Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er "helårsdekk" uegnet for norske forhold?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dubious skrev (7 minutter siden):

Du vet at piggfritt ikke er helårsdekk? 

...

Jo, det er det. 

Helårsdekk er bare et begrep kreative dekkforhandlere har skapt.

Men, det gjenstår dokumentasjon fra din side om at billige sommerdekk er like ille som det du kaller "helårsdekk"

Jeg venter i spenning.

Skrevet
Kone skrev (1 time siden):

Men jeg noterer meg at du ikke kan linke til en test hvor piggfrie vinterdekk er bedre enn billige sommerdekk på sommerføre. For det var det du påsto, var det ikke? Da får nesten du komme opp med noe som støtter opp om den påstanden.

https://www.motor.no/tester/den-store-sommerdekktesten-2024-her-er-de-10-beste-dekkene/266854

Jeg skrev helårsdekk, og jeg skrev ikke bedre. 

https://www.motor.no/tester/sommerdekktesten-2024-michelin-crossclimate-2-helarsdekk/267242

Selv med den høyeste prislappen, kan vi konstatere at dekket har grepnivå på linje med billige budsjettdekk fra Kina.

Skrevet
Dubious skrev (4 minutter siden):

https://www.motor.no/tester/den-store-sommerdekktesten-2024-her-er-de-10-beste-dekkene/266854

Jeg skrev helårsdekk, og jeg skrev ikke bedre. 

https://www.motor.no/tester/sommerdekktesten-2024-michelin-crossclimate-2-helarsdekk/267242

Selv med den høyeste prislappen, kan vi konstatere at dekket har grepnivå på linje med billige budsjettdekk fra Kina.

Vel, det kom sist, så selv om marginene i denne testen er små, så står det seg det jeg sa.

Piggfrie vinterdekk, eller "helårsdekk" er dårligere enn billige sommerdekk på sommerføre.

Så da blir egentlig neste spørsmål, Hvor dårlig er dette dekket på vinterføre mot et skikkelig vinterdekk som Nokian, Conti eller Michelin?

  • Liker 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (1 time siden):

For et begredelig nivå på denne diskusjonen. Dere er en gjeng med surrehuer og rotekopper. 

Hvem har invitert deg inn her da?

Skrevet
Kone skrev (6 timer siden):

Så det å si at piggfrie vinterdekk går fint i store deler av Norge er ganske drøyt. 

Det er egentlig ikke drøyt. Piggfrie vinterdekk er blitt ganske bra og det er kun ved holkeføre/underkjølt regn disse er svakere enn piggdekk. Som oftest virker det som totalscoren på piggfritt ligger litt høyere enn på piggdekk. Ofte er det komforten som avgjør hvilket som scorer høyest.

Trulss skrev (4 timer siden):

Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje.

Flere personer i tråden, selv blant disse som proklamerer X antall års erfaring, er nettopp hvorfor vi heller vil se tester. Anekdotisk argumenter er ikke bevisbare og når dem går i strid med faktiskte tester utført av uavhengige kjeder/labratorier så er det tydelig at folk er offer for bekreftelsebias. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trulss skrev (4 timer siden):

NAF, som den organsiasjonen de er, kan jo ikke rasere dekkbransjen og slike typer verksteder da det vil rive vekk halve omsetningen. Det sier seg dermed selv at de meler sin egen bransje.

 

De kan vel gi deg et par timer på en av sine glattkjøringsbaner. Du trenger tydeligvis det. Som mener det er ett fett hvilke dekk du har..... bare det er billig.

 

Endret av Sovna
  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (29 minutter siden):

Det er egentlig ikke drøyt. Piggfrie vinterdekk er blitt ganske bra og det er kun ved holkeføre/underkjølt regn disse er svakere enn piggdekk. Som oftest virker det som totalscoren på piggfritt ligger litt høyere enn på piggdekk. Ofte er det komforten som avgjør hvilket som scorer høyest.

Vestlandet er ikke store deler av Norge.

Skrevet
Kone skrev (4 timer siden):

Piggfrie vinterdekk, eller "helårsdekk" er dårligere enn billige sommerdekk på sommerføre.

Er du politiker?

Piggfritt er ikke helårsdekk. 

Skrevet
barfoo skrev (8 timer siden):

Så verden er konspirasjoner mot deg.

Kvifor opponerer ikkje medlemsmassen og kaster sittande styre da? Kan det vere at medlemsmassen faktisk ikkje er deg, og at du bommer fundamentalt i antagelsen din om kva andre måtte meine?

At folk som ikke har fulgt med i timen kaller det konspirasjon?
Du får sette deg inn i saken å ta et søk. Det ligger mange reportasjer som kan sees på NRK ang. elbilforeningen.

Medlemmene driter i den underliggende agendaen bare de får medlemsfordelene sine, og tror ellers at NAV og Elbiforeningens medlemskap er gull verdt fordi de forteller hvoran de kan lade bilen og gi raderabatt. Trolig er du en av disse.

Medlemmene kan jo ikke vite at tester og forskningsartikler er kjøpt og betalt på forhånd. Men når det kommmer til NAF så er nok testene noen ganger reelle og kan gi en pekepinn, eller la oss si at de er utarbeidet etter beste evne. Selv om et dekk får dårlig karakter trenger det ikke å være for dårlig til å kjøre med. Ellers har vel kanskje Nokian sponset kostnadene for testen og således automatisk får høy score mens de kinesiske får lav score.

Som et vanlig medlem er det lite man får gjort med å endre denne praksisen.

Skrevet
25 minutes ago, Trulss said:

Ellers har vel kanskje Nokian sponset kostnadene for testen og således automatisk får høy score mens de kinesiske får lav score.

Som et vanlig medlem er det lite man får gjort med å endre denne praksisen.

Det vil vere villeiande markedsføring frå Nokian si side. Du får saksøke NAF og Nokian for villeiande markedsføring då.

Argumentasjonen din her er spinnvill, og umulig å imøtegå, for om du får saklege argument påstår du at det foregår i det skjulte. Det er åpenbart ikkje mogeleg å ta frå deg livsløgna.

Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Det vil vere villeiande markedsføring frå Nokian si side. Du får saksøke NAF og Nokian for villeiande markedsføring då.

Argumentasjonen din her er spinnvill, og umulig å imøtegå, for om du får saklege argument påstår du at det foregår i det skjulte. Det er åpenbart ikkje mogeleg å ta frå deg livsløgna.

Elbilforeningen samarbeider jo nært med ladeoperatører, netteiere og får Enova-midler. Selvsagt er deres synspunkt og uttalelser farget av dette, og det er derfor de ikke taler i elbileierenes interesser. Dette har vi sett gang på gang, og medlemmer har aldri blitt spurt om deres politiske utalelser om for eksempel den nye nettleieordningen. Når det gjelder NAF så har jo de også politiske utalelelser som ikke er forankret i noen meningsmåling blant medlemmene, noe som stadig vekk skinner igjennom når de en sjelden gang løfter bladet fra munnen.

Slik fortsetter det hele veien, og man skal være temmelig blåøyd for å tro noe annet. Også vet vi jo alle at tallene som stammer fra Statkraft, Statnett, NVE med flere bevisst har regnet feil i sine fremtidige estimater når det gjelder strømpriser, forbruk og andre beregninger som gjør at det blir følgefeil ned i disse små organisasjonene.

Derfor må man ta alt med en klype salt, og det er kjent at bransjer beskytter seg selv og meler sin egen kake og ellers får alt av tester og undersøkelser til å gå i deres favør.

Ellers er helårsdekk optimalt i Norge med våre skiftende temperaturer. I motsetning til lenger sør hvor det ofte er for varmt og knapt kuldegrader og hvor sommerdekk kan benyttes med fordel hele året. Sommerdekk er ikke forbudt på vinteren i Norge heller dersom kjøreforholdene tillater det.

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Trulss said:

Elbilforeningen samarbeider jo nært med ladeoperatører, netteiere og får Enova-midler. Selvsagt er deres synspunkt og uttalelser farget av dette, og det er derfor de ikke taler i elbileierenes interesser. Dette har vi sett gang på gang, og medlemmer har aldri blitt spurt om deres politiske utalelser om for eksempel den nye nettleieordningen. Når det gjelder NAF så har jo de også politiske utalelelser som ikke er forankret i noen meningsmåling blant medlemmene, noe som stadig vekk skinner igjennom når de en sjelden gang løfter bladet fra munnen.

Dersom dette stemmer er det jo veldig rart at ingen medlemmer protesterer og prøver å få bytta ut styret i organisasjonen.

Forøvrig er ikkje den vanlege måten å forankre ting i organisasjoner på meiningsmålinger, men debatter. T.d. kan styret lage eit utkast, som går gjennom lokallag og fylkeslag, og vert vedteke på årsmøtet. Då vil alle aktive medlemmer få sjans til å gje innspel. Meg bekjent er det og måten t.d. elbilforeningen utformar sitt program på.

Nettleigeordninga har garantert vore diskutert i elbilforeningen, og organisasjonen har eit fungerande organisasjonsdemokrati, så det er ingen grunn til å tru på fantasiane dine om at medlemmene ikkje kan delta i utforminga av meiningane til elbilforeningen - og NAF.

25 minutes ago, Trulss said:

Slik fortsetter det hele veien, og man skal være temmelig blåøyd for å tro noe annet. Også vet vi jo alle at tallene som stammer fra Statkraft, Statnett, NVE med flere bevisst har regnet feil i sine fremtidige estimater når det gjelder strømpriser, forbruk og andre beregninger som gjør at det blir følgefeil ned i disse små organisasjonene.

Så verden er enkelt og greit ikkje til å stole på, og alle argumenter motparten kan komme med kan du avfeie med at nope, korrupsjon.

Lærdommen av dette er jo at det er bortkasta bytes å bruke tid på deg. 

Endret av barfoo
  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (12 timer siden):

Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje.

Du overser også argumentet om at hyppigere kjøp av nye helårsdekk veier opp for at dekkene blir for gamle. Dette gjelder særlig folk som ikke kjører så mye at de får "brukt opp" dekkene før de egentlig går ut på dato.

Nei. DU snakker med folk som har erfaring. Og du snakker MOT tester utført av UAVHENGIGE forbrukerorganisasjoner.

Det er vist både gjennom tester og statistikk at helårsdekk er farlige. De er dårlige i tester, og overrepresenter i ulykker.

  • Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (47 minutter siden):

Ja, helårsdekk er virkelig optimalt her på sørlandet hvor man kan kjøre gjennom fire årstider bare på vei til jobb.

Absolutt, jeg er også veldig fornøyd med mine.

Skrevet (endret)

Vinterdekk i Norge er dekk merket med 3PMSF ("3 peak mountain snowflake") eller MS ("Mud and snow"). [...]

Alt annet er "dekk".

Kjører du med dekk som er 3PMSF merket hele året, så kjører du med vinterdekk hele året.

Dekk uten slik merking kan ikke brukes om vinteren.

Så det betyr at et "helårsdekk", piggfritt vinterdekk og andre navn er fortsatt... et vinterdekk.

Endret av rozon
  • Liker 2
Skrevet
Trulss skrev (12 timer siden):

Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje.

Det er ganske få som har erfaring med å kræsje på vinterføre, og av dei som har erfaring med å kræsje på vinterføre så er det nettopp dårlege dekk dei skuldar på (for det er i alle fall ikkje mangel på sjåførkompetanse som gjorde at dei kom med for stor fart inn i svingen).

Når det gjennomføres spørreundersøkingar om kor flinke folk er til å køyre bil så er det omtrent 80% som svarer at dei er over snittet gode sjåførar og omtrent 5% som meiner dei er under snittet. Det er svært mange erfarne sjåførar som grovt overvurderer sin eigen kompetanse, og som igjen gjer at dei køyrer med dårlege dekk og trur at så lenge dei ikkje har kræsja så er dekka gode nok.

Skrevet
Kone skrev (7 timer siden):

Vestlandet er ikke store deler av Norge.

Nei, jeg er heller ikke fra Vestlandet. Dog i motsetning til folk flest har jeg kjørt mye i store deler av Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...