leticia Skrevet 15. november Skrevet 15. november Neptun1 skrev (16 minutter siden): Hvorfor de foretrekker Norge er selvsagt fordi vi betingelsesløst gir så mye støtte og goder at vi utkonkurrerer til og med vestlige land. Vi utkonkurrerer vestlige land sier du? Er ikke Norge et vestlig land for deg? Neptun1 skrev (19 minutter siden): For Ukrainas del så kan de rett og slett ikke sende ut signaler om at involvering fra vestlige land er sterkt ønsket samtidig de tillater at egne sterke menn lever hygger seg i land som Norge. Jeg er enig i dette, og i endel av det du skriver i dette innlegget ditt. Men det virker som du overser de ukrainske kvinnenes rolle i forsvaret av landet sitt, siden du godtar midlertidig opphold til ukrainske kvinner. https://www.forsvaretsforum.no/haeren-kvinner-kvinner-i-forsvaret/antallet-kvinner-i-den-ukrainske-haeren-har-okt-med-140-prosent/353129 3
Neptun1 Skrevet 15. november Skrevet 15. november leticia skrev (1 time siden): Vi utkonkurrerer vestlige land sier du? Er ikke Norge et vestlig land for deg? Jeg er enig i dette, og i endel av det du skriver i dette innlegget ditt. Men det virker som du overser de ukrainske kvinnenes rolle i forsvaret av landet sitt, siden du godtar midlertidig opphold til ukrainske kvinner. https://www.forsvaretsforum.no/haeren-kvinner-kvinner-i-forsvaret/antallet-kvinner-i-den-ukrainske-haeren-har-okt-med-140-prosent/353129 Det første spørsmålet kunne du spart deg De fleste ukrainere som har flyktet stoppet i nærmeste naboland som f.eks. Polen. I alle fall den første tiden. For dem som reiser videre så fremstår Norge som mer attraktiv enn vestlige land som Sverige, Danmark og Finland til tross for at de er mer "kortreist". Av opplagte grunner, så ikke nødvendig å komplisere dette. Ære være de ukrainske kvinnene som deltar millitært. Men det ene utelukker ikke det andre. Meg bekjent har de ingen verneplikt, derfor er det naturlig at de får beskyttelse evt. sammen med sine barn. 2
leticia Skrevet 15. november Skrevet 15. november Neptun1 skrev (3 minutter siden): Det første spørsmålet kunne du spart deg De fleste ukrainere som har flyktet stoppet i nærmeste naboland som f.eks. Polen. I alle fall den første tiden. For dem som reiser videre så fremstår Norge som mer attraktiv enn vestlige land som Sverige, Danmark og Finland til tross for at de er mer "kortreist". Av opplagte grunner, så ikke nødvendig å komplisere dette. Ære være de ukrainske kvinnene som deltar millitært. Men det ene utelukker ikke det andre. Meg bekjent har de ingen verneplikt, derfor er det naturlig at de får beskyttelse evt. sammen med sine barn. Det er sikkert riktig at Norge er mer attraktivt. Rykter om den norske velferdsstat, oljefond og liberal innvandringspolitikk sprer seg sannsynligvis. Jeg bare syns det var rar beskrivelse fra deg at vi t.o.m utkonkurrerer vestlige land. Hadde du skrevet "andre vestlige land" så hadde det gitt mer mening.
obygda Skrevet 15. november Skrevet 15. november leticia skrev (8 minutter siden): Det er sikkert riktig at Norge er mer attraktivt. Rykter om den norske velferdsstat, oljefond og liberal innvandringspolitikk sprer seg sannsynligvis. Jeg bare syns det var rar beskrivelse fra deg at vi t.o.m utkonkurrerer vestlige land. Hadde du skrevet "andre vestlige land" så hadde det gitt mer mening. Norge oppfører seg som idioter. Først gir vi mest penger pr innbygger i støtte til Ukraina i krigen mot Russland. Dernest er vi også best i klassen mhp å gi offentlige ytelser til de som rømmer landet og kommer hit. Og nå strømmer unge menn inn til landet vårt. Greit nok å gi penger til Ukraina for å støtte dem mot Russland..men man burde da for søren ikke lokke potensielle soldater og innbyggere i Ukraina til å flykte landet. Det fremstår så dumt at jeg blir helt dårlig bare å tenke på det. Støre bare ELSKER å reise ned til Europa og skryte og dele ut penger..Og vi vet alle at han kan lyve uten skam. Mulig det er flere likheter mellom han og Trump enn man skulle tro. 2 1
ronron25 Skrevet 16. november Skrevet 16. november obygda skrev (17 timer siden): Norge oppfører seg som idioter. Først gir vi mest penger pr innbygger i støtte til Ukraina i krigen mot Russland. Dernest er vi også best i klassen mhp å gi offentlige ytelser til de som rømmer landet og kommer hit. Og nå strømmer unge menn inn til landet vårt. Greit nok å gi penger til Ukraina for å støtte dem mot Russland..men man burde da for søren ikke lokke potensielle soldater og innbyggere i Ukraina til å flykte landet. Det fremstår så dumt at jeg blir helt dårlig bare å tenke på det. Støre bare ELSKER å reise ned til Europa og skryte og dele ut penger..Og vi vet alle at han kan lyve uten skam. Mulig det er flere likheter mellom han og Trump enn man skulle tro. Det er en del restriksjoner for ukrainere som kommer til Norge. De får ikke opphold hvis de kommer fra områder i Ukraina som regnes som trygge. Strengere krav til botid for visse ytelser. Ukraina kaller heller ikke inn til millitærtjeneste for unge menn mellom 18 og 20 år. Det er midlertidig kollektiv beskyttelse. 1
Gouldfan Skrevet 17. november Skrevet 17. november (endret) obygda skrev (På 15.11.2025 den 21.44): Norge oppfører seg som idioter. Først gir vi mest penger pr innbygger i støtte til Ukraina i krigen mot Russland. Dernest er vi også best i klassen mhp å gi offentlige ytelser til de som rømmer landet og kommer hit. Og nå strømmer unge menn inn til landet vårt. Greit nok å gi penger til Ukraina for å støtte dem mot Russland..men man burde da for søren ikke lokke potensielle soldater og innbyggere i Ukraina til å flykte landet. Det fremstår så dumt at jeg blir helt dårlig bare å tenke på det. Støre bare ELSKER å reise ned til Europa og skryte og dele ut penger..Og vi vet alle at han kan lyve uten skam. Mulig det er flere likheter mellom han og Trump enn man skulle tro. Norge er ganske strenge på innvandring sammenlignet med land som f.eks Sverige.. Danmark er hardere enn oss på innvandring og Polen er den hardeste Eu på innvandring, dvs de skyter på uønskede flyktninger på grensen. Jeg vet av erfaring at norsk toll og politi på grensen kan sende flyktninger til fots tilbake til Sverige på vinteren… Endret 17. november av Gouldfan
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 20:08 Skrevet tirsdag kl 20:08 Gouldfan skrev (21 timer siden): Norge er ganske strenge på innvandring sammenlignet med land som f.eks Sverige.. Danmark er hardere enn oss på innvandring og Polen er den hardeste Eu på innvandring, dvs de skyter på uønskede flyktninger på grensen. Jeg vet av erfaring at norsk toll og politi på grensen kan sende flyktninger til fots tilbake til Sverige på vinteren… Dette stemmer ikke. Sverige hadde tidligere en mer liberal politikk enn Norge på dette området, men det bildet er nå snudd helt på hodet. Sverige fører i dag en langt strengere linje og har til og med innført tiltak som i praksis kan omtales som en form for remigrasjonspolitikk. Norge står igjen som landet med den klart mest liberale politikken på dette området. 1
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 20:09 Skrevet tirsdag kl 20:09 Fransk storavis omtaler den norske formueskatten som et varsel for Frankrike, som nå diskuterer en ny rikingskatt. "Blandhol undersøkte hva som skjedde da Norge økte formuesskatten fra 0,85 til 1,1 prosent for formuer over 20 millioner kroner i 2022. Resultatet var klart: For personer med over 100 millioner kroner, økte utflyttingen fra 0,2 prosent til 2 prosent i året. Det betyr ti ganger flere rike som flyttet etter skatteøkningen." "Le Figaro siterer Berkeley-økonomen Antoine Levy, som reagerer på de norske tallene på X: – Mer enn 2 prosent av skattegrunnlaget forsvinner allerede det første året! Han mener dette viser at superrike reagerer mye kraftigere enn antatt når skatten øker. Anthony Morlet-Lavidalie, økonom fra Rexecode, mener Norge viser et tydelig mønster: – Det gir lite inntekter, de få berørte familiene flykter og landet taper formue." 4
Krig og fred Skrevet lørdag kl 08:02 Skrevet lørdag kl 08:02 Ser man det. Quote 26 utflyttere straffes etter brudd Skatteetaten har avdekket at flere utflyttede nordmenn oppholder seg i Norge oftere enn tillatt. Etaten har gjennomført kontroll på 60 saker, hvor 26 har resultert i vedtak. Utflytterne forsøker bevisst å omgå reglene, mener Skatteetaten. Skatteekspert gir innsikt i kontrollmetodene og peker på blant annet overvåking av sosiale medier, juleselskaper, bursdager, flyreiser og digitale spor. Quote Skatteetaten bekrefter videre at hovedtrekket for disse 26 vedtakene er at den skattepliktige har blitt globalskattepliktig etter kontroll. Det betyr at man skal betale skatt til Norge for all inntekt og formue du har, uansett hvor i verden den er opptjent. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/26-utflyttere-straffes-etter-brudd/83867039 Det er nesten så jeg håper at sjåvinistene i SP og MAGA-Norge får viljen sin og trekker Norge fra EØS og Schengen, slik at disse folka må søke om visa hver gang de skal besøke Norge på lik linje med folk fra resten av verden. 4
Krig og fred Skrevet lørdag kl 18:11 Skrevet lørdag kl 18:11 Mimir er på saken https://borsen.dagbladet.no/nyheter/har-forsokt-a-svindle-norge/83887184 3
JK22 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det ser ut at vi vil se regjeringsskifte i det neste året. Støre og Stoltenberg er i ferd med å sløse bort velgernes velsignelse - det er helt ut idiotisk å omgjøre statsbudsjettforslaget til en slagmark, og da man ville innføre altfor høye brenselsavgifter, som vil ramme hele det norske folket - en gjentagelse av bompengekrigen - var det simpelt på kanten. Hvis jeg var Søreide, nå som Solberg er ut så jeg kan stemme på Høyre på nytt, vil jeg innlede samtaler med Vedum og Listhaug om hvordan å senke mindretallsregjeringen så en ny regjering kan overta - blå-grønn-blå. Vi vil ha Støre/Stoltenberg fordi vi ønsker stødighet, men vi vil ikke lenge tolerere tull, saken med ferrolegging og EU-toll har svekket tilliten mot dem - økt avgift på bilbruk for to tredjedeler av bilbrukere - person som selskap - er 100 % uakseptert. Da det vil ramme den norske økonomien med full styrke. Så valget i 2025 vil allikevel avgjøres til slutt med regjeringsskifte.
Mbappe09 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) JK22 skrev (25 minutter siden): Det ser ut at vi vil se regjeringsskifte i det neste året. Støre og Stoltenberg er i ferd med å sløse bort velgernes velsignelse - det er helt ut idiotisk å omgjøre statsbudsjettforslaget til en slagmark, og da man ville innføre altfor høye brenselsavgifter, som vil ramme hele det norske folket - en gjentagelse av bompengekrigen - var det simpelt på kanten. Hvis jeg var Søreide, nå som Solberg er ut så jeg kan stemme på Høyre på nytt, vil jeg innlede samtaler med Vedum og Listhaug om hvordan å senke mindretallsregjeringen så en ny regjering kan overta - blå-grønn-blå. Vi vil ha Støre/Stoltenberg fordi vi ønsker stødighet, men vi vil ikke lenge tolerere tull, saken med ferrolegging og EU-toll har svekket tilliten mot dem - økt avgift på bilbruk for to tredjedeler av bilbrukere - person som selskap - er 100 % uakseptert. Da det vil ramme den norske økonomien med full styrke. Så valget i 2025 vil allikevel avgjøres til slutt med regjeringsskifte. 100% enig. Stoltenberg er til tider en slu mann når det kommer til å hente inn avgifter. Var helt ærlig ingen fan av Erna heller. Stemte selv på antibompartiet i 2019. Endret 12 timer siden av Mbappe09
Krig og fred Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 26 minutes ago, JK22 said: Vi vil ha Støre/Stoltenberg fordi vi ønsker stødighet, men vi vil ikke lenge tolerere tull, saken med ferrolegging og EU-toll har svekket tilliten mot dem Altså, du må skjønne at tollen fra EU er noe norske politikere ikke kan styre. 1
Snikpellik Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden obygda skrev (På 15.11.2025 den 21.44): Norge oppfører seg som idioter. Først gir vi mest penger pr innbygger i støtte til Ukraina i krigen mot Russland. Per innbygger er vi topp tre, men som prosentandel av BNP er vi langt bak (7. plass). Norge bør minst femdoble støtten til Ukraina, helst tidoble. 4
obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Snikpellik skrev (2 minutter siden): Per innbygger er vi topp tre, men som prosentandel av BNP er vi langt bak (7. plass). Norge bør minst femdoble støtten til Ukraina, helst tidoble. Poenget mitt var ikke størrelsen på støtten..men at vi gir penger med ene hånden for å styrke Ukraina samtidig som vi vinker kom hit med andre..Det er totaliten av å lokke befolkningen vekk og tømme landet for motstand på ene siden og gi penger til motstand på den andre. Tenk deg om Sverige skulle sendt våpen til Norge under 2 verdenskrig og samtidig lokket oss over grensen med hus,jobb,penger og mat i et ikke okkupert land.. Det henger ikke ihop rett og slett. 1
Krig og fred Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg lurer på hva gjengen som er i mot støtte til Ukraina hadde sagt hvis Russland gikk inn i Finnmark og NATO gikk i oppløsning. Hadde de klagd over at EU ikke foretok seg noe, eller hadde de funnet frem de russiske flaggene sine? 2
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gouldfan skrev (På 17.11.2025 den 23.21): Polen er den hardeste Eu på innvandring, dvs de skyter på uønskede flyktninger på grensen. Har du noen dokumentasjon på dette, det høres villt ut, og noe som jeg ser for meg heller høres ut som noe som kunne skjedd over atlanteren.
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Krig og fred skrev (1 time siden): Jeg lurer på hva gjengen som er i mot støtte til Ukraina hadde sagt hvis Russland gikk inn i Finnmark og NATO gikk i oppløsning. Hadde de klagd over at EU ikke foretok seg noe, eller hadde de funnet frem de russiske flaggene sine? De hadde definitivt klagd på EU 1
VifteKopp Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) leticia skrev (10 minutter siden): Har du noen dokumentasjon på dette, det høres villt ut, og noe som jeg ser for meg heller høres ut som noe som kunne skjedd over atlanteren. Antar han refererer til denne saken, hvor en polsk soldat skjøt en sudanesisk migrant med en gummikule fordi han bevegde seg inn på ulovlig territorium. https://www.infomigrants.net/en/post/65977/poland-soldier-shoots-undocumented-migrant-at-border Med andre ord en svært tabloid fremstilling av hvordan Polen håndterer uønsket migrasjon. Det er ikke slik at Polen fører en bevisst politikk hvor de skyter såkalte flyktninger på grensa. Endret 10 timer siden av VifteKopp 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå