Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Shoxx skrev (29 minutter siden):

Så ser man hvem de har å velge mellom,så rister man bare på hodet :( 

Hvem har de egentlig? Tintin?

Skrevet
kremt skrev (17 timer siden):

Norsk politikk ala 2025 er virkelig et trist skue. Pest eller kolera. Begge "sider" i den grad de har forskjellig politikk fører nok strake vegen til grøfta. 

Ja i år stemmer jeg kun for å unngå noe, ikke for å fremme noen. Det har jeg slitt med lenge, altså jeg vet hvem jeg absolutt ikke vill ha. Men hvem jeg ønsker har vært vanskelig å svare på. 

Generelt sett tenker jeg vi trenger en opprydning i de fleste partiene, evt nye partier inn. Generasjonspartiet var jo en mulighet, helt til Gyda klikka helt og at en finner ut på at de har aldri tenkt å faktisk drive med direktedemokrati. Det er bare en fasade. 

• Liker 2
Skrevet
DJViking skrev (36 minutter siden):

Høyre trenger en ny partileder.

Tror de fleste trenger det for å være ærlig 😛 Men Erna har fått drive på for lenge, burde gått under aksjeskandalen om ikke før 

• Liker 2
Skrevet
Kone skrev (34 minutter siden):

Det er bare tragisk for Høyre at Erna Solberg klamrer fingrene sine til makta.

Kan bety at ingen andre vil være statsminister i Høyre. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har forberedt meg på 4 nye år med Ap dessverre, regner med Erna trekker seg fra politikken hvis valget er en katastrofe men blir ikke overasket hvis hun stiller opp som statsminister kandidat om 4 år igjen, dama er maktsyk, får håpe høyre skjønner at Erna ikke er svaret lenger. Personlig for høyre`s del syns jeg Ine Marie Eriksen Søreide burde bli nye partilederen, har erfaringen som utenriksminister og forsvarsminister.

Endret av onkel_jon
  • Liker 3
Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Har forberedt meg på 4 nye år med Ap dessverre, regner med Erna trekker seg fra politikken hvis valget er en katastrofe men blir ikke overasket hvis hun stiller opp som statsminister kandidat om 4 år igjen, dama er maktsyk, får håpe høyre skjønner at Erna ikke er svaret lenger. Personlig for høyre`s del syns jeg Ine Marie Eriksen Søreide burde bli nye partilederen, har erfaringen som utenriksminister og forsvarsminister.

Enig i at Ine ville vært et godt valg pga erfaring og kompetanse. Men jeg syns også at Ola Svenneby fremstår som veldig dyktig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (På 28.8.2025 den 12:10 AM):

Ja, som sagt så er jeg enig med deg i at den offentlige sektoren er for stor. 

Jupp.

. I andre kvartal 2025 jobber en av tre i offentlig forvaltning 1 av 3 jobber i offentlig forvaltning – SSB, altså 33 prosent. I tillegg kommer alle som jobber i statskontrollerte bedrifter, 20 000 offentlige finansierte «forskere» og ansatte i NGOer.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/la-oss-sykmelde-oss-og-tomme-oljefondet/o/5-95-2591004

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (5 timer siden):

Enig i at Ine ville vært et godt valg pga erfaring og kompetanse. Men jeg syns også at Ola Svenneby fremstår som veldig dyktig. 

Solberg har flere mulige arvtagere, men det merkelige er at ingen våget å utfordre henne ved forrige korsvei.

I fortiden byttet Høyre ledere til stadighet og med til tider tragisk resultat.
Det virker som om det er et mål i seg selv at lederen ikke skal presses ut.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (55 minutter siden):

Solberg har flere mulige arvtagere, men det merkelige er at ingen våget å utfordre henne ved forrige korsvei.

Ja, men blir det sosialistisk regjering og Høyre gjør et dårlig valg, så ender hun vel fort med å trekke seg uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet er vel at Frp har alt å tene på å fronte Listhaug som statsminister, medan borgarleg side samla sett taper fordi mange sentrumsnære Høgre- og Venstre-veljarar blir skremt over på raudgrøn side berre av tanken på Listhaug som statsminister og politikken til ei Frp-dominert regjering

Mange har heller ikkje gløymt Listhaug sine utspel då ho var justisminister, og ho høyrdest meir ut som ein opposisjonspolitikar enn ein samlande statsråd som skal representere heile Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
10 hours ago, Vokteren said:

Tror dere virkelig at ingen tør utfordre Erna? Grunnen til at det ikke finnes andre kandidater, er fordi ingen får lov til å utfordre Erna. Erna har full kontroll over partiet. Folk må få lov ( av Erna) til å utfordre henne. Hvis noen gjør det uten lederens velsignelse, betyr det politisk selvmord. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (8 timer siden):

Problemet er vel at Frp har alt å tene på å fronte Listhaug som statsminister, medan borgarleg side samla sett taper fordi mange sentrumsnære Høgre- og Venstre-veljarar blir skremt over på raudgrøn side berre av tanken på Listhaug som statsminister og politikken til ei Frp-dominert regjering

Mange har heller ikkje gløymt Listhaug sine utspel då ho var justisminister, og ho høyrdest meir ut som ein opposisjonspolitikar enn ein samlande statsråd som skal representere heile Norge.

Dette er helt riktig, målinger viser at Høyre, Venstre og Krf-velgere ikke vil ha Listhaug som statsminister. Faktisk vil de aller fleste av deres velgere heller ha Støre enn Listhaug:

https://www.nrk.no/ytring/slik-splitter-sylvi-borgerlig-side-1.17529657

Det at Listhaug mangler støtte fra velgerne i de andre borgerlige partiene, gjør dette ekstra interessant:

Blant Høyre-velgerne foretrekker 49 prosent erkerivalen Støre som statsminister, hvis alternativet er Listhaug. Bare 39 prosent av dem støtter Listhaug.

Dette skader åpenbart de andre borgerlige partiene. Jeg kjenner flere som har sagt de stemmer rødgrønt i år og oppgir at de vil slippe Listhaug som hovedgrunnen til det.

Listhaug er ikke samlende, men veldig polariserende. Blir hun statsminister vil hun bli upopulær i en majoritet av folket, som vil skade et borgerlig regjeringsprosjekt. Uenighet rundt lederskap og da spesielt statsministerposten fremstår fort som kaos.

Jeg tror mange tenker på tidligere stunt og utspill som du viser til, men jeg tror også mange sliter spesielt med å se for seg Listhaug representere Norge i utlandet. Hun er svært lite opptatt av utenriks, og langt mindre erfaren og kunnskapsrik på det feltet enn de andre to, som spiller i en helt annen liga der.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Morsomt at det nevnes kaos, når Støre må dra med seg Rødt, SV og MDG.

Endret av Kone
  • Liker 1
Skrevet
Kone skrev (28 minutter siden):

Morsomt at det nevnes kaos, når Støre må dra med seg Rødt, SV og MDG.

Det er vel ikke noe kaos når alle vet hvilken konstellasjon som gjelder og dette har vært klart i lang tid. Alle partiene du nevner ønsker Støre som statsminister.

På den andre siden er det ikke samme enighet, og det fremstår jo gjerne litt mer kaotisk når de ikke en gang enes om statsministerposten.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Med dagens regjering vil trolig prisene på importvarer fortsette å stige. Norge har trukket seg ut av amerikanske selskaper, og det kan få konsekvenser. Oljepengene vil nok få ben å gå på de neste fire årene med en rødgrønn regjering. Når det er tomt - hvem skal betale når alle rikingene er borte?

Halvparten av oljefondets verdi er investert i USA, og nå er det ikke engang sikkert at oljefondssjefen får reise dit. En amerikansk senator har uttalt: "Vil nekte norske oljefondssjefer visum."

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/73eWJV/amerikansk-senator-vil-nekte-norske-oljefondssjefer-visum

Endret av Cervinus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...