Gå til innhold

Sannsynlighet for MDG over sperregrensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (8 timer siden):

Ikke merkelig hvis de havner over når man ser på hvilke trender som råder hos ungdommen.
En gruppe som ikke har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet, som er i opposisjon til foreldre som heier på det kortsiktige forbrukersamfunnet. En urban gruppe som må bruke delingsøkonomi for å ha til salt i maten og som blir oversvømt av pessimistiske klimaspådommer.

Du skal ikke være så sikker på at det er ungdommen som får dem over. Fødselskullene har sunket med tiden, og mange ungdom dropper å stemme. 

Har stemt på dem selv,  men spranget over fra Venstre var ikke så vanvittig stort. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboer har også stemt MDG iår. Vi føler dem har en mer fremtidsrettet politikk.

viktigst av alt er jo klima og natur,

Deretter stor støtte til Ukraina.

jeg ønsker også at samfunnet skal bli mer grønt. Mindre forbruk, mer gjenbruk og reperasjon. Mer måtehold og nyktern levestil.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

MDG er kanskje det partiet jeg ønsker minst. De er døden for økonomien til folk i distriktene. De er døden for interessen til mange i distriktene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Forhåpentligvis under, en god grønn politikk fortjener et bedre parti, MDG virker uløselig ødelagt og har tiltrekt seg for mange trangsynte folk som kun klager på problem i stedet for å finne løsninger.

Det finnes helt sikkert mange flinke i MDG, men de må danne nytt parti og starte på nytt.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, griped said:

Jeg og samboer har også stemt MDG iår. Vi føler dem har en mer fremtidsrettet politikk.

jeg ønsker også at samfunnet skal bli mer grønt. Mindre forbruk, mer gjenbruk og reperasjon. Mer måtehold og nyktern levestil.

Støttes! I tillegg har de den mest humane ruspolitikken.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Feynman skrev (5 minutter siden):

Støttes! I tillegg har de den mest humane ruspolitikken.

Riktig! Det glemte jeg å ta med. Det betyr mye. MDG baserer politikk og løsninger på forskning og ikke bare konservativ gammel tankegang

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
PolarD skrev (1 time siden):

MDG er kanskje det partiet jeg ønsker minst. De er døden for økonomien til folk i distriktene. De er døden for interessen til mange i distriktene.

Jeg bor på landet, hvorfor er partiet døden for økonomien og interessene her?

Endret av griped
  • Liker 5
Skrevet
griped skrev (4 timer siden):

Ja, det nytter fint lite å ha en god økonomi hvis man ikke har en klode å leve på... Jeg er minimalist selv. Sikkert fordi jeg hater husarbeid og ting å tørke støv av :lol:

• Liker 1
Skrevet
griped skrev (11 timer siden):

MDGs grunnfilosofi tiltaler meg.
Hvis verden skal bli et bedre sted, må det være på naturens prinsipper og med bærekraftige metoder.

Dessverre er stormaktenes realpolitikk på en helt annen planet samtidig som MDGs metoder ødelegger eget omdømme.

Skrevet (endret)

Dessverre tror jeg dette venstreekstreme møkkapartiet vil ende over sperregrensen og få for mye makt. Selv om klima og miljø er viktig så bør det gjøres på en ordentelig og realistisk måte.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
PosteMonopolet skrev (27 minutter siden):

Dessverre tror jeg dette venstreekstreme møkkapartiet vil ende over sperregrensen og få for mye makt. Selv om klima og miljø er viktig så bør det gjøres på en ordentelig og realistisk måte.

MDG er vel plassert ganske i sentrum, litt til venstre på aksen. De samarbeider med Høyre i mange kommuner.

«Venstreekstreme» er de nok ikke, haha.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hm. Det faktum at man må skille mellom menneskelig katastrofe og planetens tilstand er kanskje det viktigste avgjørelsen vi (mennesker) må ta.

Per i dag dreper folk hverandre over tekster noen slo inn i steintavler for mange tusen år siden. Tror ikke menneskeheten er helt moden for en slik avgjørelse helt enda.

Teknologisk er det ingen grunn til at vi ikke kan nå målene. For hver utslipp vi har må vi da sørge for riktig kompensering i form av fangst eller transformering. Jeg snakker ikke om "miljøgebyr" eller sånne oppspinn som ikke har noe betyning for naturen. Problemet er at vi er så innmari langt fra å gå i den retningen at jeg vil ikke ofre min livskvalitet til ingen nytte i den store sammenhengen. 

Alt liv på jorden drives av en fusjonsreaktor som ligger 7 lysminutter herfra. Energiforbruket til verden er ofte omtalt som 620 EJ/år, som tilsvarer gjennomsnittlig rundt 20 TW. Modellstudier tilsier at vi vil kunne ta ut omtrent ~20-30 TW av vind og en del mindre med sol. Sola tilfører omtrent 240 W/m2 som gir oss et totalt input på 122.000 TW. Hvis vi tar ut våre 20-30 TW fra denne energien så er det fortsatt bare 0.02 %. Så målet er mulig!

Tilbake til mennesker - Vi klarer ikke enes om usynlige grenser, vi klarer ikke enes om det finnes en eller flere guder, vi klarer ikke engang enes om at jorden er rund. Globalt snakker man om investeringer i størrelsesorden 5% av BNP for å gjennomføre dette. For mange ting du gjør i dag, vil det måtte erstattes av noe annet. Helt ærlig... Won't happen.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
rozon skrev (2 timer siden):

Modellstudier tilsier at vi vil kunne ta ut omtrent ~20-30 TW av vind og en del mindre med sol.

Jada, men problemet er at man trenger andre energikilder når det ikke er sol eller vind. Å lagre energien i gigantiske batteribanker kan man inntil videre bare glemme fordi det er ekstremt dyrt.

Om vinteren hører man ofte i media at ekspertene forklarer at det er høye strømpriser fordi det blåser lite i europa.

Endret av PosteMonopolet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...