Gå til innhold

Hva med et skikkelig tiltak mot matvare oligarkien?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smule8o skrev (14 minutter siden):

Regjeringen slenger seg på venstrepopulismen ved å skulle "ta de rike". Noe vi ser også er veldig populært her på forumet. At maten ikke hadde blitt så mye billigere om de hadde solgt den uten profitt ignoreres fordi det føles bedre å skylde på onde rikinger 

Ja, jeg er enig. Dette fremstår som en form for ansvarsfraskrivelse og er samtidig ekstremt populistisk. At folk lar seg overbevise av slike påstander/løgner er egentlig skremmende. Å øke selvforsyningsgraden betydelig, slik Senterpartiet ønsker, er også urealistisk sett fra et praktisk ståsted. I tillegg vil venstresidens politikk, med en kraftig vekst i befolkningen, neppe gjøre situasjonen enklere. Mildt sagt

Smule8o skrev (7 minutter siden):

Også antallet butikker er vel en medvirkende faktor. Norge og Sverige har vel ca like mange dagligvarebutikker om jeg ikke tar helt feil. Og Sverige har ca dobbelt så stor befolkning. 

Men det virker som om folk her i landet ønsker mange små butikker med lite utvalg og høye priser.

Jeg har en ca 10 minutters kjøretur til jobb. På den turen kjører jeg forbi 2 Bunnpris, 1 Rema, 1 Joker, og 3 Kiwi. Kjører jeg i noen få minutter til ligger det 1 Spar, 1 Rema og 2 Kiwi til. 

Ja, det stemmer, men forskjellen i antall butikker mellom Sverige og Norge henger også sammen med at bosettingen i Sverige er mer sentralisert. Tilgjengeligheten til butikker er derfor omtrent den samme.

Når det er sagt, er jeg enig i at dersom målet er å redusere kostnader, bør dette absolutt vurderes og noe jeg tidligere har påpekt. Det kan også være aktuelt å se på åpningstider. Samtidig er det stor konkurranse om disse jobbene, og om regjeringen faktisk ønsker en tilnærming som kan føre til enda høyere arbeidsledighet, er mer usikkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutes ago, Smule8o said:

Også antallet butikker er vel en medvirkende faktor. Norge og Sverige har vel ca like mange dagligvarebutikker om jeg ikke tar helt feil. Og Sverige har ca dobbelt så stor befolkning. 

Men det virker som om folk her i landet ønsker mange små butikker med lite utvalg og høye priser.

Jeg har en ca 10 minutters kjøretur til jobb. På den turen kjører jeg forbi 2 Bunnpris, 1 Rema, 1 Joker, og 3 Kiwi. Kjører jeg i noen få minutter til ligger det 1 Spar, 1 Rema og 2 Kiwi til. 

Inntrykket jeg har er at bilavhengigheten har ledet til butikkoppsettet. Og kommunene har egentlig ikke gjort noe for å stanse trenden.
Men det som er slående er at du drar till butikken som er hovedfeste for et kjøpesenter, og de har akkurat samme utvalg som en mye mindre butikk et par steinkast unna.

Konklusjonen min er at den vertikale integrasjonen og den begrensede markedstørrelsen har ledet till få produsenter, som igjen leder til lite utvalg. Og måten Gilde/Nortura/Norgesgruppen driver på leder ikke til mer utvalg.

Skrevet

Lang tekst, men viser litt at driftsmarginerrginene som noen liker å vise til og trur at er alt de tjener ikke viser hele bildet 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Abigor skrev (2 timer siden):

Rart da at ikke bøndene blir særlig rike av dette? Hvertfall slik jeg har fått inntrykk av.

Nei, rart det der. Der er som om det ikke er konkurranse og de er tvunget til å selge innenlands til aktører som er sterkere enn dem.

Igjen. Tollmurer. De funker to veier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
40 minutes ago, del_diablo said:

Inntrykket jeg har er at bilavhengigheten har ledet til butikkoppsettet. Og kommunene har egentlig ikke gjort noe for å stanse trenden.
Men det som er slående er at du drar till butikken som er hovedfeste for et kjøpesenter, og de har akkurat samme utvalg som en mye mindre butikk et par steinkast unna.

Konklusjonen min er at den vertikale integrasjonen og den begrensede markedstørrelsen har ledet till få produsenter, som igjen leder til lite utvalg. Og måten Gilde/Nortura/Norgesgruppen driver på leder ikke til mer utvalg.

Her i byen har i alle fall de store Obs og Spar butikkene et helt annet utvalg enn de 8000 små Kiwiene. Bla. mye vare fra lokale leverandører, mye import-vare man ikke finner på Kiwi osv 

Skrevet
2 minutes ago, Smule8o said:

Her i byen har i alle fall de store Obs og Spar butikkene et helt annet utvalg enn de 8000 små Kiwiene. Bla. mye vare fra lokale leverandører, mye import-vare man ikke finner på Kiwi osv 

Inntrykket er et OBS og SPAR har litt mer tørrvarer. OBS bruker å ha en litt bedre utvalg av småbrød og lignende.
Men det er også der det stopper.
Vis du vil ha "utvalg" må du nesten til en Meny butikk, men selv der er det også Orkla/Gilde/Dole/osv som setter begrensningen på hva slags varer det er i hyllene.

Skrevet
3 minutes ago, del_diablo said:

Inntrykket er et OBS og SPAR har litt mer tørrvarer. OBS bruker å ha en litt bedre utvalg av småbrød og lignende.
Men det er også der det stopper.
Vis du vil ha "utvalg" må du nesten til en Meny butikk, men selv der er det også Orkla/Gilde/Dole/osv som setter begrensningen på hva slags varer det er i hyllene.

Da er det veldig forskjellig der du bor i forhold til her. Det er to store Obs og Spar butikker som har best utvalg i hele byen. Som sagt, mye fra lokale leverandører og ymse import. Samboeren var feks på let etter Ladyfingers av god kvalitet for noen uker siden. Kun den store Spar-butikken som hadde (og da selvsagt ikke fra Orkla)

Meny har kun forholdsvis små butikker som har godt utvalg i forhold til størrelse, men det begrenser seg selv hvor mye forskjellig de har plass til.

Skrevet
4 hours ago, freedomseeker said:

Høye priser skyldes ikke bøndene eller butikkjedene, som opererer med lave marginer, men regjeringen, som undergraver norsk økonomi og folkets kjøpekraft. Om noen aktører må kritiseres, er det leverandørene og først og fremst Orkla, som tjener grovt mye på snopet de selger.

Hvor mange milliarder tjener lederne av butikkjeden? Ganske god margin der ja.

Skrevet (endret)
Abigor skrev (21 minutter siden):

Det er jo faktisk ikke helt det da.
Volumvare-argumentasjonen kan jo sees i det lys av at disse tre gigantene holder jo 5,5 millioner mennesker med mat hver eneste dag i året.
De forsyner institusjoner, forsvaret, skip, tog, fly, kantiner, utesteder og butikkene.

Hva er riktig fortjeneste da? Det er jo tross alt flere som tjener så fett som aldri blir pekt på, som ikke yter samfunnskritiske funksjoner også.
Og de griner høyere over formueskatten. REDIGERT: De gjør det da. Reitan er jo i ferd med å flykte til Sveits.
Jeg tenker, om vi ikke vil innlemme oss i EU, eller regulere dagligvaremarkedet i senk, gjøre inngrep i privat eie... Så må vi drive omfordeling over skatteseddelen.

Aner ikke hva som er gode løsninger, men det er veldig få som gir billigere matvarer.

Endret av Bata
  • Liker 1
Skrevet

Syns dette er mye verre. De aller fleste som har lite eller ingen gjeld klarer seg fint med dagens matpriser.

Folk som har gjeld derimot..

SSB: Bankene tjente 138 milliarder på renter i 2024.

Ferske tall fra SSB viser at norske banker tjente 138 milliarder kroner på renteinntekter i 2024, en økning på 7,4 milliarder fra året før. Både renteinntekter og rentekostnader økte, men inntektene økte mest.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For å skyte inn i diskusjon: Kunne innvandrerbutikkene være en konkurrent mot mat-oligarkiet i fremtiden hvis de ble større? Eller er de rett og slett for spredt? 

Endret av ForTheImperium
  • Liker 1
Skrevet
Abigor skrev (44 minutter siden):

Har jeg noen gang sagt at de ikke blir rike av å selge mat? Nei, det har jeg aldri skrevet. Vennligst forhold deg til det jeg faktisk sier før du svarer.

Det jeg påpeker, og som jeg gjerne kan gjenta er at norske dagligvarekjeder ikke har spesielt høye marginer sammenlignet med andre store kjeder i Norden. At de tjener penger er derfor ikke et særnorsk fenomen. Med tanke på de enorme volumene og størrelsen på selskapene, ville det snarere vært merkelig om eierne ikke var milliardærer.

• Liker 1
Skrevet (endret)
ForTheImperium skrev (8 minutter siden):

For å skyte inn i diskusjon: Kunne innvandrerbutikkene være en konkurrent mot mat-oligarkiet i fremtiden hvis de blir større? Eller er rett og slett for spredt? 

Lime i Oslo var ganske stor og eid av innvandrere.

Fra google:
"Lime-saken, en omfattende rettssak knyttet til den tidligere dagligvarekjeden Lime. Saken, som startet med en politirazzia i 2014, involverte anklager om grov menneskehandel, organisert kriminalitet (inkludert brudd på «mafiaparagrafen»), tvangsarbeid, og økonomisk kriminalitet som sosial dumping. Ti pakistanske menn ble angivelige hentet til Norge for å jobbe under ekstremt harde vilkår i Lime-butikkene. Saken har blitt omtalt som Norges største menneskehandelssak, kostet over 150 millioner kroner, og førte til domfellelser for flere personer tilknyttet kjeden"

Edit, så de er sannsynligvis "kompetente" nok til å redusere kostnadsnivået. Om fortjenesten eller marginene derimot vil bli lavere, er en helt annen diskusjon.

Endret av freedomseeker
Skrevet
ili skrev (19 timer siden):

Alle vet at de 3 store har full kontroll over hele matvarekjeden i Norge og ikke lar noen nye etablere seg. Lidl er et godt eksempel hvor de boikottrusler mot leverandører som samarbeidet med Lidl. De har og tatt de gode lokasjonene for butikker og gjør det vanskelig for nye å komme inn. De kan sette hva pris de vil og samarbeider med hverandre for å holde prisen oppe. De håver inn og er det noen nye konsepter du trur kanskje er noe nytt så er det de samme 3 som er eiere. Og nå vil de ta over apotekene og. Og mer vil det bli. At noen forum troll her prøver å si noe annet er bare for å skape problemer. 

Det var flere grunner til at Lidl feilet. De hadde store utfordringer med å finne egnede lokaler for etablering. De ønsket fortrinnsvis å bygge egne driftslokaler for å kunne etablere butikkene som i andre markeder. En annen grunn nordmenns tilknytning til etablerte merkevarer. De hadde heller ikke stordriftsfordel på ferskvarer på grunn av importvernet, og var i praksis tvunget til å kjøpe landbruksprodukter hos etablerte norske aktører, bare med dårligere vilkår enn norske matvarekjeder.

Markedet så litt annerledes ut den gang enn nå og Ica har jo også forsvunnet siden den gang. Det er to store elefanter i rommet som må håndteres før andre i det hele tatt vurderer Norge: importvernet og samvirkebedriftene. Importvernet sikrer ikke bare skyhøye innkjøpspriser på landbruksvarer, men er også et effektivt hinder for at utenlandske dagligvareaktører skal kunne importere også driftsmodellen fra utlandet, stordriftsfordeler inkludert, med andre ord, de norske dagligvareaktørene har allerede delvis vertikal integrering i forsyningskjeden og dermed et forsprang som Lidl og andre ikke kan importere. Samvirkebedriftene (Gilde/Prior og Tine) er på sett og vis en forlenget arm av importvernet. Dagligvarekjedenes bruttofortjeneste er ikke eneste problem: En vanlig pakke lettmelk har gjerne langt under 15 prosent bruttofortjeneste, langt under hva dagligvareaktørene trenger for å oppnå 2-3 prosent nettofortjeneste.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
7 hours ago, Abigor said:

Rart da at ikke bøndene blir særlig rike av dette? Hvertfall slik jeg har fått inntrykk av.

Ikke rart. Bøndene trodde og fortsatt tror at regelverket er for deres beste - de har jo eget parti på Stortinget. Sannheten er derimot at dette er helt under kontroll av mellom-leddet (Rema, Norgesgruppen, Orkla, Tine og Co.) - da blir det lite igjen verken for bønder eller for Lidl.

5 hours ago, freedomseeker said:

I Norge er bare 3 % av landarealet egnet for jordbruk, hvorav 2,1 % faktisk er i bruk. En stor del av dette brukes til grasproduksjon og beite, siden områdene ofte ikke egner seg for kornproduksjon. I kontrast har Finland langt større tilgjengelige arealer som er godt egnet for matproduksjon, omtrent 7,5 % av landarealet er dyrket mark, og denne andelen kan enkelt økes dersom behovet skulle oppstå.

Å øke utnyttelsen i Norge fra 2,1 % til 3 % ville derimot innebære svært små bruk og ville ikke være økonomisk bærekraftig.

Slutt nå å henge det opp i landarealet. Norge produserer så uhørvelige mengder mat på havet at landbruket - i en krise - ikke betyr noe særlig. Med et pennestrøk kan fiskeeksporten stoppes. Da her vi nok proteiner - selv om det blir kanskje litt kjedelig med laks og torsk hver dag.

Endret av trikola
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (6 timer siden):

Medlemskap har selvsagt fordeler og ulemper. Og når det kommer til kraftfspørsmålet er EU helt på bærtur. Men vi har helt frivillig sagt at vi ønsker å knytte oss nærmere til enkelte medlemslands dysfunksjonelle markeder. Dette er bare folkets vilje.

Selv om det i følge Støre ble vanlige folk sin tur for fire år siden så er det åpenbart at konsekvensutredningene av de ulike utvidelsene av EØS-avtalen både knyttet til nåværende regjeringsperiode og tidligere har enten hatt klare mangler, eller så har regjeringen jobbet for skjulte markedskrefter med en annen agenda enn prinsippene som eksempelvis ligger til grunn for Norges regulering av strømmarkedet. 

Videre bør man heller praktisere midlertidige utvidelser av slike avtaler med en felles evaluering fremfor å hele tiden gjøre endringer med permanente konsekvenser. Det er ikke uvanlig i offentlig sektor med prøveprosjekter. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (19 timer siden):

Dette er så teit at du umulig kan tru på det sjølv. 
Det som er fullstendig åpenbart er at du ukritisk kaster ut påstander som gjer agendaen din veldig åpenbar. Også er du frekk nok til å bruke navnekalling mot folk som påpeiker det.

Dette var tilsvar til kommentaren min:
Turister har lært seg at det er ekstremt dyrt for mat og drikke i Norge, derfor tar de med seg alt de trenger.

Sånn forløper mange debatter, man må dokumentere noe som skrives mye om hver eneste sommer.
Dem som har interesse av skyhøye matvarepriser benekter alt som påpekes og ber om dokumentasjon. Og ikke nok med det men dem (slike som meg) som hevder at turister tar med seg mat og det de trenger på grunn av prisnivået i Norge er faktisk teite.

Ganske utrolig egentlig.
Vi snakker selvsagt om masseturismen med bobiler. Disse plagsomme bobilene på veien som villcamper på alle utkjørsler og parkeringsplasser for friluftsfolk.
OK, here we go again:
https://www.vg.no/nyheter/i/mPo5EO/tyske-turister

Tyske og nederlandske turister uttaler seg om det absurde norske prisnivået på mat og på utesteder.
De nyter medbragt, slik jeg skrev.

Faktisk er alt vi har igjen for deres "turisme" overfylte veier, villcamping, søppel og bæsj - gjerne i naturen.
Og tilbake har de med seg altfor mye filet av norsk fisk de har fanget.

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (20 timer siden):

Klart det er dyrere her enn i Tyskland, men forskjellen var enda større før. Prisdifferansen skyldes blant annet tollvern, klima og landskap. I Tyskland er det betydelig billigere å produsere mat enn i Norge. Det henger sammen med at landet har flatere og mer egnet jordbruksareal, i tillegg til en lengre vekstsesong. Dermed kan de også produsere langt mer mat per kvadratmeter jord enn vi kan her til lands.

Enten kjeden eies av Dieter Schwarz, som i tilfellet med Lidl, eller av Ole Reitan, som med Rema 1000, vil resultatet uansett bli det samme. 

Ingen som benekter dette.
Tysklands fortrinn i forhold til Norge er langt større andel dyrkbar mark og gunstigere klima. 
I tillegg tar Tyskland og andre land vare på sine naturgitte fordeler.

Norge hadde ett eneste fortrinn i forhold til land som Tyskland - rimelig vannkraft bygget ut av folket for det norske folk.
Dette har forræderiske politikere som alltid setter EU og verden før Norge og nordmenns interesser skuslet bort.

Vi kunne også hatt en fordel av olje -og gassutvinningen.
Men nei, alle andre europeiske land nyter godt av rimeligere drivstoffpriser enn nordmenn. (enda så få vi er)
Og slike partier stemmer nordmenn på.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Ikke rart. Bøndene trodde og fortsatt tror at regelverket er for deres beste - de har jo eget parti på Stortinget. Sannheten er derimot at dette er helt under kontroll av mellom-leddet (Rema, Norgesgruppen, Orkla, Tine og Co.) - da blir det lite igjen verken for bønder eller for Lidl.

Slutt nå å henge det opp i landarealet. Norge produserer så uhørvelige mengder mat på havet at landbruket - i en krise - ikke betyr noe særlig. Med et pennestrøk kan fiskeeksporten stoppes. Da her vi nok proteiner - selv om det blir kanskje litt kjedelig med laks og torsk hver dag.

Jeg regner med at dette egentlig var ment til noen andre, for jeg har jo helt konkret sagt at det er urealistisk å øke selvforsyningsgraden. Nettopp på grunn av begrenset areal og klima.

Skrevet
Smule8o skrev (6 timer siden):

Og hvem er det som har stemt disse politikerne inn i maktposisjoner? Og selv om man etterhvert burde se at dette var en elendig plan så ser folk ut til å ville stemme på parti som sier dette var en god plan. Ergo så virker det som om folk er enig i at det var en god plan 

Det er nok å ta dette litt langt. Folk flest aner ikke hva som treffer dem. De stemmer på politiske partier av ulike grunner - men jeg tror de færreste ser de store linjene - f.eks at importvernet fungerer som prisdrivende. Samt at regjeringens politikk bidrar til å svekke kronen. Regjeringen har jo interesse av en svak krone da det gir flere kroner fra Oljefondet de kan bruke - og selv om verdien av kronen er lavere slik at det vi får kjøpt/importert med norske kroner fra utlandet blir dyrere - så høres det unektelig fint ut å vise til økte budsjettrammer i NOK. Mao en lav krone gir økt avkastning på oljefondet i norske kroner - og således åpner man opp for mer bruk av oljefondet i norske kroner - slikt ser pent ut i budsjetter og bidrar sånn sett til å gi inntrykk av at regjeringen vil gi mer velferd ved å bruke mer penger år for år.. Jeg synes det er enkelt å se at vi har blitt fattigere fordi det jeg får kjøpt for min lønn i utlandet nå er lavere enn tidligere - og siden jeg arbeider i et firma som også har kontorer i EU så ser jeg jo at lønnen for dem i EU øker relativt sett mer enn min egen om man konverter dem begge til Norske kroner..Mao bor vi en nasjon som gradvis gjør oss alle litt fattigere. Og dette er også i tråd med OECD som viser til at Norge har en av Europas minst forventet vekst. Så vi VIL ha høyere inflasjon enn EU som helhet - og vi VIL derfor oppleve prisvekst på f.eks matvarer og annet som over tid vil være høyere enn f.eks EU. Dette under forutsetning av at politikere ikke gjør grep og får landet over på ny kurs. AP ønsker stødig kurs - Høyre ønsker stødig kurs...så jeg kan ikke se at noen av de politiske blokkene i norsk politikk vil kunne dra oss vekk fra denne nedadgående spiralen med høyere priser på omtrent alt vi importerer. 

For å oppsummere så er det to ting som drar matvareprisene oppover:

• Importvernet
  • Svak norsk krone

Det første KAN vi gjøre noe med - men politisk er det svært vanskelig.

Det andre KAN vi også gjøre noe med - men også her svært politisk vanskelig å gjøre grep som vil løfte kronekursen. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...