Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Gjest 73c13...d0a

Dette er en ERFARINGSTRÅD, så all annen diskusjon (inkl hets) vil bli rapportert (og forhåpentligvis slettet). Det er selvfølgelig lov å stille spørsmål relatert til Ozempic, Wegovy og erfaringer med disse.

Det er selvfølgelig helt greit å poste anonymt her, da ikke alle ønsker å blottlegge denne delen av livet sitt - meg selv inkludert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Semaglutide

For de som ikke skjønner hvor vanskelig det kan være å gå ned i vekt, så anbefales NRK sitt "Helsekost Furuseth".

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 73c13...d0a


Jeg er en mann, tidlig i 50-årene. Slitt med overvekt siden før barneskolen. Slitsom, evig "hunger" som nesten aldri gir seg. Brukt mat til å regulere følelser. Overspisingsforstyrrelse. Har diabetes type 2, der jeg har tatt langtidsvirkende insulin for natten, og hurtigvirkende på dagen dersom det har vært nødvendig. Har også andre diagnoser, men de er ikke relevante ift dette.

Min erfaring, så langt:

Uke 1: Startet med 0,25g i slutten av februar. Veide da 143kg.

Uke 4: Økte til 0,5g. Ikke kjent bivirkninger - eller virkning

Uke 8: Økte til full dose, 1mg

Uke 9: Begynte å merke virkning. Spiste mindre, og måtte kutte ned på insulinet.

Tenkte plutselig at "nå kan jeg bare slutte å kjøpe godteri".

Natt til dagen før jeg skulle ta dose nr 2 med 1mg, så fikk jeg "dumping".
En helt forferdelig natt, med veldig løs mage, og der jeg var sekunder fra å kaste opp, før det plutselig ga seg, rundt kl 03 på natten. Og jeg hadde hvilepuls på 116 i mange, mange timer, og var helt utmattet. Så utmattet at jeg vurderte å kontakte fastlegekontoret mitt. Hvorfor jeg fikk dette, vet jeg fortsatt ikke. Kanskje jeg spiste akkurat litt for mye den dagen. Indremedisineren "min" sa det kunne være kroppslig reaksjon på nedtrapping av insulin. Vanskelig å vite, men det har i alle fall ikke skjedd igjen.

To dager etter dette, kuttet jeg helt ut insulin, fordi jeg spiste så mye mindre.

Uke 10: Gått ned 7 kg, på et par uker med full dose (1mg).

Uke 11: Noe av hungeren tilbake, men mye svakere enn før, og mye mer håndterlig

Uke 14: Ned 12kg.

Uke 16, denne uken som det skrives: Ned tilsammen 15 kg.

Endelig fikk jeg et verktøy for å hjelpe meg med vektnedgang. Ikke for å bli slank, for det blir jeg neppe, men for å bedre helsen. Plagene med søvn-apné har blitt mindre, jeg har sluttet med insulin, knærne har det bedre, klær passer igjen (jakken jeg kjøpte rett før jeg begynte å gå ned er dog alt for stor nå haha).

Dette er det nærmeste man kommer en overvektsoperasjon - uten å ta en overvektsoperasjon. Dette sa indremedisineren jeg går til seg enig i. Han var også svært oppgitt over at denne medisinen ikke bare gis ut på blå resept, fordi det fungerer så utrolig bra. Men nei, myndighetene, i alle fall foreløpig, velger å bruke penger på livstilsbehandling i 100.000-kroners klassen pr person - som ikke virker over tid.

Men dette er overhodet ingen mirakelmedisin der man kan spise det man vil eller noe slikt. Velger man å spise mer enn kroppen tillater med Ozempic/Wegovy ombord, straffes du, rett og slett. Det kan bli veldig ubehaglig, slitsomt og smertefullt.

En ting jeg har merket, er at jeg er mye sliten. Dette kan ha med tilleggsdiagnosene mine, men det har nok noe med vektnedgangen å gjøre også. I tillegg så har jeg ikke mat for å regulere følelsene mine på samme måte som før, og da har det vært hvile som har vært løsningen for meg.

Det er tidvis slitsomt med denne medisinen ombord, men det er absolutt verdt det, i alle fall for meg. Det var som å slå av en "hunger-bryter", når medisinen først begynte å virke. Men stopper man med medisinen, vil man etter all sannsynlighet gå opp i vekt igjen, da "hungeren" vil komme tilbake, og kroppen vil jo også forsøke sitt beste å få deg tilbake til tidligere vekt (som jo er et kjent fenomen, i alle fall dersom man har gått "for fort" ned i vekt, som ifølge fedmespesialister er max 0,5kg pr uke).

Ulemper:
-Vanskeligere å regulere følelser. De som sliter med dette på finne andre måter å løse det på
-Kan bare glemme å spise ute nå, siden måltidene er blitt så små
-Får man i seg litt feil, eller bittelitt for mye mat, så er det å fly på toalettet en del ganger i timene fremover
-Noen vil merke stor endring i hva man liker av mat. Jeg har selv merket noe endring, men ikke veldig stor.
-Man går "bare" ned 15% av vekten sin, kanskje 20% dersom man er heldig

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (27 minutter siden):

En ting jeg har merket, er at jeg er mye sliten.

Som vel er en helt vanlig bivirkning med Ozempic. Selv merker jeg dette meget tydelig dagen etter injeksjon, men er der hele uka.

Gjest 73c13...d0a skrev (28 minutter siden):

Ulemper:
-Vanskeligere å regulere følelser. De som sliter med dette på finne andre måter å løse det på
-Kan bare glemme å spise ute nå, siden måltidene er blitt så små
-Får man i seg litt feil, eller bittelitt for mye mat, så er det å fly på toalettet en del ganger i timene fremover
-Noen vil merke stor endring i hva man liker av mat. Jeg har selv merket noe endring, men ikke veldig stor.
-Man går "bare" ned 15% av vekten sin, kanskje 20% dersom man er heldig

'Ulempelista' di:
Regulere følelser er ikke veldig greit nei, jeg for min del blir også deprimert. Men med tanke på den POSITIVE effekten så kommer fort humøret opp igjen! 🙂
Spise ute har du vel ikke råd til med så dyr medisin? (fleip!) Skaff deg en venn / venninne som kan bli med ut og spise det du ikke orker?
Feil / for mye mat: Dette er også meget kjente 'bivirkninger', dette er jo sånn semaglutid virker.. MEN jeg har ikke mye plager med dette faktisk. 
Endring i kosthold: Her har ALT blitt lagt om, spiser mye frukt, grønnsaker og 'LITE' med kjøtt (fisk). Sukkerprodukter er faset ut, synd bare at jeg begynte med dette rett i forkant av jul, så lagrene med godis er fortsatt fulle.. Vil tro at grunnet redusert matinntak har vi vel spart endel penger med dagens priser!
Vektnedgang: Har ikke brukt stoffet lenge nok (fra 20/12), tror fortsatt jeg går ned..  Men har redusert vekta med 22 kg så langt. 'Startvekta' var på 120 kg så er nå på tosifret! 🙂

Forøvrig: Bruker fortsatt insulin, men reduserer dosene etterhvert.  Har hatt noen veldig utrivelige episoder med blodsukkerverdier rundt to-tallet og det er ikke akkurat GØY å miste kontrollen på hodet!
Bruker selv 1 mg men vurderer å doble dosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
1 hour ago, Woff said:

Som vel er en helt vanlig bivirkning med Ozempic. Selv merker jeg dette meget tydelig dagen etter injeksjon, men er der hele uka.

Takk for svar.

Ok. Greit å vite at det er en del av "greia".

1 hour ago, Woff said:

Spise ute har du vel ikke råd til med så dyr medisin? (fleip!) Skaff deg en venn / venninne som kan bli med ut og spise det du ikke orker?

Jeg har aldri brukt så mye penger på å spise ute, men det blir jo spising ute i ferier og sånn.

Jeg bruker Ozempic, som er på blå for de med diabetes 2. Så jeg slipper heldigvis den utgiften.
 

1 hour ago, Woff said:

Feil / for mye mat: Dette er også meget kjente 'bivirkninger', dette er jo sånn semaglutid virker.. MEN jeg har ikke mye plager med dette faktisk.

Ja, vet.

Ok. Du har kanskje ikke denne "evige hungeren" som gjør at du kan spise feil, og få reaksjoner? For meg har jo denne hungeren sunket kraftig, men er ikke helt borte.
 

1 hour ago, Woff said:

Endring i kosthold: Her har ALT blitt lagt om, spiser mye frukt, grønnsaker og 'LITE' med kjøtt (fisk). Sukkerprodukter er faset ut, synd bare at jeg begynte med dette rett i forkant av jul, så lagrene med godis er fortsatt fulle.. Vil tro at grunnet redusert matinntak har vi vel spart endel penger med dagens priser!
Vektnedgang: Har ikke brukt stoffet lenge nok (fra 20/12), tror fortsatt jeg går ned..  Men har redusert vekta med 22 kg så langt. 'Startvekta' var på 120 kg så er nå på tosifret! 🙂

Jeg opplevde at jeg slet med frukt. Jeg ble ikke mett, men klarte ikke spise mer og ble småkvalm også. Men det var i starten, når Ozempic virkelig begynte å fungere. Jeg får prøve frukt igjen, og se hvordan det går.
 

1 hour ago, Woff said:

Forøvrig: Bruker fortsatt insulin, men reduserer dosene etterhvert.  Har hatt noen veldig utrivelige episoder med blodsukkerverdier rundt to-tallet og det er ikke akkurat GØY å miste kontrollen på hodet!
Bruker selv 1 mg men vurderer å doble dosen.

Akkurat. Jeg har hatt noen dårlige episoder jeg også. Og jeg opplevde noe veldig rart ift det. Jeg bommet totalt på natt-dosen som var en kombinasjon av langtidsvirkende og hurtigvirkende, og havnet midt på 2-tallet. Jeg våkner heldigvis av meg selv, er klar i hodet, og skjønner fort hva som skjer. Neste natt satte jeg mye mindre insulin, men havnet likevel på 2,2! Så av en eller annen grunn etter det, så trengte jeg ikke bruke hurtigvirkende insulin på 2-3 uker. Blodsukkeret holdt seg mye lavere, selv om jeg spiste på samme måte som ukene før. Merkelige greier.

Jeg snakket med indremedisineren jeg går til, og vi ble enige om å bytte fra hver 7. dag til hver 6. dag, fordi virkningen går så og si helt bort siste dagen før jeg skal sette ny dose.

Men er det vanlig å gå opp i over 1mg med Ozempic? Eller tar du Wegovy? Men du som har diabetes har jo rett på Ozempic..

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har studert pakningsvedlegget så kan du jo lese litt her:
https://www.felleskatalogen.no/medisin/ozempic-novo-nordisk-653285

Bivirkninger:
Svært vanlige:

Gastrointestinale: Diaré, kvalme,   
og den jeg sliter litt med: Stoffskifte / ernæring: Hypoglykemi ved bruk sammen med insulin. 

Vanlige:

Generelle: Fatigue

Står endel kjekt der!
 

Gjest 73c13...d0a skrev (19 minutter siden):

Ok. Du har kanskje ikke denne "evige hungeren" som gjør at du kan spise feil, og få reaksjoner?

JODA! Går rundt sulten mange av døgnets timer, men skal det spises så er det bråstopp etter for eksempel et par brødskiver.. (Som utgjør frokost og aftenmaten min..)
 

Gjest 73c13...d0a skrev (19 minutter siden):

Jeg får prøve frukt igjen, og se hvordan det går.

Beklageligvis er frukt DYRT blitt.. Og det holder vel neppe å basere seg kun på grønt-for heller.. 

Gjest 73c13...d0a skrev (19 minutter siden):

og havnet midt på 2-tallet

Midt på 2 tallet er problemfritt, men 2,2 og LAVERE er ikke behagelig. Prøvde i ti minutter her om dagen for å skifte kanal på tv'en.. Jeg sleit VIRKELIG! Først dagen etter så jeg på måleren at jeg målte til 2,2 litt tidligere og hadde tatt en dose med Insulin!

Gjest 73c13...d0a skrev (19 minutter siden):

Jeg snakket med indremedisineren jeg går til, og vi ble enige om å bytte fra hver 7. dag til hver 6. dag, fordi virkningen går så og si helt bort siste dagen før jeg skal sette ny dose.

TUSEN TAKK for godt tips! Det taes i bruk her i løpet av helga!  (Beklageligvis har den gamle fastlegen gitt seg for et par uker siden og videresendt meg til ei jente som er FERSK. Så hun får kun BESKJED om hvor landet ligger.

 

Gjest 73c13...d0a skrev (19 minutter siden):

Men er det vanlig å gå opp i over 1mg med Ozempic?)

Nei, det er vel ikke vanlig, men det er jo satt et 'tak' på 2mg som de anbefaler å ikke gå over... Så da anser jeg 2mg som greit..
Og selvsagt bruker jeg Ozempic ja, måtte først overtale fastlegen om dette da (den gamle) siden han neppe var klar over stoffet og dets virkning på overvektige! Men etter en innføring (fra meg) så startet han meg opp på den runddansen du har vært igjennom med 0,25, 0,5 og nå 1mg i uka. Og selv om jeg muligens sparer beløpet dette koster i reduserte matutgifter så hadde jeg ikke råd til dette sånn uten videre nei, blåresepten var redningen her. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tatt Ozempic i et par år nå. Jeg står på 2mg. 1mg to ganger i uken. Mandag og fredag. Bivirkningene har for lengst gått over. Hadde de vanlige i begynnelsen, inkludert at det var vanskelig å gå ut i blant, fordi man risikerte å drite på seg :p Men det går over. Særlig hvis du kutter ned på hvor mye du spiser, og især fett.

Helt enig i at det er fullstendig kokkelimonke hvor dyrt frukt og grønnsaker er. Jeg mener importtoll bør oppheves av hensyn til folkehelsen. Norske bønder bør heller dyrke ting som lønner seg og bidrar til selvforsyningsgraden. Fortrinnsvis korn og bær. Men nok om det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

og især fett

Som du har funnet ut er akkurat FETT et problem som semaglutid er effektiv mot, noe som garantert gjør slankingen lettere..
Kan du dele hvor mye du har gått ned i vekt siden du begynte med dette? Og hvis du har peiling, hva gjør at det stopper opp etterhvert?
Tusen takk for info om 2mg, da endrer jeg medisineringen min også til 2mg i uka fra søndag av!  (Jada, har diskutert med min gamle fastlege som ikke hadde noen innvendinger på doseøkningen! Men så hadde jo ikke han peiling i utgangspunktet heller da..) 
Og det du sier om frukt, å fjerne importrestriksjoner på ting som fremmer folkehelsa burde jo vært en selvfølge i vårt land! Her BURDE jo bonden Trygve Slagsvold Vedum stå på men..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a

Woff:

Ja, leste jo vedlegget - for 16 uker siden. haha.

Tips: Ta en tur til fastlegen, og be om henvisning til en indremedisiner-spesialist. De har MYE bedre oversikt over ting som insulin og Ozempic og sånn. Siden det virker som du sliter litt med å styre blodsukkeret, så kan det hende en slik spesialist har bedre løsninger for deg enn en vanlig fastlege vet om. Og det er kanskje ikke sikkert du burde drive å øke dosen, uten å snakke med en spesialist først heller. De har helt annen oversikt enn både oss brukere og fastleger.

Brother Ursus:
Takk for tips ang fett.

Kan du skrive litt om hvordan dine måltider er nå, etter 2 år på Ozempic? Og går du fortsatt ned, eller tar du Ozempic fortsatt for å holde vekten nå?

Ang importrestriksjoner. Vedum jobber kun for NORSKE bønder. Ikke for forbrukerne, eller noen som helst andre. Kun NORSKE bønder. SP er til og med partiet med verst politikk for dyr...

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (2 minutter siden):

for 16 uker siden. haha.

Må innrømme at jeg ikke har lest det selv enda.. Men mener å ha satt meg litt inn i det som finnes av info om dette på nett, har nok lest endel artikler det siste halvåret. (Blant annet at det ER godkjent med 2mg ukentlig dose og at det allerede produseres utstyr for dette uttafor Norge..)

Gjest 73c13...d0a skrev (5 minutter siden):

Ta en tur til fastlegen, og be om henvisning til en indremedisiner-spesialist.

Tipset er notert, får se til å treffe min nye fastlege snart skjønner jeg! 🙂
 

Gjest 73c13...d0a skrev (8 minutter siden):

du sliter litt med å styre blodsukkeret

DET kan jeg undertegne ja, etter at jeg har hatt diagnosen i 30 år..
 

Gjest 73c13...d0a skrev (9 minutter siden):

Ikke for forbrukerne, eller noen som helst andre.

Jada, har fulgt med på han OG SP i mange år og fatter vel helt enkelt ikke hvorfor folk stemmer på de!
Men da får de se til å PRODUSERE og produsere RIMELIG til oss her på berget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig en aldri så bitteliten advarsel..
Det står at man kan regne med at opptak fra mage / tarmer er både redusert OG forsinket, noe de som bruker ANDRE medisiner bør være obs på! Jeg benytter meg av noe smertestillende medisiner og etter inntak av Ozempic så virker de ikke før en tid seinere og da med sammenlagt inntak av dagens doser! Skummelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stille her..
 

Woff skrev (På 16.6.2023 den 21.07):

Tipset er notert, får se til å treffe min nye fastlege snart skjønner jeg!

Da har jeg hatt et skrekk-møte med ny fastlege som trodde jeg var gal! (Noe hun sikkert har litt rett i..)
Var jo litt dum og fortalte at jeg hadde hatt noen opplevelser rundt 2 tallet i blodsukkerverdier, noe hun kunne fortelle at var LIVSFARLIG!!  (Det er det å krysse en fotgjengerovergang også sa jeg..)
Ble en litt krass avskjed hvor hun fortalte at jeg måtte droppe 2 mg og gå ned til 1 mg i uka, noe jeg selvsagt har ignorert så langt.
Det som derimot er resultatet av 2 mg er at jeg kan kutte all insulininntak ser det ut til! Og det er jo absolutt gledelig!

 

Brother Ursus skrev (På 16.6.2023 den 20.21):

Særlig hvis du kutter ned på hvor mye du spiser, og især fett

Har nå prøvd dette i et par uker og det ser ut til å fungere veldig bra. Takker for tipset ditt der!
Send meg GJERNE en pm med svar på hva jeg spurte om hvis du kan? Og vil? 😉  

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
1 hour ago, Woff said:

Stille her..
 

Da har jeg hatt et skrekk-møte med ny fastlege som trodde jeg var gal! (Noe hun sikkert har litt rett i..)
Var jo litt dum og fortalte at jeg hadde hatt noen opplevelser rundt 2 tallet i blodsukkerverdier, noe hun kunne fortelle at var LIVSFARLIG!!  (Det er det å krysse en fotgjengerovergang også sa jeg..)
Ble en litt krass avskjed hvor hun fortalte at jeg måtte droppe 2 mg og gå ned til 1 mg i uka, noe jeg selvsagt har ignorert så langt.
Det som derimot er resultatet av 2 mg er at jeg kan kutte all insulininntak ser det ut til! Og det er jo absolutt gledelig!

Ja, ble stille her. Ikke noe nytt herfra, annet enn at vektnedgang har stoppet opp litt.

Men du, @Woff, få deg en indremedisiner-spesialist. Det er ikke lurt å holde på å ordne ting alene. En fastlege har en viss oversikt, og vet stort sett bedre enn oss uten legeutdanning. En spesialist har HELE oversikten, og vet hvordan ting virker inn og mot hverandre og alt sånt.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (46 minutter siden):

En spesialist har HELE oversikten, og vet hvordan ting virker inn og mot hverandre og alt sånt.

Litt gøy dette her, min nye (ferske) fastlege sendte meg ut på test av langtids-blodsukker og mens jeg var ute av kontoret hennes så ringte hun en indremedisiner på lokalt sykehus.. 
Synd å si det, men mitt inntrykk er at dette har ny fastlege NULL peiling på og han som hun ringte til var relativt blank han også. Han kom med uttalelser om at å bruke MER enn 1 mg var helt uaktuelt og å dele dosen på to ganger i uka stod det ikke noe om, altså var heller ikke det bra!  Dette etter en kort samtale over telefonen hvor han ikke engang har pratet med meg ELLER slått opp i mine journaler..

Så min respekt for de folka sank betydelig. Har jo lest meg opp ganske mye på Ozempic selv og tror nok jeg vet mer enn mange 'spesialister' ja.. 
 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
34 minutes ago, Woff said:

Litt gøy dette her, min nye (ferske) fastlege sendte meg ut på test av langtids-blodsukker og mens jeg var ute av kontoret hennes så ringte hun en indremedisiner på lokalt sykehus.. 
Synd å si det, men mitt inntrykk er at dette har ny fastlege NULL peiling på og han som hun ringte til var relativt blank han også. Han kom med uttalelser om at å bruke MER enn 1 mg var helt uaktuelt og å dele dosen på to ganger i uka stod det ikke noe om, altså var heller ikke det bra!  Dette etter en kort samtale over telefonen hvor han ikke engang har pratet med meg ELLER slått opp i mine journaler..

Så min respekt for de folka sank betydelig. Har jo lest meg opp ganske mye på Ozempic selv og tror nok jeg vet mer enn mange 'spesialister' ja.. 
 

Da var det neppe en indemedisiner med bl.a. diabetes som spesialitet. Min indremedisiner har full oversikt over diabetes, Ozempic og alt rundt det. Be fastlegen om å bli henvist til en indremedisiner (men tydeligvis ikke den hun snakket med), med diabetes som spesialitet.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Blir neppe aktuelt å spørre henne om noe som helst. Skal gi henne en sjanse til da jeg har time om ei uke, men er det samme holdninger så skiftes hun ut ja. Liker ikke å bruke fastleger som vet MINDRE enn jeg om en utrolig vanlig sykdom.. 🙂
Regner kanskje med at hun liker at jeg kutter Insulin etter to-tre uker med maks-dose av Ozempic da.. 🙂 

Lenke til kommentar
Gjest 229ae...937

Gått på Ozempic, måtte opp i 1.7 mg dose for å oppleve noe som helst virkning.

Går nå på Wegovy 2.4 mg, men der fulgte det med bivirkninger som eggerap, oppkast og diare et par dager etter hver gang jeg tok dosen, så ble litt frem og tilbake på dosene der for å finne ut av det. Nå som jeg drikke peppermynte te daglig så har disse bivirkningene sluttet.

Når går jeg sakte ned (sånn alt fra 0.3-0.8 gram) i uken så det går ihvertfall nedover etter å ha stått stille ca 1 mnds tid.

Anonymous poster hash: 229ae...937

Lenke til kommentar

Jeg har brukt den siden mars-ish i fjor og synes det er en skikkelig drittmedisin, selv om den har hatt sine fordeler. Jeg har kanskje ikke gått ned mer enn cirka 8 år til sammen etter at jeg begynte, men blodsukkerverdiene har gått ganske mye ned. Jeg tror jeg vil iallefall ned 6-7 kilo til før jeg er fornøyd med vekten.

Bivirkningene jeg har hatt er oppkast ("heldigvis" ikke mer enn et par ganger i måneden), veldig mye flatulens i tilleg til mye magesyre og sure oppstøt (så det går mye Tutralac). Med de sure oppstøtene får jeg en jævelig smak i munne og det føles som et dødt dyr har ligget i magesekken og råtnet en god stund. 

Jeg har alltid (iallefall de siste 20 årene) holdt meg fortrinnsvis ganske aktiv, og trent spinning og svømming jevnlig, i tillegg til å gå ganske mye turer.

Da jeg flyttet sammen med den forrige samboeren la jeg over kostholdet, og det har jeg holdt fast ved etter at det ble slutt, så nå veier jeg nesten 30 kilo mindre enn jeg gjorde på mitt største. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

så nå veier jeg nesten 30 kilo mindre enn jeg gjorde på mitt største

VELDIG bra! Jeg er vel muligens unntaket når det gjelder mage / tarm problemer da? Eneste jeg sliter med er mye luft i systemet om kvelden, men vet ikke om dette er Ozempic eller noe av det andre jeg inntar.

Heldigvis går jeg på Nexium og slipper alle problemer forårsaket av magesyre! 🙂 Oppkast har jeg ikke opplevd,
Husk at Ozempic ikke reduserer vekten din ut over en viss prosentdel (i følge pakningsvedlegget) så å forvente ytterligere vektnedgang etter et år ville jeg tvilt litt på.. Men håper jo selv at det ikke stopper! 
Fornuftig kosthold er vel en selvfølge og utrolig viktig! 

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Jeg er vel muligens unntaket når det gjelder mage / tarm problemer da? Eneste jeg sliter med er mye luft i systemet om kvelden, men vet ikke om dette er Ozempic eller noe av det andre jeg inntar.

Jeg sliter spesielt med luft i systemet det første døgnet, men det vedvarer i mindre grad utover uken. Og det med luft er mye av grunnen til at jeg tar medisinen tidlig på dagen istedenfor rett før jeg skal legge meg. 

Jeg har innsett kosthold er viktig for å holde vekten så jeg har satt opp en del regler for meg selv slik at jeg ikke går tilbake til gamle synder. Jeg holder meg til matkassen Sunn og lett fra Adams matkasse og her har de byttet ut karbohydrater med fiber og lignende. Jeg har 5 middager for 2 personer, som holder i 10 dager. Det er fisk to dager i uken, en vegetarrett og to kjøttmiddager. 

Medisinen gir fremdeles metthetsfølelse, og jeg spiser mindre mengder enn jeg gjorde før. Før tenkte jeg det var "fornuftig" å spise en vanlig porsjon middag fra matkassen, selv om jeg ikke var noe spesielt sulten. Kroppen må ha brensel, men nå har jeg gått mer bort fra dette og lyttet mer til metthetsfølelsen.

Lillesøs er legesekretær og svoger er sykepleier og de har begge anbefalt noe annet (som er reseptfritt) enn Titralac for magesyre, men har ikke byttet enda. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (15 minutter siden):

Kroppen må ha brensel, men nå har jeg gått mer bort fra dette og lyttet mer til metthetsfølelsen.

Virker som du har rett innstilling nå! Litt av virkemåten med Ozempic er jo at du føler deg mett på det du lett ville doblet eller mer! Siden du har legestanden i nær familie bør du passe på å få tatt grundige blodprøver bare i tilfelle.. 
For min del tar jeg Ozempic to ganger i uka nå men tar den om morgenen da. Luftproblemene kommer først utpå kvelden men gir seg når horisontal stilling er inntatt! Gudene vet hvorfor..
Takker for link til matkassene.. Sjekket ut de forskjellige rettene fra menyen, hvis de er så 'store' hadde hver rett holdt til minst to måltider for min del!
Får du levert de 17 forskjellige rettene med tilfeldig innhold hvis du ikke setter opp en bestemt meny? Mye bra der!  (Ser at de opererer med 60 retter, men det gjelder vel ikke 'Sunn og lett'?

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...