Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper du en elbil til 500 tusen betaler du ikke 1 krone i moms. Det er kun beløpet over 500 tusen som har moms. Det er greit å få frem fakta, ikke rosemale alt. 

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Kjøper du en elbil til 500 tusen betaler du ikke 1 krone i moms. Det er kun beløpet over 500 tusen som har moms. Det er greit å få frem fakta, ikke rosemale alt. 

Det er sant, men det blir nok ‘bedre’ fremover på dette området.

Skrevet
Salvesen. skrev (6 timer siden):

ett søk på elbilverksted i google viser enormt mange verksted godkjent for å jobbe på elbil. 

Ja, men nå tenker jeg på f.eks reparasjoner av batterier og elektronikk, hvor mange bilverksteder river ned ett batteri og bytter celler og bytter brente kontaktorer?

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (5 minutter siden):

Ja, men nå tenker jeg på f.eks reparasjoner av batterier og elektronikk, hvor mange bilverksteder river ned ett batteri og bytter celler og bytter brente kontaktorer?

Søk på refurbished tesla batteri f.eks. fust av de

Skrevet
15 minutes ago, agvg said:

Ja, men nå tenker jeg på f.eks reparasjoner av batterier og elektronikk, hvor mange bilverksteder river ned ett batteri og bytter celler og bytter brente kontaktorer?

Bytting av celler og brente kontaktorer er nok ett problem som er på tur bort.

Visse bilprodsenter putter jo cellene inn i ramma på bilen. Viser jo litt hvor gode de har blitt.

Skrevet

Jeg er en stolt mva-fundamentalist. Det burde være samme mva-sats på absolutt alt. Ønsker staten å markedsvridning gjennom støtte eller avgifter så må de gjerne det - men for all del ikke kall det forhøyet eller redusert mva-sats. MVA skal være samme sats uansett. Så får man heller legge til subsidier som noe helt eget eller ekstra avgifter som noe helt eget.

Fossilbiler har vært utsatt for et voldsomt avgiftsregime som ikke føles riktig. Det har bidratt til så sterk markedsvridning at man ser bilparken er vesentlig annerledes i Norge både nå og før elbilenes tid. Markedsvridning er en uting. Nå som det knapt selges fossilbiler lengre så har denne melkekua krympet til det usynlige i statsbudsjettet. Sånn sett kunne man bare fjernet alt utover mva, men det det store spørsmålet er om det vil endre bilmarkedet drastisk. I så fall så tror jeg det er lurere å senke avgiftene sakte og i små trinn under radaren, samtidig som man i hvert fall opprettholder og inflasjonsjusterer bensin- og diesel-avgiftene.

  • Liker 1
Skrevet

btw, synes det hadde vært mer interessant om de sjekket 8-10 år gamle batterier?

de bilene/batteriene som refereres i artiklene er under 5 år, det er som "nytt" i min verden.

Skrevet
Mr.M skrev (7 minutter siden):

I føle NAF er batteriene den mest solide delen av en elbil

https://www.abcnyheter.no/livsstil/naf-elbilbatteriet-holder-lenger-enn-du-tror/1003549

https://www.tv2.no/broom/testet-3000-elbilbatterier-her-er-dommen/17696334/

når NAF sier de har testet 3000 batterier, er dette genuine/grundige tester eller bare et punkt de sjekker i forbindelse med EU-kontroll?

Batteriene i elbiler er jo ikke no ny greie, mange av de har gamle celler brukt i PC-er og annet i årevis.

problemene en har sett har ofte vært pga måten de har pakket de inn, tilhørende komponenter, dårlig firmware/software ift lading, utladning, balansering m.m, samt temperaturkontroll. 
 

også er det ofte slik at pakkene kan fikses relativt enkelt, som å bare skifte ut en av cellene pga den har fått kritisk lav spenning osv. 

jeg har absolutt ingen bekymring ift batterier, den dagen noe skjer og jeg må dekke kostnaden(som i seg selv er veldig usannsynlig) er det gode måter å få det fikset på enn å dra til leverandør om be om fabrikk nytt batteri til ‘hundretusenvis av kroner’.

at registerreim ryker og raser motor bør nok bekymre folk mye mer… relativt ‘normalt’. Derfor kjøpte jeg stort sett kjede, men de hadde også svakheter. ICE motoren er alt for kompleks og sårbar.

Skrevet
Mr.M skrev (4 minutter siden):

btw, synes det hadde vært mer interessant om de sjekket 8-10 år gamle batterier?

de bilene/batteriene som refereres i artiklene er under 5 år, det er som "nytt" i min verden.

Alder er ikke så kritisk for batterier, ladesyklus og temp dog. Det kan påvirke mye. 
 

dog så har en jo ikke så mye å gå på, de første ‘ekte’ elbilene er ca 12 år og var fulle av barnesykdommer. De mer ‘stabile’ bilene er ikke mer enn 5 år+. Og om en ønsker å se på mengder av merker og leverandører snakker en jo bare få år. 

  • Liker 1
Skrevet

Så du har stor tiltro til elektriske motorer og lithium-ion batterier som brukes i biler. Er det derfor du kjøper fabrikkny bil 1 gang i året?

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (11 minutter siden):

Så du har stor tiltro til elektriske motorer og lithium-ion batterier som brukes i biler. Er det derfor du kjøper fabrikkny bil 1 gang i året?

Nei det er ikke derfor jeg kjøper meg ny bil. 

Skrevet
Kakkelfant skrev (17 timer siden):

folk som bor i grisgrendte strøk vil nok fortsette å kjøpe diesel/bensin biler i mange tiår fremover, med mindre man kommer opp med batteriteknologi som tåler kulde og har drastisk bedre rekkevidde.

Den er oppfunnet. I Kina kom den første bilen med Na-ionebatteri i masseproduksjon i 2023.

Kilde: https://www.uvozizkine.com/en/blog/the-first-mass-produced-electric-vehicle-with-a-sodium-ion-battery

Fra denne artikkelen kan vi lese at denne bilens Na-ionebatteri har en driftstemperaturvindu fra -40 til +80 °C. Det beholder 90 % kapasitet i -20 °C.  Det er langt sikrere enn Li-ionebatteriet fordi det tar på langt nær så lett fyr ved en punktering. Men den kanskje største fordelen er at det er 10,7 gram Na i en liter sjøvann - hvilket betyr at natrium er både lettere tilgjengelig og fins i mye større mengder enn litium. Dette betyr at Na-ionebatterier kan produseres vesenlig  

Ulempen er at natriumionebatteriet har betydelig lavere energitetthet enn litiumionebatterier med katode av nikkel, mangan og kobolt (LMNC-batterier). Dette batteriet har bare rumdt halvparten så god kapasitet. 

 

Men det er i ferd med å endres. CATL, verdens i særklasse største elbilprodusent annonserte i april i år at de vil begynne å masseprodusere et natruimionebatteri  til tungtransport i juni år og at de vil levere til personbiler i desember i år: 

CATL’s new Naxtra batteries feature second-generation sodium-ion cells with an impressive energy density of 175 Wh/kg. This matches the levels of lithium iron phosphate (LFP) batteries commonly used in top-tier electric cars today. Along with this high energy density, the batteries maintain remarkable durability. Naxtra sodium-ion cells can retain their capacity across 10,000 charge cycles and even perform reliably in freezing temperatures as low as -40 degrees Celsius.

Kilde: https://sodiumbatteryhub.com/2025/04/22/catl-announces-sodium-ion-battery-with-300-mile-range-for-evs/

Dette batteriet vil gi en personbli rundt 50 mil rekkevide (WLTP). Det er allerede billigere enn litiumionebatteriet og kommer til å synke raskere i pris når produksjonsvolumet går opp enn hva Li-ionebatteriet vil få til fori det er mer utviklet og har allerede tatt ut mye av stordriftsfordelene og fordi litium er et dyrere råstoff. Men det beste er at det kommer til å virke nestem like godt som å en varm sommer dag i minus 20 °C. Dette batteriet kommer til å ta over mye av elbilmarkedet, spesielt i strøk med lang og kald vinter.

 

Det er nok mange på bygda som fortsatt tror at elbiler har en så begrenset rekkevidde at de egner seg best til bykjøring. Det stemte på 1990-tallet og frem til ca. 2010. I dag er dette intet annet enn en fordom. Min kone og jeg har kjørt elektrisk bil siden 2016. Den bilen hadde kun 28 mil (WLTP) rekkevidde og begrenset ladehastigeht, og forble en "konebil". Den neste modellen vi kjøpte hadde 42 mil WLTP og ladet til 80 % på litt over en halvtime. Det ble som natt og dag fordi den kjørte rundt tre timer på motorvei  før den måtte lades. Det er passende etappelengder hvor det for oss var naturlig å ta en pause og en kaffe mens bilen ladet seg opp. Vi har kjørt den til München og hjem problemfritt.  Bilenvi kjører nå har 58 mil WLTP. I sommer kjørte vi Drammen til Trondheim uten å lade (med et nødskrik) og vi har brukt den til å besøke Helsingfors og Dresden, m.m. uten å ha problemer grunnet rekkevidde.  

Dette anekdotiske beviset er kun ment å illustrere at dagens elbiler har mer enn god nok rekkevidde selv til de som bor på landet og har lang kjørevei til/fra jobb, butikk etc. Det er dessuten ikke sant at folk på landet kjører så mye lengre enn den på bygda:  

image.png.b50ebd930ac78c789f415fe4be0abdc8.png

I Oslo, Bergen og Trondheim er årlig gjennomnittlig kjørelengde 10-11 tusen km. De ti kommunene med lengst kjørelengde er:

image.png.00aad83329adc6605583ecfea35ab47f.png

Kilde: https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/rPpRv3/bilbruk-se-oversikten-over-hvor-i-landet-det-kjoeres-mest-og-minst-bil

Det er ene og alene en fordom at elbilen er uegnet for folk å landet. For det første kjører de ikke så mye lengre enn de som bir i og rundt de store byene, for det andre bor folk flest på landet i eneboliger og har dermed gode muligheter til hjemmelading, of for det tredje vil de på landet som kjører mye bil ha mer å tjene på at elbiler er vesentlig billigere å drifte enn en ICE-bil. 

Den som bor grisgrendt og tror at det binder de til å kjøre bensin eller dieselbil gjør seg selv en riktig bjørnetjeneste. 

image.png

Skrevet (endret)

Det forsvinner en hel del fossilvarianter som bare blir erstattet av elektrisk i noen segmenter. Særlig problematisk for mindre biler da de aldri får mer kapasitet enn til bykjøring, som eliminerer pendling og lengre turer. Jeg valgte eldre bensin nettopp på grunn av det.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (11 timer siden):

I føle NAF er batteriene den mest solide delen av en elbil

https://www.abcnyheter.no/livsstil/naf-elbilbatteriet-holder-lenger-enn-du-tror/1003549

https://www.tv2.no/broom/testet-3000-elbilbatterier-her-er-dommen/17696334/

når NAF sier de har testet 3000 batterier, er dette genuine/grundige tester eller bare et punkt de sjekker i forbindelse med EU-kontroll?

Det er en siglivet fordom at elbilers batterier slites ut og må kanskje byttes ut.  Dette stemte for elbiler på 1990-tallet som hadde blybatterier.  Men etter at litiumionebateriene har tatt over er dette problemet vært sagablott. 

Her er hva KI-roboten til Microsoft svarte når jeg spurte om hvor pålitelige har elbilers batterier vist seg å være i praksis:

image.png.a65ffe66a238fa3b2e1932be35664108.png

180 til 260 tusen kilometer tilsvarer 15 til 22 år med nordmenns gjenomsnittlige årlige kjørelengde på 12 000 km/år. En restkapasitet på 95 til 98 % betyr at man vil ikke merke at batteriet er dårligere enn et nytt. 

Det har vært mange slike undersøkelser og presseoppslag som viser at frykten for at en elbileier skal få en gigautgift fordi man må bytte batteripakken eter noen år er ubegrunnet. Det hender selvsagt at det er produksjonsfeil, men da merken man problemene lenge før utløpert av nybilgarantien. Sannsynligheten for at det skal oppstå en batterifeil for en brukt elbil hvor batteriet har fungert  utmerket frem til nå er ikke stor. 

Skrevet (endret)
22 minutes ago, Abigor said:

Det forsvinner en hel del fossilvarianter som bare blir erstattet av elektrisk i noen segmenter. Særlig problematisk for mindre biler da de aldri får mer kapasitet enn til bykjøring, som eliminerer pendling og lengre turer. Jeg valgte eldre bensin nettopp på grunn av det.

62kWt på gode gamle Nissan Leaf. Kommer seg vel ett stykke utafor byen da.

Hyundai Kona er og en ganske kompakt bil med nesten 500km rekkevidde..

Endret av Complexity
Skrevet
Tronhjem skrev (35 minutter siden):

Men det er i ferd med å endres. CATL, verdens i særklasse største elbilprodusent annonserte i april i år at de vil begynne å masseprodusere et natruimionebatteri  til tungtransport i juni år og at de vil levere til personbiler i desember i år: 

Hvilke bilmodeller produserer CATL? Jeg kan ikke komme på en eneste og har aldri sett det bilmerket på norske veier.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tronhjem skrev (22 minutter siden):

Det er en siglivet fordom at elbilers batterier slites ut og må kanskje byttes ut.  Dette stemte for elbiler på 1990-tallet som hadde blybatterier.  Men etter at litiumionebateriene har tatt over er dette problemet vært sagablott. 

Seiglivet fordom du liksom. Det er mange historier om dyre Li-ion batteriskifter. Siden denne tråden handler om 10 år gamle biler så er det ingen garanti å snakke om. Og hvis elbiler skal bli like gamle som fossilbilene (i gjennomsnitt 18,8 år ved vraking) så må også 50% av de bli mer enn de 18,8 årene. Ca 10% av registrerte fossilbiler er over 25 år gamle. Da må man ta sikte på at også 10% av elbilene blir over 25 år.

På grunn av pris på batteribytte versus restverdi på bilene så kan det bli mange økonomiske vrakinger av elbiler i framtida. Husk at elbil-bølgen er relativt ung fortsatt. For 10 år siden var det bare 60 000 elbiler på norske veier. I dag er kanskje under 50 000 av de fortsatt i drift. Det er under 2% av bilparken. Erfaringene med praktisk og økonomisk levetid er rett og slett ikke modent ennå. Vi vet alt for lite om elbiler faktisk kommer til å holde like lenge som fossilbiler. Derfor er fossilt et langt tryggere valg når man velger bruktbil er som er 10+ år. Vi VET at fossilbiler holder i gjennomsnitt 18,8 år og over 10% blir over 25 år.

Skrevet

Det er ikke vanskelig å finne biler som har defekt batteri eller nylig byttet batteri, selv nyere. Billigste tesla 3 til 140 tusen har ligget lenge for salg og blir ikke solgt. Så nylig en tesla 3 med nytt batteri utenfor garanti, prisen var 170 tusen for nytt batteri. Ting feiler fort, her er det bruk og kast som gjelder. 

2021 tesla 3 med nytt batteri og 180 tusen km

2015 tesla s med defekt batteri 230 tusen km (150 tusen for en delebil virker ikke som en veldig god deal)

 

Skrevet
Tronhjem skrev (1 time siden):

Den er oppfunnet. I Kina kom den første bilen med Na-ionebatteri i masseproduksjon i 2023.

Kilde: https://www.uvozizkine.com/en/blog/the-first-mass-produced-electric-vehicle-with-a-sodium-ion-battery

Fra denne artikkelen kan vi lese at denne bilens Na-ionebatteri har en driftstemperaturvindu fra -40 til +80 °C. Det beholder 90 % kapasitet i -20 °C.  Det er langt sikrere enn Li-ionebatteriet fordi det tar på langt nær så lett fyr ved en punktering. Men den kanskje største fordelen er at det er 10,7 gram Na i en liter sjøvann - hvilket betyr at natrium er både lettere tilgjengelig og fins i mye større mengder enn litium. Dette betyr at Na-ionebatterier kan produseres vesenlig  

Ulempen er at natriumionebatteriet har betydelig lavere energitetthet enn litiumionebatterier med katode av nikkel, mangan og kobolt (LMNC-batterier). Dette batteriet har bare rumdt halvparten så god kapasitet. 

 

Men det er i ferd med å endres. CATL, verdens i særklasse største elbilprodusent annonserte i april i år at de vil begynne å masseprodusere et natruimionebatteri  til tungtransport i juni år og at de vil levere til personbiler i desember i år: 

CATL’s new Naxtra batteries feature second-generation sodium-ion cells with an impressive energy density of 175 Wh/kg. This matches the levels of lithium iron phosphate (LFP) batteries commonly used in top-tier electric cars today. Along with this high energy density, the batteries maintain remarkable durability. Naxtra sodium-ion cells can retain their capacity across 10,000 charge cycles and even perform reliably in freezing temperatures as low as -40 degrees Celsius.

Kilde: https://sodiumbatteryhub.com/2025/04/22/catl-announces-sodium-ion-battery-with-300-mile-range-for-evs/

Dette batteriet vil gi en personbli rundt 50 mil rekkevide (WLTP). Det er allerede billigere enn litiumionebatteriet og kommer til å synke raskere i pris når produksjonsvolumet går opp enn hva Li-ionebatteriet vil få til fori det er mer utviklet og har allerede tatt ut mye av stordriftsfordelene og fordi litium er et dyrere råstoff. Men det beste er at det kommer til å virke nestem like godt som å en varm sommer dag i minus 20 °C. Dette batteriet kommer til å ta over mye av elbilmarkedet, spesielt i strøk med lang og kald vinter.

 

Det er nok mange på bygda som fortsatt tror at elbiler har en så begrenset rekkevidde at de egner seg best til bykjøring. Det stemte på 1990-tallet og frem til ca. 2010. I dag er dette intet annet enn en fordom. Min kone og jeg har kjørt elektrisk bil siden 2016. Den bilen hadde kun 28 mil (WLTP) rekkevidde og begrenset ladehastigeht, og forble en "konebil". Den neste modellen vi kjøpte hadde 42 mil WLTP og ladet til 80 % på litt over en halvtime. Det ble som natt og dag fordi den kjørte rundt tre timer på motorvei  før den måtte lades. Det er passende etappelengder hvor det for oss var naturlig å ta en pause og en kaffe mens bilen ladet seg opp. Vi har kjørt den til München og hjem problemfritt.  Bilenvi kjører nå har 58 mil WLTP. I sommer kjørte vi Drammen til Trondheim uten å lade (med et nødskrik) og vi har brukt den til å besøke Helsingfors og Dresden, m.m. uten å ha problemer grunnet rekkevidde.  

Dette anekdotiske beviset er kun ment å illustrere at dagens elbiler har mer enn god nok rekkevidde selv til de som bor på landet og har lang kjørevei til/fra jobb, butikk etc. Det er dessuten ikke sant at folk på landet kjører så mye lengre enn den på bygda:  

image.png.b50ebd930ac78c789f415fe4be0abdc8.png

I Oslo, Bergen og Trondheim er årlig gjennomnittlig kjørelengde 10-11 tusen km. De ti kommunene med lengst kjørelengde er:

image.png.00aad83329adc6605583ecfea35ab47f.png

Kilde: https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/rPpRv3/bilbruk-se-oversikten-over-hvor-i-landet-det-kjoeres-mest-og-minst-bil

Det er ene og alene en fordom at elbilen er uegnet for folk å landet. For det første kjører de ikke så mye lengre enn de som bir i og rundt de store byene, for det andre bor folk flest på landet i eneboliger og har dermed gode muligheter til hjemmelading, of for det tredje vil de på landet som kjører mye bil ha mer å tjene på at elbiler er vesentlig billigere å drifte enn en ICE-bil. 

Den som bor grisgrendt og tror at det binder de til å kjøre bensin eller dieselbil gjør seg selv en riktig bjørnetjeneste. 

image.png

Vil jo tro at i praksis er problemstillingen motsatt. De som bor i byer uten gatelading sliter nok mest med el bil. Årsaken til at el biler er populære i byer er bompenger og kollektiv kjøring. De som bor i byer og har liten tilgang på strøm til saktelading sliter når de skal på hytta på geilo

På lansbygda er det mye enklere. Alle har 220V AC i kontakten og kan lade hjemme. Man slipper lange turer for å fylle bensin. Hytta ligger rett opp i skauen(Seter eller støl) 

Så kommer alle dem som har bil men ikke bruker den. Mage eldre kjører bare et par tusen km. For dem er det meningsløst å skifte ut bilen til en el bil da de knapt bruker bilen og knapt bruker bensin

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...