Gå til innhold

Et godt liv uten styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man jevnt over lever aktivt. Ulike fysiske aktiviteter gjennom hele uka, året rundt. Og går mye til hverdags. Er normalvektig, og har sunt koshold, og får nok søvn.

Sporadisk hang/sit/push-ups. 

Hvor viktig er styrketrening da? 

Blir fysisk og psykisk dårlig av å tenke på helsestudio. (Gå tur sludd og to pluss er mye mer givende). "Hjemme/park"-øvelser er også kjedelig. 

Er det ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ok ja. Hangups, situps og pushups er jo styrketrening. Legg på litt knebøy-varianter og kanskje litt tøying så er du vel i mål når det kommer til styrke. Det er ingen som må gå på gymmet eller ha et hjemmegym. Det er ikke mye som skal til før man får de største fordelene, og det blir raskt avtagende avkastning.

Største fordelen med å trene litt styrke, selv uten gym, er bedre livskvalitet og mindre sjanse for skade når man blir eldre. Styrke og balanse gjør at det er mindre sjanse for at du ramler og skader deg. Og ved å være litt aktiv så vil man kunne gjøre mer og ikke bli lenket fast i en stol eller noe.

Og det aller viktigste er jo å være konsekvent over lang tid, framfor å gjøre ting perfekt i ny og ne. Så fokuser på den fysiske aktiviteten du liker, så blir du å gjøre den oftere og da holde deg i bedre form.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fleirtalet her i landet driv ikkje med styrketrening, så det går sjølvsagt heilt fint å leve utan. Det er mange fordelar med styrketrening, men ikkje noko du drive med.

Skrevet

Utallige generasjoner har levd gode liv uten styrketrening. Kanskje du heller bør jobbe med mental trening? 

Blir fysisk og psykisk dårlig av å tenke på helsestudio.

Hvis du vil ha styrke, så kan du gå tur med en sekk full (eller halvfull) med mursteiner. Gå i skogen, i ujevnt terreng. Hvis du i tillegg spiser godt, vil du få mer muskler og bli sterkere. 

Skrevet
Lagabøter skrev (18 timer siden):

Om man jevnt over lever aktivt. Ulike fysiske aktiviteter gjennom hele uka, året rundt. Og går mye til hverdags. Er normalvektig, og har sunt koshold, og får nok søvn.

Blir fysisk og psykisk dårlig av å tenke på helsestudio. (Gå tur sludd og to pluss er mye mer givende). "Hjemme/park"-øvelser er også kjedelig. 

Er det ok?

Ganske mange faktorer som avgjør om styrketrening er en nødvendighet. Stort sett vil det ikke være en nødvendighet, helsestudio er uansett ingen nødvendighet. Avhengig hvilken jobb man og fysiske krav til den vil man på sikt kunne måtte ty til en eller annen form for styrketrening. Skader og plager er en annen faktor, f.eks må mange med varige ryggskader styrke og vedlikeholde kjernemusklaturen sin for å holde seg yrkesaktiv og oppegående. 

Skrevet (endret)

Er det ok?

De tre viktigste organene for et langt liv er: Hjerte, lunger og lårmuskler(!)
Det betyr at alle former for bevegelse som gir puls og der man bruker beina er gull for helsa.
Uppe gåingen til jogging av og til så har du nok alt du trenger :)

Når det er sagt, så vil enhver styrke du har før du blir gammel bidra til at du blir mindre skrøpelig og svak, så dersom du ønsker denne fordelen burde du jevnlig bruke hele kroppen. Her kan man jo feks prøve svømming eller klattring eller tilsvarende.

Endret av Zepticon
Skrevet (endret)

Er det ok?

Du kan gjøre alt du trenger hjemme. Det er bra og sunt å drive med spesifikk styrketrening. 

Endret av Sjørøver
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

Det er ok ja. Hangups, situps og pushups er jo styrketrening. Legg på litt knebøy-varianter og kanskje litt tøying så er du vel i mål når det kommer til styrke. Det er ingen som må gå på gymmet eller ha et hjemmegym. Det er ikke mye som skal til før man får de største fordelene, og det blir raskt avtagende avkastning.

Største fordelen med å trene litt styrke, selv uten gym, er bedre livskvalitet og mindre sjanse for skade når man blir eldre. Styrke og balanse gjør at det er mindre sjanse for at du ramler og skader deg. Og ved å være litt aktiv så vil man kunne gjøre mer og ikke bli lenket fast i en stol eller noe.

Og det aller viktigste er jo å være konsekvent over lang tid, framfor å gjøre ting perfekt i ny og ne. Så fokuser på den fysiske aktiviteten du liker, så blir du å gjøre den oftere og da holde deg i bedre form.

For min del bidrar styrketrening til dårligere, livskvalitet, i hvert fall mentalt. 

Blir som å ha en sur lærer bak ryggen som sier... husk styrkeøvelsene..... 

Livet mitt består stort sett av å være aktiv, på ulike måter. 

Jeg må kjempe litt med meg selv for å ta noe n hang-ups.... Er det en sur oktoberdag med 3 grader og sludd, har jeg null problem med å motivere meg for ta en tur ut i skogen.... det er jo det som er livet. 

Skrevet
Krig og fred skrev (22 timer siden):

Utallige generasjoner har levd gode liv uten styrketrening. Kanskje du heller bør jobbe med mental trening? 

Hvis du vil ha styrke, så kan du gå tur med en sekk full (eller halvfull) med mursteiner. Gå i skogen, i ujevnt terreng. Hvis du i tillegg spiser godt, vil du få mer muskler og bli sterkere. 

Jeg vil ikke ha styrke, og jeg er i god form, men underbevisstheten sier at jeg bør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...