Sovna Skrevet fredag kl 18:05 Skrevet fredag kl 18:05 15 åringen som nylig satt en buss i fyr slippes allerede ut. Om enn midlertidig. Det har vel kommet frem at denne tenåringen begår kriminelle handlinger i et tempo som andre skifter undertøy. Fotlenke er altså det nye. Kan man stole på dette? Vi har vel stadig hørt historier om politiet som ikke rekker frem mennesker med trygghetsalarm, å ta truende som overskrider en avstand til offer etc. Hvorfor skal det bli noe tryggere nå med lenker. Noen skal jo overvåke dette, det skal foretas utrykning(helst rekke frem i tide), og kanskje bli prioritert bort når noe annet skjer samtidig. Er fotlenke på kriminelle et stort trygghetsløft til samfunnet vårt? 1 2
Duriello Skrevet fredag kl 18:09 Skrevet fredag kl 18:09 Så de vurderte fotlenke og hjemmesoning på Arne Bye også, jeg kan godt betale litt ekstra skatt sånn at han slipper å sone hjemme altså.👍
torbjornen Skrevet fredag kl 18:17 Skrevet fredag kl 18:17 15-åringen hevdar sjølv at bussbrannen var eit uhell. Elles er det ikkje heime han skal sone, men på ein barnevernsinstitusjon. Eg håpar at han kan bli betre, og ikkje verre av å vere der. Samt at dei har eit skikkeleg vakthald, og at ein ikkje sender folk åleine på jobb slik som i det mykje omtalte butreningstilbodet i Oslo. 1
geir__hk Skrevet lørdag kl 08:27 Skrevet lørdag kl 08:27 14 hours ago, Duriello said: Så de vurderte fotlenke og hjemmesoning på Arne Bye også, jeg kan godt betale litt ekstra skatt sånn at han slipper å sone hjemme altså. Mulig jeg tar feil, men har trodd at fotlenke er billigere for samfunnet enn å drifte et fengsel (ser bort fra tilfeller der subjektet holdes på institusjon). Jeg tenker besparelsen på drift/vedlikehold av bygg, mat til insatte, lønn til ansatte, etc. 1
Duriello Skrevet lørdag kl 08:36 Skrevet lørdag kl 08:36 geir__hk skrev (7 minutter siden): Mulig jeg tar feil, men har trodd at fotlenke er billigere for samfunnet enn å drifte et fengsel (ser bort fra tilfeller der subjektet holdes på institusjon). Jeg tenker besparelsen på drift/vedlikehold av bygg, mat til insatte, lønn til ansatte, etc. Joda, det er det. Men dersom han holdes i fengsel fremfor soning hjemme, så øker sjansene for flere voldelige hendelser mot denne personen, og det synes jeg det er verdt. 😉 1
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 08:46 Skrevet lørdag kl 08:46 torbjornen skrev (14 timer siden): 15-åringen hevdar sjølv at bussbrannen var eit uhell. Hvor uheldig er det mulig å være? Skal ganske mye til
vampyrica Skrevet lørdag kl 08:53 Skrevet lørdag kl 08:53 https://www.nettavisen.no/nyheter/eirik-jensen-nekter-a-ga-med-fotlenke/s/5-95-2557804 Ja 21 år og dette er sånn det ender… Helt sykt hvordan kriminelle kommer ut og har null empati med 15 åringen heller. 1
mobile999 Skrevet lørdag kl 08:56 Skrevet lørdag kl 08:56 Sovna skrev (14 timer siden): det skal foretas utrykning(helst rekke frem i tide) Skal det? Min forståelse er at fotlenke brukes f.eks. dersom fengsel er fullt og at fotlenken overvåker at den holder seg hjemme. Dersom den ikke holder seg hjemme er betingelsene for soningen brutt og soningen må da uansett gjøres i fengsel når det omsider er ledig. Altså ingen utrykning for noe som helst dersom fotlenken ikke er hjemme.
Sovna Skrevet lørdag kl 13:02 Forfatter Skrevet lørdag kl 13:02 mobile999 skrev (4 timer siden): Skal det? Min forståelse er at fotlenke brukes f.eks. dersom fengsel er fullt og at fotlenken overvåker at den holder seg hjemme. Dersom den ikke holder seg hjemme er betingelsene for soningen brutt og soningen må da uansett gjøres i fengsel når det omsider er ledig. Altså ingen utrykning for noe som helst dersom fotlenken ikke er hjemme. Men fotlenken er vel ikke laget av jern og tjoret fast rundt kjøleskapet? Ikke er han vel låst inne i kåken heller. Erú gæærn nok tenker jeg, så kan enhver psyko gå utenfor å utøve faenskap mot noen.. Eller er det noe jeg har misset? 1
aklla Skrevet lørdag kl 13:08 Skrevet lørdag kl 13:08 (endret) Sovna skrev (9 minutter siden): Men fotlenken er vel ikke laget av jern og tjoret fast rundt kjøleskapet? Ikke er han vel låst inne i kåken heller. Erú gæærn nok tenker jeg, så kan enhver psyko gå utenfor å utøve faenskap mot noen.. Eller er det noe jeg har misset? Han er ikke låst fast fysisk med kjetting nei, men det går alarmer hos politiet om den enten blir tuklet med, går tom for strøm eller han beveger seg utenfor huset/eiendommen. Så, han er ikke låst fast, men politiet kommer raskt om han går utenfor ett godkjent område. Det kan så klart være mulig å reise til og fra jobb også, men fortsatt må dette området være godkjent. Fotlenke rapportere hvor du er til enhver tid med kun godkjente områder du kan være på. Alt utenfor dette betyr i praksis at man må fengsel. Husarrest er vel en bedre beskrivelse, men i stedet for at foreldrene sier du ikke skal gå ut, så er det politiet som sier det og håndhever det med en fastlåst GPS-sporing. Hva trodde du fotlenke var? Ett refleksbånd det står "fengslet" på? Endret lørdag kl 13:13 av aklla 2
Sovna Skrevet lørdag kl 13:26 Forfatter Skrevet lørdag kl 13:26 aklla skrev (15 minutter siden): Så, han er ikke låst fast, men politiet kommer raskt om han går utenfor ett godkjent område. Ja, og den har vi sett mang et eksempel på ikke skjer. Her min skepsis slår inn. Det er forskjell på teori og praksis. aklla skrev (15 minutter siden): Hva trodde du fotlenke var? Ett refleksbånd det står "fengslet" på? Neida, men jeg hadde gått for jern.. 1
aklla Skrevet lørdag kl 13:29 Skrevet lørdag kl 13:29 Sovna skrev (2 minutter siden): Neida, men jeg hadde gått for jern.. Vinkelsliper tar slikt ganske raskt. 1
Tussi Skrevet lørdag kl 13:30 Skrevet lørdag kl 13:30 torbjornen skrev (19 timer siden): 15-åringen hevdar sjølv at bussbrannen var eit uhell. Elles er det ikkje heime han skal sone, men på ein barnevernsinstitusjon. Eg håpar at han kan bli betre, og ikkje verre av å vere der. Samt at dei har eit skikkeleg vakthald, og at ein ikkje sender folk åleine på jobb slik som i det mykje omtalte butreningstilbodet i Oslo. Uhell ja,han snublet sikkert ut av bussen uten å rekke å si fra om brannen også... 1
The Avatar Skrevet lørdag kl 14:12 Skrevet lørdag kl 14:12 Sovna skrev (54 minutter siden): Men fotlenken er vel ikke laget av jern og tjoret fast rundt kjøleskapet? Ikke er han vel låst inne i kåken heller. Erú gæærn nok tenker jeg, så kan enhver psyko gå utenfor å utøve faenskap mot noen.. Eller er det noe jeg har misset? Eg trur du blandar saman fotlenke og omvendt voldsalarm. Soning med fotlenke har ikkje til formål å stoppe kriminalitet, formålet er ein kombinasjon av å vite kvar fangen oppheld seg og å få eit varsel dersom vedkommande forlet det området som han til ei kvar tid har lov til å opphalde seg. Denne posisjonslogginga har også den fordelen at dersom det skulle oppstå mistanke om at arrestanten har begått kriminalitet så kan ein enkelt sjekke loggen for å få bekrefta at arrestanten var på rett stad til rett tid. Politiet kan rykke ut dersom den som er i husarrest forlater heimen, men det som skjer i praksis er at arrestanten blir ringt opp for eventuell forklaring. Om forklaringa ikkje er god nok så blir hendinga loggført og vil føre til framtidige konsekvensar som forlenga straff, omgjering til vanleg fengsel, og liknande. Om den som soner med fotlenke vil begå kriminalitet så er det ingenting som hindrer det sjølv om alarmen står og uler. Tilsvarande er det heller ikkje noko problem å klippe av seg fotlenka eller rett og slett ikkje lade batteriet. Det som er vanskeleg er å manipulere fotlenka utan at det fører til alarm. 1 2
torbjornen Skrevet lørdag kl 19:25 Skrevet lørdag kl 19:25 Tussi skrev (1 time siden): Uhell ja,han snublet sikkert ut av bussen uten å rekke å si fra om brannen også... Retten får nok betre innsikt i detaljane i handlingsgangen enn det ein får gjennom media. Eg tenkjer at vi får overlate til dommarane å avgjere kva som har skjedd og kvifor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå