Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Bata skrev (36 minutter siden):

Knis.
https://www.drivkraftnorge.no/Tall-og-fakta/ladestatistikk

DRIIIITVANSKELIG Å BYGGE UT LADEINFRASTRUKTUR, JA. SKIKKELIG VANSKELIG. 

:DDDD
Jeg tror kanskje vi må jobbe litt hardere med å finne fjern argumentasjon her. 
Altså bare på min arbeidsplass har vi fått flere megawatt utvidelse og skal utvide med mer.

Nærmeste bensinstasjon har samlet flere megawatt fra bare noen KW hundre fem år tilbake.

Hvis du genuint tror det er vanskelig å bygge ut denne infrastrukturen må du jo bo typ Nordkapp eller Svalbard, eventuelt skikkelig på bøgda der teknologi er skremmende, 5G noe staten bruker på å vaksinere deg til kreft med.
Da skjønner jeg jo at disse greske utviklingene i verden er vanskelige å forstå.

I Norge som var pionerer på el kraft er det ikke vanskelig. Prøv nede i Afrika eller i sydeuropa. Kraftnettet er så svakt at folk lader mobiltelefoner og ser tv. Å sette opp ladesøyler er ikke vanskelig men de må få kraft fra ett eller annet sted. Alternativet mange steder er ladestasjoner med store diesel generatorer

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (29 minutter siden):

I Norge som var pionerer på el kraft er det ikke vanskelig. Prøv nede i Afrika eller i sydeuropa. Kraftnettet er så svakt at folk lader mobiltelefoner og ser tv. Å sette opp ladesøyler er ikke vanskelig men de må få kraft fra ett eller annet sted. Alternativet mange steder er ladestasjoner med store diesel generatorer

Solceller og batterier vil løse endel av dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (52 minutter siden):

I Norge som var pionerer på el kraft er det ikke vanskelig. Prøv nede i Afrika eller i sydeuropa. Kraftnettet er så svakt at folk lader mobiltelefoner og ser tv. Å sette opp ladesøyler er ikke vanskelig men de må få kraft fra ett eller annet sted. Alternativet mange steder er ladestasjoner med store diesel generatorer

Og effektgraden til en generator er høyere enn i en fossilbil som vil oversettes til et netto positiv ved en elektrisk drivlinje.
Det vil gi transporten et lavere karbonprint.
Den argumentasjonen holder heller ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Bata skrev (13 minutter siden):

Og effektgraden til en generator er høyere enn i en fossilbil som vil oversettes til et netto positiv ved en elektrisk drivlinje.
Det vil gi transporten et lavere karbonprint.
Den argumentasjonen holder heller ikke.

Alle tesla ladestasjoner skulle være solcelle drevne lovet E Musk. Om det var så billig hadde de vel vert det nå?

Hva har effekt grad generator(Hva du måtte mene med det?) med solceller å gjøre? Man trenger ikke generator når man har solceller?

Endret av Trestein
Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

I Norge som var pionerer på el kraft er det ikke vanskelig. Prøv nede i Afrika eller i sydeuropa. Kraftnettet er så svakt at folk lader mobiltelefoner og ser tv. Å sette opp ladesøyler er ikke vanskelig men de må få kraft fra ett eller annet sted. Alternativet mange steder er ladestasjoner med store diesel generatorer

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Trestein said:

Les deg opp på sørafrikas strømnett! Det du viser gir 0 effekt halve døynet!

Og så? 
Dersom energi prisen halveres halve døgnet så har det revolusjonerende effekt på økonomien og utviklingen i landet, ifølge dama i videoen.

Det som er fint med solenergi er at det ikke krever et like omfattende distribusjonsnett. Og det det dukker opp fler og fler måter å lagre energi. Så lenge man kun trenger å off-sette i 24 timer, bør det være løsbart

et eksempel som kanskje er gjennomførbart i Sahara er sand batteri

https://www.euronews.com/green/2025/06/15/sand-batteries-could-be-key-breakthrough-in-storing-solar-and-wind-energy-year-round

 

  • Liker 2
Skrevet

Så var det å få brukt all varmen i sand-batteriet i Sahara da. Ikke vanskelig i Finland. Litt mer utfordrene i Sahara. Er ikke som om varme er det de trenger mest av.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Og så? 
Dersom energi prisen halveres halve døgnet så har det revolusjonerende effekt på økonomien og utviklingen i landet, ifølge dama i videoen.

Det som er fint med solenergi er at det ikke krever et like omfattende distribusjonsnett. Og det det dukker opp fler og fler måter å lagre energi. Så lenge man kun trenger å off-sette i 24 timer, bør det være løsbart

et eksempel som kanskje er gjennomførbart i Sahara er sand batteri

https://www.euronews.com/green/2025/06/15/sand-batteries-could-be-key-breakthrough-in-storing-solar-and-wind-energy-year-round

 

Problemet er at blackout daglig ikke er bra for økonomien. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (8 timer siden):

Les deg opp på sørafrikas strømnett! Det du viser gir 0 effekt halve døynet!

I Afrika er det neppe betalingsvillighet for mellomlagring i batterier, før det skal overføres til bilens batteri. Det er mer sannsynlig at ladestasjoner får åpningstider som følger sola, siden det vil bli langt billigere å lade på sånne ladestasjoner. Og pris er nok viktigere enn døgnåpenhet i Afrika.

At strømnettet er svakt betyr bare at solcelleparkene må lokaliseres der ladestasjonene er så man slipper å gå via det svake strømnettet. Evt. overskudd kan sikkert mates inn på strømnettet hvis det er kapasitet.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (På 29.8.2025 den 23.03):

Er det ikke godt å føle at man får noe igjen for service-pengene? Detaljkunnskap om en rekke mekaniske delers sammenheng, reparasjon av fysiske deler, sjekk av slitasje osv. Bestiller man service på elbilen får man vel bare ny spylervæske og kupefilter?

(Min utheving og understreking)

Norske verksteder reparerer ikke deler. De bare leser av feilkoder og bytter deler.

Det er typisk legacy billeverandører å sko seg på overprisede servicer på elbiler. Men en plass må de vel prøve å hente inn igjen det fortjenestenivået de er vant til fra ICE-bilene.

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (21 timer siden):

Ved elektrifisering av skip så er det noen interessante funn. 

Det er mer komfortabelt men mindre pålitelig. Man sparer heller ikke så mye penger som anslått, selv om man tar med drivstoff. Leveringstidene på deler er også helt absurde, og delene er for dyre til st msn ksn hs det på lager. 

 

Det er jo fordi dette er relativt nytt, og produsenter og leverandørkjeden trenger mer tid til å tilpasse seg. Men dette går seg til ser du. Det blir stadig bedre i den maritime sektoren også. Jeg jobber også innenfor den sektoren.

Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

I Afrika er det neppe betalingsvillighet for mellomlagring i batterier, før det skal overføres til bilens batteri. Det er mer sannsynlig at ladestasjoner får åpningstider som følger sola, siden det vil bli langt billigere å lade på sånne ladestasjoner. Og pris er nok viktigere enn døgnåpenhet i Afrika.

At strømnettet er svakt betyr bare at solcelleparkene må lokaliseres der ladestasjonene er så man slipper å gå via det svake strømnettet. Evt. overskudd kan sikkert mates inn på strømnettet hvis det er kapasitet.

Tok et enkelt regnestykke. For å ha en ladestasjon som kan lade 100 biler for dagen 50kwh /300kW hver dag (5000kWh pr dag)til enhver tid på døgnet kreves et ca 5000KWh batteri og en solfarm som kan produsere ca 5000kWh i døgnet.

Spurte AI om kostnad på dette og den kom opp med 50-70millioner. For en ladestasjon. Spørsmålet om det finnes kapital til slike stasjoner i afrika asia sør amerika osv. Strømmen blir i alle fall fort kostbar.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (14 minutter siden):

Tok et enkelt regnestykke. For å ha en ladestasjon som kan lade 100 biler for dagen 50kwh /300kW hver dag (5000kWh pr dag)til enhver tid på døgnet kreves et ca 5000KWh batteri og en solfarm som kan produsere ca 5000kWh i døgnet.

Spurte AI om kostnad på dette og den kom opp med 50-70millioner. For en ladestasjon. Spørsmålet om det finnes kapital til slike stasjoner i afrika asia sør amerika osv. Strømmen blir i alle fall fort kostbar.

Du forutsetter sentral strømproduksjonen, etter samme modell som vi har, at huseiere kan selv produsere nok strøm til og lade en EV er jo sannsynlig, batterier og solceller er en engangskostnad, stadig fylle drivstoff er en konstant og kostbar affære.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (41 minutter siden):

Tok et enkelt regnestykke. For å ha en ladestasjon som kan lade 100 biler for dagen 50kwh /300kW hver dag (5000kWh pr dag)til enhver tid på døgnet kreves et ca 5000KWh batteri og en solfarm som kan produsere ca 5000kWh i døgnet.

Spurte AI om kostnad på dette og den kom opp med 50-70millioner. For en ladestasjon. Spørsmålet om det finnes kapital til slike stasjoner i afrika asia sør amerika osv. Strømmen blir i alle fall fort kostbar.

Leste du innlegget? Hva mente AI at prisen ville bli uten 5000 kWh batterier da?

______________

50 kWh/300kW = 10 minutter per bil. Med 100 biler blir det 1000 minutter til sammen = 16,67 time. Siden det bare er lyst halve døgnet tenker jeg vi sier i hvert fall 2 ladere a 300 kW eller 4 a 150 kW slik at aktiv brukstid kommer ned i 8,33 timer.

Grid scale solcellekraftverk koster i år i størrelseorden 1,1 USD/W, inklusive kraftelektronikk, arbeid, skatter og avgifter, monteringssystemer, frakt og selvsagt panelene i seg selv. Det vil si rundt 660k USD for 600 kW. Dette er paneler og invertere med garantert levetid på 20 år. Så rundt 1000 kr/dag inklusive renter. Fordelt på 100 biler blir det en kostpris på rundt 10 kr per bil, for 50 kWh fylt.

Jeg synes det virker som et veldig opplagt regnestykke sammenlignet med bensinbiler - i Afrika. Selv om vi legger på fete marginer så blir det en svært fin pris for bilbrukerne.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (5 timer siden):

Leste du innlegget? Hva mente AI at prisen ville bli uten 5000 kWh batterier da?

______________

50 kWh/300kW = 10 minutter per bil. Med 100 biler blir det 1000 minutter til sammen = 16,67 time. Siden det bare er lyst halve døgnet tenker jeg vi sier i hvert fall 2 ladere a 300 kW eller 4 a 150 kW slik at aktiv brukstid kommer ned i 8,33 timer.

Grid scale solcellekraftverk koster i år i størrelseorden 1,1 USD/W, inklusive kraftelektronikk, arbeid, skatter og avgifter, monteringssystemer, frakt og selvsagt panelene i seg selv. Det vil si rundt 660k USD for 600 kW. Dette er paneler og invertere med garantert levetid på 20 år. Så rundt 1000 kr/dag inklusive renter. Fordelt på 100 biler blir det en kostpris på rundt 10 kr per bil, for 50 kWh fylt.

Jeg synes det virker som et veldig opplagt regnestykke sammenlignet med bensinbiler - i Afrika. Selv om vi legger på fete marginer så blir det en svært fin pris for bilbrukerne.

Bare prøv å tenke litt. Solceller og lading av elbil uten buffer batteri? Hva om halvparte av bilene kommer om morgen før jobb? Og resten på kvelden. Hvor skal solcellene gjøre av strømmende lager om dagen? Lage hydrogen? Neppe. 

En slik stasjon må ha batteri sannsynligvis 5Mwh eller mere det koster noen kroner og vil nok typisk måtte skiftes etter 10år 

AI anslo også at en 350KW lader kostet ca 1 million. En ladestasjon har vel typisk 10 slike? Som sagt så er det nok en grunn til at få og ingen slike finnes. 

50kWh for 10kr! 20øre pr kWh! Den må du langt ut på landet med. 

https://www.electrive.com/2024/11/29/zero-carbon-charge-unveils-south-africas-first-off-grid-charging-station/

Disse er bare halvpatren av min men koster 140 millioner hver. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (6 timer siden):

Bare en delvis sannhet. Begge deler har begrenset levetid. 

Men betraktelig lengre levetid enn en kubikk med diesel du fyller på bilen eller generatoren.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Men betraktelig lengre levetid enn en kubikk med diesel du fyller på bilen eller generatoren.

En kubikk diesel er vel millioner av år gammel om den er fossil?

En kubikk diesel er nok til 20 000km

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...