Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan jeg endelig lykkes med å gå ned i vekt? Feiler gang på gang

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 7/30/2025 at 10:15 PM, Guest 6a7de...116 said:

det er ikke bra å gå for fort ned da går man bare fort opp igjen, man skal helst ikke gå ned mer enn halv kilo i uka 

Anonymous poster hash: 6a7de...116

Trur begge deler er bedre enn å gå opp. 

Gå ned sakte funker sikkert bra for noen. Gå ned fort funker bra for noen. Angående jojo slanking så er det avhengig av hva du gjør etterpå.

Eg var I lignende sko som OP her. Gjekk opp 30 kg på noen år etter eg sluttet med idrett. Var veldig aktiv, men så kom familie og unge. Så gjekk eg ned 20 kg på 2 måneder sist sommer med keto. Så gjekk eg opp 10 kg i løpet av siste året etter eg sluttet med keto. En del pga alt for mye julemat og julekaker, men og mye snacks nå på sommeren og tidvis overspising osv. Men i sum betyr det jo fortsatt 10 kg mindre enn eg var før keto perioden. 

I keto perioden var det mye kjøtt med dressing som stod på menyen. Eller egg og ost. Etterhvert varierte eg mer. Peanøtter, avokado, lav karbo knekkebrød osv. Kan lage gode hamburgere. Eller kjøtt med fløte, sjalott løk, sopp osv. 

Nå blir det en ny runde og se om eg klarer enda mer ned og så er nøkkelen og holde det etterpå. 

Endret av ili
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/30/2025 at 7:02 PM, Oregutt said:

Jeg ville unngått meieriprodukter hvis man skal slanke seg

Dette er en snart hundre år gammel misforståelse at man blir feit av fett. Hørtes kanskje logisk ut men nei.

Animalsk fett er sunt og man blir ikke feit av det. Det man blir feit av er karbohydrater og sukker. 

Insulin resistens er kanskje den verste onde sirkelen man kan komme i. Det er når kroppen ikke responderer lenger korrekt og gir mer falsk sultfølelse

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Lyseblå skrev (På 30.7.2025 den 18.15):

Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 30 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 30 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt?

Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på:

- Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet)

- Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer

- Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler

- Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden)

Det viktigste du må gjøre er å kun lage den maten (de kaloriene) du skal spise. Både frokost/lunsj/middag.

Det nest viktigste du må gjøre er å forberede deg på at i den perioden du går ned i vekt kommer du til å være sulten, mesteparten av tiden/dagen.  1kg i mnd synes er fryktelig lite, da det kommer til å ta nesten 3 år

Det tredje viktigste du gjør er at du går på vekten hver morgen

Lykke til

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet
Bing123 skrev (8 timer siden):

Det man blir feit av er karbohydrater og sukker. 

Det man blir feit av er kalorioverskudd. 

Ellers enig med deg, det er mye lettere å ligge i underskudd uten mye karbohydrater som gjør at blodsukkeret raser opp og ned. 

Man beholder også mer muskelmasse ved å spise proteinrikt når man gå ned i vekt. 

Nå er jeg treningsjunkie og har stort sett god kontroll på om jeg går opp eller ned i vekt og styrer dette etter målsetninger. 

Det som egentlig trengs er en livsstilendring, ikke bare kortsiktige mål, men resultater motiverer. Begynn å tren og ligg 500-1000 kcal i underskudd. Da går du ned 0,5-1kg i uka.

• Liker 2
Skrevet (endret)
49 minutes ago, kåre b said:

Det man blir feit av er kalorioverskudd. 

Vil ikke si det bombastisk, det fins to hovedteorier der ute, og kanskje er det en kombo som er sant. Det fungerer for noen å telle kalorier men som forklaringsmodell er den teorien litt forenklet antagelig, kroppen kan tilpasse seg  lavere kaloriinntak ved å begynne å bli sparsom.

Den andre teorien handler mer om hormoner, derfor jeg nevnte insulin som kjent instruerer kroppen til å lagre fett.

Den kan forklare feks hvorfor keto-dietten fungerer hvor folk lemper innpå fett (mye kalorier) og likevel går ned.

Endret av Bing123
  • Liker 1
Skrevet (endret)

En må jobbe med vanene en har. Kostholdet må være bra nok og i riktig mengde. Også må en være i nok aktivitet fysisk. Den letteste treningsformen er vel å gå tur. Men en kan også bevege seg hjemme ved å gjøre øvelser som knebøy og andre bevegelser.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, oldboy said:

Ozempic

Jeg har hørt om kjente personer som har brukt dette en stund, som kanskje er rundt 30, men som har fått samme tetthet i skjelettet som en 80 åring. Man blir raskt avhengig av dette middelet, og det ser ut til at kroppen går inn i en alvorlig modus, pågrunn av matmangel, der kroppen må få tak i mineraler på andre måter, og dermed tar det fra skjelettet. Risikoen for beinbrudd vil da gå opp i takt med tap av beintetthet.

Jeg tror de fleste vil styre unna noe som kan skade skjelettet i så alvorlig grad. Men jeg er ikke lege, og dette er bare mine kommentarer.

Dette kommer i tillegg til alle de andre bivirkningene.

Oversikt fra google AI om tap av beintetthet:

Ozempic, while effective for weight loss and diabetes management, may be associated with bone density loss, potentially increasing the risk of fractures. This is because rapid weight loss, a common effect of Ozempic, can reduce bone density. While the medication's label doesn't explicitly warn about this, studies suggest that individuals taking Ozempic for extended periods may experience a decline in bone mineral density. 

Here's a more detailed explanation:
  • Rapid Weight Loss and Bone Density:
    Ozempic can lead to significant weight loss, which may negatively impact bone health by reducing bone mineral density.

• Altered Bone Turnover:
    Ozempic's effects on gut hormones and insulin regulation may also contribute to altered bone turnover, favoring bone breakdown over bone formation.
  • Reduced Calcium and Vitamin D Absorption:
    Reduced calorie intake, a consequence of Ozempic's appetite-suppressing effects, may also lead to lower absorption of essential nutrients like calcium and vitamin D, further affecting bone health.
  • Increased Fracture Risk:
    Reduced bone density can increase the risk of fractures, particularly in older adults and individuals with pre-existing bone conditions like osteoporosis.
  • Muscle Mass Loss:
    Ozempic can also lead to muscle mass loss, which can further contribute to frailty and increased fracture risk, especially in older adults.
  • Need for Further Research:
    While some studies suggest a link between Ozempic and bone health issues, more research is needed to fully understand the extent of the impact and identify strategies to mitigate potential risks.
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Selfuniverse said:

Jeg har hørt om kjente personer som har brukt dette en stund, som kanskje er rundt 30, men som har fått samme tetthet i skjelettet som en 80 åring. Man blir raskt avhengig av dette middelet, og det ser ut til at kroppen går inn i en alvorlig modus, pågrunn av matmangel, der kroppen må få tak i mineraler på andre måter, og dermed tar det fra skjelettet. Risikoen for beinbrudd vil da gå opp i takt med tap av beintetthet.

Jeg tror de fleste vil styre unna noe som kan skade skjelettet i så alvorlig grad. Men jeg er ikke lege, og dette er bare mine kommentarer.

Dette kommer i tillegg til alle de andre bivirkningene.

Oversikt fra google AI om tap av beintetthet:

Ozempic, while effective for weight loss and diabetes management, may be associated with bone density loss, potentially increasing the risk of fractures. This is because rapid weight loss, a common effect of Ozempic, can reduce bone density. While the medication's label doesn't explicitly warn about this, studies suggest that individuals taking Ozempic for extended periods may experience a decline in bone mineral density. 

Here's a more detailed explanation:
  • Rapid Weight Loss and Bone Density:
    Ozempic can lead to significant weight loss, which may negatively impact bone health by reducing bone mineral density.

• Altered Bone Turnover:
    Ozempic's effects on gut hormones and insulin regulation may also contribute to altered bone turnover, favoring bone breakdown over bone formation.
  • Reduced Calcium and Vitamin D Absorption:
    Reduced calorie intake, a consequence of Ozempic's appetite-suppressing effects, may also lead to lower absorption of essential nutrients like calcium and vitamin D, further affecting bone health.
  • Increased Fracture Risk:
    Reduced bone density can increase the risk of fractures, particularly in older adults and individuals with pre-existing bone conditions like osteoporosis.
  • Muscle Mass Loss:
    Ozempic can also lead to muscle mass loss, which can further contribute to frailty and increased fracture risk, especially in older adults.
  • Need for Further Research:
    While some studies suggest a link between Ozempic and bone health issues, more research is needed to fully understand the extent of the impact and identify strategies to mitigate potential risks.

Jeg har også anekdotiske bevis fra venner som har hatt gode resultater fra disse medikamentene. Alle medikamenter har bivirkninger, og jeg skal ikke fortelle hva som er rett eller galt for deg, men overvekt har også sine egne bivirkninger. 

Har man problemer med å kontrollere kaloriinntaket så kan disse preparatene være et nyttig hjelpemiddel. 

Sist men ikke minst, ikke ta medisinske råd fra internett. Snakk med fastlegen din om det.

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (18 timer siden):

Det tredje viktigste du gjør er at du går på vekten hver morgen

Det er det dummeste du gjør.
Lett å miste motivasjonen om du veier deg hver dag og ser null nedgang, eller kanskje du har gått opp i vekt.

Var artig å se at jeg mistet vekt, helt til jeg hadde mistet 10 kg og nedgangen flatet ut, og tilogmed gikk opp, så jeg sluttet å veie meg så ofte.  

Skrevet (endret)
On 7/30/2025 at 6:15 PM, Lyseblå said:

Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 30 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 30 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt?

Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på:

- Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet)

- Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer

- Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler

- Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden)

Se deg i speilet naken - alt det flesket som disser på kroppen din er overskudd av det du har puttet i munnen.
Alt sammen er mat du har spist for mye.

Spis mindre, hold deg i bevegelse og sett mål som er lettere å holde, f.eks gå ned 200 gram hver mnd, det er realistisk selv om du går på en smell i ny og ne.

Men helt seriøst, du må slutte å putte ting i munnen fordi du føler deg dritt - angrip den demonen direkte ved å oppsøke profesjonelle som kan hjelpe deg med å prosessere og forstå hva det er som plager deg rent følelsesmessig.

Kroppen din belønner deg med dopamin hver gang du putter mat i munnen for å bøte på følelsene dine, og hvis ikke du makter å bryte den belønnings mekanismen kan du bare glemme å gå ned varig.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg måtte jo veie meg, og jeg veier 1,5 kg mindre enn sist gang jeg veide meg, i mai. 

Det jeg merker mest er at jeg er i mye bedre form.
Blir ikke sliten av å gå i trapper.

Har det ikke travelt med å gå ned i vekt. 

• Liker 1
Skrevet
oldboy skrev (18 timer siden):

Gå til fastlegen og få resept på Ozempic eller Mounjaro 

Jeg vil gjerne henge meg på denne. Jeg ANBEFALER deg å kontakte lege og få en resept på Wegovy (Ozempic er vel fortsatt en diabetes-medisin på papiret..)
Jeg går på stoffet du finner i disse som heter Semaglutid og har gått ned 60 kilo hvor jeg har valgt å være da jeg nå har en bmi på 25 som i følge fastlege er ideelt. 
Bivirkninger er neppe til å unngå, men det som er viktig er at dette virker med vektreduksjon på majoriteten av de som bruker medisinen. 
Jeg kan bare anbefale dette på det varmeste, jeg mener at dette har gitt meg et herlig og nytt liv!
Spør meg gjerne om dette i nevnte tråd her på forumet:
https://www.diskusjon.no/topic/1936343-erfaringstråden-for-ozempic-og-wegovy/#comments

Skrevet
Dubious skrev (51 minutter siden):

Lett å miste motivasjonen om du veier deg hver dag

Som du ser er det ganske dumt å veie seg hver dag. Jeg har betydelig erfaring med dette også, og med dagens nøyaktige digitalvekter får du jo beskjed om endringen er over 10 gram (de mest nøyaktige vektene).. En endring er jo ensbetydene med at du kanskje har spist eller drukket noe? Uansett så er det MYE som virker inn og som du ikke har noe nytte av å måle!
Vei deg en gang i uka, gjerne morgen, og vei under så like forhold som mulig! (Samme klokkeslett, før frokost men etter morgentoalett, vei med like mengder med gull-smykker 🤑 og annet..)

• Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (1 time siden):

Lett å miste motivasjonen om du veier deg hver dag og ser null nedgang, eller kanskje du har gått opp i vekt.

Var artig å se at jeg mistet vekt, helt til jeg hadde mistet 10 kg og nedgangen flatet ut, og tilogmed gikk opp, så jeg sluttet å veie meg så ofte.  

Det dummeste faktisk... Okay, deg om det.
Funket som fjell for meg da jeg gikk fra 93 -> 76 på rett under 4 mnd.
Tror de fleste (normale) skjønner at vektnedgang ikke er lineært og det kan være forskjell i hvor mye vann man har i kroppen fra dag til dag.

Det er ikke rakettforskning, kcal inn<kcal ut over tid

• Liker 2
Skrevet

Ser mange mener at kalori inn/ut er den absolutte forklaringen. Ser mange også mener slankepiller er eneste vei, og det er triste saker.

Her er kilden hvor jeg hørte om hormon-teorien som forklarer på en måte som gir mening utifra en del andre målbare fakta.

Og som folk iallfall bør være klar over.

Fins desverre bare som instagram-slide men relativt godt forklart. 

Hvorfor blir vi feite?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bing123 skrev (2 timer siden):

Ser mange mener at kalori inn/ut er den absolutte forklaringen. Ser mange også mener slankepiller er eneste vei, og det er triste saker.

Her er kilden hvor jeg hørte om hormon-teorien som forklarer på en måte som gir mening utifra en del andre målbare fakta.

Og som folk iallfall bør være klar over.

Fins desverre bare som instagram-slide men relativt godt forklart. 

Hvorfor blir vi feite?

Man kommer aldri unna kalorier inn vs. kalorier ut. Kroppen bruker energi og lagrer energi. 
Kroppen kan ikke lagre energi når den ikke har et overskudd av energi.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det kan godt hende noen personer har noe biologisk som gjør at de lagrer mer fett enn andre, mer enn hva som er sunt, osv - men man kan ikke unnslippe det at selv hormoner kan ikke lage fett molekyler ut av ingenting, de må komme fra et sted. Og det stedet er hånden som dytter de inn i munn. Så enkelt er det, enten det er overspising eller hormoner som har skylden.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
Skrevet

Vær aktiv, ikke for mye sitting. Et tips er å lytte til musikk du liker og gjør deg glad, gira og pumpa til action. Gjør aktiviteter du liker, heng litt mer med familie og venner.

Prøv også å bytte ut godteri a la sjokolade med druer.

Hvis du beveger deg lite fordi du lett blir støl og krampete i beina, kan du gjøre strekk og tøy-bevegelser før du legger deg. F.eks stå på en dørterskel med tærne på selve terskelen, hælen på gulvet, og lene deg litt forover. Da tøyer man "kalvene" på baksiden av leggene.

Alt dette er små steg, men det er iallefall en begynnelse.

Kjenner du noen IRL som også har peil, prøv å snakk med dem om tips.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...