trikola Skrevet mandag kl 16:18 Skrevet mandag kl 16:18 (endret) 42 minutes ago, Mr.M said: btw, hvis den fasongen er et sjakktrekk, hvorfor har da våre forfedre opptil våre dager alltid bygd tradisjonell bau? Fordi fordekket er en arbeidsplattform for dekksmannskapet ved fortøyningen o.l.. X-bow (varemerke - heter det ikke det?) forutsetter at mye av dette gjøres av maskiner og med landstøtte. Slik har det ikke alltid vært. For bare å nevne en grunn. Endret mandag kl 16:20 av trikola
Sovna Skrevet mandag kl 16:28 Skrevet mandag kl 16:28 (endret) nebrewfoz skrev (28 minutter siden): Jeg prøvde bare å lokke deg utpå til å si litt mer om hvorfor dine bekjente var så skuffet. Og det gjorde du! Hva er det med de tyske fregattene som gjør dem å foretrekke? Mer 'ordnung muss sein' enn hos britene? Hvilket historisk omdømme har britisk produksjon av elektriske komponenter? Kvalitet generelt. På bilindustri t.eks.. For noen ti-år siden sa man at det var et minimumskrav å ha med seg en svær verktøykasse hvis du skulle på litt lengre tur med den posche, britiske bilen din. Og i dag elektronikk?. Hva jeg vet så er er en god del avansert elektronikk outsourcet til Kina. Og når de får problemer sitter de i saksa. De har jo ikke kompetansen. Hvor mye tjafs denne skuta til britene er stappet med lurer jeg sannelig på. Skjer det noe avansert så blir skipet kanskje inaktivt og de som kan fikse det er alt annet enn briter. Drar´n muligens langt nå. Men jeg liker ikke fish&chips likevel.. Endret mandag kl 16:29 av Sovna
Duriello Skrevet mandag kl 16:28 Skrevet mandag kl 16:28 Sovna skrev (13 minutter siden): I Nordsjøen og ruskevær gjør disse korvettene du referer til mest sannsynlig 0 knop. De holder seg hjemme. En viss størrelse på skipet tipper jeg du må ha når du skal kjempe deg igjennom et illsint hav. De egner seg best innaskjærs. Ikke at det er dårlige båter, vi kunne godt hatt flere av dem.
Sovna Skrevet mandag kl 16:37 Skrevet mandag kl 16:37 Duriello skrev (2 minutter siden): De egner seg best innaskjærs. Ikke at det er dårlige båter, vi kunne godt hatt flere av dem. Hva blir egentlig det store bruksområde for slike? Minelegging fra fiende? Og gedigne u-båter er vel ikke særlig interessert i å kjøre på skjær, på grunn, eller rote seg inn i oppdrettsfisk og hummerteiner.. Kanskje en båt som passer meg? Jeg liker også koselige og fredelige turer innaskjærs. Uten å gjøre en dritt.
Mr.M Skrevet mandag kl 16:38 Skrevet mandag kl 16:38 ser at ubåtene vi har bestilt fra Tyskland koster halvparten pr. stk i forhold til stk. prisen på nye fregatter. "hvorfor"? hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg gjerne trodd det var omvendt, fordi ubåter fortoner seg mer innviklet og avansert. Men slik er det åpenbart ikke.
Mr.M Skrevet mandag kl 16:44 Skrevet mandag kl 16:44 Sovna skrev (2 minutter siden): Og gedigne u-båter er vel ikke særlig interessert i å kjøre på skjær, på grunn, eller rote seg inn i oppdrettsfisk og hummerteiner.. russerne er jo beryktet for å snike innaskjærs, i alle fall over hos svenskene. 1
nebrewfoz Skrevet mandag kl 16:46 Skrevet mandag kl 16:46 27 minutes ago, Sovna said: I Nordsjøen og ruskevær gjør disse korvettene du referer til mest sannsynlig 0 knop. De holder seg hjemme. De er ikke laget for å gå på Nordsjøen. De er laget for å gå hurtig innaskjærs, og for å fyre NSM mot fiendtlige fartøyer fra en posisjon i ly av holmer og skjær.
Krig og fred Skrevet mandag kl 16:58 Forfatter Skrevet mandag kl 16:58 (endret) 30 minutes ago, Sovna said: Hvilket historisk omdømme har britisk produksjon av elektriske komponenter? Kvalitet generelt. På bilindustri t.eks.. For noen ti-år siden sa man at det var et minimumskrav å ha med seg en svær verktøykasse hvis du skulle på litt lengre tur med den posche, britiske bilen din. Britene har en imponerende forsvarsindustri. Å hevde at britene ikke kan levere kvalitet er en veldig spesiell mening å ha. Endret mandag kl 16:58 av Krig og fred 1
Jalla21 Skrevet mandag kl 16:59 Skrevet mandag kl 16:59 Mr.M skrev (19 minutter siden): ser at ubåtene vi har bestilt fra Tyskland koster halvparten pr. stk i forhold til stk. prisen på nye fregatter. "hvorfor"? hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg gjerne trodd det var omvendt, fordi ubåter fortoner seg mer innviklet og avansert. Men slik er det åpenbart ikke. Hvordan kommer du frem til det? Bestillingen som ble gjort i 2021 for 4 stk 212CD var på 45 milliarder kroner. Noe som blir 11,25 milliarder pr ubåt. I etterkant er det bestilt 2 esktra ubåter som sannsynligvis koster litt mindre pr stk.
Mr.M Skrevet mandag kl 17:22 Skrevet mandag kl 17:22 Jalla21 skrev (19 minutter siden): Hvordan kommer du frem til det? Bestillingen som ble gjort i 2021 for 4 stk 212CD var på 45 milliarder kroner. Noe som blir 11,25 milliarder pr ubåt. I etterkant er det bestilt 2 esktra ubåter som sannsynligvis koster litt mindre pr stk. fregattene er anslått koste rundt 130 milliarder, dvs. minst 25 milliarder/stk altså over dobbelte av ubåt
Jalla21 Skrevet mandag kl 17:36 Skrevet mandag kl 17:36 (endret) Mr.M skrev (30 minutter siden): fregattene er anslått koste rundt 130 milliarder, dvs. minst 25 milliarder/stk altså over dobbelte av ubåt Du har selvsagt rett, men for å sammenligne må vi vite hva som inngår i prisene. Det har jeg ingen oversikt over. Når det er sagt så er det kanskje ikke så rart at fregattene koster mer, for de er mye større enn en ubåt. De inneholder mange flere systemer/komponenter. Og det blir nok enda mer, for prisen på helikoptre til fregattene er fortsatt ikke med. Endret mandag kl 17:53 av Jalla21
Sjørøver Skrevet mandag kl 17:42 Skrevet mandag kl 17:42 (endret) Duriello skrev (2 timer siden): De egner seg best innaskjærs. Ikke at det er dårlige båter, vi kunne godt hatt flere av dem. Det morsomme er at de har ca like mye ildkraft som en fregatt. 6 NSM og samme kanon. Det er ganske heftig. Og angående høyde på styrehus som ble diskutert tidligere. Fregattene vi har nå går inn om det blir over 6 meter sjø. De har ikke noe ute der å gjøre da. Det blir fort mye bevegelse da. 7-14 meter er det absolutt værste å være ute i. Det at styrhuset er høyt gir deg god oversikt og mer plass. Det er jo fint når man kjører SAR eller nordsjø traktor. Men det gir også mye mer bevegelse. Og på en fregatt så skjer det meste av betydning i et lukket rom midt inne i båten. Bakdelen med omvendt baug er vind. De blir skikkelig dårlige med vind i siden. Endret mandag kl 18:38 av Sjørøver 1
Trestein Skrevet mandag kl 17:57 Skrevet mandag kl 17:57 Sovna skrev (1 time siden): I Nordsjøen og ruskevær gjør disse korvettene du referer til mest sannsynlig 0 knop. De holder seg hjemme. En viss størrelse på skipet tipper jeg du må ha når du skal kjempe deg igjennom et illsint hav. Ja ubrukelige i hardt vær. Tenker på Jageren Stord som ble kjøpt under eller etter krigen. Anngrep Scharnhorst ed 30knop i full storm utenfor Nordkapp. 1
Trestein Skrevet mandag kl 18:05 Skrevet mandag kl 18:05 Pop skrev (10 timer siden): Det er vel kun Akula som er så raske. Så må man huske at en ubåt i den hastigheten bråker som helvete og vil kunne skytes etter på mange mils avstand. Jeg er mer bekymret etter Strømmens uttalelser, han er ikke negativ uten grunn. I dagens militære miljø ser ikke ubåter i nærheten ut til å være den største trusselen, ihvertfall ikke sammenlignet med trusler fra luften. Når da Type26 beskrives som i beste fall forrige generasjons luftvern virker det ikke bra. Får håpe det satses hardt på den utviklingen frem mot byggingen av våre. Er også overrasket over størrelsen på T26, med tanke på Norges historiske satsing på mindre men likevel effektive båter som MTB i flere utgaver. Håper det ikke kun ble levering som trumfet alt av andre egenskaper... Tror det er fler. Alfa PAPa yasen osv kan gjøre over 35knop. Disse ubåtene har jo ofte atomraketter til å utslette flere land om de vil. Tror ikke de er helt ufarlige
Sovna Skrevet mandag kl 18:37 Skrevet mandag kl 18:37 Trestein skrev (38 minutter siden): Tenker på Jageren Stord som ble kjøpt under eller etter krigen. Anngrep Scharnhorst ed 30knop i full storm utenfor Nordkapp. Er nok ikke etter siden den var i konflikt med Scarnhorst.
Pop Skrevet mandag kl 18:59 Skrevet mandag kl 18:59 52 minutes ago, Trestein said: Tror det er fler. Alfa PAPa yasen osv kan gjøre over 35knop. Disse ubåtene har jo ofte atomraketter til å utslette flere land om de vil. Tror ikke de er helt ufarlige Alfa/Alpha er vel bare NATOs betegnelse på Akula-båten. De var vel påstått å klare over 40 knop under vann. Godt mulig påstanden var kun russisk.
Trestein Skrevet mandag kl 19:20 Skrevet mandag kl 19:20 Sovna skrev (36 minutter siden): Er nok ikke etter siden den var i konflikt med Scarnhorst. Den ble vel kjøpt i 43 og fikk norsk besetning, den ble overtatt av den Norske marinen i 1946. Den andre vi kjøpte ble senket på D dagen. Så ved sjøslaget med scharnhorst var båten engelsk men med norsk besetning. Jeg er usikker på navnet den hadde i 43 HMS Success het den først, senere stord. Det var opprinnelig en S-class destroyer. Den hadde 40 000hk. 1
Jarmo Skrevet mandag kl 19:23 Skrevet mandag kl 19:23 Trestein skrev (2 minutter siden): Den ble vel kjøpt i 43 og fikk norsk besetning, den ble overtatt av den Norske marinen i 1946. Den andre vi kjøpte ble senket på D dagen. Så ved sjøslaget med scharnhorst var båten engelsk men med norsk besetning. Jeg er usikker på navnet den hadde i 43 HMS Success het den først, senere stord. Det var opprinnelig en S-class destroyer. Den hadde 40 000hk. https://snl.no/Stord_-_jager
Trestein Skrevet mandag kl 19:28 Skrevet mandag kl 19:28 Jarmo skrev (1 minutt siden): https://snl.no/Stord_-_jager Det står i linken din. Jeg levde ikke de gangen så her må jeg lene meg på wiki og andre kilder. Har lest mye om den og konvoiene. Favoritt boken min er HMS ulysses Stord ble kjøpt fra Storbritannia i 1946 Historie Stord i 1943 Av M. Mathiesen/Riksarkivet. Lisens: Norske gaster gjør klar nye torpedoer på jageren Stord etter å ha deltatt i senkningen av Scharnhorst Zimmerman, E A (Lt) Royal Navy official photographer/© IWM A 21212. Lisens: Begrenset gjenbruk Stord var opprinnelig en britisk jager i S-klassen, og ble sjøsatt 3. april 1943 under navnet HMS Success. Skipet ble overtatt av den norske marinen samme år, og heiste norsk flagg første gang 26. august 1943. Kapteinløytnant Skule V. Storheill var skipssjef, og de overlevende fra jageren Eskdale utgjorde den største delen av mannskapet. Det deltok i eskortering av Murmansk-konvoier og ved senkningen av det tyske slagskipet Scharnhorst 26. desember 1943. Stord var med under invasjonen i Normandie i 1944 hvor det støttet landgangen og bombarderte tyske stillinger på Sword Beach og Juno Beach. Fra slutten av 1944 og frem til slutten av krigen deltok skipet igjen i eskorte av Murmansk-konvoier. Stord ble kjøpt fra Storbritannia i 1946, og var i bruk frem til skipet ble utrangert i 1959 og solgt for opphugging. 2
sk0yern Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Selv islamister bruker israelske varer. Da bør det være innafor for fregattene også tenker jeg. En slags ironi i at den ikke avfyrte. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå