som en moderat politiker som plasserer seg nær sentrum. I Sverige har Sverigedemokraterna oppnådd betydelig oppslutning, og i Tyskland gjelder det samme for AfD. Begge disse partiene har hatt samarbeid med Norgesdemokratene.

Både Venstre og Rødt befinner seg reelt sett på en politisk ytterkant, også i et internasjonalt perspektiv.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Han kaller meg/AP "radikalvenstre".

Grunnen er ikke politikken AP eller du står for, men du fremstiller alle til høyre for SP(dine motstandere) som totale idioter, fjols eller hva nå enn. Det gjør ikke annet enn å polarisere og ødelegge hele debatten. Jeg var på vippen mellom høyre/venstre nesten helt frem til valgdagen. Jeg har stemt alt mellom Høyre og SV(nesten Rødt en gang). Du mister kredibilitet sånn som du ordlegger deg, det skaper bare splid. Heldigvis har ikke dine holdninger nådd våre toppolitikere. Da hadde vi blitt som USA da.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
halnes1 skrev (3 minutter siden):

En morsomhet opp i alt dette er at siste 10 årene har Norge 1 nullskatteyter og det er Jens Stoltenberg...

Derav; Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør.

I beste sosialistisk ånd.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
halnes1 skrev (1 minutt siden):

En morsomhet opp i alt dette er at siste 10 årene har Norge 1 nullskatteyter og det er Jens Stoltenberg...

Jeg skjønner ikke helt denne. For det første er det ikke riktig. Hvis du vil inkludere tidligere nordmenn som bor og jobber i andre land er det mange flere enn Jens i den statistikken. For det andre, så peker det mer på et behov for "exit"-skatt eller evig skatt for statsborgere slik USA har. Ikke noe om formuesskatt.

Kone skrev (1 minutt siden):

Derav; Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør.

I beste sosialistisk ånd.

Hvordan, rent praktisk, tenker du at det skulle skjedd? Skulle han donert penger til den norske stat?

• Liker 5
Skrevet
6 minutes ago, halnes1 said:

[...]Denne valgkampen har gitt oss mange tendensiøse og usanne «avsløringer». Små biter av fakta trekkes ut av sin sammenheng, kles opp som sensasjoner i alternative og sosiale medier – og sirkuleres som sannheter.

Et ferskt eksempel er finansminister Jens Stoltenbergs (Ap) godtgjørelse som Natos generalsekretær. Lønnen hans har hele tiden ligget åpent tilgjengelig på Natos nettsider, og norske medier har omtalt den gjentatte ganger i løpet av de siste ti årene. Likevel presenteres dette nå som en slags hemmelighet som avsløres.

Ikke skattepliktig

Det samme gjelder det faktum at lønnen Stoltenberg mottok fra Nato, er fritatt fra skatt. Etter Ottawa-avtalen, som regulerer skatteforhold for ansatte i Nato, er lønnen til generalsekretæren ikke skattepliktig i Norge. Denne ordningen gjelder alle ansatte i Nato, uavhengig av nasjonalitet og stilling. Norge har, i likhet med de andre medlemslandene, forpliktet seg til dette.

Slike skattefritaksordninger har vært vanlig ved etablering av større internasjonale organisasjoner. Det er flere grunner til dette. Det legger til rette for at organisasjonen og dens tjenestemenn kan utføre sine funksjoner på en uavhengig måte, uten bindinger til staten hvor de jobber eller er fra.

Det bidrar også til å unngå at statene ikke beskatter hverandres økonomiske bidrag. Godtgjørelsene organisasjonens ansatte mottar, kommer jo fra medlemsstatene, og det har vist seg lite populært om statenes bidrag ender som skatteinntekter i andre medlemsland.

Endelig kommer prinsippet om lik lønn for likt arbeid. Om de ansatte i internasjonale organisasjoner skulle skatte til sine hjemland, ville det gi betydelige lønnsforskjeller innad i organisasjonene grunnet ulike nasjonale skatteordninger.

Man kan gjerne ønske å endre skatteordningene for internasjonale organisasjoner. Men det er altså ikke Jens Stoltenberg som har funnet på dem. Han har hatt samme rammevilkår som alle andre som tar på seg internasjonale verv.

Og mens noen febrilsk prøver å selge fortellingen om Stoltenberg som en slags privilegert «nullskattyter», er virkeligheten denne: Fra 2014 til 2024 har han betalt flere millioner kroner i skatt til Norge – på inntektene han faktisk har hatt her. Alt dette ligger åpent i skattelistene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

At man i 2025 stemmer på et rensprikka kommunistparti sammen med et radikalt grønt sosialistparti er en bekreftelse på at det er noe alvorlig galt i samfunnet. Hvis man er opptatt av at ting er dyrt, så skal jeg love dere at det blir langt dyrere fremover. Høyre og tildels FRP er de eneste normale partiene som tenker de som faktisk skaper verdier- mens resten av venstresiden, inkludert AP, tenker kun på å beskatte. 

Lykke til de neste 4 årene. Sosialisme er en kreft som aldri burde eksistert. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt denne. For det første er det ikke riktig. Hvis du vil inkludere tidligere nordmenn som bor og jobber i andre land er det mange flere enn Jens i den statistikken. For det andre, så peker det mer på et behov for "exit"-skatt eller evig skatt for statsborgere slik USA har. Ikke noe om formuesskatt.

Hvordan, rent praktisk, tenker du at det skulle skjedd? Skulle han donert penger til den norske stat?

Jeg bare synes det høres helt galt ut, når han går ut å sier at Velferdsstaten er et spleiselag, samtidig som han er for at bedrifter må skatte av verdier de har, selv om de ikke tjener penger, mens han selv har fått en jobb nettopp takket være felleskapet her i Norge, en GODT betalt jobb og hvor ikke en krone av dette går tilbake hit i form av skatter.

For den NATO jobben hadde han ikke fått ellers.

Så min mening er at han egner seg særdeles dårlig som finansminister, og skulle stå å preke om dette.

Men, mange er tydeligvis fryktelig begeistret for fyren.

Endret av Kone
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Nimrad skrev (29 minutter siden):

For det andre, så peker det mer på et behov for "exit"-skatt eller evig skatt for statsborgere slik USA har. Ikke noe om formuesskatt

Ja men da må AP innføre en "inn" skatt slik at vi ikke har nullskatteytere i regjeringen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...