Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

39 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      10
    • De er litt feil.
      2
    • De er litt rett.
      18
    • De er svært rett.
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feminin/maskulin spenner over begge kjønn i ulik grad. Man må kanskje se på andre parametre for hvilke typer mennesker som velger seg det offentlige /politiker som karrierevei i dag. Har denne gruppen endret seg siste 50 årene? Er det andre intensiver for å være med å "styre landet" i dag?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
27 minutes ago, leticia said:

Gjør ikke danske kvinner også det da? I Danmark har de en streng innvandringspolitikk. Kvinnelig statsminister også, fra sosialdemokratene (Arbeiderpartiets "søsterparti"). 

https://www.nrk.no/nyheter/danmark-vil-presse-eu-til-strengere-innvandringspolitikk-1.17470677

Kanskje du rett og slett må finne årsaksforklaringer andre steder enn at kvinner er skyld i alt som er galt i samfunnet 🫣

(Hint, det sitter flere menn enn kvinner på Stortinget). 

Hadde Vesten fulgt menns stemmemønster hadde ikke Europa hatt like store problemer de har i dag.

Det er spesielt unge og naive kvinner som er problemet. Etter at kvinner gifter seg og får barn endrer de ofte stemme mønster og stemmer mer bærekraftig.

Endret av hocanee
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
pølsemaker skrev (12 minutter siden):

Feminin/maskulin spenner over begge kjønn i ulik grad. Man må kanskje se på andre parametre for hvilke typer mennesker som velger seg det offentlige /politiker som karrierevei i dag. Har denne gruppen endret seg siste 50 årene? Er det andre intensiver for å være med å "styre landet" i dag?

Som eks - politiker så kan jeg svare på hva som var mitt grunnlag for å starte i politikken. Det var fordi jeg var samfunnsengasjert, og ønsket å gjøre en forskjell for urettferdighet i samfunnet. Jeg hadde ingen ambisjoner om å "bli rik" av det. Jeg tror mange starter der. 

Det jeg la merke til i kommunepolitikken, er at det var en overvekt av "gamle gubber" som satt i kommunestyret for at det var "status" for dem å være litt lokalkjent. De følte seg viktige. Å du å du for noen hersketeknikker enkelte hadde mot oss yngre kvinner. Det var hyggeligere folk også, også blant mannfolka, som tok imot oss med åpne armer (og hjerter), bare så det er sagt. 

Det jeg merket blant noen av de unge kvinnene var et det var slitsomt for dem å kombinere studier / jobb, med barn og politikk. Jeg hadde ikke det problemet ettersom jeg var godt dekket på hjemmebane med en mann som tok et like stort ansvar for hjem og barn som meg selv. 

Vel uansett. Jeg kom til et veiskille om jeg skulle satse på idrett eller politikk (for jeg går all in når jeg bestemmer meg for noe). Idretten vant den kampen (delvis pga at jeg syns at politikken gikk aaaaltfor treigt, i forhold til hvor kjapt jeg kunne tenke meg at positive endringer skulle skje). 

Hvilke typer som velger seg politikk er vanskelig å svare deg på. Jeg tror at som ellers i andre sammenhenger, så er gruppen sammensatt. Skal jeg peke på noe spesielt så en blanding av folk som vil mele sin egen kake, og de som bryr seg om landet og folket i det. (Sistnevnte, som jeg mener er den største gruppen innad i gruppa, har en vidt forskjellig tankegang / løsning på hvordan man når frem til det beste resultatet, så derfor samles folk i forskjellige partier. Forsåvidt sunt det, men jeg skulle ønske at man på landsbasis kunne hatt litt større samarbeid (kanskje t.o.m regjeringssamarbeid) uavhengig av blokkene, slik at man i større grad kunne sett alle landets innbyggere. Mindre splittelse, og en anerkjennelse av andre borgeres behov m.a.o. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det har vært en høyredreining for unge kvinner og. Flere enn før stemmer Høyre/FRP.

Jeg har en konkret mistanke om at alle de unge jentene i skolegården som ble kalt "hore" av den pakistanske gjengen ikke lar seg narre av SV/R/MDG retorikk om at innvandring er strålende... :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
hocanee skrev (47 minutter siden):

Hadde Vesten fulgt menns stemmemønster hadde ikke Europa hatt like store problemer de har i dag.

Det er spesielt unge og naive kvinner som er problemet. Etter at kvinner gifter seg og får barn endrer de ofte stemme mønster og stemmer mer bærekraftig.

Så da jeg var ung og naiv og stemte FRP (og også var politisk aktiv i FRP) så var jeg altså et problem. Ja, enig med deg der. Man modnes etterhvert. 

Vi har sikkert forskjellig syn på hva det vil si å være bærekraftig. F.eks så er  Norge veldig dårlig selvforsynt med mat, og veldig avhengig av å handle med / samarbeide med EU. Vi kan heller ikke bare sende innvandrere "hjem" da har vi ikke nok folk i samfunnet til å utføre alle jobbene våre. (Ellers enig i at innvandring fra visse land er mer risky enn innvandring fra andre land). 

Hvis du med å stemme "mer bærekraftig " tenker på stemme borgerlig,  så vil nok det å få barn føre til at kvinner velger å stemme på partier som faktisk bryr seg om kvinner og barn. Som SV, AP, V. (Jeg gikk iallefall den veien selv.

Jeg mener det mest bærekraftige er om man samarbeider på tvers av blokkene, slik at alle borgere i samfunnet blir mer hørt enn i dag. Ikke at blokkene nærmest er "interesseorganisasjoner for fattig og rik". Og at man svitsjer mellom blokkene hvert 4 - 8 år, fordi vi nordmenn alltid er misfornøyd samme hva vi får.

Jeg syns det er helt vanvittig hvor stort fokus 35 milliarder (formuesskatten) av et budsjett på 2250 milliarder har fått i valgkampen. Det er andre steder det brenner mer (bokstavelig talt, ) i søreuropa pga klimaforandringer, i Ukraina pga Putin, og i USA (pga et forsøk på å fjerne demokrati og rettigheter der borte). Utenrikspolitikken burde hatt et større fokus. Den er viktig for det som skjer innad i Norge også.

Så nei, det er ikke unge naive kvinner som er problemet, problemet er partier (eller enkeltpersoner som frir til unge naive menn med antimiljø, antifeminisme, antiwoke og antidemokrati som fokus).

Jeg skjønner jo at du tenker på innvandring, i din kommentar, poenget mitt er at vi har endel andre ting å løse i samfunnet enn for mye innvandring. Selv om også jeg mener vi må bevege oss mer mot Danmark fremfor Sverige i innvandringspolitikken. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Har vært borti masse egoistiske kvinnfolk fra det offentlige jaget selv bort ett par for noen uker siden 

Men ingen menn? Mulig du er litt farget av negative erfaringer, noe som er forståelig.

• Liker 4
Skrevet (endret)
lada1 skrev (5 timer siden):

Ja verden hadde kanskje blitt bedre med kvinner på toppene

Ikke det jeg skrev. Jeg skrev at verden hadde blitt et bedre sted uten denne radikaliserings-propaganden som råtner hjernene til unge menn.

Og med "unge menn" mener jeg også unge menn blant våre egne. Ikke bare blant "de andre", bare for å referere til en annen respons som prøvde å bruke frykten for "de andre" for å rettferdiggjøre det misogyniske narrativet om at kvinner ikke er skikket til å ta visse avgjørelser.

En slags "to fluer i en smekk"-radikalisering; man sår tvil og mistro om en gruppe (kvinner), ved å appellere til frykten for en annen gruppe (innvandrere). Da isolerer man målgruppa (unge menn, eller menn generellt) fra disse to gruppene, og gjør det enklere å manipulere disse mennene til å kjempe for deres sak.

Og det er langt ifra kun pakistanske gjenger eller andre mørkhudete som kjemper denne saken..

Og man ser nå at denne tråden har utviklet seg til å preke om "innvandrere, de kjempeskumle innvandrere". Frykt og mistro til en gruppe, leder jaggu lynkjapt til frykt og mistro til en annen.

Imens, så sliter unge folk med å komme seg inn på bolimarkedet. Og flere og flere kaster bort dyrebar tid av sine liv ved å la seg distrahere av "kvinner, de er så irrasjonelle, ikke sant", og "kjempeskumle innvandrere har skylden for alt".

Jeg kom til å tenke på en annen gang dette temaet ble tatt opp, og en post lød noe som dette;

"Det burde være lov å si at menn burde ha frihet til å uttrykke seg maskulint uten å bli kalt sexist!

Og det burde være lov å synes at det er nok innvandring uten å bli kalt rasist"

Ironien ved at de to setningene ble skrevet rett etter hverandre var rett og slett overdøvende. Og ingen andre så det.

Så jeg sier det rett ut; voldelige handlinger begått av kriminelle innvandrere er uttrykk av giftig maskulinitet. Så når folk kritiserer, eller er oppgitt over vold begått av kriminelle innvandrere, så er de i praksis kritisk og oppgitt over uttrykk av giftig maskulinitet. Giftig maskulinitet er rotårsaken til "svenske tilstander", eller hvilken hundefløyte som er populær til dags dato.

Men kanskje kritikerne ikke vil si det rett ut på den måten? For det betyr at de er de samme feministiske, politisk korrekte gledesdreperne de hevder også ødelegger samfunnet. Glem hele den "frykt for å bli stempla som rasist"-greia. Å bli stempla som politisk korrekt er den største frykten av alt. Får det til å gå kaldt nedover ryggraden. Så de gjør det eksklusivt til en "innvandrer"-sak. "De hører ikke til her. De er inkompatible med vestlige verdier". Som får dem til å fremstå som rasistiske rasshøl.

Dette er en antakelse som tar for gitt at de faktisk ønsker å kritisere innvandring i god tro, uten at de faktisk er rasistiske rasshøl. Bare sånn i tilfelle noen her inne ikke liker tanken på insinueringen om at de kanskje er rasistiske rasshøl. Merkelig nok har de null problem med at ideen om at kvinner er mindre kvalifisert enn menn til å ta politiske avgjørelser, blir debattert som en legitim og normal ide.

Her er en ide; hvis innvandreres voldelige handlinger, som er uttrykk av giftig maskulinitet, gjør dem inkompatible med vestlige verdier, så betyr det at uttrykk av giftig maskulinitet er inkompatible med vestlige verdier. Ergo, etniske norske menn som utøver uttrykk av giftig maskulinitet, er inkompatible med vestlige verdier. Ikke ifølge meg, men denne logikken som blir kastet rundt hele tiden.

Så hva med å opprettholde samme standard for etniske vestlige? Såklart, man risikerer jo å bli stempla som en "blind sau innenfor den politisk korrekt eliten", men i det minste trenger man ikke være redd for å bli stempla som en "istofob" lenger.

Endret av AtterEnBruker
skrivefeil
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (16 minutter siden):

Men ingen menn? Mulig du er litt farget av negative erfaringer, noe som er forståelig.

Mener du at kvinner er mindre egoistiske enn menn? I så fall hva begrunner du det med?

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Jeg spurte en mann. Menn stemmer blått fordi de vil bli rike. 

Hva med menn som stemmer rødt da? Jeg er blåere enn min mann. Gått fra blåruss til blågrønn 😅

• Liker 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke det jeg skrev. Jeg skrev at verden hadde blitt et bedre sted uten denne radikaliserings-propaganden som råtner hjernene til unge menn.

Og med "unge menn" mener jeg også unge menn blant våre egne. Ikke bare blant "de andre", bare for å referere til en annen respons som prøvde å bruke frykten for "de andre" for å rettferdiggjøre det misogyniske narrativet om at kvinner ikke er skikket til å ta visse avgjørelser.

En slags "to fluer i en smekk"-radikalisering; man sår tvil og mistro om en gruppe (kvinner), ved å appellere til frykten for en annen gruppe (innvandrere). Da isolerer man målgruppa (unge menn, eller menn generellt) fra disse to gruppene, og gjør det enklere å manipulere disse mennene til å kjempe for deres sak.

Og det er langt ifra kun pakistanske gjenger eller andre mørkhudete som kjemper denne saken..

Og man ser nå at denne tråden har utviklet seg til å preke om "innvandrere, de kjempeskumle innvandrere". Frykt og mistro til en gruppe, leder jaggu lynkjapt til frykt og mistro til en annen.

Imens, så sliter unge folk med å komme seg inn på bolimarkedet. Og flere og flere kaster bort dyrebar tid av sine liv ved å la seg distrahere av "kvinner, de er så irrasjonelle, ikke sant", og "kjempeskumle innvandrere har skylden for alt".

Jeg kom til å tenke på en annen gang dette temaet ble tatt opp, og en post lød noe som dette;

"Det burde være lov å si at menn burde ha frihet til å uttrykke seg maskulint uten å bli kalt sexist!

Og det burde være lov å synes at det er nok innvandring uten å bli kalt rasist"

Ironien ved at de to setningene ble skrevet rett etter hverandre var rett og slett overdøvende. Og ingen andre så det.

Så jeg sier det rett ut; voldelige handlinger begått av kriminelle innvandrere er uttrykk av giftig maskulinitet. Så når folk kritiserer, eller er oppgitt over vold begått av kriminelle innvandrere, så er de i praksis kritisk og oppgitt over uttrykk av giftig maskulinitet. Giftig maskulinitet er rotårsaken til "svenske tilstander", eller hvilken hundefløyte som er populær til dags dato.

Men kanskje kritikerne ikke vil si det rett ut på den måten? For det betyr at de er de samme feministiske, politisk korrekte gledesdreperne de hevder også ødelegger samfunnet. Glem hele den "frykt for å bli stempla som rasist"-greia. Å bli stempla som politisk korrekt er den største frykten av alt. Får det til å gå kaldt nedover ryggraden. Så de gjør det eksklusivt til en "innvandrer"-sak. "De hører ikke til her. De er inkompatible med vestlige verdier". Som får dem til å fremstå som rasistiske rasshøl.

Dette er en antakelse som tar for gitt at de faktisk ønsker å kritisere innvandring i god tro, uten at de faktisk er rasistiske rasshøl. Bare sånn i tilfelle noen her inne ikke liker tanken på insinueringen om at de kanskje er rasistiske rasshøl. Merkelig nok har de null problem med at ideen om at kvinner er mindre kvalifisert enn menn til å ta politiske avgjørelser, blir debattert som en legitim og normal ide.

Her er en ide; hvis innvandreres voldelige handlinger, som er uttrykk av giftig maskulinitet, gjør dem inkompatible med vestlige verdier, så betyr det at uttrykk av giftig maskulinitet er inkompatible med vestlige verdier. Ergo, etniske norske menn som utøver uttrykk av giftig maskulinitet, er inkompatible med vestlige verdier. Ikke ifølge meg, men denne logikken som blir kastet rundt hele tiden.

Så hva med å opprettholde samme standard for etniske vestlige? Såklart, man risikerer jo å bli stempla som en "blind sau innenfor den politisk korrekt eliten", men i det minste trenger man ikke være redd for å bli stempla som en "istofob" lenger.

Applaus 👏👏👏

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
wampster skrev (25 minutter siden):

Mener du at kvinner er mindre egoistiske enn menn? I så fall hva begrunner du det med?

Jeg mener at det var veldig fokus på at damer er egoistiske, når alle mennesker er egoistiske av natur, i mer eller mindre grad. Vi trenger strengt talt ikke flere menn vs kvinner tråder.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Jeg mener det mest bærekraftige er om man samarbeider på tvers av blokkene, slik at alle borgere i samfunnet blir mer hørt enn i dag. Ikke at blokkene nærmest er "interesseorganisasjoner for fattig og rik". Og at man svitsjer mellom blokkene hvert 4 - 8 år, fordi vi nordmenn alltid er misfornøyd samme hva vi får.

Kombinere det beste fra beste sider. Jeg synes du har et godt poeng

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (24 minutter siden):

Hva med menn som stemmer rødt da? Jeg er blåere enn min mann. Gått fra blåruss til blågrønn 😅

Nettopp 🙂 Generaliseringer gir ikke hele bildet. Det blir ofte feil. 

Men morsomt å diskutere påstanden.

Første gangen jeg stemte, var det på Høyre. Det er rart å tenke på.

Endret av Subara
(Mao. man er ikke født rød eller blå).
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Jeg har en konkret mistanke om at alle de unge jentene i skolegården som ble kalt "hore" av den pakistanske gjengen ikke lar seg narre av SV/R/MDG retorikk om at innvandring er strålende... :)

For en god del år siden overvar jeg en skoledebatt, der alle de ‘vanlige’ ungdomspartiene var representert. Dette var i en periode det var særlig mye snakk om hvor rasistisk Norge var mot mørkhudede, og dette preget debatten.

Da det ble åpnet for spørsmål fra salen tok en jente, en elev ved skolen, ordet. Hun fortalte om hvordan hun som blond etnisk norsk jente på sin forrige skole hadde opplevd rasisme og mobbing, fått høre at hun som blond og ‘frigjort’ var en ‘hore’ osv. og var kjempefrustrert over at ingen av ungdomspolitikerne virker interessert i det hun opplevde som rasisme og diskriminering ved norske skoler der jenter som henne var minoritet. Representanten fra SU prøvde seg med at det riktignok ikke var greit, men at ‘forskning viser’ at rasisme mot mørke var et mye større problem. Resten virket brydd, og den eneste som nikket anerkjennende var representanten fra Fpu. 

Det gjorde inntrykk på meg den gang, og synliggjorde en kulturforskjell og konsekvenser en har snakket mindre om. Dette er som sagt lenge siden, og antallet områder der slike jenter er i minoritet har økt siden den gang. Jeg tror ikke det er utenkelig at en kan få et plutselig skifte, enten i forbindelse med hendelser eller en endring i dekningen av problemet. Da håper jeg vi klarer å unngå at responsen på den hodeløse og uannsvarlige innvandringspolitikken blir like hodeløs og uansvarlig. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Subara skrev (38 minutter siden):

Nettopp 🙂 Generaliseringer gir ikke hele bildet. Det blir ofte feil. 

Men morsomt å diskutere påstanden.

Første gangen jeg stemte, var det på Høyre. Det er rart å tenke på.

Mange endrer ståsted ettersom hvor man er i livet. Helt naturlig. Det som er mindre bra er hvis man stemmer det samme som partneren sin, fordi partneren styrer forholdet. Samme når det gjelder foreldre / barn også. At man blir påvirket av dem til å ikke ta selvstendige valg. Ikke bra. 

• Liker 4
Skrevet
herzeleid skrev (19 minutter siden):

For en god del år siden overvar jeg en skoledebatt, der alle de ‘vanlige’ ungdomspartiene var representert. Dette var i en periode det var særlig mye snakk om hvor rasistisk Norge var mot mørkhudede, og dette preget debatten.

Da det ble åpnet for spørsmål fra salen tok en jente, en elev ved skolen, ordet. Hun fortalte om hvordan hun som blond etnisk norsk jente på sin forrige skole hadde opplevd rasisme og mobbing, fått høre at hun som blond og ‘frigjort’ var en ‘hore’ osv. og var kjempefrustrert over at ingen av ungdomspolitikerne virker interessert i det hun opplevde som rasisme og diskriminering ved norske skoler der jenter som henne var minoritet. Representanten fra SU prøvde seg med at det riktignok ikke var greit, men at ‘forskning viser’ at rasisme mot mørke var et mye større problem. Resten virket brydd, og den eneste som nikket anerkjennende var representanten fra Fpu. 

Det gjorde inntrykk på meg den gang, og synliggjorde en kulturforskjell og konsekvenser en har snakket mindre om. Dette er som sagt lenge siden, og antallet områder der slike jenter er i minoritet har økt siden den gang. Jeg tror ikke det er utenkelig at en kan få et plutselig skifte, enten i forbindelse med hendelser eller en endring i dekningen av problemet. Da håper jeg vi klarer å unngå at responsen på den hodeløse og uannsvarlige innvandringspolitikken blir like hodeløs og uansvarlig. 

Dette er en kulturforskjell.

Hodeløs skoleledelse hvis de ikke tok tak i mobbingen av jenta. I Norge kan man ha kjæreste før man gifter seg, og det må informeres om hva det betyr.

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (56 minutter siden):

Kombinere det beste fra beste sider. Jeg synes du har et godt poeng

Takk. Flere partier greier dette i kommunepolitikken, så hvorfor ikke gå for samme løsning nasjonalt? 

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (19 timer siden):

Oh boy, bare vent til du får vite hvem som var i regjering mellom 2013 og de tre første kvartalene av 2021 -- og hvordan det gikk med asylsøkerene, renten, kronekursen og klasseskiller da mennene fikk viljen sin.

Ja, hvordan gikk det?
Jeg svarer kun for perioden 2013-2017 - den beste regjeringen vi noensinne har hatt.
FrP/Høyre-regjeringen overtok ei krone i fritt fall etter Jens Stoltenberg, stigende renter og stor arbeidsledighet etter omstillingen i oljesektoren.

Kan sjekkes ved å sammenligne krona i 2012 mot slutten av 2013 da de overtok.
https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/valutakurser-og-renter/HistoriskeValutakurser/Hovedvalutaerdaglig/Historikk/2012.html
Etter dette sørget ansvarlig pengepolitikk med skattenedsettelser til at kronekursen stabiliserte seg mot hovedvalutaene i årene Jensen var sjef 2013 til 2019 da Ernas svik gjorde at hun trakk FrP ut av regjeringen.

Statens inntekter økte med skattenedsettelser, det ble investert og arbeidsledigheten de overtok etter Stoltenberg gikk kraftig ned. (reelle arbeidsplasser)
Ja, de brukte penger til å ta etterslep på veier og bygge nye i en skala vi aldri har sett siden etterkrigstiden.
Denne regjeringen bruker milliardene til uhjelp (diktatorer), subsidier til det "grønne skiftet", fattige EU-land, asylinnvandring mm.
Penger ut av vinduet.

Asylsøkere: Tallene gikk ned helt til den skapte Syria-krisen.
For Norges del skjedde det ikke så mye før Støre og opposisjonen sendte ut en invitasjon til syrerne om å komme til Norge. Enden på visa var at Høyre inngikk et forlik med Støre og venstresiden om å ta i mot 10 000 syrere. (det kom mer, de var jo inviterte)
Kun FrP stod i mot, men som kjent er det stortingsflertallet som bestemmer. (vel, ikke kjent for alle)

AP kan ikke klandres for krigen Russland startet men de kan klandres for at hundretusener ukrianere velger lille Norge fordi vi tilbyr klart mest sosialstønad av alle land!

Vet ikke om du skrev dette mot bedre vitende, men det er skremmende naivt og basert på feile antagelser.
Dessverre er jeg ikke overrasket over at det falt i smak hos likesinnede.

Denne saken handlet om hvorfor kvinner i stor grad stemmer på venstresiden.
Svaret ditt er ganske forklarende for dette - og sementerer de fleste påstandene i startinnlegget som riktige.

Jeg må også komme med en erkjennelse at jeg ikke er med på en debatt som omhandler å overføre mest mulig eiendeler fra smarte og virksomme til uvirksomme.
Bevarelse av en (begrenset) velferdsstat avhenger av at flertallet bidrar og går i pluss. 
Rødt går lengst av alle ved at de prinsipielt vil frata rike og bedriftseiere sine produksjonsmidler og dele de ut til felleskapet. Utrolig nok er det mange i Norge som deler et slikt syn. (ditt syn?)

Dersom det ikke foreligger et sterkt nok incentiv om innsats for velstand så går Norge til grunne.
Venstresiden med mange kvinner burde ta hintet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...