Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Sjørøver said:

Et perfekt eksempel må være dette ø:

https://www.nrk.no/innlandet/stoyvegg-langs-e6-vart-malt-rosa-i-lopet-av-natta-1.17525690

Noen har malt et gjerde rosa over natten. Statens vegvesen anslår at det vil koste 120.000kr å fikse og at de ikke vet om det blir ordnet dette eller neste år. 

Total fallitt erklæring. Ting må endres. 

Her ser vi et eksempel på noen med liten livserfaring og forståelse, som hisser seg opp over at en etat må prioritere oppgaver ut i fra viktighet. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutes ago, Kajac said:

Jeg har ingen planer om å stemme rødgrønt. Men å klandre Støre og regjeringen hans for alle problemene vi har hatt siden 2021 blir alt for dumt. 

Det er taktikken Høyre-FRP bruker. Rett ut av partiboka til republikanerne. Jeg er nesten forundret over at vi enda ikke har sett konspirasjonsteorier noe ala Hunter Bidens laptop i Norge enda. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Krig og fred skrev (35 minutter siden):

Her ser vi et eksempel på noen med liten livserfaring og forståelse, som hisser seg opp over at en etat må prioritere oppgaver ut i fra viktighet. 

Er du sertifisert dum? Det kan ikke koste 120.000kr å fikse noe som noen gjorde på en natt. Det er en fantasi sum. Det er bare å sprøyte det med sort maling. Det er maks to dagers arbeid. Det at man ikke klarer å løse noe slikt på en fornuftig måte er så ufattelig talentløs. Minner meg mye om den gangvei saken på Jæren. 

• Liker 8
Skrevet
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Er du sertifisert dum? Det kan ikke koste 120.000kr å fikse noe som noen gjorde på en natt. Det er en fantasi sum. Det er bare å sprøyte det med sort maling. Det er maks to dagers arbeid. Det at man ikke klarer å løse noe slikt på en fornuftig måte er så ufattelig talentløs. Minner meg mye om den gangvei saken på Jæren. 

Om alt bare skulle fikset ad-hoc med å stikke på butikken og kjøpe varer og slenge de til en random som kan "male" så hadde ikke mye blitt gjort her i verden. 

Det er en grunn til at seriøse selskaper har mange steg i ett prosjekt fra start til slutt samt andre tjenester som HR osv. 

Men klart, det er mye som koster mer enn det burde. Men det er ikke bare til å gjør det i alle sitasjoner. 

• Liker 3
Skrevet
49 minutes ago, Krig og fred said:

Det er taktikken Høyre-FRP bruker. Rett ut av partiboka til republikanerne. Jeg er nesten forundret over at vi enda ikke har sett konspirasjonsteorier noe ala Hunter Bidens laptop i Norge enda. 

Har du ett eneste eksempel på slikt fra Høyre? Ikke det nei.

Stemmer det, du bare dikter opp ting og blokkerer de som påpeker det du ja 😉

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 hours ago, Sjørøver said:

Er du sertifisert dum? Det kan ikke koste 120.000kr å fikse noe som noen gjorde på en natt. 

Som jeg skrev, uten livserfaring og innsikt. Prisen er for mannskap, transport, og utstyr. Du kan jo kontakte et privat firma og be om pris, siden du tror lønn og materialkostnader ikke er inkludert i et prisestimat. 

Endret av Krig og fred
leif
  • Liker 3
Skrevet
torbjornen skrev (13 timer siden):

For min del er det mange gode grunnar til å stemme Høgre, eller evt. Venstre som er dei som ivrar sterkast for å auke støtta til Ukraina.

Men eg likar ikkje høgrepopulistane i Frp. Eg meiner at å leggje til rette for bedriftene er det viktigaste ein kan gjere, men vil ikkje ha kulturkrig, innvandringsskepsis, nei til EØS eller tulledebatt om livstidsstraff vs. forvaring med på kjøpet. Sidan Frp ser ut til å bli klart større enn Høgre vurderer eg å stemme Ap i år, trass i alt som står ovanfor og trass i at eg slett ikkje er begeistra for partia til venstre for Ap og Sp, og som kan ende opp som ein del av grunnlaget for ei raudgrøn regjering.

Eit alternativ er vel at eg hamnar hos sofaslitarpartiet.

Dersom du ikke vil ha innvandringsskepsis, så er AP partiet å stemme på ettersom de har makt til å fortsette med den hodeløse politikken.
Men da legger du ikke til rette for bedriftene (som var viktig), så det blir en avveining.

Ellers så er det ingen parti unntatt SP av de seriøse som vil erstatte EØS med handelsavtaler.
FrP vil dog reforhandle den dårlige avtalen, hvilket jeg er helt enig i.
Høyre, AP, Venstre og Krf sprer skinkene uansett hva EU kommer med.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

For å få et skifte (Kaste ut AP fra regjering) trenger folk flest å stemme på enten FrP eller Høyre. Disse 2 må bli store nok til å få et solid flertall, eller flertall sammen med Venstre og KrF.

Håper de kunne fått flertall nok alene, men ut fra meningsmålingene nå ser det ikke bra ut. Den første regjeringen med FrP og Høyre var bra, men det ble helt ødelagt da de fikk inn Venstre og KrF i den andre perioden.

Endret av DJViking
  • Liker 5
Skrevet
Kajac skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen planer om å stemme rødgrønt. Men å klandre Støre og regjeringen hans for alle problemene vi har hatt siden 2021 blir alt for dumt. Alle med en IQ over 1 vet at det er langt mer komplisert enn dette.

Hele verden har lidd av problemene du nevner, ikke bare Norge. Jeg sier ikke at Norge har gjort alt riktig under forutsetningene, men problemene vi ser med fallende kjøpekraft, økende forskjeller, og svakere økonomi er ikke isolert til Norge på noen måter. Å starte en massiv tråd som åpner med fem KI-genererte poster bidrar ikke til noe konstruktivt.

Allerede i 2023 så fikk danskene kontroll over inflasjonen, de har nå en rente på 1,85% og har i flere år hatt en fenomenal kjøpekraftsutvikling. De fleste land fikk faktisk inflasjonen under kontroll i 2023 allerede.

Vi i Norge har hatt vestens høyeste inflasjon, og den svakeste valutaen. Sjekk den norske kronen mot den polske zloty, eller den tsjekkiske krona. Dette er naboland til Ukraina og da kan dere ikke skylde på krigen for at det har gått så dårlig her.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
16 minutes ago, freedomseeker said:

Allerede i 2023 så fikk danskene kontroll over inflasjonen, de har nå en rente på 1,85% og har i flere år hatt en fenomenal kjøpekraftsutvikling. De fleste land fikk faktisk inflasjonen under kontroll i 2023 allerede.

Vi i Norge har hatt vestens høyeste inflasjon, og den svakeste valutaen. Sjekk den norske kronen mot den polske zloty, eller den tsjekkiske krona. Dette er naboland til Ukraina og da kan dere ikke skylde på krigen for at det har gått så dårlig her.

Tror dere virkelig at hvis Erna blir statsminister så kan hun trykke på reduser-inflasjon-knappen? 

Du kommer uansett med feilaktige påstander, igjen. Som alle andre konservative. Dere lever i deres egen drømmeverden hvor fakta ikke eksisterer, bare ignoreres.

Norge har ikke høyest inflasjon. VI har mindre inflasjon enn:

Estland, Serbia, Moldova, Bulgaria, Slovakia, Island, Litauen, Storbritannia, og flere. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 6
Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Hele verden har slitt med inflasjon. Norge har nok vært en av de som har slitt litt ekstra, hovedsakelig av to grunner:

1. Norges Bank har vært alt for trege til å sette opp renten. De burde kjørt på med sjokkrente fra dag én, så hadde kanskje folk skrudd igjen pengeforbruket sitt litt tidligere.

2. Nordmenn har rett og slett hatt så god råd at selv med høyere priser, har vi fortsatt å opprettholde forbruket. I "alle" andre europeiske land har befolkningen blitt tvunget til å redusere forbruket sitt, men i Norge har vi hatt så god råd at vi har fortsatt som før, selv om prisene økte. Dette bidrar naturligvis til enda mer inflasjon, og fortsatte med dette frem til smertepunktet ble nådd.

Heldigvis har inflasjonen snudd de siste årene, så inflasjonsmessig ligger vi kanskje 0,5 til 1 år etter de "beste" i Europa. 

Inflasjonsnivået i Norge har rett og slett vist at nordmenn har det bedre økonomisk enn Norges Bank la til grunn. Ikke verst, vil nå jeg si 😊

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
freedomseeker skrev (21 minutter siden):

Men du er klar over at Danmark og andre land ikke gjorde eksakt det samme som Erna gjorde under Covid? Det er jo der inflasjonen verden rundt stammer i fra, valg gjort i en pandemi. Spessielt rundt pengebruk. Erna pøste ut penger, mens "ingen" brukte penger. Det skapte store problemer. 

Men det er ingen tvil om at det som ble gjort i etterkant også kunne ha blitt gjort bedre. 

I tillegg er det mange andre faktorer som spiller inn, Olje er en av de som har påvirket mye. 

• Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (42 minutter siden):

Hele verden har slitt med inflasjon. Norge har nok vært en av de som har slitt litt ekstra, hovedsakelig av to grunner:

1. Norges Bank har vært alt for trege til å sette opp renten. De burde kjørt på med sjokkrente fra dag én, så hadde kanskje folk skrudd igjen pengeforbruket sitt litt tidligere.

2. Nordmenn har rett og slett hatt så god råd at selv med høyere priser, har vi fortsatt å opprettholde forbruket. I "alle" andre europeiske land har befolkningen blitt tvunget til å redusere forbruket sitt, men i Norge har vi hatt så god råd at vi har fortsatt som før, selv om prisene økte. Dette bidrar naturligvis til enda mer inflasjon, og fortsatte med dette frem til smertepunktet ble nådd.

Heldigvis har inflasjonen snudd de siste årene, så inflasjonsmessig ligger vi kanskje 0,5 til 1 år etter de "beste" i Europa. 

Inflasjonsnivået i Norge har rett og slett vist at nordmenn har det bedre økonomisk enn Norges Bank la til grunn. Ikke verst, vil nå jeg si 😊

1. Og så hadde ein del bedrifter gått dukken, både på grunn av renta i seg sjølv og at folk flest reduserte forbruket. Ein ville ha fått nedgang i økonomien og folk flest ville ha fått dårlegare råd. Og så hadde inflasjonen gått ned på grunn av dette.

freedomseeker skrev (1 time siden):

Danske kroner er vel knytt meir eller mindre fast til Euro, medan den norske krona har vore flytande sidan Norges Bank ga opp fastkurspolitikken på byrjinga av 90-talet.

Den svenske krona er flytande slik som den norske.

Om norske kroner skal vere stabil i forhold til Euro er løysinga EU-medlemsskap og å låse krona til Euro.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Kajac said:

Du må ikke glemme den enorme statlige oljepengebruken. Å kaste rekordstore mengder penger inn i økonomien øker inflasjonen og holder renten høy (i den grad vi kan kalle dagens rentenivå høyt).
Men det er visstnok ansvarlig styring 🤷‍♂️

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Men du er klar over at Danmark og andre land ikke gjorde eksakt det samme som Erna gjorde under Covid? Det er jo der inflasjonen verden rundt stammer i fra, valg gjort i en pandemi. Spessielt rundt pengebruk. Erna pøste ut penger, mens "ingen" brukte penger. Det skapte store problemer. 

Men det er ingen tvil om at det som ble gjort i etterkant også kunne ha blitt gjort bedre. 

I tillegg er det mange andre faktorer som spiller inn, Olje er en av de som har påvirket mye. 

"Alle" land kastet penger i øst og vest under covid. Hvem som var verst har jeg ikke noen oversikt over. Har du?
Og Vedum og Støre økte oljepengebruken kraftig i ettertid, helt uten noen pandemi.
Forøvrig enig i at Ernas pengebruk var galskap. Men det er har ikke vært mye "ansvarlig styring" i ettertid heller.

• Liker 6
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Du må ikke glemme den enorme statlige oljepengebruken. Å kaste rekordstore mengder penger inn i økonomien øker inflasjonen og holder renten høy (i den grad vi kan kalle dagens rentenivå høyt).
Men det er visstnok ansvarlig styring 🤷‍♂️

Oljepengebruken er jo grunnen til at Norge har kommet seg bedre ut av post-covid enn mange andre sammenlignbare land. Men selvsagt, det har gjort at hvermannsen har hatt mer penger å rutte med, og sånn sett gjort at inflasjonen har holdt seg høyere. Er vanskelig å vite hva som ville vært best her, men jeg er ganske sikker på Norge ikke har gjort det uansvarlig dårlig i hvert fall.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lest fra andre her nå at økonomien vår er påvirket av, eller er ett resultat av det som skjer rundt om i verden, og at det ikke er noe, eller lite vår regjering eller andre styrende organer kan gjøre med det. Noe i den duren... Jeg er ikke noen ekspert på dette, men er nysgjerrig i hvilken grad Norges styrende organer er i stand til å styre slike ting som generell økonomi.

Så da har jeg ett spørsmål til hvem som helst som vil svare.

I hvor stor grad kan Norges styrende organer være i stand til å forandre landets egen økonomi? Ett tall fra 0 til 10 kan være greit. 0 betyr at Norges styrende organer ikke kan forandre vår egen økonomi, mens 10 betyr at de forandrer landets økonomi uavhengig at alt som skjer i verden.

Dette er viktig, fordi, f.eks hvis våre styrende organer er 0 i stand til å forandre vår egen økonomi, så hva er da vitsen i at vi har styrende organer som skulle liksom vært i stand til å forandre dette?

I motsatt tilfelle, hvis våre styrende organer er grad 10 i stand til å forandre vår egen økonomi, så kan man argumentere for at det måtte faktisk være helt planlagt å gjøre økonomien til folk verre.

Jeg er som sagt ikke spesielt kunnskapsrik på dette feltet, derfor jeg spør dere. Vennligst sett meg på min plass.

Skrevet
3 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg har lest fra andre her nå at økonomien vår er påvirket av, eller er ett resultat av det som skjer rundt om i verden, og at det ikke er noe, eller lite vår regjering eller andre styrende organer kan gjøre med det. Noe i den duren... Jeg er ikke noen ekspert på dette, men er nysgjerrig i hvilken grad Norges styrende organer er i stand til å styre slike ting som generell økonomi.

Så da har jeg ett spørsmål til hvem som helst som vil svare.

I hvor stor grad kan Norges styrende organer være i stand til å forandre landets egen økonomi? Ett tall fra 0 til 10 kan være greit. 0 betyr at Norges styrende organer ikke kan forandre vår egen økonomi, mens 10 betyr at de forandrer landets økonomi uavhengig at alt som skjer i verden.

Dette er viktig, fordi, f.eks hvis våre styrende organer er 0 i stand til å forandre vår egen økonomi, så hva er da vitsen i at vi har styrende organer som skulle liksom vært i stand til å forandre dette?

I motsatt tilfelle, hvis våre styrende organer er grad 10 i stand til å forandre vår egen økonomi, så kan man argumentere for at det måtte faktisk være helt planlagt å gjøre økonomien til folk verre.

Jeg er som sagt ikke spesielt kunnskapsrik på dette feltet, derfor jeg spør dere. Vennligst sett meg på min plass.

En ting er sikkert, når kronekursen gikk ned under Støre/Vedum så var det visst ting de ikke hadde kontroll over (selv om de frontet en politikk som ikke akkurat var næringsvennlig).
Når Norges Bank satte ned renten var derimot Støre kjapt ute og tok på seg æren for det. Noe Trump-aktig vil enkelte kanskje si

• Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, Kajac said:

Oljepengebruken er jo grunnen til at Norge har kommet seg bedre ut av post-covid enn mange andre sammenlignbare land. Men selvsagt, det har gjort at hvermannsen har hatt mer penger å rutte med, og sånn sett gjort at inflasjonen har holdt seg høyere. Er vanskelig å vite hva som ville vært best her, men jeg er ganske sikker på Norge ikke har gjort det uansvarlig dårlig i hvert fall.

Mener du da Ernas trang til å kaste penger på alle som åpnet munnen under covid eller Støres ekspansive budsjett etter?
Det er ikke bare hvor mye penger folk har som styrer inflasjonen, det er den totale aktiviteten i økonomien. Når staten kaster oljepenger inn i økonomien øker mengden penger i sving, og de har lett for å bli mindre verdt.

• Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, Selfuniverse said:

Problemet med økonomi er at det finnes en menneskelig komponent. Aksjemarkedet er for eksempel basert på tro og tillit. Ta en titt på Enron skandalen og finanskrisen i 2008. Store banker som alle trodd var bunnsolide, var i realiteten pillråtne. I tillegg har man sentralbanker som blander seg inn og manipulerer. Økonomi er derfor ikke bare 2+2=4. Det finnes enkelte "regler" slik som at mer forbruk gir mer inflasjon, samtidig har man en liten elite (de aller rikeste) som forbruk av en eller annen grunn ikke medregnes når det kommer til inflasjon. Hvis du får mer penger skaper du inflasjon, men milliardærer som kjøper hus til 600 millioner, utallige biler, privatfly m.m skaper visstnok ikke inflasjon. Merkelig, ikke sant? 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...